Seriøs diskusjonstråd omkring Bill69

googleearth11
QEC 08.06.2024 kl 19:29 54417

Her kan vi diskutere saken etter at barnehagen er stengt. Vil gjerne ha seriøse innlegg, både for og mot. Men det er lov å være uenig, men ha anstendig argumentasjon. Et ekkokammer er heller ikke så veldig interessant.
Redigert 08.06.2024 kl 19:31 Du må logge inn for å svare
larsendk
13.06.2024 kl 12:33 7383

Steviewonder XL og Rischotto sidder og drikker gravøl over at aktien ikke bankede under 2 kr og frygter hvad der kan ske herfra. Ser heldigvis ud til at aktien har en bund omkring 2 kr. Spændende hvor lang tid, at vi skal vente på nyheder omkring hvem "de udvalgte" firmaer er? Nogen bud herinde omkring dette?
Redigert 13.06.2024 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
13.06.2024 kl 13:16 7259

Ps: lykke til med videre bunnfiske, spørs om du får napp der i dag ja :-)
Redigert 13.06.2024 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
13.06.2024 kl 13:57 7168

Får neppe noe på den kursen i dag, er for sent ute.....så han har vært innom 2,01 men det var nok tidlig :))
MC Axel
13.06.2024 kl 16:16 6979

👍

Posted this in the wrong thread

I am convinced that Bill 69 came to make room for possible LNG and nuclear power. The energy crisis is a reality and Bill 21 did not give any option for energy types other than solar, wind and hydropower

I like the idea of ​​this! 🙂 The reverse of Bill 21

This bill, announced more than a year ago and eagerly awaited by all, reverses decisions taken by the Legault government in its first mandate (October 2018-October 2022)



A structuring step towards the energy transition for Quebec

On June 6, the Quebec Minister of Economy, Innovation and Energy, Pierre Fitzgibbon, tabled Bill 69 to ensure "responsible governance of energy resources and amending various legislative provisions."

This bill, announced more than a year ago and eagerly awaited by all, reverses decisions taken by the Legault government in its first mandate (October 2018-October 2022) while providing a more coherent framework for its next actions

https://www.connaissancedesenergies.org/tribune-actualite-energies/un-pas-structurant-vers-la-transition-energetique-pour-le-quebec
Redigert 13.06.2024 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
googleearth11
13.06.2024 kl 16:35 6984

Enda en pekepinn om hvor det bærer. Men det skal dog legges til at vedkommende professor ikke har noen politisk funksjon, og det blir kun et innspill i debatten.
Peter Sellers
13.06.2024 kl 16:36 6984

nå kl 16:25:03 ble det solgt 1 aksje på kurs 2,050 ganske latterlig, når kurtasjen for oss vanlige er 79 kr, vel holder oss fortsatt over 2 kr og syns aksjen holder seg bra til tross for synkende oms.
MC Axel
13.06.2024 kl 16:43 6979

True 👍

But he says why Bill 21 has been scrapped, it was too harsh. Bill 69 is more liberal

In short, it provides a much greater opportunity for QEC
Silver20555
13.06.2024 kl 17:15 6931

Fikk kjøpt noen til i dag.
hgsd33
13.06.2024 kl 19:18 6898

Kommer av at meglerhusene har samlekurtasje, og kan gjøre mange småhandler gjennom dagen. Mange ganger ønsker jeg meg tilbake til tiden med børsposter hvor hver post lå på rundt 10k pluss/minus.

Ser også på den andre tråden at noen kommentere at det ble solgt 50k aksjer klokken 16.29. Helt vanlig at blokksalg av aksjer foregår utenfor børs.
Krelva
13.06.2024 kl 20:30 6775

Enig burde hvert som før poster rundt 10 k,
Og ikke sånn pump and dump som nå ...var lettere før og tjene litt kroner
Trollveggen
13.06.2024 kl 22:52 6562

Nokon som veit historikken rundt denne søknaden?

Questerre går for karbonlagring
Questerre Energy har levert søknad til energimyndighetene i Quebec.
Publisert 08:27 24. sep. 2021
Lesetid: 1 minutt

SØKNAD SENDT: Fra Questerre-sjef Michael Binnion. FOTO: IVÁN KVERME
Energi
TDN Direkt


Questerre Energy Corporation har levert en søknad til Ministry of Energy and Natural Resource i Quebec for test av reservoar for potensiale for karbonlagring, går det frem av en børsmelding fredag.

