Golden Ocean
Golden Ocean har stabile inntekter for q2 som gir stort sett de samme inntektene som for q1. Utbetalingen for q1 kom i dag med utbytte per aksje på kr. 3, 19272.
habbiten
06.03.2025 kl 14:23
4125
For min egen del hadde det vært bedre å selge i sinne i går, men endte med å selge både GOGL og FRO i dag etter å ha sovet på det. Har hverken mer eller mindre tillit til F enn før men han som hovedaksjonær er ikke merverdi lenger.
Midlene plassert i OET og HSHP.
Midlene plassert i OET og HSHP.
suspekt
06.03.2025 kl 14:50
4078
Denne kommer garantert tilbake, fredr. solgte vel på 160. Bud på resten må bli langt over 100.
Fjellbris
06.03.2025 kl 14:53
4070
Overreaksjon?
Petter Haugen er ikke overrasket over at Golden Ocean-aksjen har fått juling på børsen de seneste to dagene, men han mener likevel at et kursfall på i overkant av 15 prosent kanskje kan være en overraksjon. Overordnet og objektivt sett mener han at onsdagens nyhet var et skifte av hovedaksjonær, som normalt ikke bør endre lønnsomheten i Golden Ocean nevneverdig.
– I et slikt lys var onsdagens kursnedgang en overreaksjon, men når det er Fredriksen som byttes ut med en ny hovedaksjonær som i stor grad er ukjent for norske investorer, og uten at skiftet utløser tilbudsplikt, er det forståelig at dagens aksjonærer reagerer med skepsis, sier han.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/03/06/8247983/fusjonsfrykt-i-golden-ocean
Petter Haugen er ikke overrasket over at Golden Ocean-aksjen har fått juling på børsen de seneste to dagene, men han mener likevel at et kursfall på i overkant av 15 prosent kanskje kan være en overraksjon. Overordnet og objektivt sett mener han at onsdagens nyhet var et skifte av hovedaksjonær, som normalt ikke bør endre lønnsomheten i Golden Ocean nevneverdig.
– I et slikt lys var onsdagens kursnedgang en overreaksjon, men når det er Fredriksen som byttes ut med en ny hovedaksjonær som i stor grad er ukjent for norske investorer, og uten at skiftet utløser tilbudsplikt, er det forståelig at dagens aksjonærer reagerer med skepsis, sier han.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/03/06/8247983/fusjonsfrykt-i-golden-ocean
Redigert 06.03.2025 kl 14:55
Du må logge inn for å svare
bernes
06.03.2025 kl 14:58
4045
Alternativ til bud er en fusjon basert på dagens kurs nok90 og ikke JF nok160
Zolly
06.03.2025 kl 16:41
3916
Er vel ikke sikkert at det kommer bud da det ikke er budplikt. Men dersom det blir tilfelle så burde man kunne regne med et bud over kr 100.
Skimmy
06.03.2025 kl 16:47
3900
Noen som vet om det er en tilbudsplikt i USA? Evt på hvilken eier%? Og ved evt bud, hva er akseptgrad for tvangsinnløsing?
Zolly
06.03.2025 kl 17:12
3840
Gogl er registrert på Bermuda, ikke USA. På Bermuda er det ikke tilbudsplikt selv om du eier 40%.
Skimmy
11.03.2025 kl 01:54
3128
Ingen tilbudsplikt uansett hvilken % de eier? Tenker om de kjøper mer.
bernes
11.03.2025 kl 15:47
2647
Tvangsutløningen blir rundt siste 30 dagers kurs desverre.
Freddy's kurs er historie.
Freddy's kurs er historie.
abbos
11.03.2025 kl 16:05
2582
Noen som snitter ned her - eller full panikk ?
Lite volum .
Lite volum .
Redigert 11.03.2025 kl 19:23
bernes
11.03.2025 kl 16:37
2526
nhydro skrev Det tror jeg ikke noe på
Det er bare å se hvordan Hoegh familien tok over HLNG og Höegh LNG Partners. Også bermuda selskaper.
Minoritetene ble skviset ned.
Minoritetene ble skviset ned.
MorganKane
11.03.2025 kl 17:17
2434
Tok litt i dag. Sannsynligvis for tidlig, men greit å ha litt eksponering. Markedet er tydeligvis overbevist om at det blir emisjon. Ikke bare emisjon, men en emisjon som kjølhaler Golden Ocean aksjonærene. Slik sett kan det være CMB tech aksjonærer som shorter for å bedre betingelser for en emisjon.
