ENSU - Historie og utsikter

Ravntid
ENSU 16.06.2024 kl 17:32 16377

Synes det mangler en tråd som tar med seg historie og oversikt over Ensurge Micropower. Har sammenfattet noe her (fått hjelp fra AI) Historien til ENSU er uten diskusjon brokete og full av emisjoner, mange har tapt penger. Det har vært nevnt at det er brukt brukt 4 milliarder NOK til nå. Men teknologiutvikling tar tid og koster penger. Kan ENSU være nært ett gjennombrudd? Styreleder Terje Rogne har formidlet dette i februar 2024, og bygde opp forventinger men nyheter lar vente på seg (https://tv.finansavisen.no/m/UZ7eogwZ/aksjen-tredoblet-p-fire-dager?zephr_sso_ott=6y9Wjs )

Jeg tenker at det er sannsynlig at ENSU ble satt på kartet da de vant denne konkurransen i november 2023: Ensurge is Winner in Phase One of the U.S. Department of Energy (DOE) Microbattery Design Competition. (https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18023474/ensurge-is-winner-in-phase-one-of-the-us-department-of-energy-doe-microbattery-design-competition?publisherId=4954260 )

Jeg har investert i ENSU. Anser investeringen for å være høy risiko, men potensialet hvis de lykkes er svært stort. Tenker at en absolutt ikke skal investere mer enn det som man har råd til å tape.

Historie:
Ensurge Micropower ASA, tidligere kjent som Thin Film Electronics ASA, er et norsk selskap som spesialiserer seg på produksjon av mikrobatterier. Selskapet ble grunnlagt i 2005 og har hovedkontor i San Jose, California, USA, med bedriftshovedkvarter i Oslo. Historien til Ensurge Micropower begynner i 1994, da de utviklet utskrivbare minner basert på polymermaterialer som en del av Opticom ASA, og senere som et uavhengig selskap1. De fokuserte først på hybridminneenheter med polymerbasert minne og silisiumbasert kontrollkrets, utviklet i samarbeid med Intel1. Fra 2006 konsentrerte selskapet seg om trykt elektronikk og demonstrerte vellykket rull-til-rull trykt organisk minne i 2009.

I januar 2020 annonserte selskapet en oppdatert strategi fokusert på design, utvikling og produksjon av faststoff litiumbatteri (SSLB) produkter, som skal produseres i deres anlegg i San Jose1. I juni 2021 gjennomgikk selskapet en rebranding og ble Ensurge Micropower ASA1.Teknologien til Ensurge Micropower brukes til å produsere oppladbare mikrobatteriprodukter med en solid elektrolyttmateriale som er fundamentalt tryggere enn flytende og gel polymer elektrolytter som brukes i vanlige oppladbare batterier1.

Konkurrenter i markedet:
Ensurge Micropower har flere konkurrenter i faststoffbatteri-markedet. Noen av de nevneverdige aktørene inkluderer:

QuantumSpace:
Har en avtale med seks bilprodusenter, inkludert VW, og har testet batterier som kan kjøre over 800.000 kilometer uten nevneverdig tap av rekkevidde1.

Blue Solutions:
Leverer allerede faststoffbatterier til busser og jobber med løsninger til personbiler1.

Solid Power:
En amerikansk start-up som tester semi-faststoff batterier og har avtaler om å levere fullverdige faststoff-batterier til BMW, Ford og Hyundai-konsernet1.

Factorial Energy:
Skal levere til Hyundai, Mercedes-Benz og Stellantis-gruppen1.

CATL:
En av de største batteriprodusentene som har utviklet semi-faststoff batterier og jobber med fullverdige faststoff-batterier1.

Toyota:
Har laget faststoffbatterier som nå er i en testfase2.

SK On fra Sør-Korea:
Har laget to forskjellige typer faststoffbatterier og planlegger å lansere dem i 20261.

Disse selskapene er involvert i intens forskning og utvikling for å forbedre batteriteknologien og bringe faststoffbatterier til markedet, noe som kan føre til betydelige fremskritt innen elbilindustrien og andre applikasjoner som krever effektive energilagringsløsninger.

