SeriÞs diskusjonstrÄd omkring Bill69

googleearth11
QEC 08.06.2024 kl 19:29 87076

Her kan vi diskutere saken etter at barnehagen er stengt. Vil gjerne ha seriÞse innlegg, bÄde for og mot. Men det er lov Ä vÊre uenig, men ha anstendig argumentasjon. Et ekkokammer er heller ikke sÄ veldig interessant.
Redigert 08.06.2024 kl 19:31 Du mÄ logge inn for Ä svare
larsendk
17.06.2024 kl 15:09 5440

Helt enig, det er flÞjtende ligegyldigt pÄ disse latterlig lave niveauer, som aktien befinder sig pÄ nu.
googleearth11
17.06.2024 kl 15:00 5477

Hvorfor vente til 1,80? Kan jo likegodt kjÞpe pÄ 2,00. I alle fall om man har troa pÄ pilot.
Jensi
17.06.2024 kl 12:08 5672

man sidder jo snart og hÄber pÄ at den skal ned i 1.80 , sÄ vi kan kÞbe flere
i guder en verden !
1013
17.06.2024 kl 11:15 5773

jeg talte med ham i sidste uge, de forventer senest at hÞre noget til september, men som han siger sÄ kan det ske om 14 dage 1 mÄned de ved det ikke.
mofi1
17.06.2024 kl 08:54 3144

Jeg har sendt et spÞrsmÄl til Jason om nÄr de forventer Ä fÄ svar pÄ sÞknaden om karbonfangst og lagring som vil redusere utslippene fra naturgass, men tviler litt pÄ om jeg fÄr noe svar.

Andre mÄ ogsÄ gjerne prÞve Ä fÄ svar fra ham.
Redigert 17.06.2024 kl 08:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
googleearth11
17.06.2024 kl 08:45 3208

Ikke vanskelig Ä vÊre enig i det. Men forelÞpig er det ikke kommet slike signaler. Og det er det jeg etterspÞr. :-) Og: Det er lite Þnskelig at denne trÄden blir et ekkokammer av motsatt valÞr av de andre QEC-trÄdene.
Redigert 17.06.2024 kl 08:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
16.06.2024 kl 21:57 3625

Det vi mangler som er helt vesentlig (for at kursen ikke er «pÄ 200» som du skriver) er at QEC er en av de aktÞrer som fÄr prosjekt ihht den nye energiloven, og da Ä utvide natur gass i Québec. Njn m.fl. har vel antydet at det skulle komme info om hvem som fÄr prosjekt innen noen uker etter den nye energiloven kom 8. juni, sÄ vi gÄr en/noen spennende uke/er i mÞte.
Redigert 16.06.2024 kl 21:59 Du mÄ logge inn for Ä svare
googleearth11
16.06.2024 kl 21:27 3626

Nei, jeg trenger ikke noen tesked. Jeg er ute etter en sunn diskusjon. Jeg er fullstendig klar over at dette er politikersprÄk. Og du tolker det som stÄr der. Jeg savner en myndighetsperson som i klarsprÄk sier at de gÄr for utvinning av Naturgass. Kursen gjenspeiler at det ikke er sagt noe slikt. Derfor lurer jeg pÄ om noen har sett noen tydelig uttalelse som gÄr i retningen du TOLKER.
Jeg har lest loven fram og tilbake, akkurat som veldig mange andre. Det er INGEN TYDELIGE utsagn som sier at man Äpner for utvinning av naturgass. Derfor er kursen fortsatt pÄ rundt 2 kr - og ikke pÄ 200. AltsÄ lurer jeg pÄ om noen har sett noen uttalelser fra politikere eller andre myndighetpersoner i ettertid som peker i positiv retning.
njn-
16.06.2024 kl 21:18 3619

MĂ„ du ha det inn med teskje?
Planen kan angripe alle energikilder som konsumeres i Québec og mÄ
Inneholder en rapport om energisituasjonen og energibehovene i Québec.
Den etablerer politiske retninger som skal overholdes og mÄl og mÄl for
oppnÄs angÄende energi- og energieffektivitet sÄ vel som, spesielt
for markedet for elektrisk kraft og naturgass, retningslinjer, mÄl
og mÄl angÄende tilbud, utvikling og innovasjon av energiinfrastruktur.

