NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 104800

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.06.2024 kl 13:50 2188

Fem-til-femogtyve øre ganger femti-til-hundretusen i gradvis økende volum, ofte et par ganger dagen. Et program legger det meste til rette for dem mens de bare observerer, endrer noen parametere i ny og ne, holder kontroll, drikker kaffe, koser seg med browserspill og tullprat, om hvor bitre disse amatørene på forumet er.

Dette er jobben deres og de tjener veldig godt, jeg er ganske misunnelig faktisk.
Geirarne
27.06.2024 kl 13:59 2161

Selger viljen er der i stor grad. Sikkert en del som kjøpte på 8-9 kr.
upsidedown
27.06.2024 kl 14:01 2196

EasyJet beveger seg gjennom en bunnformasjon. Ryanair det samme.

Så kan man argumentere for at selskapene har ulike utfordringer, men sektorvurdering veier tungt hos internasjonale hus.

Det er internasjonale fond som har tilført selgersiden tyngde i NAS, ikke småsparere som noen liker å tro.

Det man kan håpe på er at NAS kan vise til forbedring i yielden ved neste oppdatering.

Personlig har jeg valgt å tro at DNBs nedgradering basert på at Karlsen må nedgradere guidingen er en «spekkhogger», da jeg forventer av en seriøs CEO at de sender ut PW hvis guidingen må tas ned.

Så får man se hvem som står eller stryker til «eksamen».
kokkohill
27.06.2024 kl 14:13 2191

Litt seriøs, NAS åpner 2 nye ruter til vinteren
upsidedown
27.06.2024 kl 14:18 2192

Første dag siden siste nedgradering NAS ikke er tradet ned til minus intradag rundt klokka 14:00.

Det er i det minste litt positivt…eller?

Forøvrig har Sundt begynt å kjøpe i Yara, noe som kan forklare at de har lettet seg i NAS.

Muligens er ikke hele posten til salgs per nå som både jeg og flere andre har spekulert i.
Kåre Grønn
27.06.2024 kl 14:38 2159

https://www.nettavisen.no/okonomi/lanserer-to-nye-internasjonale-direkteruter/s/5-95-1893422

Håper du aldri kjøper Norwegian Upside!!!
Redigert 27.06.2024 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.06.2024 kl 14:44 2158

Kan jo hende den meldinga kommer, etter neste rapport. Ingen endrer vel guidinga før man er halvveis og ihvertfall ikke før høysesongen, med mindre den er helt på jordet da. Vet du forresten hvorfor Widerøe ikke ble tatt med? For de har gjort det bra i år, kan jo bli en joker når årsrapporten fremlegges.

Uansett, vi bør være litt forsiktige fordi som mange her inne nevner, for enkelte er røde tall panikkfrembringende. Kjøper de seg inn for høyt og kursen faller da kan de bli dumme av det, og enkelte tjuvtriks som vi brønnpisserne opererer med ved nedgang, for å kompensere, som du sa folk flest kan ikke sånt, ikke forstår de det heller utfra de kommentarene jeg protesterte litt mot her inne, og det finnes dessuten andre som sitter på enorme poster, som har desto flere manøvre tilgjengelige for seg (jeg blir så sjalu!) og som kan velte og reise markedet med noen tastetrykk.

Selv om jeg er en ærlig kjeltring, så bryr jeg meg om småfolket altså da jeg selv er liten, så man bør være balanserte og ikke gi urealistiske forhåpninger.

På lang sikt et "Jadda!" mens på kort til middels sikt, "Nja" og "Tja".

Utfra det jeg vet, den virker fair. Å ihvertfall ha forstått hva man ikke forstår, det står stort sett til en treer på eksamen.
upsidedown
27.06.2024 kl 14:58 2119

La oss håpe de blir lukrative. Første gang Norwegian startet en internasjonal rute fra Tromsø til London ble det en flopp og det var ikke Covid-19 si skyld.