Ifølge meldingen vil driften i hovedsak bestå av injeksjonstester for å samle inn data både på sikkerhetsraten av injeksjon og lagringspotensialet. Selskapet identifiserte lagringsformasjonen tidligere i år etter å ha studert «deres proprietære seismikk og brønndata», heter det.

«Selskapet holder eksklusive rettigheter for å utforske lagringsreservoar over 1 million acres i Quebec. Planene er underveis for 2D og 3D seismikkundersøkelse over områder for å identifisere ytterligere reservoarer», heter det.

Om det er slik att QEC ligg inne med to søknader nå, så er vel oddsen for att dei er 1 av 150 ganske så stor? spesielt med ein søknad inne tilbake i tid.
uptrade
13.06.2024 kl 23:14 6509

Helt enig.

Hadde det vært blankt nei, måtte det blitt børsmeldt for lenge siden.
Trollveggen
13.06.2024 kl 23:39 6496

Det er mykje spennande på trappene framover, det er iallefall heilt sikkert.

Har registrert lite frå urfolket i det siste, dei sit med sine rettigheitar også.. om dei også tar bladet frå munnen og pushar på litt ifb. med Bill 69, så kan dette gå vegen tenker eg. Reknar med Binnion fortsatt held kaffien varm i det selskapet.
Fjellbris
13.06.2024 kl 23:46 6485

QEC har i svært mange år hatt social axept hos urbefolkningen, så det er ikke noe hinder. Var et hinder myndighetene i Québec satt, men det fikk QEC uten problemer, QEC tok også for en tid tilbake inn en dyktig dame i styret som har sin bakgrunn hos urbefolkningen.
Redigert 13.06.2024 kl 23:47 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
14.06.2024 kl 00:06 6504

Stemmer, urfolket er til QEC fordel.

Har du Fjellbris resultatet på dei tre brønnane som er tenkt påkoblet i 3-4 kvartal?
BIF78
14.06.2024 kl 05:57 6314

Det blev postet tidligere på ugen, at de 3 brønde kører efter planen, måske før tid. En havde fået svar via mail fra Binnion eller Jason.
larsendk
14.06.2024 kl 08:30 6139

Det stod i den seneste rapport mener jeg.
Viti
14.06.2024 kl 08:31 6204

meina Questerre sin andel utgjør 750 bbl

edit:
Det er som BIF skriv, at det var postet for litt siden her på forum, meina mailen var fra Jason.
Redigert 14.06.2024 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
14.06.2024 kl 09:17 6010

Takk for oppklaringen! Det var boe/d eg var ute etter då eg ikkje kunne finne det.
Viti
14.06.2024 kl 09:29 5997

Tar et forbehold om at det er feil, men er 95% sikker på det var det som var opplyst. At brønnene produserer 3000 og 750 var Questerres andel.
mofi1
14.06.2024 kl 11:19 5833

Fint med en tråd som ikke er dominert av «rischiosos» syn på aksjen i forhold til om han er inne eller ute og andre kjente trådplagere:-)

Enig med deg, googleearth11, har aldri skjønt hvorfor man ikke kan tro på menneskeskapte klimaendringer samtidig som man har aksjer i Qec. Man har sittet godt gjemt under en stor stein hvis man ikke skjønner at de raske klimaendringene har noe med over 7 milliarder menneskers gjøren og laden.

For øvrig registrerer jeg at flere her sier de fyller på med aksjer, jeg må innrømme at jeg sitter trygt på gjerdet med min nåværende beholdning. Påfyll uten avklaring i Québec, føles for meg risikabelt selv om aksjen uansett på sikt vil måtte stige jfr erstatningssøksmålet. Men skulle det nok en gang bli nei for pilot i Québec, er jeg redd aksjen kortsiktig vil havne godt under to-krona.

