PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 378491

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Haussegutten
I dag kl 23:38 46

Eneste skår i gleden er at dette kom for tidlig ettersom Jensemann nå tar et godt jafs med sin formuesskatt. Skulle hatt økningen i januar i stedet 🤣
Sydney
I dag kl 23:26 91

Utbytte på 2 kr. For lisens pengene dette da? Blir det noe mer for overskudd for 2024 eller hva tenker dere?
E Desperados
I dag kl 22:59 173

Om du får kjøpt en hundrelapp til 50kr så gjør du 50% fortjeneste om du får solgt den samme hundrelappen videre for 75kr, ikke sant?
The Observer
I dag kl 22:38 245

Litt dobbel-jul i dag. Kursoppgang som gir aksjebeholdningen skikkelig økt verdi. I tillegg "lovnad" om 2 kroner ekstra på nyåret. Dette er årets julepresang for min del, og sikkert for andre langsiktige stabeiser. O jul med din glede.....
Tm3P
I dag kl 21:32 408

Syns ikke det er så rart at man tar gevinst når den er opp 50% i år.
Hadde egentlig alt for mye i et selskap som opererer i Afrika og som er under etterforskning. På et viss kursnivå tenker jeg det er verdt risikoen å ha så mye her, når den har steget såpass mye som den har gjort så blir vurderingen annerledes.

Husk at de to som er under etterforskning fortsatt sitter med en stor del aksjer som fort skal ut på markedet.

Jeg er ellers kontrær og kjøper vanligvis på svakhet og selger på styrke. Har gått veldig bra for meg.
For øyeblikket er det Okea og AkerBP som frister mest for meg.
Redigert i dag kl 21:43 Du må logge inn for å svare
EspedalH
I dag kl 21:20 449

Skjønner jo virkelig ikke salgstidspunktet ditt… men gevinst er gevinst.
Abu
I dag kl 21:03 508

Du har skjeldan full klaff i handel på børs, men no er jula her!

Då eg var vert her i tidleg i des for koret vårt med 12 til bords og med sjølvsnekra kake med ananas og sjølvplukka skogsbær, sa eg; "I think we have campagne with the cake".
Og om to minutt er det hovmeistaren og grevinna sin tur, og ei riktig god jul!
Fluefiskeren
I dag kl 18:21 880

Jepp og enda Brent falt på slutten. Nesten synd det blir en pause nå, men på fredag er vi tilbake for fult. Kun to dager igjen med børs i dette året.

God jul fra meg også!
markie
I dag kl 17:49 992

GodJul hyggelig at tålmodighet fremdeles kan lønne seg. Så har vi ytterligere utbytte og se frem til i sommer. Da snakker vi..
Tm3P
I dag kl 17:45 1007

Solgte 1/3 av gjenværende beholdning i sluttauksjonen. Nå ned til "kun" 10% av den totale porteføljen min.

God Jul alle sammen!
Olje100
I dag kl 17:34 1040

Dagens melding var forventet, men kom som en litt tidlig julegave... Feires med en ekstra øl i Thailand!
2025 blir nok også bra🚀
God jul til alle som sitter godt i PNOR🎅🍺💰😃
klaesp
I dag kl 17:05 1145

Gratulerer med flott oppgang i aksjen.
God jul
E Desperados
I dag kl 16:30 1284

12.18 og dagens høyeste kurs i auksjonen 😊 God jul folkens!
Tm3P
I dag kl 15:08 1555

AkerBP er veldig lavt priset mtp hvor solide de er og hvor høyt utbytte de betaler, men de kan ikke på noen måte sammenlignes med prisingen til BWE og Okea(om man ser i forhold til inntjening).
Redigert i dag kl 15:09 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I dag kl 15:05 1578

Akerbp kommer til å betale bra utbytte, men de har skuffet stor på utbytte de siste årene. De er vel en av selskapene som investerer mest i ny produksjon fremover.
Du har rett, Pnor var ikke flyttet over til børsen på det tidspunktet
Redigert i dag kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 15:01 1615

Men AKRBP er også latterlig lavt priset selv om de betaler bra utbytter. Både de og EQNR har hatt elendig kursutvikling.

Og BNOR har gått masse tross mangel på utbytter. Men her ventes det også i slutten av januar.
Redigert i dag kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 14:58 1633

Men da var ikke Petronor notert ennå tror jeg. Alle chartere jeg har sett på viser at historikken begynner i feb. 2022. Bortsett fra i Nordnet hvor de også med historikken fra APCL.
Tm3P
I dag kl 14:55 1657

Ja man ser det på Okea og BWE som ikke betaler utbytte. Helt latterlig lavt priset.
Flodhest82
I dag kl 14:52 1673

Det har eg sakt hele veien, investorene er ikke interessert i oljeselskap med mindre de får gode utbytter. Er nok enda viktigere i petronor, en grunn er sed Økokrim, en annen sak er at investorene ikke stoler( stolte) på ledelsen når det gjaldt hva de skulle bruke pengene på. Det har vi sett på kursutviklingen, no derisker man caset ganske mye
Tm3P
I dag kl 14:47 1699

Steget 4 kr siden melding om utbytte på 2kr ble godkjent, sier litt om hvor viktig utbytte blir sett på ;)
Tm3P
I dag kl 14:44 1715

