💰PGS$$$ 🎉 tråden 💰

lore
PGS 01.06.2024 kl 08:54 139855

Hva skjer her nå fremover?
Det nye Tgs med Pgs fusjonert vil kunne identifisere 2,9 mrd usd i fremførbart underskudd i balansen med en verdi på 610 mill usd nto.
Tgs etter sammenslåingen vil tjene inn nto 44 mill usd pr år i tilegg til de 100 mill usd som er idntifisert ved et overskudd på usd 200 mill pr år i 15 år fremover.

Blir overskuddet i nye Tgs usd 300 mill pr år tjener de usd 66 mill i skatteforpliktelser pr år i 9 år fremover.
Oppkjøpet ser perfekt ut da det ubenyttede underskuddet kan aktiveres med en gang fra 2024 i 9-15 år fremover alt etter som hvor stor ebit før skatt vil være.
Redigert 23.06.2024 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Kontur
11.06.2024 kl 21:08 5636

PGS har vært en strålende investering. Har vektet meg opp jevnt og trutt; kun solgt litt før jul for å dekke noe skatt.
Nå er det bare å glede seg over at fusjonen fullføres inneværende måned. Tiden går fort.’
Short skal dekkes inn
Gjenkjøpsprogram av egne aksjer starter antagelig snart. Personlig tror jeg veldig snart…
Ser frem til det neste året og lar meg ikke provosere så mye av disse dag til dag skremslene.
Nå springer Warholm….
Skimmy
11.06.2024 kl 21:19 5579

Det er jo å håpe at endel av de 26mill IKKE er arbitrage og/eller sikret med opsjoner, OG at de venter lengst mulig med å kjøpe seg opp!

Blir spennende uker!
Kontur
11.06.2024 kl 21:48 5425

Bare å være tålmodig. Ikke sikkert styret eller managment ønsker noe kjempeløft før de er i posisjon heller😉
Skimmy
11.06.2024 kl 21:56 5406

Har pgs ledelsen "lock up" på sine aksjer? Noen som vet?
portion
11.06.2024 kl 22:03 5363

Rune Olav har 2år på sine aksjer, Gottfred har ikke "lock up" (han har også kommentert at han ikke har planer om å selge)
Dette kom frem under Q1 presentasjonen
Redigert 11.06.2024 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Borrigg
11.06.2024 kl 22:06 5377

Ang rischioso så kanske några som varit med här en längre tid, typ 5-6 år tillbaka minns ett nick som Matsern?
Påminner väldigt mycket om denna psykopat, men på den tiden gick han hårt åt ledning och företaget PGS som helhet, om jag minns rätt så var det en tidigare anställd som fått sparken.....oavsett så verkar det vara en sjuk person.
Klabbeføre
11.06.2024 kl 23:05 5111

Noen som vet hvor det ble av Blutus / Alias X ?

Lenge siden det har kommet en oppdatering fra den fronten
Nidaros-andy
11.06.2024 kl 23:14 5077

Matsern mener jeg var en helt annen type enn dette. Han kjørte hardt på sitt, men hadde argumentasjon å komme med. Husker han med glede for han fikk meg til å sette meg ordentlig inn i magseis caset og det ble en kjempereise på vei inn i TGS. Kjøpte meg inn i PGS igjen i etterkant av den overtagelsen.
Slettet bruker
12.06.2024 kl 06:28 4721

Vet ikke om gjenkjøpsprogram er å foretrekke. Aksjer som feks KOA havnet inn en ufattelig lang ørkenvandring mens de drev med tilbakekjøp av aksjer og kom fram på forumet at andre selskaper som hadde gjort dette tidligere hadde vært i samme ørkenvandringen og at prisen på aksjen ikke stiger. Den bare går opp og ned på stedet hvil, og faktisk mer nedover kurs enn oppover.
oivindl
12.06.2024 kl 07:17 4575

"Å investere er ingen lagsport - har aldri vært og vil aldri bli det så lenge det er penger involvert så du er som jeg og alle andre veldig alene”
-rischioso

Her tror jeg du er forbausende ærlig.
Men der du utelukkende lar deg styre av egen vinning, er det andre som ikke er villig til å ofre egen integritet og troverdighet.
Redigert 12.06.2024 kl 07:17 Du må logge inn for å svare
oivindl
12.06.2024 kl 07:37 4472

Ikke vanskelig å finne tosifret antall brukere som er negative til dine innlegg. Tar vi med de andre trådene du er involvert i, nærmere vi oss nok tresifret.

