Qec- Ny energilov innen 8 Juni ✊

Denne tråden er stengt for nye innlegg.
19.06.2024 kl 15:04
Denne tråden har sporte helt av og er derfor stengt. Det samme vil skje med nye tråder hvis de begynner å handle om helt andre ting enn aksjer/selskaper. Og de som aktivt bidrar til å ødelegge tråder vil bli utestengt. Alle som en. mvh Admin.
Mr Capsol
QEC 02.06.2024 kl 11:40 148798

Jeg er forsiktig optimist når det gjelder QEC. Selv om uttrykket "ulv, ulv" ofte kan beskrive situasjonen, virker det som om det denne gangen kan bli annerledes. Innen 8. juni skal en ny energilov muligens åpne opp for at QEC kan utvinne mer av sine områder.

«Energi- og ressursminister Pierre Fitzgibbon skal innen 8. juni legge frem et omfattende lovforslag om provinsens energirammeverk. Han har vurdert over 150 industrielle prosjekter, og noen av disse er allerede valgt. Regjeringen vil kunngjøre de utvalgte prosjektene om noen uker.» https://www.journaldemontreal.com/2024/05/28/aeroports-de-montreal-craint-de-manquer-delectricite-pour-ses-projets

Jeg mener at risikoen på nåværende nivåer er begrenset. Dersom utvinningen ikke blir godkjent, vil en eventuell erstatning trolig føre til at aksjen stiger når avgjørelsen offentliggjøres. Jeg tror det er sannsynlig med pilot vil bli tillatt i samarbeid med regjeringen på noen steder hvor det er sosial aksept.
Redigert 19.06.2024 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
minsin
09.06.2024 kl 21:47 4255

Jupp , Spxl...

"Fasiten" eller svaret vet jeg ikke , men vi får vite hva markedet mener aksjekursen er verd..
For min del vurderes økning i beholdningen

Nå du ser bare på tråden her - legges det inn nye innlegg nærmest hvert tiende minutt - interresen for QEC er å betrakte som positiv
Ang Bill 69 - vel MB har brukt årevis til å posisjonere seg i forhold til fremtidige miljø krav, QEC bør derfor være godt forberedt
Han ønsker den velkommen , og det virker som om han ser gode muligheter.
rischioso
09.06.2024 kl 21:35 4345

Ja, og det bare beviser jo at jeg fikk rett med ref til siste peak som priset inn forventninger på forskudd, MEN så er det jo slik at den gangen visste vi jo ikke hva vi vet i dag.
Når vi nå sitter med fasit etter å ha lest de siste nye uttalelser fra myndighetene som opprettholder nullutslippsmålet og gjennom det ikke åpner for oil og gass exploration som vi alle håpte på, men heller setter i gang massive grønne tiltak supplert med hydro el så må vi jo forholde oss til det og ikke skape en annen virkelighet.

Binnion har skjønt det og sendte nylig ut en melding som forteller om at strategien videre blir å fortsette dialogen med myndighetene i håp om en endring for hva skulle de ellers ha meldt uten å gruse kurs ...?...

Ordrett ble følgende meldt:

LES:
Questerre is a believer that the future success of the oil and gas industry depends on a balance of economics, environment, and society. We are committed to being transparent and are respectful that the public must be part of making the important choices for our energy future.

OVERSATT:
Questerre er en tro på at den fremtidige suksessen til olje- og gassindustrien avhenger av en balanse mellom økonomi, miljø og samfunn. Vi er opptatt av å være gjennomsiktige og respekterer at publikum må være en del av å ta de viktige valgene for vår energi -fremtid.

https://newsweb.oslobors.no/message/620939

Også verdt å merke seg at denne uttalelsen er en tro kopi/copy paste av forrige melding gjeldende Bill21:

LES
Questerre is a believer that the future success of the energy industry depends on a balance of economics, environment, and society. We are committed to being transparent and are respectful that the public must be part of making the important choices for our energy future.

