NAT Herbjørn ser bedre marked i 2018...
Synes jeg så rater på 5000dollar dagen for suezmax. Hvordan kan Herbjørn se bedre marked i 2018 enn i 2017.
Etter stor emisjon lover han utbytte så fort markedet bedres.
I følge Q3 presentasjonen til euronav skal det leveres 33 suezmaxer i 2018. Dette kommer på toppen av store leveranser i 2016-17.
50-60 skip må skroter før markedet blir bedre vil jeg tru. Har noen her oversikt over skrapingen?
Jeg vurderer TNK som bedre investering enn NAT men avventer litt enda.
Synspunkter?
Jeg trur VLCC markedet er enda verre en suezmax.
Etter stor emisjon lover han utbytte så fort markedet bedres.
I følge Q3 presentasjonen til euronav skal det leveres 33 suezmaxer i 2018. Dette kommer på toppen av store leveranser i 2016-17.
50-60 skip må skroter før markedet blir bedre vil jeg tru. Har noen her oversikt over skrapingen?
Jeg vurderer TNK som bedre investering enn NAT men avventer litt enda.
Synspunkter?
Jeg trur VLCC markedet er enda verre en suezmax.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
desirata
05.01.2018 kl 04:56
5844
Den som har lest Kapital artikkel og annet om Herbjørn Hansson vet at opplegget hans har spilt fallit.
HH har konstant utvannet og emitert bort aksjekursen. Den var over $10 inntil nyleg, men er nå stuck på $2-3 og med 130 mill aksjer. Om noen år kan det være 200 mill aksjer. Utbytte og EPS per aksje vil derved forbli lavt. HH er jo heller ingen ungdom, så hele rederiet blir vel snappet om av noen snart. Det vil da bli solgt for stålpris og ikke som HH predikerer til en premium fordi han er så smart. Når dei store instituelle investorer innser dette, vil dei dumpe NAT.
HH sliter jo også med NAO offshore delen er jo en total fiasko, mest pga timingen. HH nekter å nedskrive asset pris per PSV som hevder er $35 mill, men markedsverdien er kun tredjedelen og samme som gjeda, aksjen er overpriset til $1+,derav støttekjøper HH slik at den ikke faller under $1. Herbjørn bruker strustemetoden og stikker hodet i sanden, men hvor lenge kan det gå ?
HH har konstant utvannet og emitert bort aksjekursen. Den var over $10 inntil nyleg, men er nå stuck på $2-3 og med 130 mill aksjer. Om noen år kan det være 200 mill aksjer. Utbytte og EPS per aksje vil derved forbli lavt. HH er jo heller ingen ungdom, så hele rederiet blir vel snappet om av noen snart. Det vil da bli solgt for stålpris og ikke som HH predikerer til en premium fordi han er så smart. Når dei store instituelle investorer innser dette, vil dei dumpe NAT.
HH sliter jo også med NAO offshore delen er jo en total fiasko, mest pga timingen. HH nekter å nedskrive asset pris per PSV som hevder er $35 mill, men markedsverdien er kun tredjedelen og samme som gjeda, aksjen er overpriset til $1+,derav støttekjøper HH slik at den ikke faller under $1. Herbjørn bruker strustemetoden og stikker hodet i sanden, men hvor lenge kan det gå ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Computum
16.07.2018 kl 20:16
5303
Etter at denne optimistiske meldingen ble publisert er kursen bare gått nedover. Det har riktignok også oljeprisen, men den langsiktige trenden for olja er positiv og NAT var ikke akkurat blitt dyr.
Hamilton, Bermuda, July 10, 2018
Dear shareholders,
We have previously advised you of the new buildings coming from Samsung shipbuilding in South Korea in 2018, the first one now in July. The second ship is scheduled for delivery at the end of August and the third one at the end of October.
We are pleased to inform you that the delivery of the first new building took place today exactly as planned. The vessel has the name of Nordic Aquarius.
Over the years we have received several new buildings from Samsung. All transactions have been performed in a flawless way. The ship is 156,900 DWT being able to load one million barrels of crude oil.
The Nordic Aquarius will be employed in worldwide trading. The first voyage is expected to be from the Singapore area to Western Europe. As informed you earlier, as with the two others, the first new building has been financed by a sale/lease back arrangement.
Including the new buildings of 2018, NAT has now an industry leading suezmax age fleet profile along with the best balance sheet in the tanker industry. We have decided against going for a bond offering for reasons as informed you earlier. The three new buildings this year will reduce the average age of the NAT fleet substantially, to about 10 years per ship.
There is optimism in the tanker industry.