Ser at Hotellkongens eget flyselskap er i pengetrøbbel. Kanskje han parkerer flåten, sier opp leasingavtalene og kjøper tjenesten fra Norwegian for å få Syden-turistene i lufta?

Det ville vært en rimelig gest som viste at han satte pris på den nye samarbeidspartneren for Strawberry.

Redigert 27.06.2024 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.06.2024 kl 15:06 2094

I guidingen hadde Karlsen ikke tatt med Widerøe, så det er korrekt å forholde seg til hva CEO har gitt av informasjon.

Widerøe har drevet med underskudd etter at SAS-avtalen gikk i frø, så det var fornuftig å avvente til det foreligger bevis på at de er over i pluss igjen.
upsidedown
27.06.2024 kl 15:16 2065

«Håper du aldri kjøper Norwegian Upside!!!»

Faren er ikke stor for det😅

Men jeg har noen aksjer her som jeg har skrevet tidligere.
Siste kjøp var på 12,44 for ei uke siden, Første inngang av betydning rundt 13,50.

I mellomtiden avventer jeg med å kjøpe mer inntil jeg ser klare tegn på retningen i NAS.
Redigert 27.06.2024 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.06.2024 kl 15:29 2034

Evenes er et fornuftig valg. Man får reisende fra Harstad, Narvik, Tromsø, Fauske og Bodø, og økt passasjertallene for Widerøe også, fra hele Finnmark pluss de tre sistenevnte. Tromsø og Bodø har direkteruter dit og det er en del timer derfra med buss, så mange velger nok heller Widerøe, også får de utnyttet kapasiteten sin også om vinteren når de har ledige fly.

Blir spennende. Dette kan fungere veldig greit.
Ransen
27.06.2024 kl 15:45 2022

DNB kom med nedgradering basert på maitallene og akkurat da de har økt kapasiteten med 19% og nye ruter. Det er jo slik at ting må få gå seg til før man drar slike konklusjoner. I Q1 var det også trafikkvekst, men kostnadene rundt Widerøekjøpet, kontant betaling og trening av personell og klargjøring/årskontroll av en rekke fly til sommersesongen har ikke analytikerne nevnt med ett ord. De gikk på en valutasmell da dollaren var over 11 kroner(guidet 10,50) ergo 500 mill i økte kostnader.
Kontantbeholdningen økte fra 10,3 til 10,4 mrd i perioden
Ransen
27.06.2024 kl 15:52 2020

Trafikktall 4/7 og Q2 12/7.
Ransen
27.06.2024 kl 15:57 2003

Tvilsomt. Det er stygge tapstall blant småsparerne.
Husk at Karlsen sa at 2024 kommer til å bli minst like bra som 2023, eller bedre. 2023 tallene fikk oss opp i kr18,40 men fortsatt et stykke under kursmålene.
Så hvorfor selger småsparerne med tap på 12-tallet og forer de store ulvene?
upsidedown
27.06.2024 kl 16:00 2002

Det er riktig!
Regionen som helhet har tyngdepunktet av folketallet i Nord-Norge og klarer man å sy et prisgunstig tilbud gjennom Widerøe og NAS får det flere på vingene. Hittil har det vært økonomiske løft få har tatt seg råd til, tror jeg. Det kostet godt over 20.000 å reises fra et sted i Lofoten til et sted i Finnmark for en familie leste jeg i ei avis i fjor.

Det er derfor jeg mener NAS kjøp av Widerøe var fornuftig og så har jeg et mer nyansert syn på de andre avtalene som flere tror kan løfte kursen. Men bevares, i slike ting tar jeg gjerne feil hvis det viser seg å være gullegg.
Redigert 27.06.2024 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.06.2024 kl 16:11 2028

Jeg var ikke uenig i nedgraderingen til 19, men jeg mener fortsatt at en ny nedgradering til 17 få dager senere var en «spekkhogger». Særlig når det lånes ut masse aksjer til short samme dag!

Venter i likhet med dere andre på fasiten med spenning.

