Tiden inne til å forlate Heimdal Høyrente

Kaaresve
12.06.2024 kl 23:53 2728

Heimdal Høyrente har levert bra lenge og hadde også en bra start på året, men siden er det bare blitt dårligere og dårligere. Siste 30 dager ligger fondet kun i pluss med 0,40% og i minus for første halvpart av juni. Fondet er tydligvis blitt for stort og forvalter for selvsikker (selvgod). Porteføljen bører preg av høy risiko som igjen gir ustabil og usikker avkastning. Det er andre High Yield fond som er mer attraktive nå når det kommer til risk/avkastning. Ser ingen grunn til å satse mer på denne overvektige gampen - I High Yield gjelder det å være lett på foten og ikke følge med ned i bølgedalene. Takker heimdal Høyrente for reisen og så får vi se om vi møtes ved en senere anledning.
trodlet
13.06.2024 kl 00:18 2709

Nå skriver de vel også i siste månedsrapport at forventet avkastning neste 12 mnd er 8,5% mens de 12 mnd som har gått har gitt 17%. Alt tatt etter hukommelse, så sjekk selv om det er viktig
Redigert 13.06.2024 kl 00:19 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
13.06.2024 kl 08:43 2630

Ja, de forventer rundt 8, men det blir for dårlig da man i bank kan få risikofri avk. på ca. 5,5 og trauste pengemarkedsfond, med svært lav risiko, ligger rundt 7.
1 % ekstra avkastning for å mangedoble risikoen blir meningsløst. Forvalterne selv sier jo også at man bør ha minst 2 års perspektiv i High Yield fond og at man bør kunne tåle et fall på 10-20 %.
Kaaresve
14.06.2024 kl 18:49 2558

– Kredittpåslagene anses som svært attraktive for låntagere, og sett på tilgjengelig statistikk, har de aldri før vært lavere. Nå er det svært gunstig å hente finansiering i obligasjonsmarkedet, slår Kjennerud i dnb fast. Lave kredittpåslag tiltrekker seg dårlig og tvilsomme lånere og långivere får dårligere betalt til en vesentlig høyere risiko. Dette ser vi klart i Heimdal Høyrente der avkastningen faller drastisk ( ca. 0,4% siste 30 dager). Fondet ligger dermed under beste bankrente og vesentlig under pengemarkedsfond med langt lavere risiko.
Les mer her; https://www.dn.no/marked/full-kok-i-hoyrentebutikken/2-1-1659138
Redigert 14.06.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
trek
14.06.2024 kl 20:08 2520

Det blir for tilfeldig å lese av avkastning siste 30 dager. 0,61% blir det hvis du leser det av i dag. En forventet avkastning på 8,5% neste 12 måneder synes jeg er helt ok for denne typen plassering. Jeg har inntrykk av at Heimdal, Alfred Berg og de andre større forvalterne har flinke folk som unngår å involvere seg i useriøse prosjekter. Da er også risikoen til å leve med. Noe penger bør man ha stående i banken, men med 5% rente så sitter du igjen med 2,9 % etter formues og kapitalskatt. Det betyr negativ realavkastning etter inflasjon. Det er heller ikke noe man ønsker seg.

Så har du disse fondene som investerer i lange renter, statsobligasjoner o.l. men ut fra hva jeg finner så får du ikke mer enn bankrenta der. Det er vel bare for de veldig mye penger så banksikringsfondet ikke dekker evt. tap.
Kvisla
14.06.2024 kl 22:04 2447

En av de få ting jeg er fornøyd med i dnb er High Yield rentefond. Fornøyd med avkastning der. Resten av banken skal jeg ikke kommentere.
Kaaresve
14.06.2024 kl 22:40 2413

Det største problemet er at påslagene for h.risk blir stadig mindre og at man fremover kan regne med kun 7+ i følge enkelte forvaltere. I tillegg ser de en klar tendens til at risikoen øker. Jeg holder følgelig fast ved at man får bedre risk/reward i pengemarkedet. Ta f.eks skagen likividitet som for øyeblikket seiler rundt 7 med en langt lavere risiko.
Kaaresve
14.06.2024 kl 22:49 2405

En ting alle som "snuser" på high yield bør bite seg merke i er at de aller fleste high yield fond kan belånes med 80% hos Nordnet. Men, det er et vesentlig untak - Heimdal Høyrente- her er belåningsgraden satt til kun 60%. Så kan man spørre seg om hvorfor det? Svaret gir seg selv. Forvalteren i Heimdal Høyrente gambler høyere og tar vesentl større risiko enn de andre. Faren for tap øker ditto. Advarsel herved gitt.
Redigert 14.06.2024 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Sydney
14.06.2024 kl 23:07 2380

