RECSI - PROBLEMER IGJEN!

MikkeMus
RECSI 21.06.2024 kl 00:41 6737

Første leveranse utsettes igjen - nå til midten av september. Denne prosessen synes å bli vesentlig dyrere enn først antatt. IKKE BRA!!

https://recsilicon.com/news-article/?slug=rec-silicon-moses-lake-operations-update
MikkeMus
25.06.2024 kl 12:38 5608

Ikke ofte det er leseverdig innlegg på tråder som omhandler REC Silicon, men her er ett. Siterer brukerprofil DjTao sitt innlegg på en annen tråd i dag (se link)


«Noe av årsaken til at REC sliter med å oppnå rett kvalitet, er at de har satt seg som mål å levere høyere kvalitet enn tidligere da ML var i drift. Det nye kravet de skal levere på til Q-cells er en renhetsgrad på 12n vs 9n som de leverte på tidligere.

Polysilisium med en renhetsgrad på 12N (99.999999999999% renhet) er ekstremt sjeldent og svært spesialisert. Dette nivået av renhet er typisk ikke nødvendig for konvensjonelle applikasjoner som solceller eller de fleste halvlederprodukter, der renhetsnivåer som 6N til 9N er mer enn tilstrekkelig.

12N polysilisium kan være nødvendig i svært spesialiserte høyteknologiske applikasjoner, som i noen former for forskning og utvikling innen kvanteberegning, avanserte sensorer, eller andre banebrytende teknologier som krever ekstremt høy renhet for å minimere defekter og optimere ytelsen.

Produksjon av 12N polysilisium er utfordrende og kostbart, da det krever avanserte raffineringsprosesser og strenge kontrollerte miljøer for å unngå forurensning ned til nesten atomnivå. Derfor, selv om det er teknisk mulig å produsere slike høye renhetsgrader, er det ikke kommersielt vanlig på grunn av de høye kostnadene og begrensede applikasjonene hvor slik renhet er nødvendig.

Hvorfor ønsker så REC å levere bedre kvalitet enn tidligere? Jeg tror det har sammenheng med etbaleringen av produksjon av halvledere i USA. Ettersom halvlederteknologien fortsetter å utvikle seg mot stadig mindre og mer effektive komponenter, øker kravene til renheten av råmaterialene. Høyere renhetsgrad i polysilisium kan redusere forekomsten av feil i halvlederchips, noe som er avgjørende for ytelsen i avanserte enheter som mikroprosessorer og minnebrikker.

Konkurransefortrinn: Ved å produsere polysilisium med ekstremt høy renhet kan REC Silicon posisjonere seg i et nisjemarked med høyere marginer. Dette kan gi dem et konkurransefortrinn, spesielt i segmenter hvor det er få leverandører som kan møte de strenge kravene.

Fotavtrykk i teknologisk innovasjon: Ved å utvikle kapasiteten til å produsere slike høye renhetsgrader, kan REC Silicon også posisjonere seg som en leder i teknologisk innovasjon innen polysilisiumindustrien. Dette kan åpne dører for samarbeid på høyteknologiske prosjekter og forskning.

Fremtidige teknologier: Å ha teknologien og evnen til å produsere 12N polysilisium kan forberede REC Silicon for fremtidige krav og teknologier som ennå ikke er kommersialisert, for eksempel innen kvanteberegning eller ekstremt avanserte sensorer.

Selv om produksjon av 12N polysilisium er krevende og dyrt, kan potensialet for høyverdige applikasjoner og nye markeder rettferdiggjøre investeringen for et selskap som REC Silicon, gitt at de kan sikre tilstrekkelig etterspørsel for slike spesialiserte produkter».


https://www.finansavisen.no/forum/thread/163546/view/6049147
DjTao
25.06.2024 kl 13:19 5509

Jeg er uenig i overskrfiten din. Dette er ikke et "nytt " problem for REC. Hvorfor skriver du problemer "igjen"?

Ettersom en renhetsgrad på 12n er vanskjelig å oppnå så vil dette begrense konkurransen slik at REC kan ta seg godt betalt. Sist men ikke minst, jeg tror ikke REC ville satt seg et mål om klare 12n dersom de ikke trodde det var realistisk å oppnå. Det at REC ønsker å oppnå en høyere renhetsgrad på sin polysil kan like gjerne sees på som en form for R&D for å bedre konkurranse evnen.