Ensurge Micropower skiller seg ut fra konkurrentene med sin unike teknologi og innovasjoner. Her er noen av de viktigste egenskapene som gjør Ensurge Micropower spesiell:

Faststoff litium-mikrobatteri: Ensurge Micropower har lansert det som hevdes å være verdens første kommersielle solid-state litium-mikrobatteri i full skala.

Mikrobatteriarkitektur:
Selskapet støtter volumetrisk energitetthet og kapasitet i verdensklasse for oppladbare mikrobatterier. Den nye pakketeknologien resulterer også i en betydelig reduksjon i antallet produksjonstrinn som kreves.

Sikkerhet og effektivitet:
Tester viser at Ensurges mikrobatterier gir raskere lading, lengre sykluslevetid og høyere sikkerhet enn andre mikrobatterier.

Integrering med eksisterende teknologi:
Ensurges mikrobatterier er unike ved at de kan monteres i produkter ved hjelp av allerede bredt aksepterte Surface Mount Technology (SMT) prosesser1.

Disse egenskapene, sammen med selskapets fokus på innovasjon og kvalitet, posisjonerer Ensurge Micropower som en ledende aktør i utviklingen av mikrobatterier for wearables, hearables og tilkoblede sensorer. Ved å tilby en teknologi som kan transformere batterimarkedet, har Ensurge Micropower potensialet til å endre hvordan elektronikk blir drevet i fremtiden.
Redigert 16.06.2024 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
elnomi
16.06.2024 kl 20:56 8516

Hvordan kan du lage en slik tråd uten å utdype alle årene sol thin?
Og hvorfor ikke er ord om alle emisjonene som er gjennomført de siste 20 årene og hvor mye penger selskapet og aksjonærene har tapt?
Ravntid
16.06.2024 kl 21:08 8588

Hei elnomi, det står helt i starten: "Historien til ENSU er uten diskusjon brokete og full av emisjoner, mange har tapt penger. Det har vært nevnt at det er brukt 4 milliarder NOK til nå." Jeg skriver også " Jeg har investert i ENSU. Anser investeringen for å være høy risiko, men potensialet hvis de lykkes er svært stort. Tenker at en absolutt ikke skal investere mer enn det som man har råd til å tape."
oryx
16.06.2024 kl 21:51 8523

Smart av selskaper å skifte navn. Da klarer ikke nye investorer som ikke kjenner til historikken å søke opp hvor mye en aksje har falt og hvor mange emisjoner som er holdt. Søker man på kurshistorikk på «THIN» finner man ingenting. Voila.

https://www.dn.no/borskommentar/her-snakker-vi-copy-paste-big-time/2-1-1643567
Redigert 16.06.2024 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
True
16.06.2024 kl 23:40 8390

Hvorfor dette alltid vil være en høy risikoaksje, uavhengig av hvor lyst ting ser ut. Det er den perfekte aksjen for naive nordmenn til å bli lurt inn i og surret rundt lillefingeren av togrøverne. De på Nordnet er jo helt hysterisk nå fordi de ikke er vant til den klassiske ørkenvandringen rett etter en emisjon fra ENSU...

Det ser bare en smule bedre ut nå med Terje bak roret som har så langt levd opp til forventningene og som allerede har et veldig solid rykte og vil nok nødig ødelegge det med det første.

Det har vært et viktig prinsipp for meg at intuisjonen min var i utgangspunktet helt korrekt enn penger jeg evt. kommer til å tape på denne, da det svir mye mer. At selskaper ikke lykkes er en ting, men å bli holdt for narr er en helt annen sak.

Ellers er det relativt enkelt å stille seg indifferent til reisen fremover og bare håpe på det beste. Jeg har ikke så mye å vinne her uansett ift. andre som har kommet seg inn på 10 øre.
iTRADER09
17.06.2024 kl 02:35 8320

De "konkurrentene" du nevner er overhodet ikke konkurrenter til ENSU, de lager eller forsøker å lage solid state batterier for kjøretøyer.
Det finnes en mengde "konkurrenter" på solid state micro batterier som ENSU forsøker å få til også. Traff tilfeldigvis på en leder fra selskapet Enovix nylig og han sa de var en av 10-20 selskap i dette feltet, litt avhengig av hvordan "micro" avgrenses. Iliika f.eks er på 300µAh, mens andre er opp til flere 10-talls mAh. Flere har kommet vesentlig lenger enn ENSU og har produktene sine i virkelige produkter, men de har alle også utfordringer på produksjons-kapasitet og/eller pris. Jeg tror japanske TDK er det eneste selskapet som selger slike som et standard produkt og har således kommet lengst i kommersialiseringen, men jeg har sett lite data og priser og det er sikkert noen issues for en kan ikke se dem "overalt". Det kan nok være en god premie for de som greier å overvinne disse hindringene først og virkelig masseprodusere solid state micro batteries.
macland
17.06.2024 kl 03:19 8317