OVERSATT
Questerre er en tro på at den fremtidige suksessen til olje- og gassindustrien avhenger av en balanse mellom økonomi, miljø og samfunn. Vi er opptatt av å være gjennomsiktige og respekterer at publikum må være en del av å ta de viktige valgene for vår energi -fremtid.

https://newsweb.oslobors.no/message/609570

Mao, de samme uttalelsene gjentas som forteller at strategien om videre dialog opprettholdes nettopp fordi ingenting er endret i selskapets favør slik flere virker å tro ....;)
minsin
09.06.2024 kl 21:03 4532

Det var tider - i gamle daga da Risotto hadde en helt annen formening om QEC
Dette var så langt tilbake som for 2-3 mnd siden, da pratet han om dobling av aksjekursen.
La oss kalle han en "troverdig smarting"

rischioso
09.03.2024 kl 20:18
2993
Omo skrev
Trenger man å begrunne 15 år med ørkenvandring? Bortsett fra disse 2 vidunderlige stigningene opp ti..
Aksjemarkedet er basert på ikke annet enn forventninger og av samme grunn vil kursen stige i forkant av at ting materialiserer seg så for hver positiv tolkning relatert til Bill21 vil trigge kurs fremover og ikke minst så vil forventninger om økt eksisterende produksjon/inntjening gjøre det samme.

Om man skal sitte på gjerdet og vente på de rette meldingene så vil man raskt kunne gå glipp av den første doblingen for det meste vil være baket inn i kursen allerede når det skjer så her gjelder det å være inne i forkant...;)

Fortsatt God helg!
SPXL
09.06.2024 kl 20:51 4608

Noen sier bill 69 var bra for Qec mens andre sier det ikke var det…svaret får vi i morgen når vi ser på kursen ))
Jensi
09.06.2024 kl 17:35 5166

Verdenen er forblændet at vindmøller
Sjovt nok er klimaforandringerne først rigtigt acceleret de sidste år netop som mængden af møller er
Blue Cow Group
09.06.2024 kl 17:34 5150

Da er det vel bare å gå videre da Ris, ikkeno mer å hente her...
rischioso
09.06.2024 kl 17:22 5213

Kunne ikke vært mer enig og det skal ikke være mulig å komme frem til annen konklusjon basert på hva som nå er blitt meldt.

Når det kommer til en eventuell erstatning så snakker vi om en lang og kostbar tidslinje hvor den ligger an til å bli enda lengre og enda mer kostbar siden selskapet nå nylig har meldt at de fortsatt vil prøve å forhandle med myndighetene om åpning av exploration noe de som kjent har gjort de siste årene til ingen nytte.

Det er forståelig på et vis at selskapet blir hengende ved den strategien da det er estimert enorme verdier som ligger i bakken og de er massive i forhold til en eventuell erstatning da det som er kommet på bordet relatert til en erstatning frem til nå er for smuler og regne. Men når det er sagt så er faktisk smuler langt mer verdt enn store verdier i bakken man aldri får hentet opp....;)
Redigert 09.06.2024 kl 17:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
09.06.2024 kl 17:15 5192

RE - Desværre så har quebec og hele canada været så ukloge, at de tror at el kan løse alt idag.

* Både ja og nei - Nei, de trodde, men har nå innsett at de må speede opp det grønne skiftet og har i den forbindelse flere megaprosjekter på agendaen i tillegg til at de har meldt at de skal supplere med hydro el nettopp for å unngå en svært forurensende Exploration på tvers av hele landet - forståelig nok. De vil fortsette og importere ren naturgass hvor forurensningen er gjort og ligger igjen andre plasser.

Les meldingene du også så skjønner du kanskje bedre - de finner du samlet nedenfor...;)

https://www.finansavisen.no/forum/post/6022576/
Ikke_viktig
09.06.2024 kl 15:46 5490

Tror mange her trenger en chill pill. MB har sagt at de vil prøve CCS som en alternativ måte å åpne døren til utvinning. Det er fordi at hvis du kan fange CO2 en og lagre den i jorden så finnes det ingen grunn til å nekte utvinning av gassen. Det er derfor de har lansert det carbon capture and storage prosjektet mot myndighetene.

Om de får tillatelser og støtte til dette vil tiden vise. Jeg heller mot at de neppe får støtte til dette...

For meg så tipper jeg det blir en storsatsing på vindmøller og skit først fra Quebec sin side, og når dette feiler/fucker opp så åpner de opp for å bruke gassen i bakken. Men det skjer ikke før helvete fryser over og de ikke har noen bedre alternativer. Tipper det går 5 år før vi er i nærheten av den muligheten.