Personlig har jeg likevel god tro på at Questerre blir trukket opp av hatten, jfr. ledelsens optimisme, selskapets stadig grønnere profil og forholdet til urbefolkningen, men vil gjerne få det bekreftet helst så fort som mulig!
tuja
14.06.2024 kl 11:48 5745

Legger inn denne fra andre tråden. Omhandler teknologien til ZEG Power:

https://www.tu.no/artikler/de-er-forst-med-blatt-hydrogen-og-samtidig-karbonfangst/547479
MC Axel
14.06.2024 kl 14:07 5577

👍


QEC holds up well. There are undoubtedly many who are aware that the share can go up several hundred percent in a short period of time if QEC gets the green light regarding their carbon capture project

and furthermore, the down side is minimal due to high gas prices and 3 - 4 new wells in the 3rd and 4th quarter of this year

Hold or buy
googleearth11
15.06.2024 kl 08:13 5154

Jeg tar meg friheten å lime inn et innlegg SFH skrev i oktober i fjor i en annen tråd vedrørende ekspropriasjon:

Her er ein liten generell introduksjonstekst for dei som måtte vere interessert.
https://www.fasken.com/en/knowledge/2020/12/15-introduction-droit-expropriation-quebec
I den norske grunnlova er rett til full erstatning (marknadsverdi) ved ekspropriasjon av eigedom nedfelt i § 105. Medan lov om Oreigning er vår ekspropriasjonslov.
I Quebec vil grunnlova som beskyttar eigedomsretten tilsvare Quebec Charter of Human Rights and Freedoms artikkel 6:
6. Every person has a right to the peaceful enjoyment and free disposition of his property, except to the extent provided by law.
Og "Civil Code of Québec, which restrictively sets out the only cases in which the owner of an immovable may be deprived of his property:
952. No owner may be compelled to transfer his ownership except by expropriation according to law for public utility and in return for a just and prior indemnity.
Den norske lova om ekspropriasjon (Oreigning) vil som nevnt i denne tråden tilsvare EA ) "Expropriation Act" både skjult ekspropriasjon og de facto. Interessant å lese om zoning som skjult ekspropriering.
Det ser ikkje ut til at omsynet til eigedomsretten er noko svakare i Quebec enn her i landet. Og vi må ikkje blande den provinsielle styringsretten over naturressursane med det juridiske vernet eigedomsretten har gjennom Sivil code/EA
Redigert 15.06.2024 kl 08:15 Du må logge inn for å svare
tuja
15.06.2024 kl 10:03 5018

Automatisk teknisk analyse. Kort sikt, 14. jun 2024
Questerre Energy Corporation ligger i en tilnærmet horisontal trendkanal på kort sikt. Dette indikerer at investorene er usikre og venter på signaler om videre retning. Et brudd opp vil være et kjøpssignal, mens et brudd ned vil være et salgssignal. Aksjen har støtte ved cirka 1.96 kroner og motstand ved cirka 2.50 kroner. Positiv volumbalanse, med høy omsetning på dager med oppgang og lav omsetning på dager med nedgang, styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt positiv på kort sikt.
Anbefaling en til seks ukers sikt: Svak kjøp (Score: 37)
mofi1
15.06.2024 kl 12:30 4842

Likevel gjenstår kanskje spørsmålet om hvor langt ned i grunnen «markedsverdien» går, og hvordan skal denne verdien beregnes? Man får som kjent ikke opp alle verdiene og det er store kostnader ved utbygging, utvinning og transport. For meg høres jo dette ut som langvarig advokatmat, hvis ikke man kommer fram til en felles enighet.

Derfor tenker jeg at strategien til Binnion & co, om samarbeid for om mulig å bli enige om pilot og utvinning basert på minimale utslipp, er den aller aller beste for oss aksjonærer.
Sfh
15.06.2024 kl 13:16 4786

I norsk jus gjev denne linken eit glimt inn i kompleksiteten.
Men prinsipielt går nok marknadsverdien så langt ned som eigar finn det rekningssvarande. Oppsummering nedst i linken https://jusinfo.no/tingsrett-statisk/eiendommens-yttergrenser/retten-til-undergrunnen/
Nærliggande å tru at ein må legge til grunn ei "Npv 10 tenkning" og bli samde slik Binnion har antyda..

Heng eg meg på dei som vonar på pilot. Tykkjer linken som Tuva la inn i går om Zeg Power fortjener meir merksemd. For framleis er Zeg Power ein strategisk partner?