Hamilton, Bermuda, July 10, 2018
Dear shareholders,
We have previously advised you of the new buildings coming from Samsung shipbuilding in South Korea in 2018, the first one now in July. The second ship is scheduled for delivery at the end of August and the third one at the end of October.
We are pleased to inform you that the delivery of the first new building took place today exactly as planned. The vessel has the name of Nordic Aquarius.
Over the years we have received several new buildings from Samsung. All transactions have been performed in a flawless way. The ship is 156,900 DWT being able to load one million barrels of crude oil.
The Nordic Aquarius will be employed in worldwide trading. The first voyage is expected to be from the Singapore area to Western Europe. As informed you earlier, as with the two others, the first new building has been financed by a sale/lease back arrangement.
Including the new buildings of 2018, NAT has now an industry leading suezmax age fleet profile along with the best balance sheet in the tanker industry. We have decided against going for a bond offering for reasons as informed you earlier. The three new buildings this year will reduce the average age of the NAT fleet substantially, to about 10 years per ship.
There is optimism in the tanker industry.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Computum
24.07.2018 kl 11:02
5125
22% ned på en måned er voldsomt. Skal den videre ned eller er det på tide å kjøpe?
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Computum
26.07.2018 kl 09:29
5024
"NAT skal bli verdens største og mest lønnsomme suezmax-rederi"
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Hansson-NAT-skal-bli-verdens-stoerste-og-mest-loennsomme-suezmax-rederi
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Hansson-NAT-skal-bli-verdens-stoerste-og-mest-loennsomme-suezmax-rederi
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Mooi
29.07.2018 kl 16:37
4903
Computum,
Litt nysgjerrig på hvorfor du vurderer NAT i stedet for andre Crude shipping selskaper.
Jeg hadde i hvertfall vært forsiktig før Q2-18 resultatene. Hva HH sier hadde jeg ikke lagt så mye vekt på. Det er få andre som hauser markedet og selskapet som HH.
/Mooi
Litt nysgjerrig på hvorfor du vurderer NAT i stedet for andre Crude shipping selskaper.
Jeg hadde i hvertfall vært forsiktig før Q2-18 resultatene. Hva HH sier hadde jeg ikke lagt så mye vekt på. Det er få andre som hauser markedet og selskapet som HH.
/Mooi
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Får vi et delvis avleggs Suezmax marked med Nordøstpassasjen i operasjon ?
Eller er MidtØsten relasjonen sterk for Suezmax ?
Eller er MidtØsten relasjonen sterk for Suezmax ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Computum
04.08.2018 kl 10:53
4673
Mooi
Tenkte at selskapet var lavt priset når markedet nå bedrer seg. Var også heldig sålenge kursen steg jevnt og trutt til den toppet ut og nå har fallt omtrent like mye. Men jeg har ikke satset nattesøvnen på denne aksjen. Vi får se hva de sier den 14.
Ambisjonene er det ihvertfall lite å si på:
" Under reference to previous communication, please be advised that the sales of 8 ships in NAT (20yrs+) have been concluded. The net cash inflow to NAT is close to $80 mill which has been received. In a year, two or three, the NAT objective is to grow accretively and be the largest and most profitable suezmax owner in the world."
Tenkte at selskapet var lavt priset når markedet nå bedrer seg. Var også heldig sålenge kursen steg jevnt og trutt til den toppet ut og nå har fallt omtrent like mye. Men jeg har ikke satset nattesøvnen på denne aksjen. Vi får se hva de sier den 14.
Ambisjonene er det ihvertfall lite å si på:
" Under reference to previous communication, please be advised that the sales of 8 ships in NAT (20yrs+) have been concluded. The net cash inflow to NAT is close to $80 mill which has been received. In a year, two or three, the NAT objective is to grow accretively and be the largest and most profitable suezmax owner in the world."
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
tesch
09.08.2018 kl 09:03
4486
High Seas AS som er eid av Alexander og Herbjørn Hansson har ikke levert regnskap til Brønnøysund, etter hva jeg forstår
Det er vel blodrødt , tenker jeg
Spennende når de blir lagt ut
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Computum
09.08.2018 kl 23:09
4404
Jo, det er levert.
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=847540192
Og ja, det er blodrødt. Men nå er det 2018 som gjelder.
https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=847540192
Og ja, det er blodrødt. Men nå er det 2018 som gjelder.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
tesch
12.08.2018 kl 17:43
4273
Hvis High Seas AS har 3 prosent i NAT og 13.5 prosent i NAO har vel portefølje verdien sunket med ytterligere nok 100mill eller deromkring- MAO er det betydelig negativ egenkapital i High Seas - Vi får håpe at markedet for PSV og Suezmax bedrer seg i høst/vinter og at aksjekursene i NAT og NAO går kraftig opp
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
desirata
15.08.2018 kl 04:05
4091
Det kan virke som HH lider av virkelighets forvrenging:
Han tviholder på utbytte, selv etter massive tap.