En ting som skulle vært interessant å visst er om kravet om renhet er stilt av Q-cells eller om det er noe REC har satt seg selv. Noen som vet?
Redigert 25.06.2024 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
25.06.2024 kl 13:30 5486

Dette er tredje utsettelse så langt i år, så derfor overskriften "Problemer igjen!!". .... Du beskriver godt utfordringene relatert til det som kan være årsaken til disse problemene, samt strategien som kan ligge til grunn for den høye renhetsgraden, så la oss håpe at de kommer i mål ved neste korsvei - innen midten av september.
Redigert 25.06.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
DjTao
25.06.2024 kl 13:45 5454

Ser den, all goood! :) Tenkte et øyeblikk du reffererte til mitt innlegg som et eksmpel på "problemer igjen"
Redigert 25.06.2024 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
06.07.2024 kl 10:47 4795

RISIKOEN knyttet til aksjekursen handler ikker bare om at aksjen er belemret med mange kortsiktige spekulanter som i liten grad vet hva de kjøper og selger fra dag til dag, men her foreligger det også en REELL RISIKO for at det kommer nye utsettelser i ML. Det værst tenkelige scenariet er at selskapet ikke greier å oppnå renhetsgraden som man her har investert store summer for å oppnå.. I tillegg kommer det i tiden fremover store investeringskostnader i Butte i forbindelse med omlegging av produksjonen til silangass.
Kåre Grønn
06.07.2024 kl 10:56 4763

Er det ikke gjennom sånn kvalitativ tenkning at man slår ut dårligere tjenester og varer fra Kina? Jeg tror REC er på rett vei når selskapet får øverste kvalitetsstempel og kan sette i gang masseproduksjonen. Etter som man forstår er denne leveringen rett om hjørnet. Er det noen som er uening dette? Det har alltid vært stor spenning knyttet til REC. At de driver seriøst, bør ingen betvile i hvert fall:)))
Redigert 06.07.2024 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Silan
07.07.2024 kl 13:17 4413

«I tillegg kommer det i tiden fremover store investeringskostnader i Butte i forbindelse med omlegging av produksjonen til silangass»
-Hva er det du snakker om her?
milk
07.07.2024 kl 14:07 4314

REC mot 2 kr !!!!
Kvike11
07.07.2024 kl 14:46 4243

Og en fabrik der er 18 milliarder værd ( kurs 40 ).
Ser ud til avisen har fået endnu en klovn.
Ved ikke hvad finansavisen har imod RECSI,
men et eller andet er galt,
først skrev de for ca 1 år siden en artikel, som der hverken var hovedet eller hale i,
hvor de bagefter indrømmede at de ikke havde lavet deres forarbejde godt nok
og uden noget som helst forarbejde,
og nu kommer endnu et angreb på RECSI.
Lad være med at tro alt du læser, nogle aviser er bare negative,
må være mangel på dannelse og uddannelse
Det sidste jeg har læst er at QCELL og GROUP14 , snart er færdige med byggeri i Moses Lake og starter op i 2025
MikkeMus
07.07.2024 kl 16:37 4124

Kvile 11: … Du er en av de mange som år etter år har ropt kjøp, samtidig som kursen har sunket med 60-70%. …. Det du og andre gjør feil, er at dere ensidig fokuserer på det teoretisk oppsidepotensialet 1-5 år frem i tid, samtidig som dere enten ignorerer eller fornekter nedsidepotensialet på kort eller mellomlang sikt.
Redigert 07.07.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
MorganKane
07.07.2024 kl 16:49 4093

En mer presis overskrift ville vært "fortsatt", ikke "igjen".

Som i "fortsatt problemer". " Igjen" antyder at problemene har blitt løst og deretter oppstått igjen. Det er ikke tilfellet.
Carrera
07.07.2024 kl 17:08 4034

Noen kommentar til innlegget ditt fra Februar 2023?

