Spennende tider for Arcario.

anna2
ARCARIO 05.06.2024 kl 09:48 149

Hei
Flere som følger denne og har noen en tanker om fremtiden?

Mvh
Anna
Gøte
I dag kl 10:17 33

Ikke en aksje som jeg selv investerer i, men som jeg av og til sjekker ut status på siden de er et av få krypto selskaper på børs i Skandinavia. Mitt ståsted er at jeg liker å holde meg orientert om det som skjer i finans, og er man interessert i krypto finans fra et norsk ståsted så følger man jo selvfølgelig litt med på det som skjer i Arcario selv om jeg ikke akkurat holder meg løpende orientert om siste nytt om og fra selskapet. Liker dårlig Arcario konsernets svake resultater selv om de hittil har vært flinke til å hente ny kapital. Selskaper med slike finanser holder jeg meg konsekvent unna. På de siste 4 årene har konsernet tapt voldsomt mye, omtrent 368 millioner SEK hvis jeg legger til grunn de tallene som er oppgitt i årsregnskapet for 2023. Konsernet består av omtrent 10 selskaper. Hovedselskapet er svensk, men det er de norske K33 selskapene som er hovedsatsingsområde. I mai i år la de klokelig nok ned Bitcoin mining businessen i Nord Norge. Den kunne vanskelig fortsette slik markedsbetingelsene er.

Det er utenfor min fatteevne at eierne kan tillate slike tap år etter år uten at pengebruken har materialisert seg i en mer håndfast konkurranse fordel. Egenkapitalen var ved årsskifte negativ med minus 17 tusen SEK, men de har skutt inn ny kapital i år slik at egenkapitalen var i pluss med over 32 millioner SEK ved slutten av 1. kvartal i år. Regnskapstallene i de seneste rapportene avviker noe fra de tallene som fremgår på Nordnet sine sider. Har ikke sjekket nærmere hva grunnen til det kan være, men bare antatt at det har sammenheng med at selskapet i ettertid har foretatt rettinger av tidligere innsendte og publiserte tall som ikke er blitt tilsvarende korrigert på Nordnet sine sider.

Arcario er en veldig utvannet aksje med sine nesten 12,2 milliarder antall aksjer i omløp og en børsverdi i dag på tilnærmet 224 millioner SEK. Antall aksjer var fordelt på noe over 17 000 aksjeeiere sist jeg så en oppdatering, noe fallende antall eiere fra årsskifte. Det er gjennomgående lav omsetningshastighet på aksjene i selskapet, noe som nok gjør den veldig prisfølsom når større poster skal omsettes. Personlig sitter det veldig langt inne for meg å handle i børsnoterte aksjer(finansprodukter) med lav omsetning på aksjene fordi jeg liker å ha muligheten til å kunne endre posisjoner kjapt uten å måtte betale ekstra mye for slik fleksibilitet. I sånne aksjer som det her gjelder det å ha en god backup plan. Og den består vel i å sikre seg at rømningsveien ut ikke har hindringer.

Investoren Morten Klein er største aksjonær med sine noe over 20 % eierandel. Han er en god pokerspiller, men den pokerhånda som han nå har skaffet seg i Arcario vil jeg vel si er heller skral. Mye kapital er skutt inn og all innskutt egenkapital var gått tapt ved årsskifte, så for meg er dette tilnærmet en 3-8 offsuit hånd i Texas Hold'Em. Om alt går på skinner fremover og med en god porsjon flaks kan jeg strekke meg til at det er i beste fall er en 2-10 hånd. Usikkerheten går også på hvor stor potten kan bli og hvor mye Arcario selv må bidra med. Problemet med dette pokerspillet er imidlertid at pott størrelsen har en merkbar lekkasje slik at innsatsen det spilles om er nok en god del mindre enn den akkumulerte innsatsen som de norske aktørene legger i potten. Men jeg skjønner også at det sitter langt inne å kaste kortene fremfor å skyte inn mer kapital. Å anse noe som tapt sitter langt inne. Det gjelder for oss alle. Så vil nok tro at det fortsatt er mange av dagens eiere som vil skyte inn mer kapital og bli med på den usikre ferden videre. Merkelig at en god pokerspiller som Klein har rotet seg bort i dette prosjektet, men den som intet våger intet vinner. Det er jo i samfunnets interesse at folk er villig til å satse på risikable prosjekter.

