Plt

oryx
PLT 04.06.2024 kl 13:02 6793

Polight (PLT) la i dag frem resultatet. Selskapet har fortsatt negative tall i regnskapet, men uttalelsene fra selskapet om tiden fremover er lovende:
"– Vi har oppnådd flere viktige milepæler i kvartalet, noe som bygger tillit til en positiv utvikling i fremtiden, sier adm. direktør Øyvind Isaksen i poLight."

Men selskapet må levere på sine lovnader fremover. Blir interessant å se veien videre for Plt.
Redigert 14.06.2024 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
matador
04.06.2024 kl 13:29 5788

Hei Oryx, fint at du er positiv. Det er jeg også. Kan du begrunne hvorfor du ser for deg et rekyl mot 10 kroner? Det tilsvarer en mcap på omtrent 3,5 mrd, og det er vell all time high for Polight. Her må noen arrestere meg om jeg tar feil. Er det noen spesielle nyheter du venter på?
oryx
04.06.2024 kl 14:00 5734

Hei. PLT har kommet langt i utviklingen av sine linser, og har en markedsposisjon som ingen andre konkurrenter er i nærheten av. Jeg har en sterk tro på at PoLight nå kan stå foran endelige gjennombrudd og landing av større samarbeid / kontrakter. Da er det om å gjøre å ikke kun se i bakspeilet, men se hva et selskap melder at de har foran seg. Ser frem til både Kapitalmarkedsdagen i morgen samt nyheter og meldinger som jeg regner med at selskapet kommer med i tiden fremover.

Når sentimentet omkring en aksje snur i positiv retning, kan det bli stor kraft i oppgangen. Om PLT kan forsvare en aksjekurs på 10 kroner over tid, gjenstår å se. Men at investorer og tradere nå kan ta tak i aksjen og sende den høyt opp på rimelig kort tid, ser jeg absolutt ikke bort i fra. Sist jeg var inne i aksjen var kursen rundt 8 kroner. Her er nok mange investorer som sitter med et høyt snitt i denne på kurser rundt 5 - 10 - 20 kroner, og som ikke er interesserte i å selge på dagens nivåer. Jeg tror PLT fort kan bli en av vinnerne på Oslo Børs i år.
Redigert 04.06.2024 kl 14:01 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
04.06.2024 kl 14:04 5795

Selskapet vil nok ikke pr i dag forsvare en slik kurs. Men hva selskapet kan forsvare og hva markedet er villig til å prise selskapet til, er to forskjellige ting. Se bar hva markedet i sin tid priset Opticom til. Markedet er uforutsigbart.

Men gir vi PoLight et par tre år så vil det ganske sikkert forsvare kr 10,- IG mere til.
matador
04.06.2024 kl 14:06 5783

Takk for perspektivene dine. Enig i at veien fremover er viktigere enn tiden som er gått, og jeg tror også at det ligger et gjennombrudd et sted der fremme.

Jeg har vært gjennom 3 emisjoner siden jeg gikk inn i PLT. Har alltid deltatt for å minimere utvasking. Positiv til utsiktene som ble gitt i kvartalsrapporten, så får vi håpe de begynner å få inn penger snart.

Londonmannen
04.06.2024 kl 16:08 5657

Ser vel en liten FOMO effekt i forkant av hva som kan komme i morgen. Sluttkurs på nærmere 3.40 er vel ikkke umulig i dag. I så tilfelle vil videre oppgang være avhengig av hva ledelsen presenterer i morgen.
oryx
04.06.2024 kl 21:51 5445

Anbefaler å bli medlem av Facebook-gruppen PoLight Investors. 3000 medlemmer i gruppen. Gode diskusjoner og utveksling av syn på PoLight.

Ser frem til Kaptalmarkedsdagen i morgen. PoLight steg kraftig på børsen i dag. Dersom selskapet gir solid guiding og et positivt bilde av tiden fremover for PoLight, ser jeg solid oppside fra dagens nivå. Salgsviljen bør være veldig lav på dagens lave nivå. Tvert i mot er det nok mange som vil inn for å tjene inn tidligere tap eller snitte seg ned.

PLT har hentet kapital, og det er ingen nedsiderisiko for emisjon, ihvertfall ikke på en god stund. Skulle det komme signaler om utsikter til inntekter slik at man trolig ikke vil måtte hente ny kapital, eller kun i begrenset grad, kan lokket for alvor gå av aksjekursen.