Dette er politikker sprÄk. Men vis du leser hva som stÄr, stÄr det at det er Äpnet for alle former for energi, men spesielt elektrisk kraft og naturgass.
Lenger nede i loven er det definert hva naturgass er.
Synes du bĂžr ta deg tid til Ă„ lese hele "Energi" ihvertfall.

Politikere skriver aldri konkret om en sak.
De skal ha full dekning for hva som skrives.
Redigert 16.06.2024 kl 21:23 Du mÄ logge inn for Ä svare
googleearth11
16.06.2024 kl 20:10 3714

Men det stÄr ikke spesifikt: Her Äpnes for utvinning av naturgass i Quebec.
njn-
16.06.2024 kl 17:20 3914

https://www.assnat.qc.ca/en/travaux-parlementaires/projets-loi/projet-loi-69-43-1
Her helle loven
Klikk pÄ:Introduction

An Act to ensure the responsible governance of energy resources and to amend various legislative provisions (PDF, 643 KB)

«DIVISION IV
'ENERGI
«14.1. I utfÞrelsen av sitt oppdrag nÄr det gjelder energi, har statsrÄden
er ansvarlig for
(1) stÞtte, stimulere og fremme produksjonen av energi ogsÄ
som utvikling av nye energisystemer;
8
(2) Ä bidra til Ä utvikle og Þke pÄliteligheten og motstandskraften
av energiinfrastruktur;
(3) sikre opprettholdelse av energiforsyninger sÄ vel som Québecs energi
trygghet ved blant annet Ă„ fremme komplementaritet og balanse
mellom tilgjengelige energikilder;
(4) sikre kontroll over utviklingen av all hydraulisk kraft under hans eller
hennes autoritet og alle underjordiske reservoarer;
(5) fremme utviklingen av Hydro-Québecs aktiviteter; og
(6) Ä se til kvaliteten pÄ energiprodukter.
“14.2. Hvert 6. Ă„r etablerer ministeren en 25-Ă„rig integrert energi
Ressursstyringsplanen tar sikte pÄ Ä fremme energiutvikling i Québec
Med tanke pÄ energiovergang.
Planen kan angripe alle energikilder som konsumeres i Québec og mÄ
Inneholder en rapport om energisituasjonen og energibehovene i Québec.
Den etablerer politiske retninger som skal overholdes og mÄl og mÄl for
oppnÄs angÄende energi- og energieffektivitet sÄ vel som, spesielt
for markedet for elektrisk kraft og naturgass, retningslinjer, mÄl
og mÄl angÄende tilbud, utvikling og innovasjon av energiinfrastruktur.
Planen spesifiserer det elektriske strÞmforsyningsmÄlet som hydro-québec mÄ
oppnÄ for Ä imÞtekomme de elektriske kraftbehovene til Québec -markeder innen tiden
Ramme indikert i planen.
“14.3. Ministeren etablerer planen i samsvar med regjeringen
Politiske retninger angÄende Þkonomisk utvikling, prinsippene og mÄlene
angitt i rammepolitikken for klimaendringer som er gitt i avsnitt 46.3 i
MiljĂžkvalitetsloven (kapittel Q-2) og reduksjon av klimagasser
MÄl satt i henhold til § 46.4 i denne loven. Ministeren jobber med Hydro-Québec
sÄ vel som spesielt med de andre innehaverne av eksklusiv elektrisk kraft
Distribusjonsrettigheter nevnt i andre ledd i loven § 62
Respekterer RĂ©gie de l’énergie (kapittel R-6.01) og naturgassdistributĂžrer.
Ministeren kan be en annen minister, et statlig byrÄ innen
Betydning av seksjon 4 i revisor General Act (kapittel V-5.01) eller noen person
som overfĂžrer eller distribuerer energi for Ă„ gi ministeren, i lĂžpet av tiden
Ministeren spesifiserer all relevant informasjon eller dokument for formÄlene
av utarbeidelsen av planen.
Ministeren konsulterer ogsÄ befolkningen for forberedelsesformÄlene
av planen.
njn-
16.06.2024 kl 16:48 3935

Alt stÄr i Bill 69. 54 sider
Jeg kan legge ut det som er interessant for oss. Energi
MĂ„ bare redigere litt.
googleearth11
16.06.2024 kl 13:15 4129