Noen som har gode alternativer? Har noen penger som er felles som jeg ikke kan risikere å tape på. Så må finne noe som er bedre enn banken men fremdeles ikke så høy risk
CLCO
15.06.2024 kl 16:36 2265

Har selv redusert investeringen i Heimdal Høyrente med 75% i uken som gikk, og flyttet nvesteringen over i Skagen Likviditet.
Ser ut som Heimdal High Yield mister farten nå, og er mer komfortabel med Skagen Likviditet nå hvis det skulle komme en kraftig korreksjon i aksjemarkedet i sommer, høst eller vinter. Skagen gir jo ca 7% Heimdal estimerer 8% med myye høyere risiko enn Skagen.
Jensenpirken
15.06.2024 kl 17:24 2240

Det jeg har Bitt meg merke til er at ddt er så mange lettskremte høns som investerer i nordisk high Yield. Disse fondene har gått meget bra de siste årene men hvis fondene går ned f.eks 0,2% en dag så florerer det med kommenterer på Shareville fra nervøse og bekymrede andelseiere.

Jeg tror nordisk high Yield har fått masse god gratis markedsføring i media grunnet god avkastning til relativt lav risiko så mange nybegynnere har hivd seg på bølgen de siste årene.
Kvisla
16.06.2024 kl 19:01 2095

Russland har falt 15 % i uken. Børsen i
Frankrike har falt 6 %. flere andre børser har falt endel.
Når Russland blir strupet vil dette smitte over på resten av verden, de som tror noe annet er venstrevridde fortomlede sjeler som lukker øya for alt. Så jeg tror vi kan forberede oss på nedgang fremover i de fleste markeder. Oppgangen er nok trolig over, men enkeltaksjer kan nok fremdeles hevde seg. Da skal du være flink å plukke tror jeg for å finne dem. Da vil vel renter fortsette opp ? eller allefall ikke synke så renteinvestering er vel forholdsvis sikker ?
Redigert 16.06.2024 kl 19:10 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
17.06.2024 kl 13:55 1940

Heimdal Høyrente velger også å sitte med noen aksjer. Nå følger de DOF og andre ned. Fatter ikke at andelseierne finner seg i dette tullet fra en forvalter som tydligvis er blitt høy på seg selv og øker risikoen i fondet dag for dag med tvilsomme obligasjoner, aksjer og div "kjøter" produkter.
trodlet
17.06.2024 kl 14:36 1917

Det var da voldsomt til beskrivelse av fondet som har gjort det best år etter år på sitt felt. DOF har tjent andelseierne godt, og nå har HH solgt seg ned i DOF. Ikke nødvendig med nedsettende beskrivelser når det er så enkelt å la de historiske tallene tale.
Kaaresve
17.06.2024 kl 15:44 1881

Ingen kan leve av historien - se fremover - HH taper terreng måned for måned og betaler nå for forvalerens gamling. Dette kan bli stygt. Svært stygt - derfor advares.
Kaaresve
17.06.2024 kl 20:15 1821

Se på avkastningen siste 3 md og frem til i dag. Dette går til H i akslererende fart. Andre HY fond virker som langt bedre valg.
Kaaresve
17.06.2024 kl 20:43 1792

Husker dere denne artikelen om HH ? ; "– Alle venter på at det skal smelle"
Kaaresve
18.06.2024 kl 00:02 1718

Se dere ikke blinde på hva fondet tjente i jan og feb. eller for den sak skyld tidligere år. Spørsmålet er hva de tjemer i dag og hva de vil tjene fremover. Se på selskapene /lånene HH har i porteføljen i dag ! Her er risikoen alt for høy og potensialet ditto lavt. Avkastningen har vært fallende i over 3 mnd nå og er pr.dato under bankrente. Tiden går - ting forandrer seg og Heimdal henger ikke med. Hvorfor ikke heller velge et forvaltningselskap som henger med i tiden og som besitter en portefølje/lån dere har troen på. Skal man inn i HG må man også ta jobben med å undersøke porteføljen til fondene.
hatitchi
18.06.2024 kl 00:06 1705

Har Erik Hagerup gjort deg noe vondt? Du er ikke tilfeldigvis en del av teamet bak FundingPartner?
CLCO
18.06.2024 kl 08:07 1627