Han hevder at en av Norges historiens største skatte svindlere er uskyldig. HH betalte engang for en helside avis annonse for dette syn.
Vel, han møter seg snart i døra nå -
Han tviholder på utbytte, selv etter massive tap.
Han hevder at en av Norges historiens største skatte svindlere er uskyldig. HH betalte engang for en helside avis annonse for dette syn.
Vel, han møter seg snart i døra nå -
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
tesch
20.08.2018 kl 17:44
3828
1 jan , 2020 kommer det nye regler og det blir vel aktuelt å installere scrubbere på alle tankbåter - Når det gjøres på nybygg tror jeg man snakker usd 3.5/4 mill per skip . Hører på skip allerede på vannet snakker vi rundt usd 6 mill Per skip - Tror ikke NAT har installert på sine nybygg ?... Hvis de skal installere på alle sine 28 skip blir det formidable summer
Jeg er ikke tekniker og håper noen med kunnskap kan svare
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Scrubber blir et must fra 2020. Hvis ikke må skipene operere på dyrere lav svovel fuel eller gassolje. Kan bli USD 20.000 per skip per dag i ekstra fuel kostnader.
Scrubberpris er rundt 6mill USD ++ per skip. Problemet for NAT er at det er mer eller mindre fullbooket for kjøp av scrubberanlegg.
Et annet miljø krav som kommer er ballastrenseanlegg. Pris samme som scrubberanlegg.
Kun nybyggene har dette.
Ingen av NAT nybyggene har scrubber.
Scrubberpris er rundt 6mill USD ++ per skip. Problemet for NAT er at det er mer eller mindre fullbooket for kjøp av scrubberanlegg.
Et annet miljø krav som kommer er ballastrenseanlegg. Pris samme som scrubberanlegg.
Kun nybyggene har dette.
Ingen av NAT nybyggene har scrubber.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
desirata
21.08.2018 kl 11:55
3697
Herbjørn må snart kaste handkle, dette er fra www.fromthesouthsea.com (se full artikkel der)
NAO in 2017 (or materially in any other year) decided not to impair the value of their PSVs because they think they will earn their value back. NAO has 10 PSVs, debt of $~140m, ~$12 in cash, and having largely spent the $47.5m raised in 2017. In 2017 it spent ~$22.5m in costs to get ~$18m in revenue and it made another loss (obviously) for H2 2018, resorting to sending non laid-up PSVs to Africa to work. There is no realistic future for this company as a standalone enterprise and no industrial logic for this company to exist at current market demand levels. The vessels are worth less than the bank debt and their market is in a steep contraction. These PSVs are on the books at over £30m each!!! Sooner or later the facts of this market contraction with their cash position will collide.
NAO in 2017 (or materially in any other year) decided not to impair the value of their PSVs because they think they will earn their value back. NAO has 10 PSVs, debt of $~140m, ~$12 in cash, and having largely spent the $47.5m raised in 2017. In 2017 it spent ~$22.5m in costs to get ~$18m in revenue and it made another loss (obviously) for H2 2018, resorting to sending non laid-up PSVs to Africa to work. There is no realistic future for this company as a standalone enterprise and no industrial logic for this company to exist at current market demand levels. The vessels are worth less than the bank debt and their market is in a steep contraction. These PSVs are on the books at over £30m each!!! Sooner or later the facts of this market contraction with their cash position will collide.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
tesch
22.08.2018 kl 16:38
3606
For NAT blir det en stor utfording å skaffe kapital til
Scrubbers til 28 skip a rundt USD 6 mill per stykke
Nybyggingene som er solgt til OCY med BB tilbake
må og ha scrubbers - Lurer på hvem som betaler for de ?
NAO er ferdig - Blir vel tatt over av SOFF billig fra DNB/Nordea - John F har tjent masse på det ved andre anledninger - Får over 100 prosent finansiering til lave priser
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
Ikke bare scrubbere som må investeres hos NAT.
Alle båtene unntatt de 3 nybyggene trenger ballast-renseanlegg ved IOPP-sertifikat fornyelse etter januar 2019..
Prisen omtrent samme som scrubbere.
Alle båtene unntatt de 3 nybyggene trenger ballast-renseanlegg ved IOPP-sertifikat fornyelse etter januar 2019..
Prisen omtrent samme som scrubbere.
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare
tesch
22.08.2018 kl 17:31
3577
Da er vel svaret gitt
Takk for info
Redigert 20.01.2021 kl 20:18
Du må logge inn for å svare