Ja, det er et minimum av det som bÞr forlanges av QEC-ledelsen. All-in pÄ erstatningskravet. MEN og det er et stort MEN. Dersom QEC ser seg tjent med Ä forhandle om erstatningssummen utenfor rettssalen (forlik), sÄ vil de nok ikke si alt for mye.
Men igjen, sÄ lurer jeg pÄ om det finnes noen som helst uttalelser fra myndighetene om at man vil tillate utvinning av natgas.
Fjellbris
16.06.2024 kl 11:00 4331

De som fÄr prosjekt i forb med bill69 / ny energilov skulle bli offentliggjort innen noen uker, og vi gÄr nÄ inn i uke nr 2 etter at Bill69 ble lansert 8. juni. Dersom QEC fÄr pilot vil vi selvfÞlgelig fÄ oppdatering via QEC og bÞrsmelding, men om QEC ikke fÄr pilot, hÄper jeg ogsÄ info kommer ut, ogsÄ via bÞrsmelding. Da hÄper og tror jeg QEC har en strategi vedr erstatningskravet og at det blir kommunisert, slik at det er med pÄ Ä stoppe kursfall etter skuffelse ikke pilot. Et hÞyt erstatningskrav og «all inn for det ved ikke pilot», kan jo i seg selv ogsÄ lÞfte kursen.
googleearth11
16.06.2024 kl 10:20 4400

Jeg er litt opptatt av Ä belyse flere sider av en sak. SÄ jeg lurer pÄ om det er noen som har sett en tydelig uttalelse fra en person fra myndighetene i Quebec, om at man vil lempe pÄ bestemmelsene i den gamle Bill21. Hittil har jeg kun sett tolkninger og styringer. Konteksten er selvsagt viktig, men klare uttalelser om at man vil kunne tillate Clean Tech utvinning, har jeg ikke sett dokumentert.
googleearth11
15.06.2024 kl 14:06 4886

Pilot er absolutt Ä foretrekke. Men veldig godt Ä ha jussen i bakhÄnda.
Sfh
15.06.2024 kl 13:16 4957

I norsk jus gjev denne linken eit glimt inn i kompleksiteten.
Men prinsipielt gÄr nok marknadsverdien sÄ langt ned som eigar finn det rekningssvarande. Oppsummering nedst i linken https://jusinfo.no/tingsrett-statisk/eiendommens-yttergrenser/retten-til-undergrunnen/
NÊrliggande Ä tru at ein mÄ legge til grunn ei "Npv 10 tenkning" og bli samde slik Binnion har antyda..

Heng eg meg pÄ dei som vonar pÄ pilot. Tykkjer linken som Tuva la inn i gÄr om Zeg Power fortjener meir merksemd. For framleis er Zeg Power ein strategisk partner?

Tuja, ikkje Tuva, orsak.
Redigert 15.06.2024 kl 13:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
mofi1
15.06.2024 kl 12:30 5011

Likevel gjenstÄr kanskje spÞrsmÄlet om hvor langt ned i grunnen «markedsverdien» gÄr, og hvordan skal denne verdien beregnes? Man fÄr som kjent ikke opp alle verdiene og det er store kostnader ved utbygging, utvinning og transport. For meg hÞres jo dette ut som langvarig advokatmat, hvis ikke man kommer fram til en felles enighet.

Derfor tenker jeg at strategien til Binnion & co, om samarbeid for om mulig Ä bli enige om pilot og utvinning basert pÄ minimale utslipp, er den aller aller beste for oss aksjonÊrer.
tuja
15.06.2024 kl 10:03 5186

Automatisk teknisk analyse. Kort sikt, 14. jun 2024
Questerre Energy Corporation ligger i en tilnÊrmet horisontal trendkanal pÄ kort sikt. Dette indikerer at investorene er usikre og venter pÄ signaler om videre retning. Et brudd opp vil vÊre et kjÞpssignal, mens et brudd ned vil vÊre et salgssignal. Aksjen har stÞtte ved cirka 1.96 kroner og motstand ved cirka 2.50 kroner. Positiv volumbalanse, med hÞy omsetning pÄ dager med oppgang og lav omsetning pÄ dager med nedgang, styrker aksjen pÄ kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt positiv pÄ kort sikt.
Anbefaling en til seks ukers sikt: Svak kjĂžp (Score: 37)
googleearth11
15.06.2024 kl 08:13 5321