Etter tidligere kurstopper på opp mot 50 kroner, kan PoLight fort bli en av vinnerne på børsen i år med en solid rekyl og reprising.
Redigert 04.06.2024 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
Stock_ings
05.06.2024 kl 00:46 5304

Det er 130mill aksjer i polight. 10 kroner per aksje blir 1,3 milliarder, ikke 3,5 milliarder. 10 kroner er ikke langt opp til i år. Få avslørt Varjo som kunden med X4 ut i media og kanskje Samsung som den som kommer i sommer så blir det fort eksplosjon i kurs.
007 James Bond
06.06.2024 kl 18:52 4793

Ser det litt svart ut for de kommende børsdagene? Oppgang som forvitrer?
Myrabakk
09.06.2024 kl 11:48 4508

Hva de neste dagene bringer vet jeg ikke, men etter CMD og.de bull uttalelsene som kom angaaende AR tenker jeg fremtiden blir meget nice.

'...er det Autofokus er det oss bekjent ikke andre enn poLight som er aktuelle' (CEO)

Se forresten en tur innom Discord, for i helga er det funnet nye patenter fra blant annet Microsoft og Samsung som viser wobulerende pixel-shift for 4X bedre opplosning til display. Det er det samme som TWedge som poLight snakket om at over 10 store selskaper tester for tiden. Ved CMD sier CEO poLight at det per i dag ikke er andre konkurrerende teknologier innen dette. Det betyr i praksis at det er meget sannsynlig at to av de potensielle kundene er Microsoft og Samsung.

TWedge er ikke i salg, saa dette er ikke noe som kommer 'de kommende borsdagene', men ser man litt lenger frem i tid er dette i alle fall ikke negativt!

(Beklager at jeg mangler de tre siste bokstavene i alfabetet i innlegget, men jeg driver og tester TLens-telefonen Meizu 20 Infinity, og har ikke lastet ned norsk tastatur enda)
Redigert 09.06.2024 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
10.06.2024 kl 06:21 4303

Mye god lesing på Discord i helgen, ja.
Virker som det skjer store ting nå om dagen.
Eqnrqec
10.06.2024 kl 07:55 4229

Hvordan klarte du egentlig å få en markedsverdi på 3,5 mrd ved 10kr i kurs🧐😅
Londonmannen
10.06.2024 kl 14:18 4070

Ja, dersom man følger «graverne» på Discord så tyder det neste på at PoLight endelig er i ferd med å runde hjørnet og starte på en helt ny og langt hyggeligere epoke. Var selv inne i PoLight høsten 2019, men solgte meg helt ut i feb 2020. Den gang hadde vi stor tro på at det skulle løsne i 2020. Det gjorde det ikke. Men når man nå leser seg opp på PoLight så får man et innblikk i et selskap som har kommet langt på de siste 4-5 årene og står nå på brinken til et realt gjennombrudd. 25 og 26 kan bli noen særdeles hyggelige år som PoLight aksjonær. For mens man i 2019 sloss om å få en plass i smarttelefon-segmentet, befinner PoLight seg på innsiden ved begynnelsen av AR-segmentet. I henhold til ledelsen så er det PoLight som sitter på The Solution hva angår AF til AR segmentet. Og såvidt jeg skjønnner er TLens allerede i flere patenterte løsninger hos de store internasjonale aktørene, men navn er ikke offentliggjort enda.

Men er du interessert så les deg opp på CMD og Q1 24 presentasjonen. Det ligger mengder av stoff på Discord.
IDGAF
10.06.2024 kl 16:12 3970

Måtte bare ta en mindre post her idag.... Om jeg er fullastet annet sted 🙈

Vet jo denne nå vil smelle kraftig oppover med større kontrakt/melding om kunde(r)....

Parkeres i skuffen 5 år og kurs 500 ✔
oryx
10.06.2024 kl 22:50 3783

Kan noen hjelpe meg med hvor på Discord man kan finne diskusjonsforumet om PLT? -Jeg har lastet ned Discord-appen, men klarer ikke å finne hvor på appen dette diskusjonsforumet og andre aksjediskusjonsforum er? Tror jeg trenger hjelp steg for steg. På forhånd takk!
Redigert 10.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
11.06.2024 kl 08:47 3496

Når man leser slikt og samtidig vet hvilket enormt marked Polight kan tilby sine produkter til, så burde vi kunne forvente en smule økende interesse rundt Polight utover sommeren og høsten. En smule…
Broker74
11.06.2024 kl 09:09 3450

enormt potensiale fremover
Broker74
11.06.2024 kl 09:13 3439

on fire now
Londonmannen
11.06.2024 kl 09:23 3417

Ja, og dette er trolig bare den spede begynnelse….Gi selskapet et par år så blir nok dette meget bra.
oryx
11.06.2024 kl 09:37 3378