MikkeMus
26.02.2023 kl 00:04
Jeg mener kursmålet til MK er ganske så beskjedent. ..... Mitt kursmål ligger minimum et sted mellom 70 og 100 kroner innen Q2 2024. Da er ML i 100% produksjon. Med en kurs på 70,-, så vil selskapet være priset til i underkant av 30 milliarder, noe som tilsvarer omtrentlig verdi på dagens fabrikklokaler i Moses Lake, Butte og Yulin. Jeg forventer at kursen er betydelig høyere enn 70,- Med det globale fokuset som nå er på sol, batteri og semiconductor, så blir jeg ikke overrasket om kursen er nærmere 150,- (eller høyere) når vi nærmer oss Q2 2024.
MorganKane
07.07.2024 kl 17:22 4007

Hehe😂
Silan
07.07.2024 kl 18:00 3914

REC baserer sine produkter på Silan. De lager allerede Silan i Butte.
MikkeMus
07.07.2024 kl 18:09 3899

La meg for ordens skyld tilføye at jeg er en av de mange som har tatt grundig feil i mine spådommer, men i motsetning til diverse andre , så har jeg tilstrekkelig selvinnsikt til å innse at jeg har tatt grundig feil.
Carrera
07.07.2024 kl 18:42 3815

En ærlig sak det - og du er langt fra den eneste.
Silan
07.07.2024 kl 18:50 3793

Ut fra dine ytringer så får vi jo for din skyld håpe du solgte deg ut for lenge siden da. Så må du jo selv avgjøre om du mener at tiden nå er moden for å kjøpe seg inn igjen.
Hvis du i det hele tatt tenker å kjøpe deg inn igjen da. Om ikke, så skjønner jeg ikke at du gidder å bruke mer tid på dette caset.
Candelstick
07.07.2024 kl 19:11 3738

Koreanern er slik, att nå har dem maksimert sin innflytelse igjennom aksjeeierskapet sitt, og nå driver dem å maksimere sin innflytelse gjennom å garantere for lån.
Redigert 07.07.2024 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
07.07.2024 kl 20:06 3619

Nei, jeg har dessverre ikke hatt vett og forstand til å selge meg ut, men som alltid er det lett å være etterpåklok. For min del er papirtapene så store, at jeg velger å sitte stille - og så håper jeg selvfølgelig at selskapet vil lykkes med tid og stunder.
Silan
07.07.2024 kl 21:30 3434

Hva er da grunnen til at du opprettet denne tråden? En tråd som vel ikke er egnet til annet enn å spre usikkerhet og frykt og kanskje skremme vekk aksjonærer som ikke har satt seg grundig nok inn i caset.
-Vi er mange som sitter med papirtap her, stort og mindre stort, men som tenker langsiktig - og har valgt å bli sittende fordi vi tror veldig på dette caset. Men vi ser ikke nytten av å spre misnøye blant våre medaksjonærer av den grunn.
Redigert 07.07.2024 kl 21:31 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
07.07.2024 kl 22:13 3326

Bevares, her synliggjør du virkelig logikken som ligger til grunn for dere som hauser dag ut og dag inn, med den hensikt å lure folk uten tilstrekkelig kunnskap til å kjøpe aksjen i et selskap, hvor det for tiden eksisterer betydelig usikkerhet knyttet til eksempelvis oppstarten av ML og de store investeringskostnadene som nå kommer ved anlegget i Butte. Sannsynligheten for nye utsettelser i ML er ikke ubetydelig, sett i lys av at det allerede har vært to - og de har annonsert den tredje. Dette koster penger - og de renner nå ut fortløpende.
Silan
08.07.2024 kl 00:11 3160

Jeg har ikke hauset hverken dag ut eller dag inn. Tvert i mot har jeg lagt mine aksjer i skuffen og nyter sommeren. Ut fra det du skrev for et par timer siden må vi nesten få legge til grunn at du selv også tenker langsiktig. Hvorfor da all denne støyen (ved å lage denne tråden)? Hva er det du lurer på - eller søker bekreftelse på? Er du usikker på din investering? Er du misfornøyd fordi du ikke solgte deg ut før kursen begynte å falle? Spør du oss om råd - eller øser du bare ut masse tankespinn fordi du ikke har annet å foreta deg?
MikkeMus
08.07.2024 kl 00:20 3136

Hvis du og diverse andre hausere og baisere kan begynne å diskutere selskapets oppside og nedside på en mindre tendensiøs og misvisende måte, så kunne dette forumet blitt en arena for både kunnskapsutvikling og gode valg med hensyn til posisjonering på både kort, mellomlang og lang sikt. .... På kort og mellomlang sikt så er risikoen først og fremst på nedsiden, med hensyn til aksjekursen, slik jeg ser det - og jeg har redegjort for hvorfor i denne tråden.
Silan
08.07.2024 kl 08:19 2884