Jøss.800 mil :) snakker vi ikke om microbatterier?
Kvike11
17.06.2024 kl 07:28 8202

Glæder mig til de begynder at tjene penge, skattefri indtægt , md de store tab de har haft tidligere.
Forventer der er gode nyheder på vej, inden længe .
Er denne tråd en pive tråd til dem der ikke ved at der er risiko i at investerer, og som har solgt ud, ellers kan de jo ikke få et tab.
Ser positivt på ENSU, ellers var jeg ikke investor i ENSU.
Har CEO ikke på et tidspunkt sagt den kan gå i kurs 100
tynnidioten
17.06.2024 kl 07:48 8152

« Har CEO ikke på et tidspunkt sagt den kan gå i kurs 100»

NEI
Herman*
17.06.2024 kl 08:08 8083

Du virker å ha litt peiling, noe som er kjærkomment på disse Ensu trådene. Selskapet hevder vel at de er helt overlegne på energitetthet og ladehastighet, ref de konkurrentene du nevner. Er det noe du tror medfører riktighet? Ensu hevder videre «After years of development and unique engineering Ensurge launches world's first commercial-scale solid-state lithium microbattery». Hvordan rimer dette med de påstandene du kommer med? Er det snakk om hvordan en definerer produkt kategorien?
Redigert 17.06.2024 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
kroif
17.06.2024 kl 09:00 7964

Ser Dukat as, Volberg har dukket opp på aksjonærlisten med 2 mill aksjer. Vet gutteklubben grei mer enn oss andre?
Bjellesaualarmen er kanskje iferd med å gå..
RobRoy
17.06.2024 kl 12:15 7789

Kanskje, kanskje ikke, med hensyn til dagens kurs er dette vel en god inngang uansett hensikter :-)
Herman*
17.06.2024 kl 12:39 7748

Jeg vet ikke hvor noen har hentet tallet 100 fra, men jeg kan kaste litt lys over hvilke ambisjoner ledelsen har. Er kjent med at noen i ledelsen ble spurt om selskapets langsiktige verdipotensial, og det ble antydet flere titalls milliarder kroner. Dette forutsetter selvsagt at de lykkes, noe som ikke er en selvfølgelighet. Nå handler alt om start av leveranser, tempo på oppskalering, og hvor raskt de klarer å få opp yielden. Det er ikke bare aksjonærene som venter på dette, potensielle kunder og partnere følger dette for å se når risikoen har nådd et nivå som gjør at de våger å forplikte seg. Hvis jeg skal tippe, tror jeg de vil hente ytterligere 150 mill i EK før de er selvfinansierende. Sammen med up front betaling på lisensavtaler, og gradvis økte inntekter fra produksjon, vil dette være tilstrekkelig til å finansiere kjøp av produksjonsutstyr og dekke løpende underskudd frem til break even. Ser ikke bort fra at de kan få noe tilskudd og lån fra myndighetene, men det finnes ingen garanti for dette. Det samme gjelder betydelige ordre med et element av forskuddsbetaling. Den neste gode nyheten tipper jeg er at ordinære leveranser har begynt, men at volumene er såpass små at de ikke våger å nevne dem. Det kan allikevel bidra å sende kursen godt over 2 kroner, da det er en viktig milepæl.
Redigert 17.06.2024 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Ravntid
17.06.2024 kl 13:04 7688

Jeg ville sagt absolutt ikke. ENSU ligger jo minst 12 måneder før TDK i løypen. Fra artikkelen:

«TDK planlegger å sende ut prøver av de nye batteriprototypene til kunder neste år, med håp om å starte masseproduksjon kort tid etter.»

