NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 102430

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
kokkohill
01.07.2024 kl 21:39 2771

Utrolig hvor mange hypoteser som blir produsert for å prøve å skape tvil om NAS, at dere gidder
MisterLupus
01.07.2024 kl 20:44 2822

Det har jeg aldri sagt, tvert om så sa jeg det motsatte, at de nok neppe har som mål å undergrave Norwegian etter å først ha berget dem.
Ransen
01.07.2024 kl 18:39 3031

Det har aldri vært snakk om at det skal nye aksjer i markedet, med mindre at NAS har kraftige økonomiske problemer ala SAS når tilbakebetalingsfristen er der…
Strategi
01.07.2024 kl 18:03 3107

Staten redder ikke et "omtrentlig" Nasjonalt flyselskap for å profitere.
Grunnen til at de gikk inn er ene å alene for å sikre at fly trafikken og arbeidsplassene tilhørende denne industrien er sikret i Norge.
Dersom Norwegian og SAS ikke hadde fått støtte og hadde gått over ende hadde logistikken innenlands kollapset. Norge som nasjon som er avhengig av flytrafikk også ut i distriktene hadde kommet i en u håndterbar krise.
Så denne støtten fra staten har overhodet ikke noe med profittering å gjøre.
Tror Staten er meget fornøyd med at Norwegian Group er det største fly selskapet i Norge og at selskapet så langt er på Norske hender.
gmtrade
01.07.2024 kl 17:06 3226

Strategi,

Snille du, les deg opp litt før du sprer om deg med tullete informasjon.
Det finnes ikke noen PINK konsert eksklusivt for Strawberry medlemmer.
Strategi
01.07.2024 kl 17:02 3223

Håper for din del at du ikke håper og tror at kursen skal ligge på lave nivåer til 2026 for å se hva som skjer.
Strategi
01.07.2024 kl 16:58 3227

Det kommer ikke 160 mill. nye aksjer i markedet, det kan du bare glemme.
Det er helt usannsynlig.
Du har ikke frekventert Norwegian tråden i særlig grad som jeg har sett, hvorfor er du så opptatt av dette nå??.
Stol på Geir Karlsen, dette kommer ikke til å skje.
Geirarne
01.07.2024 kl 16:53 3241

Neida, dette er kun kortsiktig tradere som tar gevinst. Ingen ting annet.
MisterLupus
01.07.2024 kl 16:51 3217

Antar ingenting, erkjenner bare at det lånet er et uromoment siden det ble nevnt og redegjør for hva som i verste tilfelle kan skje. Man må jo også huske at for staten å profittere på de aksjene, så bør kursen ligge høyt over de ti-tolv (?) prosentene aksjen i såfall stuper, for man blir ikke kvitt hundreogsekstimillioner over natta uten å havarere kursen ytterligere ergo minske profitten desto mer.

Kan ikke se at staten er tjent med dette med mindre de ønsker å skade selskapet, og om så var tilfellet da hadde de vel bare latt naturen gå sin vante gang dengang da for et par år tilbake. Tror nok de tar pengene sine og går når den tid kommer, men, uansett hva du eller jeg tenker om den saken så vil enhver risk påvirke salget, og salget påvirker kursen. Jo mindre volum dess mer ustabil (er vel tommelfingerregelen) og det kan også gjøre folk mer forsiktige når kursen topper, så alle tjener på det at aksjen føles trygg å handle.

Håper Norwegian kvitter seg med det, straks det er lønnsomt ihvertfall. Det ville nok gjort aksjen mer attraktiv.
clanz
01.07.2024 kl 16:20 3271

Takk for mange oppklarende innlegg. Virker ikke som alle her bryr seg at det plutselig kan komme 160 millioner nye aksjer på markedet... men det vil merkes... men enig i at det er regnet inn i kursmål osv men det er noen av oss som ikke stoler blindt på meglerhusene sine vurderinger og vil forstå litt mer selv.
Strategi
01.07.2024 kl 16:13 3233