Jeg tar meg friheten Ä lime inn et innlegg SFH skrev i oktober i fjor i en annen trÄd vedrÞrende ekspropriasjon:

Her er ein liten generell introduksjonstekst for dei som mÄtte vere interessert.
https://www.fasken.com/en/knowledge/2020/12/15-introduction-droit-expropriation-quebec
I den norske grunnlova er rett til full erstatning (marknadsverdi) ved ekspropriasjon av eigedom nedfelt i § 105. Medan lov om Oreigning er vÄr ekspropriasjonslov.
I Quebec vil grunnlova som beskyttar eigedomsretten tilsvare Quebec Charter of Human Rights and Freedoms artikkel 6:
6. Every person has a right to the peaceful enjoyment and free disposition of his property, except to the extent provided by law.
Og "Civil Code of Québec, which restrictively sets out the only cases in which the owner of an immovable may be deprived of his property:
952. No owner may be compelled to transfer his ownership except by expropriation according to law for public utility and in return for a just and prior indemnity.
Den norske lova om ekspropriasjon (Oreigning) vil som nevnt i denne trÄden tilsvare EA ) "Expropriation Act" bÄde skjult ekspropriasjon og de facto. Interessant Ä lese om zoning som skjult ekspropriering.
Det ser ikkje ut til at omsynet til eigedomsretten er noko svakare i Quebec enn her i landet. Og vi mÄ ikkje blande den provinsielle styringsretten over naturressursane med det juridiske vernet eigedomsretten har gjennom Sivil code/EA
Redigert 15.06.2024 kl 08:15 Du mÄ logge inn for Ä svare
MC Axel
14.06.2024 kl 14:07 5744

👍


QEC holds up well. There are undoubtedly many who are aware that the share can go up several hundred percent in a short period of time if QEC gets the green light regarding their carbon capture project

and furthermore, the down side is minimal due to high gas prices and 3 - 4 new wells in the 3rd and 4th quarter of this year

Hold or buy
tuja
14.06.2024 kl 11:48 5912

Legger inn denne fra andre trÄden. Omhandler teknologien til ZEG Power:

https://www.tu.no/artikler/de-er-forst-med-blatt-hydrogen-og-samtidig-karbonfangst/547479
mofi1
14.06.2024 kl 11:19 5999

Fint med en trÄd som ikke er dominert av «rischiosos» syn pÄ aksjen i forhold til om han er inne eller ute og andre kjente trÄdplagere:-)

Enig med deg, googleearth11, har aldri skjÞnt hvorfor man ikke kan tro pÄ menneskeskapte klimaendringer samtidig som man har aksjer i Qec. Man har sittet godt gjemt under en stor stein hvis man ikke skjÞnner at de raske klimaendringene har noe med over 7 milliarder menneskers gjÞren og laden.

For Þvrig registrerer jeg at flere her sier de fyller pÄ med aksjer, jeg mÄ innrÞmme at jeg sitter trygt pÄ gjerdet med min nÄvÊrende beholdning. PÄfyll uten avklaring i Québec, fÞles for meg risikabelt selv om aksjen uansett pÄ sikt vil mÄtte stige jfr erstatningssÞksmÄlet. Men skulle det nok en gang bli nei for pilot i Québec, er jeg redd aksjen kortsiktig vil havne godt under to-krona.

Personlig har jeg likevel god tro pÄ at Questerre blir trukket opp av hatten, jfr. ledelsens optimisme, selskapets stadig grÞnnere profil og forholdet til urbefolkningen, men vil gjerne fÄ det bekreftet helst sÄ fort som mulig!
Viti
14.06.2024 kl 09:29 6163

Tar et forbehold om at det er feil, men er 95% sikker pÄ det var det som var opplyst. At brÞnnene produserer 3000 og 750 var Questerres andel.
Trollveggen
14.06.2024 kl 09:17 6175

Takk for oppklaringen! Det var boe/d eg var ute etter dÄ eg ikkje kunne finne det.
Viti
14.06.2024 kl 08:31 6368

meina Questerre sin andel utgjĂžr 750 bbl

edit:
Det er som BIF skriv, at det var postet for litt siden her pÄ forum, meina mailen var fra Jason.
Redigert 14.06.2024 kl 08:45 Du mÄ logge inn for Ä svare
BIF78
14.06.2024 kl 05:57 6477

Det blev postet tidligere pÄ ugen, at de 3 brÞnde kÞrer efter planen, mÄske fÞr tid. En havde fÄet svar via mail fra Binnion eller Jason.
Trollveggen
14.06.2024 kl 00:06 6667

Stemmer, urfolket er til QEC fordel.