Potensialet hvis ENSU lykkes underbygges av denne artikkelen. Og ENSU er faktisk først ute! Og de har iht styreleder Terje Rogne løs problemene med masse produksjon. Men har gitte begrensinger på eksisterende fabrikk i San Jose.

Dette var positivt!
Redigert 17.06.2024 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.06.2024 kl 13:06 7720

Er ingen ekspert på teknologi, og vil ikke forsøke å bortforklare dette gjennombruddet. Vil bare påpeke at de snakker om å sende ut vareprøver til neste år, og vi vet jo at alt blir forsinket i denne bransjen. Vil tro at når de sender ut disse, har Ensu en betydelig produksjon og har lansert 2. generasjons batteri med betydelig høyere energitetthet. Noterer meg også at TDK sier at det er store utfordringer til å mestre produksjon av sine batterier. Ensu hevder de har løst produksjonsutfordringene. (Dette innlegget ble skrevet samtidig med innlegget ovenfor, og er ikke et forsøk på gjentagelse)
Redigert 17.06.2024 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Herman*
17.06.2024 kl 13:08 7708

Enig, men dette med energitetthet er jo et poeng som vi ikke kan helt overse. De har heller ikke sagt noe om hvor billig de kan produsere disse batteriene, om de i det hele tatt kan produseres.
RobRoy
17.06.2024 kl 13:11 7710

Hvis en ser på pp presentasjonen fra mars kan en få en pekepinne på hvordan de ser for seg verdisettingen av selskapet fremover. På side 35, la oss si at de for 2025 har fått eksisterende del av fabrikken opp til full produksjon, dvs de produserer batterier for ca 1,5 MUSD i mnd, mulig de har fått innstalert/oppgradert fabrikk med ekstra komponenter til å utnytte fabrikklokaler fullt ut (kostnad 13MUSD), produksjon da 3,0MUSD i mnd. Så for 2025 en produksjon mellom 18-36 MUSD.

Så sammenligner vi "søylen" for 2025 med hva som er forventet i 2030 inkludert salg av lisenser, fra 2025 t.o.m 2030 indikerer en vekst på 1000-1200%, så mellom 180-360 MUSD i året (MCAP 2-4 mrd USD ?).
https://assets.milestoneinternet.com/ensurge-inc/pdf/240310-ensurge-investor-presentation.pdf

Skulle vel passe bra med det du skriver Herman :-) (eller har jeg analysert dette feil).
Herman*
17.06.2024 kl 13:21 7677

Det er sikkert korrekt. Det er allikevel så mange usikkerhetsmomenter og risikofaktorer, at det blir vanskelig for noen å ha sterke formeninger om hva de faktisk klarer å få til. De er ikke alene på markedet, og sjansen for at de blir kjøpt opp lenge før vi ser denne typen verdsettelse er betydelig. Det optimale tidspunktet for oppkjøp vil være etter at de har bevist at de mestrer en kostnadseffektiv masseproduksjon, men før de inngår lisensavtaler. Det ville vel også ha hjulpet om de har en prototyp klar for 2.gen batteri, eller kan sannsynliggjøre at denne blir klar innen kort tid. Ut fra selskapets guiding kan jo dette tyde på en gang i Q4. For øvrig ser jeg at TDK har en markedsverdi på godt over 200 milliarder kroner. Om de vil sikre seg ENSU kan de kjøpe opp selskapet uten å blunke. Hvorvidt det er betydelige synergier har jeg ikke kompetanse til å vurdere, men jeg vil spekulere i at både patenter og produksjonserfaring kan være av interesse.
Redigert 17.06.2024 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
RobRoy
17.06.2024 kl 14:43 7550

I tilegg til patenter og produksjonserfaring vil jeg legge til kompetanse, det sitter noen "smartinger" i dette selskapet, de har løst problemene etterhvert som de har kommet. Det er en av grunnene jeg liker situasjonen de er i nå, de kommer til å løse de problemene de eventuelt har ("ikke hvis, men når").

Men som du nevner over, det sitter en del selskaper med mye kapital som muligens vil "sluke" ensu om/når de mener det er tid for dette. Forhåpentligvis er verdien i selskapet synlig gjort på det tidspunktet.
Redigert 17.06.2024 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
True
17.06.2024 kl 19:59 7356

Og her er det to ting som er viktig å bemerke seg.