Takk! Ser at det er på Discord det skjer. Utrolig mye bra informasjon der fra personer som tydeligvis har fulgt selskapet lenge. PLT er fort aksjen med størst rakett-potensiale på Oslo Børs fremover.
Redigert 11.06.2024 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
oryx
11.06.2024 kl 11:05 3282

PLT holdt seg greit, tross sterk oppgang dagen før.
Redigert 12.06.2024 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
11.06.2024 kl 12:57 3180

Nei, det vil overraske meg mye om vi ser 2-tallet igjen, såfremt det ikke skulle skje noe svært overraskende negativt, eller at det kommer en kraftig korreksjon i aksjemarkedet. Men akkurat det har man ingen garanti for.
Myrabakk
12.06.2024 kl 01:02 2989

Kursmessig kan man nok ikke spå mye om, men har jo håp om at vi er på rett vei!

poLight var priset til 25 kroner per aksje for under 5 måneder siden. Det har ikke kommet frem særlig negativ utvikling siden da. Det som har ført oss ned er vel gjerne to ting: En del hadde håpt at det AR-brille-prosjektet TLens er designet inn I skulle være Apple Vision Pro. Det var det ikke, den kom uten gode autofokuserende kameraer. Men; dette prosjektet er med en annen kjent aktør.

Dette prosjektet er med en aktør "som er kjent for mannen I gata", altså et selskap som folk flest kjenner til. Dette prosjektet har i over halvannet år vært planlagt lansert mid-2024. Det er veldig snart mid-24. Det er ingen endringer eller utsettelser på dette prosjektet, men det er kunden som bestemmer NÅR det skal lanseres. Det kan bli allerede nå, eller i Q3 eller kanskje Q4. Det vet vi ikke, heller ikke poLight. Men det er altså en kjent aktør som har designet et produkt, låst designet med TLens fra poLight, og har til intensjon å lansere.


Men angående dette med kurs. Det som har skjedd siden januar er at det ble annonsert behov for kapital et stykke frem I tid på Q-pres, og da begynte det en posisjoneringskamp om å sikre seg best mulig emisjonsposisjon. Det førte til mye trading, kursfall på 80-90%, og emisjonen kom et halvår før poLight hadde tenkt å kjøre den. Rett og slett fordi aksjonærene meldte fra at det kun var fokus på emisjon og at fremtidig kapitalbehov la et lokk på kurs.

Nå er imidlertid emisjonen gjennomført, og poLight har over 200mill kroner på konto. Mer en 50% av MCAP er cash de har på konto. Med regulær cashburn i utviklingsfase så holder det til 10 kvartaler, altså til uti 2026 en gang.

Det rapporteres om svært positiv utvikling i AR/MR-brillemarkedet, og konkurrerende tech ligger langt bak. "Er det AF så er det TLens" ble nevnt på Capital Market Day nå forrige uke. Det er en bull uttalelse, og de er fremoverrettede i selskapet!

Jeg tror en reprising vil komme, kanskje når kunden som er godt kjent offentliggjøres, kanskje når Varjo slippes med navn på forrige prosjekt-Win, kanskje når noe annet skjer, etc. Det er mye som kan skje, for de er inne i over 220 prosjekter og jobber nå. Kan godt hende vi skal nedover før det, men med det som er på trappene så blir jeg overrasket om det er tid for 2-tallet ja.
Redigert 12.06.2024 kl 01:08 Du må logge inn for å svare
Londonmannen
12.06.2024 kl 07:51 2868

Det kan være greit å nevne at antall aksjer steg fra 66,2 mill til 129,6 mill ifm emisjonen. Det vil si at når aksjekursen har steget til kr 12,5 er verdien av selskapet, i kroner, det den var i januar 2024.

Samtidig må man ha i bakhodet at PoLight utvikler seg positivt mhp antall kunder, utviikling av produkter, økende internasjonal interesse for poLight sine løsninger.

Så oppsiden fra gårsdagens sluttkurs burde være interessant for flere. Det anbefales at man spanderer noe tid på å sete seg inn i PoLight. Ser ikke bort fra at det kan være vel anvendt, og lukrativ tid.