Snakker vi ikke bare om veldig svake antakelser her.
Tror Geir Karlsen har full oversikt om hvordan han ønsker innfri dette, også i forhold til aksjonærene.
Tror formålet med denne tråden i dag er for å lage støy.
NASLover
01.07.2024 kl 15:54 3247

WTF er galt med denne aksjen står på 12.61 siden kl. 15.
Den må falle eller stige......OMG
Garantert sluttkurs blir i minus med mindre det skjer noe uforventet
Redigert 01.07.2024 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
01.07.2024 kl 15:42 3298

Det er et viktig tema og du tar jo ikke feil heller, det hybridlånet er et uromoment man husker jo hva som skjedde før restruktureringen, med alle de konvertible lånene da. Men det er uansett ikke ubetinget negativt, dersom staten velger å konvertere. For det første, som påpekt, Nas blir jo kvitt et lån og for det andre, da er vi kvitt det uromomentet så da blir aksjen mer attraktiv.

På kort sikt vil det trekke kursen ned, ganske mye dessverre, men på lengre sikt vil den styrkes og dessuten gjøres mer stabil.
Strategi
01.07.2024 kl 15:42 3277

JEG UNDRES STORT OVER AT DISSE DISKUSJONENE PÅ LÅN FREM OG TILBAKE ER ØVERST PÅ AGENDAEN NÅ.
Selvfølgelig har analytikerne har full kontroll på dette når de lager sine analyser og det hadde de også på sensommer og høst i fjor.
Med dette innregnet så vi kursmålene på 20-23 kr.
Dette er ikke noe nytt.

Det som bør opp på agendaen nå er fremtiden, for eksempel effekten av "strawbery"avtalen mellom Stordalen og Norwegian Group.
Pink kommer til Friends arene 25 Juli
Eventet är bara tillgängligt för medlemmar i Strawberry.

https://www.strawberry.se/event/pink/

Jeg tror ikke betydningen av Strawberry avtalen 50/50 mellom Stordalen og Norwegian har gått opp for aksjonærene og markedet. Nå er det tydeligvis satt i gang og det er på tide at aksjonærene våkner.

Vi snakker her også om Strawberry Bank som kommer til å bli stor.

Samarbeidet innad i Strawberry med Strawberry Bank kommer til å bli større enn de fleste aner og veldig få evner å skjønne viktigheten av å sitte i eierskapet av slike avtaler med full styring over hvilke selskaper du tilslutter som gir eierskapet mest vekst fordeler.

Nettopp dette gjør Stordalen og Norwegian Group.

Når det er sagt så springer jo dette systemet ut ifra Norwegians erfaring fra Norwegian Bank og Geir Karlsen systemet. Det er plass til 65000 personer på konsertene i friends arena, som et eksempel betyr det 65000 nye medlemmer på et arrangement og alle er Strawberry medlemmer og nyter av medlems skapet med pakkepris på konsert hotell og fly inn/ut av Stockholm.

Dette kommer nå til å eskalere raskt og alle som flyr med Norwegian Group får en rabatt på Stordalens Strawberry hoteller dersom de er medlemmer, og vise versa; alle som bor på et Strawberry hotell og er medlemmer får medlemsfordel på Norwegian Group sine flygninger.

Store selskaper som Rema 1000 har vært nevnt i media, om de evt. er en riktig kundegruppe å henvende seg til er opptil styret i Strawberry å ta stilling til vil jeg tro.

Det vi vet er at dette kommer til å bety enormt for Nordic Choice og Norwgian Group

Det som forundrer meg… er at aksjemarkedet ikke ser ut til å skjønne dette, de sitter fortsatt fast i 2019 pandemien og ser på gamle støttenivåer fra tidlig 2023 hvor markedet for flyreiser samt selskapet som nå heter Norwegian Group var et helt annet selskap.

Veldig mye har skjedd selskaps messig og ikke minst markedsmessig siden den tid.

Det er nå på høy tid å se på Norwegian Group med «helt nye» briller!
👓👓👓🥸


https://www.strawberry.se/event/pink/

Det kommer til å skje mye i Norwegian Group fremover, dersom de ikke blir kjøpt opp.