Tuja, ikkje Tuva, orsak.
Redigert 15.06.2024 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
googleearth11
15.06.2024 kl 14:06 4714

Pilot er absolutt å foretrekke. Men veldig godt å ha jussen i bakhånda.
googleearth11
16.06.2024 kl 10:20 4225

Jeg er litt opptatt av å belyse flere sider av en sak. Så jeg lurer på om det er noen som har sett en tydelig uttalelse fra en person fra myndighetene i Quebec, om at man vil lempe på bestemmelsene i den gamle Bill21. Hittil har jeg kun sett tolkninger og styringer. Konteksten er selvsagt viktig, men klare uttalelser om at man vil kunne tillate Clean Tech utvinning, har jeg ikke sett dokumentert.
Fjellbris
16.06.2024 kl 11:00 4154

De som får prosjekt i forb med bill69 / ny energilov skulle bli offentliggjort innen noen uker, og vi går nå inn i uke nr 2 etter at Bill69 ble lansert 8. juni. Dersom QEC får pilot vil vi selvfølgelig få oppdatering via QEC og børsmelding, men om QEC ikke får pilot, håper jeg også info kommer ut, også via børsmelding. Da håper og tror jeg QEC har en strategi vedr erstatningskravet og at det blir kommunisert, slik at det er med på å stoppe kursfall etter skuffelse ikke pilot. Et høyt erstatningskrav og «all inn for det ved ikke pilot», kan jo i seg selv også løfte kursen.
googleearth11
16.06.2024 kl 13:15 3952

Ja, det er et minimum av det som bør forlanges av QEC-ledelsen. All-in på erstatningskravet. MEN og det er et stort MEN. Dersom QEC ser seg tjent med å forhandle om erstatningssummen utenfor rettssalen (forlik), så vil de nok ikke si alt for mye.
Men igjen, så lurer jeg på om det finnes noen som helst uttalelser fra myndighetene om at man vil tillate utvinning av natgas.
njn-
16.06.2024 kl 16:48 3756

Alt står i Bill 69. 54 sider
Jeg kan legge ut det som er interessant for oss. Energi
Må bare redigere litt.
njn-
16.06.2024 kl 17:20 3735

https://www.assnat.qc.ca/en/travaux-parlementaires/projets-loi/projet-loi-69-43-1
Her helle loven
Klikk på:Introduction

An Act to ensure the responsible governance of energy resources and to amend various legislative provisions (PDF, 643 KB)

«DIVISION IV
'ENERGI
«14.1. I utførelsen av sitt oppdrag når det gjelder energi, har statsråden
er ansvarlig for
(1) støtte, stimulere og fremme produksjonen av energi også
som utvikling av nye energisystemer;
8
(2) å bidra til å utvikle og øke påliteligheten og motstandskraften
av energiinfrastruktur;
(3) sikre opprettholdelse av energiforsyninger så vel som Québecs energi
trygghet ved blant annet å fremme komplementaritet og balanse
mellom tilgjengelige energikilder;
(4) sikre kontroll over utviklingen av all hydraulisk kraft under hans eller
hennes autoritet og alle underjordiske reservoarer;
(5) fremme utviklingen av Hydro-Québecs aktiviteter; og
(6) å se til kvaliteten på energiprodukter.
“14.2. Hvert 6. år etablerer ministeren en 25-årig integrert energi
Ressursstyringsplanen tar sikte på å fremme energiutvikling i Québec
Med tanke på energiovergang.
Planen kan angripe alle energikilder som konsumeres i Québec og må
Inneholder en rapport om energisituasjonen og energibehovene i Québec.
Den etablerer politiske retninger som skal overholdes og mål og mål for
oppnås angående energi- og energieffektivitet så vel som, spesielt
for markedet for elektrisk kraft og naturgass, retningslinjer, mål
og mål angående tilbud, utvikling og innovasjon av energiinfrastruktur.
Planen spesifiserer det elektriske strømforsyningsmålet som hydro-québec må
oppnå for å imøtekomme de elektriske kraftbehovene til Québec -markeder innen tiden
Ramme indikert i planen.
“14.3. Ministeren etablerer planen i samsvar med regjeringen
Politiske retninger angående økonomisk utvikling, prinsippene og målene
angitt i rammepolitikken for klimaendringer som er gitt i avsnitt 46.3 i
Miljøkvalitetsloven (kapittel Q-2) og reduksjon av klimagasser
Mål satt i henhold til § 46.4 i denne loven. Ministeren jobber med Hydro-Québec
så vel som spesielt med de andre innehaverne av eksklusiv elektrisk kraft
Distribusjonsrettigheter nevnt i andre ledd i loven § 62
Respekterer Régie de l’énergie (kapittel R-6.01) og naturgassdistributører.
Ministeren kan be en annen minister, et statlig byrå innen
Betydning av seksjon 4 i revisor General Act (kapittel V-5.01) eller noen person
som overfører eller distribuerer energi for å gi ministeren, i løpet av tiden
Ministeren spesifiserer all relevant informasjon eller dokument for formålene
av utarbeidelsen av planen.
Ministeren konsulterer også befolkningen for forberedelsesformålene
av planen.
googleearth11
16.06.2024 kl 20:10 3530