Litt av en omsetning mtp at det er lille julaften ;)
E Desperados
I dag kl 14:35 1781

Jeg reinvesterer gjerne utbytte på 10 kr, så den kan godt vente litt ;)
Goliaten15
I dag kl 14:30 1817

Suverent hvis Økokrim hadde kommet med Julegave idag også:)

God Jul!
Fluefiskeren
I dag kl 14:25 1842

Jepp, og det er det høyeste siden Petronor kom på børs så vidt jeg kan se. Da må vi tilbake til APCL tiden for å finne høyere.
Flodhest82
I dag kl 14:18 1875

Der var vi på 12kr 💪💪💪💵💵💵 God jul 💰
E Desperados
I dag kl 14:15 1894

Det har han også, men det kom to meldinger. En 1200 og en 1205. Infoen sto i den første og han limte inn den andre.
Vikestad
I dag kl 14:12 1910

God jul til alle utenom HT og Marianne.
Katly
I dag kl 14:04 1955

Ok skjønner nå. på vanlig konto får du utsatt skatt til aksjene selges fordi inngangsverdien blir nedjustert, så derfor blir det ikke forskjell på Ask. Så ikke skattefritt men utsatt skatt og frigjøring av kapital
E Desperados
I dag kl 14:01 1975

"It is a prerequisite for the distribution that the board of directors' proposal for an audited interim balance for the Company as of 9 December 2024 and the auditor's accompanying auditor statement are approved by the extraordinary general meeting of the Company expected to be held on 23 January 2025 and registered in the Norwegian Register of Company Accounts."
Flodhest82
I dag kl 14:01 1980

Tydeligvis ikke, eg og reagerte på det 🧐
Fluefiskeren
I dag kl 13:59 2000

Trengte vi ikke noen EGF likevel?
Fluefiskeren
I dag kl 13:57 2019

Mine går rett på bankkonto med høyrente. På ASK blir de vel stående uten forretning.
Bsingh
I dag kl 13:54 2034

Tydeligvis! Jeg trodde ex dagen var siste frist for å eie aksjer, men ser nå at ex dag er første dag uten rett til å få utbytte. Kan man da si at ex dag er Man 27 jan i dette tilfellet?
Tm3P
I dag kl 13:53 2042

Nei vi må ikke det. De som har aksjen på vanlig konto vil få redusert kostprisen på aksjen, så de må skatte når de en gang selger.
Katly
I dag kl 13:35 2134

Slik at vi har en høyere grense av uttak før vi må skatte
E Desperados
I dag kl 13:35 2141

Ingen forskjell på om det utbytte eller tilbakebetaling av innskutt kapital på ASK. Her kommer skatteplikten først når uttaket fra kontoen er større enn summen av innskudd og skjermingsfradrag. Så du kan få utbetalt uendelig mye utbytte skattefritt og så kommer skatteplikten først når du tar "for mye" penger tilbake til egen bankkonto.
Tm3P
I dag kl 13:34 2148

På ASK er det eneste å si hva det er du tar ut og inn av kontoen. Når du har tatt ut mer enn du har skutt inn så må du begynne å skatte. Ser her bort fra skjermingsfradrag.
Tm3P
I dag kl 13:33 2156

De som startet å kjøpe på torsdag var nok klar over at meldingen kom nå. Og vi er opp 15% siden den tid på en nyhet vi var "sikre" på at kom til å komme snart.
Katly
I dag kl 13:32 2162

Vi må da få det som skattefritt vi også?
Katly
I dag kl 13:30 2183

Hvordan virker det for de som har det på ASK, vil det da gå inn på konto som ekstra innskutt kapital?
solb
I dag kl 13:26 1590

Bedre og bedre. Hvem vet om ikke skatten blir mindre på aksjeinvesteringer i fremtiden? He, he.🎈
Flodhest82
I dag kl 13:22 1624

Gøy om vi klarer å passere 12kr, begynner å bli en stund siden sist vi var over 12kr
E Desperados
I dag kl 13:22 1626

Skattemessig så blir dette tilbakebetaling av kapital og ikke utbytte, så de som ikke har fått aksjene sine over på ASK slipper skatteregning for 2025 da det som skjer skattemessig er at inngangsverdien på aksjen senkes med 2 kr sånn at man fremfor å betale skatt nå må betale skatt av de 2 kr når man en gang i fremtiden selger aksjer.
E Desperados
I dag kl 12:38 1816

Har jo ikke blitt omsatt allverdens aksjer ennå. Så du har nok rett at vi skal opp bare omsetningen tar seg opp utover dagen.
Fluefiskeren
I dag kl 12:33 1851

Gikk ikke veldig på meldingen så langt, men mange er nok med desperasjon i øynene ute og handler gaver uten å ha tid til å lese børsmeldinger. Så vi skal nok mer opp innen børslukk.
Redigert i dag kl 12:41 Du må logge inn for å svare
HarryKiri
I dag kl 12:29 1870

Gledelig jul ! Jeg hadde lagt ut en post på 10900 aksjer til kr 12,- , men rakk heldigvis å slette den ordren - nå sitter jeg pal .
E Desperados
I dag kl 12:28 1882

Jeg trodde ikke julenissen var på jobb før imorgen, men han har tydeligvis begynt å jobbe tidlig i år.