Redigert 01.07.2024 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Arve P
01.07.2024 kl 15:22 1944

Takk, Ransen. Jeg hørte på aksjepodden da den kom, men jeg skal høre en gang til. Nå melder jeg meg ut av denne debatten. Beklager hvis det ble litt mange poster, men jeg synes det er et viktig tema.
Arve P
01.07.2024 kl 15:20 1943

Det ser ut som om du blander sammen hybridlånet på 1,2 milliarder og et rentefritt obligasjonslån på 2,4 millarder som kom i tillegg og som må innfris innen 2026. Les mer i stortingsproposisjon 27, post 90 og 91:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-27-s-20212022/id2889636/?ch=2

Det er hybridlånet som kan konverteres til aksjer, og hvis staten velger å gjøre det, blir den største aksjonær i NAS.

Mer om samme sak i e24:

https://e24.no/naeringsliv/i/BlgQzG/staten-kan-ende-opp-som-storaksjonaer-i-norwegian

Redigert 01.07.2024 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Ransen
01.07.2024 kl 15:16 1923

Det er vel 150 millioner i renteinntekter til NAS på lånet, så de har ingen planer om å innfri/ konvertere før fristen i såfall. Styreformann Øygard har en lang avklaring ang dette og andre lån i aksjepoden.
upsidedown
01.07.2024 kl 15:02 1942

Alle som har lån har en forpliktelse i forhold til lånet.
Jeg tar som en selvfølge at folk forstår det. De fleste må vel ha signert et pantebrev og lest innholdet med små skrift også her på HO.

Hybridlånet staten gav Norwegian er derimot litt spesielt fordi deres krav på 2,4 milliarder var ikke sidestilt andre kreditorer med lånepant. Det kommer bak. Så ved en eventuell konkurs i NAS går de ordinære obligasjonslånene foran før staten får dekt sitt hybridlån.

Det er den store risikoen staten har tatt for å berge Norwegian. I SAS er statens tap en realitet, mens Norwegian per nå har penger til å innfri eller kjøpe tilbake gjeldsbrevet for 2,4 milliarder.

Redigert 01.07.2024 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
01.07.2024 kl 14:50 1986

Og glem nå ikke en ting. Om staten velger å løse inn lånet til aksjer. Ja, da har Norwegian også 1,5 milliarder mindre i lån!!! Ting henger jo litt sammen😉
Arve P
01.07.2024 kl 14:24 2038

Du skriver: "NAS kan foreksempel velge å innfri lånet eller mener du at det bare er staten som har rettigheter her?"

Jeg har ikke sagt noe om at det bare er staten som har rettighter her, men at din påstand om at det kun er opp til Norwegian å beslutte hvordan dette lånet skal gjøres opp, er direkte feil. Staten kan velge å konvertere lånet til aksjer.

Disse 160 millioner urealiserte aksjene utgjør et stort usikkerhetsmoment som påvirker aksjekursen, og jeg håper vi kan få en avklaring på hva som skal skje med hybridlånet i løpet av ikke altfor lenge. Det var ventet at dette skulle skje i mai i fjor, men næringsminister Vestre toet sine hender. Det har foreløpig ikke kommet noe mer fra Cecilie Myrseth.
upsidedown
01.07.2024 kl 14:03 2080

Nei, jeg sier det er en spekulasjon om hva Vestre kan gjøre hvis han får politisk backing. Det har heller ikke næringsminister Cecilie Myrseth fått, så da blir det en spekulasjon inntil Stortinget gir næringsministeren en ny marsjordre.

All sikkerhet eller kauksjon har klausuler. Det gjelder banken din om du har huslån. Huset er ikke ditt før siste termin er betalt og banken returnerer pantebrevet med underskrift.

NAS kan foreksempel velge å innfri lånet eller mener du at det bare er staten som har rettigheter her?

Ikke vits i å dra dette lenger.
Ha en god dag videre.
Redigert 01.07.2024 kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Arve P
01.07.2024 kl 13:33 2145

Så du mener at det som står i Aftenpostens artikkel er feil?