Erstatning blir nok den eneste muligheten for å tjene noe seriøs gryn på denne aksjen...
Sunrise
09.06.2024 kl 14:36 5839

Hei, du har rett og beklager feilsitering. Det var ikke meningen. Det du påpekte i et tidligere innlegg før lovforslaget kom var vel at i følge dine undersøkelser vil lovforslaget mest sannsynlig gjelde importert gass og ikke nødvendigvis åpne for gassutvinning. Syns du traff hodet på spikeren med det poenget og det var det jeg prøvde å få frem. Og det antar jeg ikke har endret seg etter at lovforslaget kom? Har ingen interesse av å feilsitere noen, så beklager igjen.
Redigert 09.06.2024 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Kvike11
09.06.2024 kl 14:29 5870

Du er morsom
Meget tydeligt hvad du vil med dit budskab.
Desværre så har quebec og hele canada været så ukloge, at de tror at el kan løse alt idag.
De har bare glemt at strømmen i det stik de tror kan løse alt, får kraften fra gas mm delvis fra udlandet. De tømmer canadas befolkning for penge og har nu undladt at fortælle sandheden.
Renten er rekord høj, de har ikke nok energi, de løber forvirrret rundt som en flok klimatosser.
Nu kommer lappeløsningen med gas, eller betal 30 milliarder i erstatning og stadigvæk ikke nok energi.
Hvad vælger de, ja det blir clean energy af gas fremover pakket ind i nye tosset lovforslag.
Så os aktionærer kan endelig glæde sig til gevinsten som kommer nu.
Redigert 09.06.2024 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
09.06.2024 kl 13:51 6023

Ser du referer til meg og tillegger meg noe jeg ikke har skrevet. "Som Stockwalker påpekte, er lovforslaget tydelig på at det åpner for utvinning av naturgass, og ikke bare gjelder importert naturgass."
Enten misforstår du totalt eller så forveksler du meg med en annen.
Blue Cow Group har før øvrig helt rett hva fracking angår. Lite stuerent som fracking er, har Binnion sluttet å bruke dette ordet. I stedet har han funnet på et nytt og mer salgbart navn i disse tider - CleanTech. Fortsatt same shit, but new wrapping
njn-
09.06.2024 kl 12:12 6332

Innlegget til Capri55 er ikke riktig.
1. Bill 69 er vedtatt som lov. Loven er utformet slik at det ikke blir noen revisjon, men det vil bli vurdert/tatt hensyn til innbyggere og selskapers innspill.
2. Hydro Quebec har ikke blitt tildelt noen prosjekt enda. Han henviste til https://www.hydroquebec.com/residentiel/ og her står det ingenting om tildeling.
Fitzgibbon har sagt at kunngjøring av de første valgte firmaer vil bli kunngjort iløpet av noen uker. Fra 8.juni
rischioso
09.06.2024 kl 11:34 6486

Det er så enkelt som at det finnes to leire:

(1) De som fabler om 2 sifrede kurser basert på noe helt annet enn det som ble meldt. Altså basert på det man håper på og ikke på det som faktisk er meldt.

og

(2) De som har lest og forstått meldingene og basert på det også forstår at den siste tids oppgang var way for overoptimistisk og ikke i henhold til hva som faktisk ble meldt og at det faktum av samme grunn og naturligvis vil gi en korreksjon tilbake til start. Det må ikke forveksles med at man ønsker en lavere kurs, men fordi all logikk forteller at det vil bli slik når ting i realiteten ikke er endret siden oppgangen begynte.

Trist at håpet for noen er så sterkt at det helt og holdent overskygger realitetene, men man vil nok våkne opp etter hvert så får vi bare håpe på at det ikke blir for sent og at ikke tapet blir for stort...

Fortsatt god helg!
Fjellbris
09.06.2024 kl 10:26 6785

Spot on, og har skrevet dette lenge og bedt om begrunnelse for om man enten tror aksjen skal opp eller ned, begge synspunkter trenger vi, men etter alle disse år går det fortsatt ikke inn, lurer på hvorfor?🤔 Kun kverulering blir utfallet på tråd etter tråd, år etter år :-(
SPXL
09.06.2024 kl 10:22 6795

Kan ikke se at det kom noe godt ut av bill 69 for Qec sin del, vil vi se en kraftig nedgang i kursen i morgen ….Qec har aldri holdt på en oppgang tidligere så det samme skjer vel igjen.
googleearth11
09.06.2024 kl 10:11 6695

Nei, overhodet ikke. Men det bør være seriøse, velbegrunnede innlegg.
Peter Sellers
09.06.2024 kl 09:31 6815

@hgsd33 bra artikkel du postet og så lenge MB applauderer et slik forslag og er kjempefornøyd så tror jeg Questerre er en av samarbeidspartnere, ser ingen grunn til at MB lovpriser Bill69 hvis dette ikke har stor betydning for Questerre, så tror vi er ganske nærme målet!!