Litt kreativt å ta antall klikk på tråden til inntekt for hva den generelle oppfatningen av dine innlegg er.

Som om Norgesdemokratene skulle påberope seg støtte fra alle som ikke stemte ved siste valg, og øke fra 0,5 til 38,1%.
Men det gjør de kanskje, hva vet jeg.
PHOinvestor
12.06.2024 kl 07:50 4448

Nå er det snart slutt på manipuleringen i denne aksjen, short folka rømmer snart til andre aksjer og det kommer snart fra børsmafien , TGS spruter penger , så er vi i gang. Tror det er lurt å være inne når endelig sammensluting er gjennomført.
PHOinvestor
12.06.2024 kl 07:53 4469

selv om det har stått mye stille i denne aksjen , fikk jeg kjøpt for 5,20 for ca 2 år siden, men nå er vi snart klare for reprising
PHOinvestor
12.06.2024 kl 07:55 4461

hvorfor i helvete svarer dere denne risssssssssss, tråden blir ødelagt ???????????????????????????????
Geiren
12.06.2024 kl 08:00 4422

PGS bør gjøre som Dolphin Drilling. Skrot de to skipene som har laget i opplag i 5 år+ isteden for bruke mye penger på reaktivering og presse ratene i markedet.

Riggen Dolphin Leader skal selges og skrotes, ifølge en børsmelding.
Riggen ble bygget i 1987. Salget vil gi Dolphin Drilling 5,8 millioner dollar.
Beslutningen er i tråd med selskapets arbeid for å optimalisere flåten og forbedre effektiviteten, skriver Dolphin Drilling.
BWMx5
12.06.2024 kl 08:25 4384

PGS: GLAZER CAPITAL KJØPT 51,4M AKSJER, HAR 5,62%
Oslo (Infront TDN Direkt): Glazer Capital LLC har kjøpt 51.398.096 aksjer i PGS, ifølge en flaggemelding onsdag.
Etter transaksjonen har Glazer Capital 53.652.684 aksjer i PGS, tilsvarende 5,62 prosent av stemmene og utestående aksjer.
TDN Direkt finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

PGS ASA - Notification of Major Holdings under the Norwegian Securities Trading Act
On 11 June 2024, Glazer Capital, LLC (the "Manager") acquired 51,398,096 shares in PGS ASA (ticker PGS NO) (the "Company"), resulting in the Manager exceeding above the 5% reportable threshold of the voting rights and share capital in the Company.

Following the acquisition, Glazer Capital, LLC, together with and through its management of its funds and managed accounts, none of which individually exceeds the reporting threshold, controls a total of 53,652,684 shares and votes, corresponding to 5.62% of the votes and shares outstanding.

This disclosure is made pursuant to section 4-2 cf. section 4-3 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/621230
Redigert 12.06.2024 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Fischer
12.06.2024 kl 08:51 4225

Personlig synes jeg en kombinasjon av utbytte og tilbakebetaling av aksjer er å foretrekke, noe jeg har forstått fra Johansen/Larsen er planen. Hvilke av disse to alternativene som er best vil nok avhenge av flere ting: investors preferanse, hvilken bransje selskapet opererer i og om prisen på aksjen vurdert som underpriset/overpriset. For de som er interessert belyser denne artikkelen sentrale momenter i diskusjonen utbytte vs. tilbakekjøp av aksjer: https://investorkurs.no/tilbakekjop-av-aksjer-eller-utbytte-hva-er-best-for-deg-som-investor/