Dette vil jeg imidlertid si er ulovelig. Verdien ved en emisjon gjøres ikke på bakgrunn av aksjekurs. Men gudene vet. Man blir fort rævkjørt av de store gutta her.
Når det er sagt kan den ikke falle mye mer. Fraktprisene er opp og selv om Trump gjør ting usikkert burde vi vært 120 pluss hvis Storeulv fortsatt hadde vært eieren. Neste kjøp gjøres sannsynligvis i nedre del av 70 tallet. Så får vi se.
Dette vil jeg imidlertid si er ulovelig. Verdien ved en emisjon gjøres ikke på bakgrunn av aksjekurs. Men gudene vet. Man blir fort rævkjørt av de store gutta her.
Når det er sagt kan den ikke falle mye mer. Fraktprisene er opp og selv om Trump gjør ting usikkert burde vi vært 120 pluss hvis Storeulv fortsatt hadde vært eieren. Neste kjøp gjøres sannsynligvis i nedre del av 70 tallet. Så får vi se.
MorganKane
11.03.2025 kl 20:07
2270
Ser igjen at barnehageunga i FA prøver å analysere fallet til Golden Ocean. De ser en korrelasjon og tolker det, uten å mukke, som om det er en årsakssammenheng. Amøber.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/11/8249024/oslo-bors-i-rodt-shippingaksje-knakk-etter-trump-toll-ned-25-prosent-siste-uken
Joda vi snakker om Trump sin tull på 25% på kandisk stål. Om noe så er det positivt for Gokden Ocean. Kanada er selvforsynt med jernmalm og all transport av jernmalm i Kanada skjer med jernbane. Videre, så og si all ferdig stål som eksporteres til USA skjer også med jernbane, eventuelt lastebil.At USA reduserer importen av stål fra Kanada har derfor null å si. Men er er poenget. Av all ferdig stål som fraktes til sjøs så blir 30-50% fraktet med panamax skip (ifølge chatgtp). Dette er da stål som ekorteres til andre land enn USA. Denne eksporten vil øke betraktelig som følge av tollen. Og poeng nr 2: Når USA reduseres import fra Kanada må de øke importen fra andre steder. Som da også delvis vil fraktes på Panamax skip. Cape size skipene er for store til å frakte ferdig stål. Men det er panamax som henger etter ratemessig. Jeg tror panamax strammer seg inn hvis rollene faktisk innføres. Ergo Gokden Ocean bør egentlig opp på nyheten.
Det er mulig emisjon som er årsaken. Eventuelt så er folk virkelig trege i toppetasjen. Og da vil det gå fort oppover når panamax ratene løsner.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/11/8249024/oslo-bors-i-rodt-shippingaksje-knakk-etter-trump-toll-ned-25-prosent-siste-uken
Joda vi snakker om Trump sin tull på 25% på kandisk stål. Om noe så er det positivt for Gokden Ocean. Kanada er selvforsynt med jernmalm og all transport av jernmalm i Kanada skjer med jernbane. Videre, så og si all ferdig stål som eksporteres til USA skjer også med jernbane, eventuelt lastebil.At USA reduserer importen av stål fra Kanada har derfor null å si. Men er er poenget. Av all ferdig stål som fraktes til sjøs så blir 30-50% fraktet med panamax skip (ifølge chatgtp). Dette er da stål som ekorteres til andre land enn USA. Denne eksporten vil øke betraktelig som følge av tollen. Og poeng nr 2: Når USA reduseres import fra Kanada må de øke importen fra andre steder. Som da også delvis vil fraktes på Panamax skip. Cape size skipene er for store til å frakte ferdig stål. Men det er panamax som henger etter ratemessig. Jeg tror panamax strammer seg inn hvis rollene faktisk innføres. Ergo Gokden Ocean bør egentlig opp på nyheten.
Det er mulig emisjon som er årsaken. Eventuelt så er folk virkelig trege i toppetasjen. Og da vil det gå fort oppover når panamax ratene løsner.
Redigert 11.03.2025 kl 20:08
MorganKane
12.03.2025 kl 22:29
1873
Ett annet element i dette er at hvis USA skal øke sin egen produksjon av stål. Må import at jernmalm økes. Selv i dag må det importeres betydelige volum. Tipper det er lite aktuelt med kanadisk jernmalm. Da er Brasil og Afrika de mest aktuelle alternativene.
abbos
14.03.2025 kl 10:02
1490
Dnb har salg og kursmål 78 🤔😩
TDN Direkt idag .