Javel, jeg får prøve å slutte å ensidig hause, hvis det er det du mener jeg gjør.
Men du, du skriver at « I tillegg kommer det i tiden fremover store investeringskostnader i Butte i forbindelse med omlegging av produksjonen til silangass.» Kan du utdype litt for oss hva dette dreier seg om. De fleste har trolig fått med seg at REC nå avvikler den energikrevende og dyre Siemens-baserte polysilisiumproduksjonen i Butte, men færre har kanskje oversikt over hvor store kostnader som må påregnes ved at Butte skal investere i «omlegging til Silangass».
Silan
08.07.2024 kl 08:22 2871

Og ja, risikoen er for tiden størst på nedsiden. Der er vi 100% enige. (Risikoen på oppsiden pleier jeg å ignorere;)
Eskimo2
08.07.2024 kl 08:35 2805

Redegjort for hva? Nedsiden med store kostnader for Butte? Mange har spurt deg hvor du får de store kostnadene fra, du unnlater å svare på.
Da er vel dette ren baissing siden du ikke begrunner noe som helst, og siden du er så opptatt av hauss og bais .
Du skriver også dette selv ?

MikkeMus
RECSI
07.02.2024 kl 11:52
1888
Applaus til ledelsen!

REC Silicon stenger OMSIDER ned polysislisiumproduksjonen ved anlegget i Butte, men forsterker silangassproduksjonen. Dette fortjener applaus!

TIL INFO: Produksjonen av polysilisium ved anlegget i Butte er basert tradisjonell Siemens teknologi. Denne teknologien bruker mer enn 80% mer energi for å produsere 1 kilo polysislisium,sammenlignet med REC Silicons patenterte FBR-teknologi. Anlegget i Butte vil imidlertid øke sin produksjon av silangass, noe som understøttes av hvor viktig denne gassen er for både semiconductor og morgendagens batterier - altså to viktige megatrender.

At aksjen krakker på denne svært gode nyheten viser hvor kunnskapsløse mange av selskapets aksjonærer er. Aksjen burde steget betydelig på denne nyheten. På det meste var aksjen ned rundt 20% til ca kroner 9
Redigert 08.07.2024 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
BIF78
08.07.2024 kl 08:43 2764

Husker at REC kunne spare 10-13 mio $ om året ved omlægning til silangas. Det er også penge. Men måske jeg husker fejl.
Eskimo2
08.07.2024 kl 08:58 2682

Rec har sagt opp avtale med Hanwha om silan, samtidig som de gjør disse grepene i Butte. Tror det kommer nye avtaler om ikke lenge Cenate, sila eller G14 feks.
MikkeMus
08.07.2024 kl 10:16 2511

... Med henvisning til det du her siterer meg, så er jeg (selvfølgelig) fortsatt svært positiv til styrets beslutning om å stenge ned polysilisiumproduksjonen ved Butte - og samtidig øke silangassproduksjonen. Denne prosessen vil selvfølgelig ta tid, samtidig som den vil koste betydelig med kapital. Når vi samtidig vet at at leveransene til Hanwha utsettes grunnet problemer med renhetsgraden i ML - så medfører dette økte kostnader uten at selskapet mottar de inntektene som var lovet av Hanwha ved første levering. Økte kostnader kombinert med manglende inntekter kan resultere i en likviditetsskvis - noe som selvfølgelig har konsekvenser for kortsiktige spekulanter som handler i aksjen. Jeg vil tro dette er de to viktigste årsakene til at aksjen den senere tid er blitt handlet i intervallet 6-7 kroner. Hva som skjer med aksjekursen hvis det nå kommer nye utsettelser i ML, gjenstår å se.
Redigert 08.07.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
08.07.2024 kl 10:21 2486

Nå har de tydelig sagt at de største kostnadene allerede er tatt. De har også sagt at de vil selge det som ikke holdt renhetsgraden . Så noe inntekter kommer nok inn der. likviditetsskvis ? Her dekker nok Hanwha inn med forhåndsbetaling eller gunstig lån om det trengs mer penger.