Skulle jeg komme med et ønske vedr. temaet ville jeg i første omgang prioritert tilbakekjøp av aksjer og årsaken til det er at jeg mener prisingen av aksjen er lav og at tilbakekjøp på dagens nivå vil gi god valuta for pengene. Dersom aksjekursen øker (forhåpentligvis) de neste 12 - 24 mnd vil det i mine øyne være smart å dreie fokus fra tilbakjøp til utbytte igjen. Det er slik jeg også har mellom linjene forstått at den nye ledelsen tenker. Dette er nok uansett tanker som vil bli utdypet på CMD som Johansen har planer om å arrangere kort tid etter at fusjonen er på plass. Tenker det ville vært naturlig å kjøre en CMD i forbindelse med Q2 presentasjonen som er planlagt 18 juli.
Kontur
12.06.2024 kl 08:53 4254

Flere formål fot gjenkjøp
Få ned antall aksjer
Incentiv til Managment
Slettet bruker
12.06.2024 kl 08:58 4191

Jo ser den- og at over tid at det blir bra- men man må da stålsette seg på kanskje et år eller år med vandring der kursen står på stedet hvil. For min del har jeg dårlig erfaring med det og blir å vurdere å gå ut mens tilbakekjøpet pågår.
Skimmy
12.06.2024 kl 09:08 4111

Glazer capital krysser 5%, er de langsiktige, eller en trade mot short i TGS?
Obxserver
12.06.2024 kl 09:11 4092

Notering i US bør være 1.pri nå fremover! Kan ikke løke rundt i OSE.
TonyB
12.06.2024 kl 09:28 3956

En grei artikkel om dette, hentet fra Hobbyinvesyor.no

Hva er tilbakekjøp av aksjer?

Noen selskaper velger å investere i seg selv gjennom tilbakekjøp av egne aksjer. Tilbakekjøp av egne aksjer reduserer antall utestående aksjer, noe som typisk fører til at aksjekursen stiger.

Når et børsnotert selskap kjøper tilbake utestående aksjer i eget selskap kalles dette et tilbakekjøp. Når dette skjer har det to umiddelbare konsekvenser:

Antallet utestående aksjer reduseres.
Hver enkelt aksje representerer en større andel av selskapet en før tilbakekjøpet.
Etter et tilbakekjøp har eksisterende aksjonærer med andre ord økt sin eierandel i virksomheten (forutsatt at de ikke solgte noen av sine egne aksjer tilbake til selskapet).

Hvorfor kjøper selskaper tilbake egne aksjer?

Vanligvis kjøper selskaper tilbake aksjer kun dersom de har tilstrekkelig fri kontantstrøm tilgjengelig som ikke allerede er planlagt for andre investeringer. Dette gjøres vanligvis av to hovedårsaker:

For å øke aksjeverdien for investorer.
For å redusere utvanning av aksjene.
Dersom et selskap mener at egne aksjer er undervurdert kan det velge å gjennomføre et tilbakekjøp for å gi investorene avkastning de mener de fortjener.

Fordi aksjekursen er et resultat av tilbud og etterspørsel vil et mindre antall aksjer i markedet redusere tilbudssiden og som effekt av dette øke etterspørselen. Dette vil videre føre til at aksjen mest sannsynlig omsettes for en høyere pris. På denne måten gir tilbakekjøp merverdi for eksisterende aksjonærer. Det er også en skattemessig gunstig måte å overføre verdier tilbake til aksjonærene på.

Fordi tilbakekjøp er kjent for å drive aksjekursen høyere vil selve kunngjøringen av et tilbakekjøp i seg selv ofte føre til at aksjen går opp i pris. Dette fordi investorer prøver å kjøpe seg inn i forkant.

Når ansatte i et selskap benytter seg av aksjeopsjoner kommer flere aksjer inn i markedet. Det samme skjer ved en emisjon. Et større antall aksjer i omløp gjør at hver enkelt aksje representerer en mindre eierandel i selskapet. Denne effekten er kjent som «utvanning». Tilbakekjøp kan motvirke utvanning av eksisterende aksjonærer fordi færre aksjer i omløp øker eierandelen hver enkelt aksje representerer.

Hvilken effekt har tilbakekjøp av aksjer?