Har du Fjellbris resultatet pÄ dei tre brÞnnane som er tenkt pÄkoblet i 3-4 kvartal?
Fjellbris
13.06.2024 kl 23:46 6648

QEC har i svÊrt mange Är hatt social axept hos urbefolkningen, sÄ det er ikke noe hinder. Var et hinder myndighetene i Québec satt, men det fikk QEC uten problemer, QEC tok ogsÄ for en tid tilbake inn en dyktig dame i styret som har sin bakgrunn hos urbefolkningen.
Redigert 13.06.2024 kl 23:47 Du mÄ logge inn for Ä svare
Trollveggen
13.06.2024 kl 23:39 6659

Det er mykje spennande pÄ trappene framover, det er iallefall heilt sikkert.

Har registrert lite frÄ urfolket i det siste, dei sit med sine rettigheitar ogsÄ.. om dei ogsÄ tar bladet frÄ munnen og pushar pÄ litt ifb. med Bill 69, sÄ kan dette gÄ vegen tenker eg. Reknar med Binnion fortsatt held kaffien varm i det selskapet.
uptrade
13.06.2024 kl 23:14 6672

Helt enig.

Hadde det vÊrt blankt nei, mÄtte det blitt bÞrsmeldt for lenge siden.
Trollveggen
13.06.2024 kl 22:52 6725

Nokon som veit historikken rundt denne sĂžknaden?

Questerre gÄr for karbonlagring
Questerre Energy har levert sĂžknad til energimyndighetene i Quebec.
Publisert 08:27 24. sep. 2021
Lesetid: 1 minutt

SØKNAD SENDT: Fra Questerre-sjef Michael Binnion. FOTO: IVÁN KVERME
Energi
TDN Direkt


Questerre Energy Corporation har levert en sÞknad til Ministry of Energy and Natural Resource i Quebec for test av reservoar for potensiale for karbonlagring, gÄr det frem av en bÞrsmelding fredag.

IfÞlge meldingen vil driften i hovedsak bestÄ av injeksjonstester for Ä samle inn data bÄde pÄ sikkerhetsraten av injeksjon og lagringspotensialet. Selskapet identifiserte lagringsformasjonen tidligere i Är etter Ä ha studert «deres proprietÊre seismikk og brÞnndata», heter det.

«Selskapet holder eksklusive rettigheter for Ä utforske lagringsreservoar over 1 million acres i Quebec. Planene er underveis for 2D og 3D seismikkundersÞkelse over omrÄder for Ä identifisere ytterligere reservoarer», heter det.

Om det er slik att QEC ligg inne med to sÞknader nÄ, sÄ er vel oddsen for att dei er 1 av 150 ganske sÄ stor? spesielt med ein sÞknad inne tilbake i tid.
Krelva
13.06.2024 kl 20:30 6937

Enig burde hvert som fĂžr poster rundt 10 k,
Og ikke sÄnn pump and dump som nÄ ...var lettere fÞr og tjene litt kroner
hgsd33
13.06.2024 kl 19:18 7060

Kommer av at meglerhusene har samlekurtasje, og kan gjÞre mange smÄhandler gjennom dagen. Mange ganger Þnsker jeg meg tilbake til tiden med bÞrsposter hvor hver post lÄ pÄ rundt 10k pluss/minus.

Ser ogsÄ pÄ den andre trÄden at noen kommentere at det ble solgt 50k aksjer klokken 16.29. Helt vanlig at blokksalg av aksjer foregÄr utenfor bÞrs.
Silver20555
13.06.2024 kl 17:15 7095

Fikk kjĂžpt noen til i dag.
MC Axel
13.06.2024 kl 16:43 7143

True 👍

But he says why Bill 21 has been scrapped, it was too harsh. Bill 69 is more liberal

In short, it provides a much greater opportunity for QEC