Det er utelukkende positivt om ENSU blir kjøpt opp og det faktum at ledelsen i ENSU ikke ønsker å bli kjøpt opp.¨

Det sender et veldig tydelig og positivt signal til markedet. Hadde ikke ENSU hatt et ordentlig solid produkt med enormt markedspotensial, ville de vært mye mer tilbøyelige for å la seg bli kjøpt opp og la noen andre ta seg av jobben.

Så reisen videre blir veldig spennende slikt sett. Nå har vi ikke fått en nyhet på lenge, og da er det også rimelig å tro at når vi først får en ny melding, så er den trolig av god karakter.
Herman*
17.06.2024 kl 20:19 7323

Om de ønsker at rep emisjonen garantert blir fulltegnet, bør de nok komme med noe som er positivt. Sier ikke at det vil skje, og med en kurs på rundt 1.50 kan det godt tenkes at det finnes større aktører som er villig til å ta hele emisjonen fremfor å kjøpe i markedet. Som nevnt tidligere i dag, vil jeg ikke blir overrasket om de like før GF kommer med en melding om at de har begynt å produsere for første kunde. Håper også de er åpne ang volum, så vi kan følge oppskaleringen nærmest måned for måned.
Redigert 17.06.2024 kl 22:12 Du må logge inn for å svare
Ravntid
17.06.2024 kl 21:45 7188

Uansett, her er det bare en ting som gjelder nå. Vi må få nyheter fra ledelsen før ENSU tar retning. Krysser fingrene og har trua😊🤞
Ravntid
18.06.2024 kl 00:11 7032

Ny dag i morgen, en av dagene nå får vi vite mer.
tynnidioten
18.06.2024 kl 00:36 7113

Er det børsmeldt at «vi skal få vite mer» en av dagene ?
Det er i såfall svært uvanlig.
FinnMcCool
18.06.2024 kl 01:32 7099

Tomorrow will be a new day; Fact and one of these days we will know more; Fact
I really don't understand there is a problem in stating facts even if they have not been announce by a stock exchange ;) Or do you need the
stock exchange to announce the Sun will rise in the morning before it becomes a Fact !
True
18.06.2024 kl 02:01 7100

It comes when it comes. It's do or die now for ENSU. Let's just hope for the best.
iTRADER09
18.06.2024 kl 02:23 7105

Har ikke nok innsikt til å rangere disse selskapene. Hadde hatt det om batteriene var i vanlig salg med åpen dokumentasjon, men alle sammen, bortsett fra et av TDK sine, er bare tilgjengelige på forespørsel, med NDA osv.
I den åpne informasjonen skryter alle av at de har overlegen energitetthet og sikkerhet, det er selvfølgelig fordi de sammenligner seg med dagens Li-ion teknologi som har noen utfordringer på disse områdene. Rangere dem mot hverandre har jeg ikke nok til. Jeg har ikke sett andre enn Ensu som skryter av lade-hastighet. Det burde være en konsekvens av at de ikke kan eksplodere, men likevel er det andre solid state batterier som jeg har sett med dårlig lade-hastighet og lav evne til å levere strøm.
Jeg har ikke hørt noen offisielle priser, men de antydningene jeg har sett/hørt skulle tilsi at dette forblir et nisje-marked i noen år til. For noen produkter kan energi-tetthet og kanskje antall ladecycler differensiere sluttproduktet så mye at de kan betale 10 ganger eller mer i forhold til dagens batterier, men jeg tror det blir få produkter.
At ENSU er first med commercial scale oppfatter jeg som en overdrivelse. Jeg tror ingen har commercial scale, de sliter alle med forskjellige produksjons-utfordringer. Og jeg oppfatter at noen av de andre har kommet lenger fordi du kan faktisk finne batteriene i sluttprodukter som selges til menigmann, selv om det er nisje-produkter.
Det jeg ville vært mest bekymret for om jeg satt med mye penger i ENSU er ikke teknologien, men kapitalisering og kanskje ledelse.
Flere av de andre i feltet har mye bedre kapitalisering og det koster å utvikle slikt, og jeg tror fort mesteparten av kostnadene er foran dem for alle disse.
ENSU/THIN har i alle år slitt med dårlig ledelse. De fikk inn Kevin Barber som fikk til mye bra, men hadde fortsatt et udugelig styre. Nå har de Rogne som styreleder og han er god i den rollen, men jeg er ikke sikker på om han har funnet en god CEO og teamet under CEO. Det er ikke lett å finne riktig CEO for et selskap som primært lever av å selge aksjer.
Redigert 18.06.2024 kl 02:32 Du må logge inn for å svare
RobRoy
18.06.2024 kl 11:06 6730