Som utsteder av hybridlånet er staten de facto allerede medeier i NAS, ettersom utsteder er sidestilt med aksjonærene i selskapet som låner. Du skrev tidligere i tråden: "Men som sagt det er fortsatt et lån og det er NAS som må beslutte hvordan lånet skal gjøres opp, ikke staten." Dette er direkte galt i dette tilfellet.

For øvrig vil det ikke være i strid med noe stortingsvedtak om ikke å øke statlig eierskap å konvertere dette lånet til aksjer og deretter selge alle aksjene på det åpne markedet, hvis det er det Næringsdepartementet ender opp med å gjøre.

Redigert 01.07.2024 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
upsidedown
01.07.2024 kl 13:27 2105

Stortinget har vedtatt at statlig eierskap skal reduseres i private bedrifter. Inntil det omgjøres av et vedtak i Stortinget har ikke Vestre mange valg dessverre. Men strengt tatt er ikke Vestre næringsminister lenger…

Den nye næringsministeren har fått SAS-problemet på sitt bord og Aftenpostens spekulasjon har i så måte en relevans siden staten er tvunget inn som eier der inntil videre.
MisterLupus
01.07.2024 kl 13:08 2160

Ville ikke veddet på fall akkurat nå, god sjanse for at det bare er de store gutta som leker seg. Går du ned den gropa der da blir du kanskje spist.

Men kanskje ikke! 12,35-12,45 tipper jeg i såfall, velbekomme personlig står jeg over.
klaesp
01.07.2024 kl 13:01 2199

Aksjen virker svak, hvor ligger neste støtte?
MisterLupus
01.07.2024 kl 12:56 2219

Vi som har ridd bølgen jeg vet at ihvertfall en del av oss gikk på småtap i dag, det er tegn på trendskifte og hittil peker det oppover, så dersom det fortsetter da blir det nok ihvertfall litt stillere i båten frem til kursen har roet seg igjen på nytt nivå. Eller for å si det fjollete: Ganske risky å surfe akkurat nå, mye hai også tror jeg som ønsker å presse medstrøms, så da blunder man litt vekk meg når vi nærmer oss land.
Arve P
01.07.2024 kl 12:52 2219

Jeg tror ikke dette krever noe stortingsvedtak. Her er en artikkel fra Aftenposten om samme sak fra februar i år. De viktigste punktene:

"Vestre kan når som helst fra nå og frem til mai 2025 velge å bytte et statslån til Norwegian om til aksjer. Lånet kalles et «hybridlån» fordi det kan endres fra gjeld til aksjekapital.

Det vil over natten gjøre staten til Norwegians største aksjonær, med ca. 13,5 prosent av aksjene. I så fall vil dagens største aksjonær, John Fredriksen-familien, rykke én plass ned.

Det er imidlertid helt i det blå hva Vestre velger å gjøre med dette lånet. Han har flere alternativer:

Gjøre om lånet til aksjer og bli sittende som Norwegians største aksjonærer.
Gjøre om lånet til aksjer og selge alle aksjene raskt videre.
Gjøre om lånet til aksjer, selge noen av dem og bli sittende med resten.
Selge lånet før det blir gjort om til aksjer."

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/9z5Ggq/flyinvestor-vestre-har-over-5-mrd-kr-paa-spill-i-norwegian-og-sas

Slik jeg forstår artikkelen, er det opp til regjeringen v/Næringsdepartementet å ta stilling til hvilket av alternativene ovenfor som skal velges.
Redigert 01.07.2024 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
01.07.2024 kl 12:44 2216

Det er ingen tvil om at passasjertallene vil være høyere enn juni, 2023 og forrige måned. Enhetsyielden skal være høyere enn mai, men ikke juni i fjor. Men vi forventer ikke et perfekt Q2, så lenge det er et nøytralt kvartal, er det allerede godt nok til å presse oss tilbake til 15-16. I tilfelle vi får samme overraskelse som Q3 i fjor med et fantastisk Q2, så er veien til 20 helt åpen.