Ha en riktig god dag!
klaesp
12.06.2024 kl 08:42 2786

Slik har det alltid vært med polight og Isaksen og aksjonærene, det er alltid solide aktører med i bildet, men ingen avtaler av betydning blir signert.. spørsmålet er om dagens ledelse er i stand til å levere resultater, og noe til aksjonærene?
Londonmannen
12.06.2024 kl 08:55 2760

Ikke uenig med deg i det. Selv var jeg sist inne i PoLight høsten 2019/vinteren 2020. Solgte meg helt ut i feb 2020 og har siden kun fulgt med selskapet sporadisk.
Men med vårens kursskrell og rekapitalisering, fant jeg det interessant å ta ny posisjon. Ikke minst fordi selskapet nå er med på starten av AR segmentet. PoLight synes å ha en nødvendige teknologien for AF i AR segmentet. Ja, ledelsen er såpass offensive at de hevder at PoLight har The Solution når AR må ha AF funksjonen.

CMD var også en overbevisende seanse som gjorde at jeg økte min beholdningen. Det kan synes som at selskapet nå står ved et vannskille og at PoLight nå går inn i en ny fase.

Samtidig så bør man ha selskapets tornefulle historie i bakhodet og være bevisst på at det fortsatt er risiko i caset. Så må nesten hver enkelt vurdere hvor interessant det er å investere i PoLight. Men før man gjør det, bruk litt tid på å lese deg opp på selskapet og gjør deg opp din egen mening,
IDGAF
12.06.2024 kl 09:29 2701

Delt på Discord:

QONOQ skal vise frem XR briller på AWE! Disse vet vi jobber med Sharp. (Sharp er en av eierene.) Spennende!

NTT QONOQ is pleased to announce that we will be exhibiting the upcoming XR device from #QONOQ Devices at #AWEUSA2024

QonoQ er et underselskap av NTT, Japans største telekommunikasjonsleverandør. 300.000+ ansatte,
800+ MRD omsetning. Stor aktør!
oryx
12.06.2024 kl 10:00 2650

Investtech. Automatic technical analysis. Medium term, June 11, 2024. Positiv teknisk, motstand på 7,70 NOK.

"PoLight has broken the ceiling of the falling trend in the medium long term, which indicates a slower initial falling rate. The stock has support at kroner 2.40 and resistance at kroner 7.70. The volume balance is positive and strengthens the stock in the short term."

https://www.investtech.com/main/market.php?CompanyID=100844&fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2q_4zFdR8BzDS3P0-xE6QePFShRC-8-rliHfiTEUejgTRUEaYBL0necis_aem_AZVg_wNh2rRY-W-VjxeWtP2paAWhQ3rlxz1YQUcOzQ3Vm5snlt6ICu6C0Tb0iME0TFcZt6IUO21_ggeeGbyQ2wO5
Redigert 12.06.2024 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
elnomi
12.06.2024 kl 10:59 2557

PLT kommer aldri tilbake på de nivåene.
Selskapet taper penger og pengene renner ut hvert eneste kvartal. Derfor følger nye emisjoner i dette selskapet.

Og hvor blir det av bekreftede større ordre med verdi av noen millioner? De pleier å være på småbeløp som denne fra februar.
https://newsweb.oslobors.no/message/609761

oryx
12.06.2024 kl 11:06 2534

50 kroner pr aksje vet jeg ikke om vi ser igjen. Men at aksjen er i ferd med å danne en kraftig teknisk rekyl fra dette nivået, burde det være liten tvil om. Selskapet har nylig arrangert CMD, hvor en offensiv CEO gir indikasjon på at vi har mye spennende og mulig kursdrivende i vente. Ser en solid oppside fra dagens nivå, og at vi i første omgang kan se aksjen i tosifret terreng igjen, over 10 - 12 kroner. Trenger ikke være lenge til vi er der. Men man må være inne i aksjen når nyheter kommer.

poLight ASA's (OSE: PLT) patented tunable optics technology and TLens® products will be on display in the Micron booth #49 at the Image Sensing Show 2024, June 12 - 14th, 2024, Yokohama, Japan.
Redigert 12.06.2024 kl 11:27 Du må logge inn for å svare
elnomi
12.06.2024 kl 11:35 2483

Og hvor blir det av kundeavtaler som kan backe en slik hinsides kursoppgang?

Er det noen som kan svare på det?

Og Norges nye GME er jo reinspikka svada. Det viser hvor lite forståelse TS har og underbygger ren hausing.
Redigert 12.06.2024 kl 11:37 Du må logge inn for å svare
oryx
12.06.2024 kl 11:48 2467

Anbefaler Discord-gruppen for PoLight. Mye aktivitet og bra informasjon der.

https://discord.gg/polight
IDGAF
12.06.2024 kl 12:07 2436

Neste uke deltar poLight på AWE 2024, Augmented World Expo, og det er i USA.