Tilbakekjøp av aksjer kan påvirke aksjonærene og selskapet selv på flere ulike måter. Som nevnt ovenfor vil tilbakekjøp i teorien føre til at aksjekursen stiger. Dersom etterspørselen etter aksjen forblir den samme samtidig som færre aksjer er tilgjengelige på markedet vil relativ knapphet bidra til å drive prisen opp.

Aksjeselskap vil vanligvis ikke gjennomføre tilbakekjøp dersom de ikke går med solid overskudd og har tilstrekkelig økonomisk handlingsrom. Tilbakekjøp av aksjer anses derfor ofte som et tegn på solid finansiell helse og stabilitet, noe som kan gjøre en aksje mer attraktiv for investorer.

På den annen side er det også mulig å argumentere for at kjøp av egne aksjer ikke skaper noen verdier i seg selv og derfor kan bidra til å svekke selskapets evne til vekst og utvikling. For eksempel investere i forskning og utvikling, skalere produksjon eller andre ting som kan øke bedriftens verdi og konkurransedyktighet. Tilbakekjøp kan misbrukes ved at det skapes en illusjon av verdiskapning som blåser opp aksjekursen til kunstige nivåer.

Når et selskap kjøper tilbake egne aksjer øker ikke egenverdien til selskapet. Dette kan ha en negativ effekt ved at aksjeselskap som ikke er økonomisk bærekraftig i praksis overfører verdier til de største aksjonærene. Siden de største individuelle aksjonærene ofte tilhører ledergruppen i selskapet kan tilbakekjøp misbrukes som et forsøk på å øke verdien av egne aksjer uten at noen faktisk verdiskapning har funnet sted.

Hvordan påvirker tilbakekjøp finansielle nøkkeltall?

Inntjening per aksje (EPS): Et tilbakekjøp reduserer antall utestående aksjer og øker dermed inntjeningen per aksje. Høy inntjening per aksje gjør aksjen mer attraktiv.
Pris til inntjening per aksje (P/E): Siden tilbakekjøp medfører høyere EPS (nevneren i P/E-forholdet) vil P/E reduseres P/E forholdstallet . En lavere P/E-verdi vil vanligvis gjøre aksjen mer attraktiv for investorer.
Avkastning på egenkapital (ROE): Fordi tilbakekjøp reduserer antall utestående aksjer resulterer dette i en høyere avkastning på egenkapital.
Siden antallet aksjer reduseres vil hver enkelt gjenværende aksje også representere en forholdsmessig større eierandel i selskapet. Dette er en fordel for eksisterende aksjonærer og kan ha en positiv innvirkning på påvirkningskraft og stemmerett når det kommer til beslutninger som kan påvirke selskapets fremtidige suksess.

Bunnlinjen

Kjøp av egne aksjer kan sende et signal til investorer om at virksomheten har tilstrekkelig med kontanter satt av til nødssituasjoner og lav sannsynlighet for økonomiske vanskeligheter. På den annen side kan investorer få et inntrykk av at selskapet ikke har andre alternativer for å oppnå vekst og lønnsomhet enn å drive opp aksjekursen ved å kjøpe tilbake egne aksjer
Slettet bruker
12.06.2024 kl 10:11 3738

Takk, fin den der. Og er enig på langsikt vil det kunne få opp prisen på aksjen.
Men på mellomlang sikt om de feks kjøper tilbake for 100 mill aksjer, som de selvfølgelig vil ha billigst mulig, og de bruker selskaper som gjør dette for de, som hele tiden styrer kursen for å få dette billigst mulig.
Og på den måten sitter man litt "fanget" mens dette pågår. Og når det tar kanskje et år før tilbakekjøpet er ferdig...så er det leeenge å vente.
Så er personlig ikke så stor fan av denne måten å gjøre det på.
Redigert 12.06.2024 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
PHOinvestor
12.06.2024 kl 10:17 3703

Ville tro att selskapet også ønsker høyere mcap , det gjør det lettere å låne til rimelig rente mm.
china
12.06.2024 kl 11:20 3430

Hvis det kommer til å flomme over med olje, blir det vel stopp på leting etter mer?
LongStockings
12.06.2024 kl 11:43 3331