Vi har hørt deg, du trenger ikke repetere hver 5 time, innleggene dine begynner å bli helt useriøs
Sydney
18.06.2024 kl 11:00 1569

Virker jo neste slik at det er en agenda bak. Merkelig å sverte noen så mye. Men jeg vil gjerne ha en saklig diskusjon rundt dette.
Kaaresve
19.06.2024 kl 10:00 1489

Denne uken går også Liso ut og fraråder Heimdal Høyrente i sitt investorbrev. Begrunnelsen følger stort sett de samme linjer jeg har skissert i denne tråd. Han/hun understreker spesielt svak grunnanalyse/ risikovurdering av porteføljeselskapene
Redigert 19.06.2024 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
19.06.2024 kl 13:46 1456

Kursen i Heimadal Høyrente tilbake til nivået den var på 30/5. Altså 0 i avkastning siste 20 dager ! Det vil si at absolutt all rente er godt tapt på "søppel" !
Heimdal Høyrente forvalter Erik Hagerup har selv sagt at han frykter en boble bygge seg opp - Nå går luften ut av balongen.
https://tv.finansavisen.no/m/3aV5ksif/pengene-renner-inn-i-hyrente-frykter-for-en-boble-p-sikt
Redigert 19.06.2024 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
hatitchi
19.06.2024 kl 14:14 1441

Har du en oppdatering her, hvordan har avkastningen vært siste halvtimen?
Jensenpirken
20.06.2024 kl 13:28 1331

Spiller det noen rolle om korrigerer litt ned de neste månedene? Det er jo bare endel av gamet. Dere må være mer tålmodige og slappe mer av.
Kaaresve
02.07.2024 kl 10:26 953

Da har fler og fler innset at tiden er forbi. Heimdal Høyrente er nå inne på Nordnet sin liste over de fire mest solgte fondene
Jensenpirken
02.07.2024 kl 20:57 871

Fondet er jo i ATH og har jo steget 1% siden du starta tråden en knapp måned siden. Tror banksparing passer bedre for deg.
Heimdal Erik
08.07.2024 kl 21:35 624

Takk for tiden du var investert, hyggelig å ha deg med. I mai måned var det netto outflow fra norske HY/IG fond på totalt 133mNOK. Sverige opplevde inflow på 3 mrdSEK, mens Finland hadde inflow på 135mEURO. Dette var med på å prege markedene her i Norden. Juni startet sidelengs for de fleste spillerne i nordisk high yield, blant annet drevet av flowen i markedet. Det underliggende har ikke endret seg. Juni endte Heimdal Høyrente + 0,8% som er over det man bør forventet måned for måned. Yield i fondet er i skrivende stund 9,3% netto, utfallsrom 12 mnd frem 8-10%. Vil ikke anbefale å "konkludere" på bakgrunn av noen ukers avkastning. Det er risiko forbundet med å eie high yield, og man skal huske på at det er kneppet under aksjerisiko. Dette kan du lese ut av risikoprofilen til fondet i nøkkelinformasjonen. Man må tåle svingninger, og det vi har sett siste måneden er små krusninger.
Redigert 08.07.2024 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Kaaresve
08.07.2024 kl 23:55 558

Når et likviditetsfond ligger ann til å klare ca 7% og beste tilbud banksparing ligger ca 5,5 % blir det alt for dårlig betalt for risikoen man tar med den porteføljen Heimdal Høyrente i dag besitter. Dette fondet kan raskt tape 20-25%. Oppbremsningen vi nå ser bør betraktes som rødt flagg.
Jensenpirken
10.07.2024 kl 01:36 398

Hei. Sbanken tilbyr de fleste norske fondsforvalterne i sitt store fondsutvalg, men de har aldri hatt og har fortsatt ingen fond fra Heimdal. Vet du om de kommer til å pushe fondene deres i fremtiden?
Heimdal Erik
10.07.2024 kl 12:31 318

Hei, vi jobber fortløpende med å få innpass på flere platformer. Vi ligger i skrivende stund hos Nordnet, Alfred Berg, Skagen, Stack by me og jeg vet det er fremdrift på at våre fond onboardes nye platformer gjennom året. Noen platformer liker jo godt å fremheve sine egne, jeg har veldig sansen for de som slipper inn alle. Jeg er jo ikke objektiv her. Det er egentlig veldig enkelt for leverandører som Sbanken, Nordea, Sparebank 1 Gruppen, Frende, SR Bank osv å ta oss inn. Det hjelper at våre kunder etterspør våre "varer", det setter vi stor pris på. Fortsatt god sommer!