Fra et av mine innlegg tidligere (ang rep. emi):

Jeg vil tro denne rep emien vil bli kannselert, ENSU har blitt omsatt med volumer betrakteligt over det som var meningen å tilby i "subsequent offering" og til langt lavere pris. Rep emi/subsequent offering er ment som et tilbud for å unngå/minske utvanning av eksisterende aksjonærers verdier (de som ikke var med i "private placement"). Hvis de ikke kannselerer denne blir jeg overrasket (og kursen må jo opp en del for at dette skal være vits i). De kommer da og å avvike fra tidligere praksis.

"In order to limit the dilutive effect of the Private Placement and to facilitate equal treatment, the Board will propose to carry out a subsequent offering directed towards shareholders who did not participate in the Private Placement

https://newsweb.oslobors.no/message/618497
Herman*
18.06.2024 kl 12:44 6606

Folk har jo kunnet kjøpe til under 1.55 ganske lenge. Hvorfor er den ikke kansellert allerede?
Ravntid
18.06.2024 kl 12:45 6606

Min vurdering for å sitte på aksjer i ENSU akkurat nå/ kort sikt:

Det er svært usikkert, høy risiko. Det var en ekstremt positiv styreleder Terje Rogne som formidlet i februar at ENSU har løst produksjonsproblemene og kundene står å banker på døren. Men så kom emisjonen og så har det dratt ut i tid. Ikke bra! Men ting tar gjerne litt lenger tid enn det en ny og utolmodig styreleder ønsker, her er presset 100 prosent på for ledelsen og ansatte i bedriften. Det må/ bør komme nyheter snart etter det som ble formidlet i februar. Jeg tror ikke de hadde satt i gang rep-emi på kurs kr 1,55 hvis de så utsikter for nye utsettelser og negative nyheter. Jeg forventer positive nyheter og har tro at vi kan se ekstrem kursoppgang over natten.

Det er det loddet jeg har tatt på kort sikt. På lenger sikt har jeg veldig tro på ENSU sitt produkt hvis de leverer og det lever opp til forventningene.

Masse risiko akkurat nå, stor oppside og nedside! Men sykt spennende!

Jeg har troen!🤓
Redigert 18.06.2024 kl 12:56 Du må logge inn for å svare
Ravntid
18.06.2024 kl 12:55 6583

Det er mye man kan skrive om teknologien og fremtidsutsikter, jeg har fulgt selskapet i flere år og jeg har gjort min research. Men akkurat her og nå står og faller alt på en ting: klarer ENSU å levere batteri til en kunde?
RobRoy
18.06.2024 kl 13:03 6574

Ikke sikker, har antatt at de gjør det slik siden det ble skrevet i mld "subject to approval by an Extraordinary General Meeting" så aventer de med dette til da for å vere i "tråd" med denne meldingen. EGF må de jo uansett holde for å få på plass :

4.1 Board authorization to issue shares in private placements

Denne må de sikkert benytte seg av i oktober/november en gang. Har de ikke fått annen finansiering må de hente penger på samme måte som den emi*en som ble utført nå. Hvilket nivå den emi*en blir satt på vil tiden vise, men frem mot den dagen ligger det mange mulige positive triggere, de som har bidratt med finansiering så langt vil vel stille seg positivt til at kursen ligger mellom 3-5 NOK når emi kurs blir satt (dette basert på mine synspunkter/observasjoner).
Redigert 18.06.2024 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
Herman*
18.06.2024 kl 13:07 6568

Slik jeg forstår det, produserer de batterier i dag som går til testing osv. Samtidig har de jobbet intenst i flere måneder for å få opp yielden. Dette er et klassisk produksjonsteknisk problem som alltid oppstår i varierende grad. Begynner de å produsere for kunde for tidlig, er produksjonstempoet (volumet per tidsenhet) lavt og produksjonskost for høy. Venter de for lenge vil selvsagt kunder og aksjemarkedet bli utålmodige.
Redigert 18.06.2024 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
RobRoy
18.06.2024 kl 13:37 6517