Oljetopp i 2030 er bra for verden, neppe godt for aksjen. Konsolidering gir mening i et trangere marked, så spørs det om det er for mange skip likevel, og hva mineraler og annet kan bety av etterspørsel. Skulle gjerne sett fusjonen gjennomført FØR en slik melding ja. Supersyklus tror jeg ikke på. Oljen skal vekk, men at PGS og TGS kunne være et godt case på mellomlang sikt, ja, det kunne jeg trodd på. Forøvrig fatter jeg ikke sandkasse diskusjonene her inne mellom haussere og edruelige. Sannheten er ofte et sted i midten. Og foreløpig har f.eks Ris mer rett enn menigheten
Piloten
12.06.2024 kl 12:51 3065

....oljen skal vekk....Hørt makan på sludder. Overdose Gretha? Si det til de 2 milliarder mennesker på kloden uten tilgang på elektrisitet og som gjerne vil ha samme levestandard som deg.
JHoffa
12.06.2024 kl 13:08 2974

Mange som lever i La La land. Hele kloden trenger mer energi og den lager seg ikke av seg selv. Drivstoff av hydrogen, ammoniakk osv er kraft krevende å lage, er man god, så tilsetter man 2 og får tilbake 1 og det er i utgangspunktet lite bærekraftig. Må lages av overskudsenergi i så fall. Det er kun Norge og noe få andre land som har "råd" til å holde på med. Resten må lage energi av det som gir mest for pengene og det blir Olje, gass og kull. Er det noe som man burde fase ut så er det kull.
Alby
12.06.2024 kl 13:22 2913


Her jobbes det for å holde aksjen igjen tydeligvis
PHOinvestor
12.06.2024 kl 13:31 2878

kaan ikke annet en og le av en del av innleggene her nå, tydelig noen som vil billig inn.
Tror det er mulig å fiske billige aksjer frem til generalforsamligen.
Plui
12.06.2024 kl 14:31 2645

Det blir 200.000 flere mennesker på jordkloden hver eneste dag, disse skal vi også skaffe energi i fremtiden. Kan det grønne skiftet bidra til energi til 10.000 av disse så er det mere enn jeg tror. Er en nobrainer at olje og gass blir satsningsområde i flere tiår fremover. Kull bør avgjort bli forsøkt redusert.
Grøntgress
12.06.2024 kl 15:16 2484

Endel aksjer i PGS short som må og skal dekkes inn før 1. juli. Fremtiden ser lys ut.
Omo
12.06.2024 kl 15:32 2438

Fy søren nå gleder jeg meg til å få utbetalt kompensasjonen og kommende utbytter. Deilig det også i tillegg til økende kurser :-)
qmanager
12.06.2024 kl 15:46 2380

Ny på short lista TGS,

GLAZER CAPITAL, LLC 3 663 435 2,80% 11.06.2024
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0003078800

Glazer har nå totalt 53652684 PGS aksjer ref melding 12.6

Konvertering PGS til TGS: 53652684 x 0,06829 = 3663942 aksjer

GLAZER CAPITAL, LLC 3 663 435 er short TGS, får etter konvertering 3 663 942 TGS aksjer hmmm tilfeldighet?

Merger arbitrage i praksis dette
Redigert 12.06.2024 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Artige
12.06.2024 kl 16:00 2306

Hvem har sagt at short må dekkes før fusjon? Link? Settes nye short hele tiden og de gutta vet hva de gjør.
Nidaros-andy
12.06.2024 kl 16:01 2326

Men akkurat denne må da ha veldig begrenset lønnsomhet i seg? Store deler av dette måtta jo være gjort i går(Glazer var vel ikke inne på short lista i TGS). Gårdagens kurser fulgte vel hverandre ganske bra med tanke på innvekslingskurs inkl forsinket utbytte i PGS kurs.
Nidaros-andy
12.06.2024 kl 16:04 2307

PGS forsvinner jo som selskap, så short der må dekkes inn. Halvparten av synlig PGS short ble dekket inn i går. TGS short lever videre om de ønsker.
Grøntgress
12.06.2024 kl 16:10 2287

Short i PGS må dekkes inn. Sånn er det bare