TDN Direkt idag .
Redigert 14.03.2025 kl 10:04
nhydro
14.03.2025 kl 11:24
1397
Da har de vel fått oppdraget med å kjøpe de aksjene belgierne mangler for å røve selskapet
Kenevil
14.03.2025 kl 15:16
1232
Om det faktisk blir en merger, vil det vel bety til en høyere kurs enn i dag.
For det første må de jo kjøpe opp 9% til av selskapet sannsynligvis over børs siden det ikke er noen enkelte aksjonærer med såpass mye aksjer
Deretter kan de vel om de ønsker innløse dagens aksjonærer, til en kurs som kanskje vil være rundt den kursen de får kjøpt disse aksjene for?
Den eneste måten de kan få gjort det billig på, er jo nettopp å overbevise oss aksjonærer i å selge billig med en gang.
Sannsynligvis vil det dermed lønne seg svært godt å sitte på aksjen så lenge som mulig da jeg ikke kan forstå at ikke kursen skal stige betraktelig utover om disse aksjene skal kjøpes.
For det første må de jo kjøpe opp 9% til av selskapet sannsynligvis over børs siden det ikke er noen enkelte aksjonærer med såpass mye aksjer
Deretter kan de vel om de ønsker innløse dagens aksjonærer, til en kurs som kanskje vil være rundt den kursen de får kjøpt disse aksjene for?
Den eneste måten de kan få gjort det billig på, er jo nettopp å overbevise oss aksjonærer i å selge billig med en gang.
Sannsynligvis vil det dermed lønne seg svært godt å sitte på aksjen så lenge som mulig da jeg ikke kan forstå at ikke kursen skal stige betraktelig utover om disse aksjene skal kjøpes.
nhydro
14.03.2025 kl 16:02
1180
De kan jo ha kjøpe mye de siste dagene mens det var stort salgstrykk og høyt volum, men jeg tror de må ha 2/3 flertall for å tvangsutløse
Skimmy
14.03.2025 kl 16:37
1143
Nå kan de jo kjøpe aksjene i USA. Har du oversikt over aksjonærene der?
edvin5
14.03.2025 kl 16:46
1120
Caset er ødelagt. Dette blir et åpenbart ran på høylys dag. Bare å komme seg ut
abbos
15.03.2025 kl 10:00
824
Siden det råder total usikkkerhet her og ingen analytikere synes å ha fasiten her , valgte jeg å ta et begrenset tap .
Siden har aksjen falt noen kroner til .
Triste greier 😩
Siden har aksjen falt noen kroner til .
Triste greier 😩
Goldenflex
15.03.2025 kl 11:05
763
Tech kommer att köpa ytterligare 10% för att komma över 50%. Slutar index falla här och det blir rally i drybulk kommer bid från tech i gogl. Kanske fredrissen tar en kort trade upp till lite under 5% för att frontrunna tech. Mycket intressant läge
Skimmy
I går kl 15:51
387
MorganKane
I går kl 22:16
142
Jepp,
Jeg tror også dette. Cmb beholder Golden Ocean som en pure drybulk Player. Men kjører sine Newcastlemax over dit. Men 28 nye Newcastlemax eller hva det er så blir det en helt rå flåte. Om det blir reduksjon i utbyttene noen kvartaler gjenstår å se... Markert har i hvert fall priset inn det. Jeg mener det også har priset inn at det slås sammen med cmb og blir en "multisegment" Player. Det tror jeg, i likhet med Pareto tydeligvis, at ikke vil skje.
Vi får se hvordan ting utvikler seg de neste ukene...
Jeg tror også dette. Cmb beholder Golden Ocean som en pure drybulk Player. Men kjører sine Newcastlemax over dit. Men 28 nye Newcastlemax eller hva det er så blir det en helt rå flåte. Om det blir reduksjon i utbyttene noen kvartaler gjenstår å se... Markert har i hvert fall priset inn det. Jeg mener det også har priset inn at det slås sammen med cmb og blir en "multisegment" Player. Det tror jeg, i likhet med Pareto tydeligvis, at ikke vil skje.
Vi får se hvordan ting utvikler seg de neste ukene...
Redigert i går kl 22:17