Mer interessant er hvorfor Rec valgte og bryte kontrakt med Hanwha om silan. Tror vi snart lander en avtale, JV eller lignende. De kaster ikke en god avtale uten å vite at det kommer noe bedre
Redigert 08.07.2024 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
08.07.2024 kl 10:33 2438

Ja, vi som sitter fast i denne aksjen får vel fortsette å klamre oss til et håp om at det på ett eller annet tidspunkt kommer nyheter som virker positivt på aksjekursen. ... Jeg har ingen tro på at det skjer med det første - men jeg håper og tror selskapet på ett eller annet tidspunkt vil lykkes med både prosjektene i ML og Butte, samt gunstige avtaler relatert til batterisektoren. La meg for ordens skyld understreke at jeg ikke har kjøpt eller solgt aksjer i dette selskapet de siste årene.
Eskimo2
08.07.2024 kl 10:42 2388

Så hvem skal levere silangass til Group 14 for eksempel som stadig får stor kontrakter senest i dag mener du ? .
Group14 and CustomCells Sign a Multi-Year Supply Agreement for Advanced Silicon Battery Material
https://customcells.com/group14-and-customcells-sign-a-multi-year-supply-agreement-for-advanced-silicon-battery-material/
VaderTrader
08.07.2024 kl 10:57 2348

Hvis selskapet åpner opp og trekker frem noen jokere fra hatten så kan dette bli OSE sin største comeback historie . Jeg er usikker på Hanwhas planer men tenker at hvis de hadde ønsket å legge inn et bud på selskapet så hadde de gjort det nå . At kursen kan gå høyt når alt faller på plass er nok en understatement. Tiden vil vise , men tenker man bør ha en horisont på 2-3 år med Recsi , ikke umulig med kurs godt over 50 da . I tillegg tror jeg at Trump som president kan gi en boost og en mulig notering på Nasdaq .
Redigert 08.07.2024 kl 10:58 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
08.07.2024 kl 10:57 2345

Ser ingen grunn til å bidra til dine eller andres spekulasjoner - da disse spekulasjonene har pågått over svært lang tid - og det er kun fremtiden som vil vise den endelige fasiten.
Eskimo2
08.07.2024 kl 11:05 2318

At store kontrakter, JV, avtaler Osv tar tid er vel ingen bombe. Nå ser man jo at mye begynner å materialisere seg i Usa , kan gjerne kalle det spekulasjon. Men sannsynligheten for at nyheter om dette kommer snart burde ikke overraske.
Redigert 08.07.2024 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
MorganKane
08.07.2024 kl 11:40 2223

Dette er ikke spekulasjoner. Både group14(ML) Sila (ML) og cenate (Butte) har sagt, rett ut, at Rec silicon er de eneste som har silan i store nok mengder. Like rett ut har jeg sagt at kontrakter ikke vil inngås før alt er klart. Dvs. sannsynligvis sein sommerhhøsten 2024 for G14 og ved årsskiftet for Sila. For cenate ligger det litt lenger frem. Dette kommer garantert. Men akkurat når avhenger av fremdrift hos anode materiale produsentene og volum. For eksempel, det er mulig at volumet i starten er såpass begrenset at man ikke trenger noen avtale utover de som allerede eksisterer. Da vil annonsering av nye kontrakter fort "forsinkes" 1-3 måneder...
Redigert 08.07.2024 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
08.07.2024 kl 12:29 2128

Dette er og blir spekulasjoner, frem til det eventuelt blir publisert en børsmelding som bekrefter eller avkrefter dine spekulasjoner. Jeg oppfordrer derfor alle til å forholde seg til det som blir publisert av børsmeldinger - og ikke spekulasjoner basert på tro og håp.
Redigert 08.07.2024 kl 12:31 Du må logge inn for å svare
tomsa
08.07.2024 kl 12:44 2086

RECSI er allerede leverandør til Sila, noe de poengterer i artikkelen om bygging og oppstart av sin nye kjempefabrikk i Moses Lake
«important supplier just across the street» ble det vel skrevet i denne artikkelen nylig. Men det er ogdå helt tydelig kommunisert sv Rec at kontrakter ikke blir publisert av Recsi, Direktøren før Levens sa det sånn på generalforsamlingen i 2023 eller 22. «not our story to tell» Rec lar med andre ord dette være opp til kjøper…. 🤔😀 Børssensitivt og sikkert mye relatert til konkurranse, kanskje forhandling om pris også 🤔
WHeisenberg
08.07.2024 kl 14:29 1896

Publisert 29 minutter siden.

Amid the bloodletting in batteries and EVs, two US startups--Sila Nanotechnologies, Inc. and Group14 Technologies --seem on the verge of a commercial breakout, getting their high-range, fast-charge silicon anodes into the EVs of about seven carmakers. The Electric.
https://www.linkedin.com/posts/steve-levine-1901926_the-electric-seven-ev-makers-prepare-to-activity-7216047931097837568-jmWE?utm_source=share&utm_medium=member_ios