På disse eventene kommer det MYE folk i bransjen, og poLight avtaler haugevis av møter med kunder og potensielle partnere her.

Det er bare å starte gravingen og se om det er noe bildemateriale å finne. Her kan man forhåpentligvis finne noe spennende. TWedge skal være med på USA-touren, og den kommer til å få mye oppmerksomhet nå.
Londonmannen
12.06.2024 kl 14:23 2329

Ja, si det du. Dersom du har lest deg opp på selskapet og tror at den tornefulle veien selskapet har fulgt hittil, vil fortsette, så er det jo bare å glemme PoLight og finne seg noe annet du har mer tro på. Verre er det ikke. OSE er full av alternativer. ;-))
Londonmannen
13.06.2024 kl 08:06 1970

Ny dag og nye muligheter. Interessen rundt PoLight fra markedsaktørene synes å være økende. Kanskje ikke så rart etter den fantastiske oppgangen Polight har hatt den siste tiden. Noen har valgt å verdisikre, andre satser på at selskapet har startet en reprising og at den i så måte har mer å gå på i det korte bildet. Atter andre søker svaret i TA.

Ja, kursen har det siste året blitt gruset. Men hvorfor? Jeg mener dette primært skyldes at markedsaktørene ha vært utålmodige og hatt store forventninger til selskapet. Forventninger selskapet ikke har klart å innfri gjennom å komme over fra å være en unik, lovende teknologi til å bli tatt inn i produkter som utløser masseproduksjon. Ja, store fisker har sirklet rundt agnet, men enn så lenge har der blitt med relativt små leveranser og med en rekke kvartalsrapporter med blodrød bunnlinje.
Vårens nye kapitalinnhenting måtte fremskyndes og markedsaktørene kastet kortene. Penger måtte hentes til kr 2,30 pr aksje. 1/10 av det aksjen ble omsatt til i vinter.

Dersom kursen skal komme opp igjen til vinterens nivå, da må ledelsen levere varene og følge opp den positive CMD med børsmeldinger som overbeviser markedet om at selskapet har «turned The corner» og at man nå er på reelt på vei over fra så-fasen til innhøstings-fasen. Men dersom ledelsen evner det og har overbevisende, konkret info å meddele markedsaktørene, kan det bli en særdeles hyggelig og innbringende sommer og høst.

Lykke til!
klaesp
13.06.2024 kl 12:47 1828

Hei, og takk for et reflektert innlegg.
Re
Dersom kursen skal komme opp igjen til vinterens nivå, da må ledelsen levere varene og følge opp den positive CMD med børsmeldinger som overbeviser markedet om at selskapet har «turned The corner»

På hvilket grunnlag mener du at Isaksen og ledelse skal plutselig begynne å levere større kontrakter, hva har endret seg?
Londonmannen
13.06.2024 kl 13:28 1778

Vel, tar man til seg det som femholdes på CMD fra ledelsen, så er PoLight sin teknologi i en unik posisjon. Det må være lov å si når Isaksen hevder at PoLight sitter på The Solution hva angår AF i AR segmentet. I så tilfelle sitter PoLight på disruptive teknologi. Da leser jeg det som at dersom en av The big fish tar agnet og benytter PoLight sin teknologi i sine AR produkter, så er det nærliggende å tro at fe andre store må følge opp for å unngå å bli utkonkurrert i et gryende AR marked.
Men helt avgjørende vil det være at PoLight får på plass avtaler som på litt sikt vil resultere i masseproduksjon.

Og det Enjoy nettopp dette presentasjonene/diskusjonene på CMD bærer bud om. Nå gjenstår det for Isaksen og resten av ledelsen å overbevise markedsaktørene om at det denne gangen blir konkrete resultater og ikke kun rosenrøde drømmer.
oryx
13.06.2024 kl 14:54 1675

Solid intervju med CEO Øyvind Isaksen i PLT på FA-Økonominyhetene nå nettopp. Anbefales. "-Vi sitter i dag i dialog med store aktører."

Øyvind smilte lurt da intervjuer Marius sa "kanskje vi finner en PoLight-linse i Apple Vision Pro 2 eller en Meta-brille...". Spennende på nyhetsfronten fremover.
Redigert 13.06.2024 kl 14:59 Du må logge inn for å svare