Mye har gått galt i konsernet og mye skal gå riktig fremover om de skal ha noen realistisk sjanse til overleve litt lenger fram i løypa. Man kan spørre seg hva eierne hittil har fått ut av det store kapital forbruket. Er egentlig posisjonen til selskapet så mye bedre nå enn for 4 år siden. Det er det store spørsmålet. Synes de selv at de har kommet i en god konkurranse posisjon med gode produkter. Regnskapstallene for 1. kvartal i år hadde dog noen merkbare lysglimt. Det skal sies. Overskuddet i 1. kvartal var på 5,5 millioner SEK. Inntekten i 1. kvartal i år fra å hjelpe kunder med kjøp og salg av kryptovaluta var nesten like store som i hele fjor. Det gir jo et lite håp vil jeg tro. Man må vente en god stund før tallene for 2. kvartal blir publisert, men omsetningen i 2. kvartal i krypto Norge har generelt vært en del svakere enn i 1. kvartal, men langt bedre enn tilsvarende tall ifjor. Kan de nå greie å finansiere driften med inntjeningen over et helt år og sågar kanskje til og med begynne å levere overskudd som kan generere avkastning til eierne. Daglig leder Torbjørn Bull Jenssen har troen på det. Han tror at snuoperasjonen er startet og at selskapet går lysere tider i møte. En god høst i krypto markedet kan jo gjøre underverker. For får man en kraftig økning i kryptopriser på kort tid så vil det bety enormt for selskapet. I min bok har de i hvert fall en fair sjanse til å gå i pluss i år gitt at de holder seg til ny strategi og ikke blir belastet mye tap for tidligere fadeser.

Ifølge selskapet selv er det K 33 sfæren som er hovedsatsingen til Arcario. Disse selskapene har vel så å si alle revisor merknader om at det er usikkerhet om videre drift fordi egenkapitalbasen har vært for svak på revisjonstidspunktet. Hovedstrategien nå er at k33 skal konkurrere selv med de utenlandske krypto børsene på å tilby kjøp og salg av krypto eiendeler til lave priser. En strategi som jeg backer fullt ut. Pasienten her er ute å kjøre, men medisinbruken er i hvert fall rett. Her gjelder det å kvitte seg med kostnadskrevende investeringer og rendyrke forretningsdriften mot det som er et område hvor de faktisk har potensial til å ta en stor jafs av kaka. Og det er faktisk en lukrativ kake, i hvert fall helt til de virkelig store utenlandske fiskene kommer mer på banen. Det å være en broker og ikke en børs er imidlertid en stor konkurranse ulempe, så er de smarte så utvikler de en app og en web plattformløsning slik at de på sikt kan være en børs. Hvem trenger vel egentlig en broker for å handle krypto i dag. Det er jo kun et fordyrende mellomledd. De vil jo uansett kjøpe kryptoen som de trenger å matche ordrene de ikke kan matche internt fra de store utenlandske aktørene. I realitet er det vel mer eller mindre en omvei via en av de billige utenlandske børsene. Og det er jo uoversiktlig for kunden å vite hvilken avanse broker faktisk tar. Som kunde ville jeg vært mye mer skeptisk til å handle slik enn på en børs med hensyn på hvilken pris man får. I dag virker hovedtyngden av kundegruppen å være litt større aktører som vil ha en norsk aktør å forholde seg til og antageligvis ikke er så bekvem med å gjøre dette på egenhånd. For god likviditet er nøkkelen her. Der er hovedforklaringen til Binance og nå også MEXC sin enorme suksess. Ingen norsk krypto børs har god likviditet så sånn sett kan en omvei til en utenlandsk børs tross alt være bedre enn å handle direkte via en norsk børs.


Forventningsvis vil lov om kryptoeiendeler se dagens lys allerede fra tidlig neste år, og det vil nok gjøre det norske markedet mye mer aktuelt for de store aktørene i bransjen. Sånn sett er det veldig spennende å se hvilken effekt et regulert marked vil ha på de eksisterende norske krypto tjeneste tilbyderne.