FRO: DnB-Market nedgraderer!

Slettet bruker
FRO 30.11.2018 kl 11:59 2842

Dnb Markets troverdighet - og ønske for videre analyse:

For svært kort tid siden oppgraderte Dnb Market Frontline aksjen til omtrent 83 kroner – i dag så nedgraderer de plutselig kursmålet til 67 kroner. De begrunner nedgraderingen av aksjen og sektoren som helhet utfra følgende momenter:

1. Aksjen har gått mye på kort tid.
2. De mener en eventuell reduksjon av OPECs produksjon i forbindelse med kommende OPEC møte, ikke er bra for tanksektoren.
3. Tankratene topper ofte ut i desember, for deretter å gjøre det svakt gjennom våren og sommeren.


Min kommentar til Dnb`s begrunnelse:

1. Aksjen hadde gått svært mye også før Dnb Market for kort tid siden oppgraderte aksjen til 83 kroner. Deretter falt aksjen tilbake - for så å få et nytt løft de siste dagene.

2. Sannsynligheten for en eventuell OPEC reduksjon i forbindelse med kommende OPEC-møte, var også det mest sannsynlige scenarioet før Dnb Market oppgraderte aksjen til 83 kroner.

3. Ja, tankratene pleier å være svake gjennom våren og sommeren, så også dette var et moment Dnb Market var klar over før de oppgraderte aksjen for kort tid siden. ... MEN, det er unektelig litt pussig at Dnb Market ikke sier et ord om at det i løpet av 2019 skal installeres renseanlegg på store deler av verdensflåten, for å imøtekomme miljøkravene som trer i kraft 1 januar 2020. Dnb Market er klar over at dette vil medføre betydelig tørrdokking – og bortfall av tonnasje gjennom store deler av 2019. I følge den siste kvartalspresentasjon til FRO, så forventes mye av tørrdokkingen å skje i løpet av våren og sommeren, noe som MEST SANNSYNLIG vil medføre sterke rater også gjennom våren og sommeren 2019. Dette momentet nevner altså ikke gutta Dnb Market med et ord, selv om dette er noe de (som nevnte) må være klar over.

Konklusjon: Tja, hva skal man si om kvaliteten og troverdigheten til Dnb Market i forhold til siste tids oppgradering og nedgradering? De påpeker forhold de var klar over før de oppgraderte aksjen og sektoren som helhet, samtidig som de unnlater å påpeke forhold de var klar over både før- og etter nedgraderingen. … Ikke spesielt troverdig med andre ord.

ØNSKE: Jeg etterlyser en mer grundig og helhetlig analyse av tanksektoren med utgangspunkt i de geopolitiske forholdene som dags dato eksisterer. Vil eksempelvis oljeeksport til de landene som er unntatt fra sanksjonene mot Iran, kunne skje på iranske skip, eller er iranske skip i sin helhet omfattet av sanksjonene? Omfattes iranske skip, så vil dette utvilsom ha signifikant effekt på ratene fremover, tenker jeg.

Et siste moment: Selv om det har vært ekstremt mye skraping av tonnasje gjennom 2018, så kunne det også vært interessant å vite om Dnb Market har noe formening om hvor mye tonnasje det er realistisk at vil bli skrapet frem til de nye miljøkravene trer i kraft.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Aldara
30.11.2018 kl 12:03 2822

Kan ikke bedre sies!
Sikker på at dnb plukker idag mens de har skremt høna av selgerne!
Dette er rett fra boka!
Mener jeg leste på en annen tråd at ratene nærmer seg ws100 Chinawise...
Det er et faktum!
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2018 kl 12:32 2722

Ja, dette er som vanlig. Det går opp og ned her i denne børsverdenen. I går fløy FRO-kursen til værs og i dag faller kursen dramatisk tilbake, nå minus over 8%.
Her er det penger å hente (og tape) folkens!
K
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2018 kl 12:37 2700

Jeg etterlyser en mer grundig og helhetlig analyse av tanksektoren med utgangspunkt i de geopolitiske forholdene som dags dato eksisterer. Vil eksempelvis oljeeksport til de landene som er unntatt fra sanksjonene mot Iran kunne skje på iranske skip, eller er iranske skip i sin helhet omfattet av sanksjonene?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Shagwong
30.11.2018 kl 12:45 2678

Er det noen som har en formening om ca. hvor lenge hvert skip må ut av drift for å få installert scrubbers. Det er jo snakk om en stor del av verdens tonnasje.
Skip ute av drift vil jo minske antall skip som blir tilgjengelig for lasting, som igjen vil øke presset opp på ratene. Jeg er ikke mye bekymret for hva som kommer i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
30.11.2018 kl 13:08 2624

Meget bra resonnert. Vi hadde tilsvarende scenario på
starten av 2000 tallet, men var det enkeltskrog som skulle
utfases og dobbeltskrog bygges. Fro hadde vel forutsett
dette og hadde allerede mange dobbeltskrogere i sin
flåte. Jeg slutter aldri å undre meg over hvordan kursen
kan gå ifht. uttalelsen til et meglerhus. Uansett, roper de
selg, så betyr det kjøp. Kunne ikke dy meg og lastet
opp en pott idag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Shipship
30.11.2018 kl 13:31 2552

Man trenger ikke gå i tørrdokk for installering av scrubber. Skipet må taes off-hire i ca en uke. Ikke mye mer
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2018 kl 13:32 2550

Selv om det har vært ekstremt mye skraping av tonnasje gjennom 2018, så kunne det også vært interessant å vite om Dnb Market har noe formening om hvor mye tonnasje det er realistisk at vil bli skrapet frem til de nye miljøkravene trer i kraft.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.11.2018 kl 13:37 2536

Mener å huske at det i forbindelse med telefonkonferansen til Frontline på siste kvartalspresentasjon ble sagt at det her er snakk om tørrdokking. Har jeg hørt feil?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
OB
30.11.2018 kl 13:51 2493

Känner ni till hur mycket högre FRO värderas än andra liknande rederier noterade i USA? Vid stängning igår värderades enligt tjänsterna jag har FRO till 2.2x NAV vs t.ex DHT & Euronav på 93 resp 96% av NAV. Beräkningarna gjorda på basis av VesselValue.

Jag äger ingen av ovanstående namn och kan med svenska ISK, KF, KP inte shorta aktier och är alltså inte short (dock äger jag andra tanker bolag men vill inte någon ska tro jag försöker baissa/haussa så jag skriver inte ut dem) men är bara nyfiken på hur folk tänker och vad man vet.

Jag är själv en stor fan av Fredriksen och tycker han förtjänar premie men denna slår mig som lite hög.
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Shipship
30.11.2018 kl 14:02 2449

Tar ca 18 dager ikke en uke. Jeg er ikke ekspert men mener jeg har hørt at tørrdokk ikke er nødvendig, men mange gjør det i forbindelse med en planlagt dokking?
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.12.2018 kl 22:26 1492

http://vxz.eu/2018-12-11__FA_3__DNM-venter-ni-tunge-måneder-i-tank
Redigert 21.01.2021 kl 04:08 Du må logge inn for å svare