Vår Energi 🚀

Investor1_
VAR 20.06.2024 kl 08:57 148362

* Vår Energi skal øke produksjonen med 100.000 fat om dagen mot slutten av 2025, med prosjekter som Johan Castberg og Balder som etter planen skal stå ferdig i fjerde kvartal 2024.

* Aksjen tilbyr allerede 13 prosent løpende direkteavkastning. Etter at selskapet er ferdig med vekstfasen sin vil avkastning fra fri kontantstrøm øke til 26 prosent i 2025. Dette bør også gi oppside med tanke på utbytter, dersom selskapet holder seg til nåværende guiding på 20–30 prosent av kontantstrøm fra drift i utbytter.

* HitecVision har solgt seg helt ut av selskapet. Det betyr at salgsoverhenget i aksjen er borte, noe som har tynget kursutviklingen i det siste.
Gammeljeger
19.11.2024 kl 01:23 1779

En faktor kan være at de glidende gjennomsnitts priser på oljen er i en negativ trend
Skrik
I går kl 17:56 1047

https://www.dn.no/investor/aksje/S1625/VAR/V%C3%85R%20ENERGI%20ASA
Som sakt før ,ifølge denne trur nye aksjonærer at de kjøper på ATH. Burde ikke være noe problem og ha historisk kurs riktig.

aksjejonas
I dag kl 09:27 622

Hva var det jeg sa?!?! Bare jeg selger meg ut så vil denne gå til himmels! Godt jeg kjøpte meg inn på 35,74 igjen!
Skrik
I dag kl 13:02 388

Vi nærmer oss første olje fra Johan C.
Dette sa Walker for en måned siden , om og låse inn mer gasspris : )

Publisert 22. okt.
Oslo (Infront TDN Direkt): Vår Energi forventer å nå et stabilt produksjonsnivå innen tre eller fire måneder etter oppstart ved Johan Castberg sent i fjerde kvartal 2024. Platåproduksjonen anslås å være rundt 5 prosent lavere enn kapasiteten på Johan Castberg FPSOen på 220.000 fat pr dag.

Det sier konsernsjef Nick Walker i Vår Energi under en pressebriefing tirsdag.

-Vi må først komme til første produksjon, som vi forventer å nå mot slutten av året. Kapasiteten på fartøyet er 220.000 fat per dag, så da vil du trekke fra det tallet litt nedetid på kanskje rundt 5 prosent, og det vil da være platånivået, sier han.

Pr i dag har selskapet boret nok brønner til å fylle anlegget, opplyser Walker.

-14 utviklingsbrønner er klare til å produsere inn i anlegget. Vi vil fortsette å bore fra slutten av dette året til 2026, til totalt 30 brønner til slutt. Etter oppstart er forventningen at vi kan trappe opp til et stabilt nivå innen tre eller fire måneder, sier han.

Ellers ser Vår Energi ser en ganske stram balanse mellom tilbud og etterspørsel i gassmarkedet i Europa, og tror at prisene fremover vil avhenge mye av været samt nytt LNG-tilbud.

-Det kommer en del ny LNG på markedet fra 2027 og utover, og jeg vil forvente at det kan skape noe svakhet, men jeg tror verden vil absorbere det veldig raskt, sier Walker.

Tradisjonelt har Vår Energi solgt 20 eller 25 prosent av gassproduksjonen et år i forveien.

-Når vi skulle gjøre det samme for ett år siden så vi at prisene var svake, og vi følte det ikke var riktig tidspunkt å låse det inn. Derfor ser du at kun rundt 5 prosent av våre volumer er under langsiktige kontrakter i dag. Jeg tror vi tok en riktig beslutning ettersom gassprisene har styrket seg siden da. Når vi ser fremover har vi muligheten til å låse inn hvis vi føler at forholdene er riktige, sier han.
Singa
I dag kl 13:54 281

Jeg tror jeg kan si at du er ikke ensom i dette fenomen. Kjøper en, så faller den, selger en så stiger den, bare to tilstander med aktier, Champagn eller Vodka og valium.
Kgh Ltd har med sin short brent av til nå 191mille og som jeg kan se står det fremdeles 25 mill aktier i short, VAR skall kraftig opp når dette skal leveres tilbake.