Questerre Energy (TSX:QEC) applauderer Québec Ministry of Economy, Innovation and Energys nylige fremlegging av sin energireformregning .
Bill 69 foreslår brede endringer i det regulatoriske rammeverket for bedre å håndtere ubalansen mellom energiforsyning og etterspørsel i Québec," kommenterte Questerres administrerende direktør, Michael Binnion, i en pressemelding . «Forslag om å effektivisere godkjenningsprosessene er svært velkomne. Det har blitt klart at for tidlig aggressiv elektrifisering øker energikostnadene for Québecers, og innsats for å balansere elektrisitets- og naturgassmarkedene er nødvendig. Questerre fremmer en søknad for karbonfangst og -lagring som vil redusere utslippene fra naturgassforbruk.»

Calgary-baserte Questerre er et energiteknologiselskap som utnytter sin ekspertise oppnådd gjennom tidlig eksponering for reservoarer med lav permeabilitet for å skaffe betydelige høykvalitetsressurser.
1013
09.06.2024 kl 09:29 6769

Der er vel ikke nogen der er i tvivl om at Bill 69 er regeringens forslag som skal til afstemning, tidshorisonten er formentlig et par måneder inden den færdige lovtekst er klar.
Det der er vigtig for QEC aktionærer er at GAS er en del af løsningen.
Og derfor ansøgte Qec i fredags. Så gode nyheder for os aktionærer der har lidt tålmodighed.
tynnidioten
09.06.2024 kl 09:00 6891

Er man uenig i to-sifret på mandag så «kverulerer» man😂
googleearth11
09.06.2024 kl 08:56 6906

Er man lei av kverulering her, så har jeg oppretta en ny tråd der seriøse blir invitert inn.
tynnidioten
09.06.2024 kl 08:31 6963

Enkelte av oss blir beskyldt for å ødelegge og snakke ned aksjen.
Slik jeg ser det ble ikke 8. juni i nærheten av hva som ble forespeilet av «dere andre» (hauserne).
Ref. To-sidret på mandag
Hva er mest kritikkverdig ?
Redigert 09.06.2024 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
sigj2
09.06.2024 kl 06:21 3605

Så lenge Binna var fornøyd så er jeg det også 😁
RGTBJØRN
09.06.2024 kl 00:49 3849

Er så mye søppel men støtter misin. Når vi er på oppløpsiden på noe stort er det alltid noen som skaper skremselspropaganda støy og drit. Om qec går ned eller litt opp neste uke gir jeg blaffen i. Sitter stille noe alle burde gjøre. Miste hodet er saken
minsin
08.06.2024 kl 23:14 4089

Ett godt aksjeråd, spesielt i QEC - blokker de som ikke skriver om QEC men heller sitter å kverrulere - mange ganger kan de oppfattes mindre begavet.
De har uansett ikke noe faglig å bidra med - utover interresse i å ødelegge gode diskusjoner.

De vil være mye god info som dukker opp i fremtiden.
Har i dag lest Bill-69- Natural gas er nevn i flere kapittler - mergo det vil bli en del av fremtiden.

Det er tydelig at regjæringa nå har insett energi problematikken - som har vært påpekt i en par år- Nå haster ting!.
Om 2 år skal "Hudson Power Express" ( Mai 2026) levere oppmot 1,25 GW til New York og levere ca 20 pst av byens behov.
Dette er energi som ikke finnes tilgjengelig pr i dag..
Når Fitzgabbon sier "We're clearly not ready because a lot of people do not want new dams, a lot of people do not want to have wind farms next to their homes,"
Så har de nok innsett de formidable problemene de har de kommende 10 årene.

Ang QEC - ser ikke bort fra at vi kan få ei kjempe uke- det ligger store forventninger til at aksjen skal opp blandt aksjonærene- Stiger aksjen til 3-4 kr - kan det fort være at de som har realisert - rett å slett kommer løpende etter.Noe som kan gi yttligere akselerasjon i aksjekursen.

Verdiene i QEC , produksjonen og kontantbeholdningen bær forsvare 3 kr etter min mening.
Hadde vel ett estimat i 2022 at aksjekursen burde ligger i omr 3-6 kr - erstatningen basert på faktisk tap burde ligge i omr 4-7 kr..
Om jeg skal tippe - så burde nivået 3-7 kr være oppnåelig..innen veldig kort tid..
Blir lowlands endel av løsningen på energi problemene stiger fort verdiene godt over 13 kr.
Jeg om mange mener at risk /reward er derfor svært fordelaktig,Mange har fortsatt forhåpninger å nå gamle høyder på 30-32 kr.
Forhåpninger kan drive kursen veldig langt - det så vi allerede i 2008
Redigert 08.06.2024 kl 23:15 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
08.06.2024 kl 22:29 4320