Voleon ser ut til å ha sin hovedposisjon på 12,50. Og denne aksjen fikk også mange uforutsette småinvestorer som følger shorterne for å selge med bittesmå post, som er den negative siden man må tolerere for denne aksjen.
upsidedown
01.07.2024 kl 12:44 2113

Obligasjonslån kan også konverteres i aksjer, skjer hele tiden når selskaper havner i trøbbel. Det er ikke snakk om kjøp av aksjer, men staten må fortsatt ha backing fra Stortinget for å bli største eier i NAS for så å selge posten ut i markedet dagen etter.

Hvor sannsynlig er det i forhold til alle andre usikre variabler som rår aksjemarkedet?

Granly
01.07.2024 kl 12:25 2099

ser på bjellesauer til Fa.no der har sundt familien vert en storselger siste tiden, men 21.06 har de kjøpt 515 000 aksjer, ser også at 2 andre bjellesauer har kjøpt aksjer i Nas. er vi i ferd med å snu opp igjen?

Granly
upsidedown
01.07.2024 kl 12:24 2072

Det er bare ledelsen i Senterpartiet som har uttrykt at å kjøpe seg opp i NAS var en god ide, så det må komme store omveltninger i det politiske landskapet før det er aktuell politikk.

Arve P
01.07.2024 kl 12:21 2059

Nei. Hybridlånet kan konverteres til aksjer, det er det som er hele poenget med hybridlån. Dette er ikke kjøp av aksjer. Les artikkelen jeg linket til fra 2023.
Redigert 01.07.2024 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
upsidedown
01.07.2024 kl 12:15 2058

Opsjon er noe man kan velge å benytte eller man kan la være.

Fortsatt må staten få godkjent et slikt kjøp gjennom et vedtak i Stortinget hvis ikke NAS kommer i brudd med betingelsene og ender i samme suppa som SAS.

At dette kan være en demper på kursutviklingen i NAS er riktig, da utenlandske investorer har en nedarvet frykt for statlig inngripen i alle fasonger og varianter.
Ransen
01.07.2024 kl 12:07 2089

Fatter ikke at dette er et tema nå. Noen gode tall hist og pist så er budene på døra og forhåpentligvis er selskapet ute av landet til en god pris for aksjonærene. Det er ikke mulig å drive forretning i dagens regjering med mindre at naturområder skal raseres for kraftutbygging…
Arve P
01.07.2024 kl 12:03 2109

Jeg har lest det som ble sagt i Stortinget. Men staten har fortsatt opsjon på 160 millioner aksjer til kurs 9,39, og hvis staten ikke ønsker å stå som eier etter at lånet er konvertert til aksjer, må aksjene selges.
MisterLupus
01.07.2024 kl 12:02 2096

Uinteressant. Begynte bra i dag, men si meg, blir du veldig overrasket om den rører ned mot 12,3-12,4 igjen? At man forbereder seg på alle muligheter, er ikke det samme som å påstå noe som helst. Veddet mot meg selv i dag nettopp fordi jeg fulgte entusiasmen heller enn trend, så faktisk ut som den skulle hoppe opp på 13-tallet så da kjøpte jeg meg inn mye høyere enn planlagt, så da tapte jeg litt på det.

Fortsatt godt i pluss, ikke helt elendig posisjonert heller tipper den går dit igjen kanskje allerede i dag, men altså, å være bastant verken den ene eller den andre veien da har man ikke skjønt noe som helst, uansett hvor godt det går høysesong eller ikke til syvende og sist er det hvor mange som kjøper og hva de er villige til å betale, som avgjør hvilken vei pila peker og akkurat det, der har man ingen kontroll de fleste følger bare trenden og nettopp derfor er det den beste lederen man har.

Ihvertfall dag-til-dag.
Kåre Grønn
01.07.2024 kl 11:56 2066

Norwegian gjenspeiler AP, Vestre og Støres våte drøm... Ødelegge mest mulig eller skal ha hoveddel av kaka innenfor de som driver business på høyt nivå... Det kommer en dag for Geir er smart!
Redigert 01.07.2024 kl 11:56 Du må logge inn for å svare