Men det står ikke spesifikt: Her åpnes for utvinning av naturgass i Quebec.
njn-
16.06.2024 kl 21:18 3435

Må du ha det inn med teskje?
Planen kan angripe alle energikilder som konsumeres i Québec og må
Inneholder en rapport om energisituasjonen og energibehovene i Québec.
Den etablerer politiske retninger som skal overholdes og mål og mål for
oppnås angående energi- og energieffektivitet så vel som, spesielt
for markedet for elektrisk kraft og naturgass, retningslinjer, mål
og mål angående tilbud, utvikling og innovasjon av energiinfrastruktur.

Dette er politikker språk. Men vis du leser hva som står, står det at det er åpnet for alle former for energi, men spesielt elektrisk kraft og naturgass.
Lenger nede i loven er det definert hva naturgass er.
Synes du bør ta deg tid til å lese hele "Energi" ihvertfall.

Politikere skriver aldri konkret om en sak.
De skal ha full dekning for hva som skrives.
Redigert 16.06.2024 kl 21:23 Du må logge inn for å svare
googleearth11
16.06.2024 kl 21:27 3441

Nei, jeg trenger ikke noen tesked. Jeg er ute etter en sunn diskusjon. Jeg er fullstendig klar over at dette er politikerspråk. Og du tolker det som står der. Jeg savner en myndighetsperson som i klarspråk sier at de går for utvinning av Naturgass. Kursen gjenspeiler at det ikke er sagt noe slikt. Derfor lurer jeg på om noen har sett noen tydelig uttalelse som går i retningen du TOLKER.
Jeg har lest loven fram og tilbake, akkurat som veldig mange andre. Det er INGEN TYDELIGE utsagn som sier at man åpner for utvinning av naturgass. Derfor er kursen fortsatt på rundt 2 kr - og ikke på 200. Altså lurer jeg på om noen har sett noen uttalelser fra politikere eller andre myndighetpersoner i ettertid som peker i positiv retning.
Fjellbris
16.06.2024 kl 21:57 3441

Det vi mangler som er helt vesentlig (for at kursen ikke er «på 200» som du skriver) er at QEC er en av de aktører som får prosjekt ihht den nye energiloven, og da å utvide natur gass i Québec. Njn m.fl. har vel antydet at det skulle komme info om hvem som får prosjekt innen noen uker etter den nye energiloven kom 8. juni, så vi går en/noen spennende uke/er i møte.
Redigert 16.06.2024 kl 21:59 Du må logge inn for å svare
googleearth11
17.06.2024 kl 08:45 3024

Ikke vanskelig å være enig i det. Men foreløpig er det ikke kommet slike signaler. Og det er det jeg etterspør. :-) Og: Det er lite ønskelig at denne tråden blir et ekkokammer av motsatt valør av de andre QEC-trådene.
Redigert 17.06.2024 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
mofi1
17.06.2024 kl 08:54 2959

Jeg har sendt et spørsmål til Jason om når de forventer å få svar på søknaden om karbonfangst og lagring som vil redusere utslippene fra naturgass, men tviler litt på om jeg får noe svar.

Andre må også gjerne prøve å få svar fra ham.
Redigert 17.06.2024 kl 08:55 Du må logge inn for å svare