Ja det vil være litt krevende å få opp yield under "oppstart/opp ramping, økt utnyttelse av fabrikken hjelper på, en annen av utfordringene er kostnader på materialer batteriene består av (lavt volum="høy pris"), av presentasjonen hadde de følgende plan for reduksjon av kostnader:

Four largest cost items make up 80%of the material cost
 Project A | negotiate lower price or eliminate component streamline process
 Project B | identified a cheaper supplier
 Project C | to be replaced with a cheaper process
 Project D | replace with other material resulting in a 90% cost saving
True
18.06.2024 kl 18:20 6323

Bra skrevet. Helt enig. Tålmodighet for å sikre god kvalitet og produksjonsvolum er det aller viktigste. Kursen vil alltid følge etter uansett, uavhengig av hvordan markedet føler seg til enhver tid.

Problemet er som alltid at ting tar tid og de fleste har ikke akkurat spesielt god tålmodighet, spesielt småsparere. Jeg har alltid vært stikk motsatt og ble født med utrolig god tålmodighet.

Det er en balanse her også dog. Man bør være utålmodig på kort sikt for å få ting gjort og man bør være tålmodig på lang sikt for å høste godene. Veldig få mestrer denne balansen.
Herman*
18.06.2024 kl 19:59 6213

Hvis vi tar utgangspunkt i tiden etter at Rogne tok over styringen i selskapet, er det vel fair å konkludere med at han så langt har levert, dog noe etter skjema. Tror ikke dette plutselig endrer seg.Vil de starte ordinær produksjon i sommer eller må vi vente til sept/okt? Følgelig har jeg tippet at de må hente totalt ca 150 mill før de er selvfinansiert, dette inkluderer en eventuell rep emisjon. Deretter kan de i ro og fred bygge opp selskapet til å bli det industrieventyret som det fortjener. Ang nye ordrer har jeg reflektert litt over det. Skjønner ikke helt hvorfor de har nevnt dette , da jeg ikke forstår hvem som skal legge inn ordrer 8-12 mnd før de kan få batteriene. Nå har de en ordre på 150 000 som garantert blir utvidet om kunden er fornøyd. Videre har de en rekke samarbeidspartnere som kanskje har blitt lovet noen batterier allerede. Det mest logiske er at nye ordrer med forskuddsbetaling kommer til neste år-Enten fra noen få eksisterende kunder/parnere som tar hele kapasiteten, eller fra en blanding av partnere/kunder og nye prospects. Når det gjelder første lisensavtale, er det vel ikke noen grunn til å tro annet enn at disse forhandlingene vil bli sluttført etter at ordinære kundeleveranser har begynt. Skal vi tippe første ordinære leveranse + 2-3 mnd? Som nevnt tidligere vil dette også etter min oppfatning være et perfekt tidspunkt for et oppkjøp hvis noen ønsker å prøve seg.
Redigert 18.06.2024 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
True
19.06.2024 kl 01:34 5987

Hakke peiling. Vi blir holdt i mørket som vanlig enn så lenge, men det er utrolig viktig at de kommer med nye produksjonsmeldinger snart som viser at de holder tempoet oppe og at ting går etter planen. Ellers snakker vi raskt de samme gamle onde mønstrene som ikke har ført til noe tidligere.

Å bli holdt på planken så lenge etter å ha fått et gjennombrudd er bare ikke bra. Blir overhodet ikke overrasket om det er dønn stille denne uken også, og jeg vurderer å sende en ny mail til Terje for en oppdatering dersom ikke det skjer. Jeg blir heller ikke overrasket om det er det samme gamle, bare med en ny ledelse. Naiv vil jeg dessverre aldri være...
Ravntid
19.06.2024 kl 09:15 5715

Det er om natten de mørke tankene kommer True. Før eller siden kommer en nyhet, og da skal vi opp eller ned. Terje Rogne har gitt sterke antydninger til at vi skal opp, dette underbygges av beslutningen om gjennomføring av rep-emi til kurs 1,55 når kursen var 1,30-1,40.

Vi får se🤓
Redigert 19.06.2024 kl 09:16 Du må logge inn for å svare