Det handler om å være ærlig og realistisk. Som f. eks. da jeg kommenterte narrepostene før start i går da alle lot seg rive med og trodde vi skulle se 3-tallet.
Så får vi se hva mandagen bringer.
Hvis det er en «vinn/vinn» situasjon så blir det rally.
Redigert 08.06.2024 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.06.2024 kl 22:11 4293

Siden det åpenbart foreligger en del forvirring rundt både den nye energiloven og offentliggjøring av eventuelle godkjente energiprosjekter, spurte jeg ChatGPT om dette nå nettopp. Her er mine to spørsmål, med svar. Håper det virker oppklarende.
Den nye energiloven i Quebec ble presentert via en pressekonferanse sist torsdag. Er det riktig at den nå skal ut på høring, og deretter med mulige endringer, stemmes over i provinsparlamentet i løpet av høsten?

ChatGPT

Søkte i 5 nettsteder
Yes, the new energy law presented in Quebec last Thursday is indeed moving forward to a public consultation phase. Following this, the bill will undergo possible revisions based on the feedback received during the consultation. The revised version of the bill is then expected to be voted on in the provincial parliament during the autumn session​ (Accueil - Assemblée nationale du Québec)​​ (ICLG IBR)​. This process aims to ensure that various stakeholders, including the public and industry representatives, have an opportunity to voice their opinions and concerns before the final legislation is enacted.
i følge rykter skulle en del godkjente energiprosjekter offentliggjøres av myndighetene i Quebec i dag. Vet du om en slik offentliggjøring?

ChatGPT

Søkte i 5 nettsteder
Ja, det stemmer at myndighetene i Quebec har offentliggjort nye energiprosjekter i dag. Hydro-Québec har valgt ut åtte vindkraftprosjekter som totalt vil bidra med 1,550 megawatt (MW) elektrisk kraft. Disse prosjektene er en del av Hydro-Québecs strategi for å møte den økende etterspørselen etter elektrisitet i provinsen, som forventes å øke med 25 terawatt-timer (TWh) innen 2032​ (Hydro-Québec)​​ (Hydro-Québec)​.

De valgte prosjektene inkluderer utvikling fra fem forskjellige selskaper, og seks av prosjektene vil bli realisert i samarbeid med urfolksamfunn​ (Bennett Jones)​. Elektrisitetsleveransene fra disse vindparkene er planlagt å begynne mellom desember 2027 og desember 2029. Dette er en del av Quebecs bredere plan om å øke andelen fornybar energi og redusere klimagassutslipp​ (RenewablesAssociation.ca)​.

For mer detaljert informasjon, kan du lese mer på nettsidene til Hydro-Québec og Canadian Renewable Energy Association.




Fjellbris
08.06.2024 kl 22:01 4300

tynnidioten skrev Godt over 1 mill.
Man eier ikke over 1 mill aksjer og så skriver man som du gjør under i dag «forventer tap/tap» på mandag» etter gårsdagens melding og gårsdagens+ dagens info vi har tilgjengelig (for ikke å snakke om negative innlegg om QEC på alle tråder, 7/24/365).
For de fleste er det ikke hyggelig å se sin investering synke i verdi, og ikke ha håp om å stige, men i mange år ser det ut som du koser deg da og ikke minst alltid er aktiv her, med kryptiske og negative vinklede innlegg. Tror ikke på deg, tror heller Nikko har rett, du er betalt av noen for å snakke kurs ned og spre usikkerhet og lage best mulig arbeidsbetingelser for en / flere tradere.
Om ikke det stemmer, så ønsker jeg deg bare god bedring og lykke til med å tape mest mulig på din investering, er jo da du koser deg mest. Over og ut herfra når det gjelder deg,

tynnidioten
I dag kl 09:23
1702
Mitt tips for mandagen er tap/tap.
Ikke noe nytt om pitot/ ikke noe nytt om erstatning
Redigert 08.06.2024 kl 22:05 Du må logge inn for å svare
minsin
08.06.2024 kl 21:55 4304

Fitzgabbon - "We're clearly not ready because a lot of people do not want new dams, a lot of people do not want to have wind farms next to their homes,"

Ja det er ett problem det der- Nødløsninga blir nok LNG, sammen med carbon fangst
Fjellbris
08.06.2024 kl 21:45 4283

Nikko - tror faktisk du har helt rett i det og traff spikeren på hode, slik Tynnidioten holder på er jo rett og slett helt idiotisk om man eier 1 mill aksjer i QEC, men ikke om man jobber for en trader.
Redigert 08.06.2024 kl 21:46 Du må logge inn for å svare