Hvis DNB har rett gir det Karlsen minus i min karakterbok, men foreløpig velger jeg å tro at han har kontroll. Det kan også være slik at de ser at Widerøe har utviklet seg over forventning og at det jevner ut misforholdet, noe som også bør gi kursen et skyv fremover.
NASLover
27.06.2024 kl 16:16 2024

Ser sånn endelig ut en grønn dag fro Norwegian....krysser fingrene .
Det er en del stor poster på kjøp side hele dagen som synes jeg er positiv
Redigert 27.06.2024 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Sven-Erik
27.06.2024 kl 16:22 2018

Får en svensk tycka något: Ole Martin westgaard har gjort en amatörmässig nedgradering av NAS, idag är aktien grovt undervärderad, rent misshandlad av shorter, DNB har medvetet manipulerat NAS till följder som alla känner till, tror att mäklarhuset tjänat bra med pengar på manipulation vilken fortsätter dag efter dag, kom inte och säg att marknaden alltid har rätt, då är ni blåögda, det här är tyvärr laglig manipulation, jag önskar att John Fredriksen går in med ett antal miljoner och drar ner byxorna på mäklarhusen, det här har förstört NAS som aktie, den är så förbannat felvärderad att man blir vansinnig, tack för ordet!!!
Ransen
27.06.2024 kl 16:23 2026

Widerøe har smekkfulle fly(turister) og pendlere får ikke plass. Dette er etter at staten sponset 1,6 mrd til FOT-rutene. De øvrige rutene har billettprisen steget kraftig i år, så hvis de ikke tjener penger nå, så gjør de det aldri…
MisterLupus
27.06.2024 kl 16:27 2085

Graf og tall har sett naturlige ut i dag, ingen bølge verdt å utnytte fikk verken dumpet eller pumpet. Kanskje brønnen er ferdigpissa, ihvertfall på 12,5-nivået, og de skyldige ser oppover? Fortsetter dette til tirsdag/onsdag, da flyttes snittet oppover til 12,75 og da toppes det rundt tretten.

Mye skuffelse i det siste men man tillater seg håpet.
NASLover
27.06.2024 kl 16:29 2116

Veldig godt og sagt og oppsummert. DNB analyse har vekt pga mange kunder.
Jeg tviler lit på JF som sitter stille og gjør faktisk ingenting hverken på kjøp eller salg side.
MisterLupus
27.06.2024 kl 16:30 2135

Men Widerøe er ikke med i guidingen for i år, så det hjelper ikke. Hvilket nok er negativt på kort sikt siden innenlandsreisene har fått en skikkelig boost og de har levert veldig gode tall, men bonusen her er jo at de nå ligger som en kjempejoker til neste årsrapport, og kan gi en diger boost da.
Ransen
27.06.2024 kl 16:34 2132

Noen må snart ta tak i dette.
Altså i sluttaksjonen på kr12.49 lå det altså 650000 på kjøp og 750000 på salg. Som hver eneste dag siden forrige trafikktall. Noen melker og noen presser. Alle forstår nå at tidenes comeback i aksjen er ventet.

La oss bare håpe at IAG kommer med bud etter Q2 og Karslen leverer tilbake lånet til næringsdepartementet.

Kurven mot 22 i oktober styrker seg for hver prosent vi stiger bort fra 11,90 støtten

Ransen
27.06.2024 kl 16:38 2108

Widerøe skal holdes utenom. Det er kun samarbeid på trafikktall hvor de høster synergier fra hverandre.
Samme om NAS blir innlemmet i IAG,(som kommer til å skje) så er det egne regnskap for Norwegian og Widerøe.
upsidedown
27.06.2024 kl 16:40 2114

Dette er en av feilslutningen blant analytikere, tror jeg.

Widerøe leverte pene overskudd til sin eiere før samarbeidet med SAS smuldret bort og havarerte.

Få ser det som en mulighet i det korte bildet, men her kan det komme en overraskelse slik som du antyder.
Redigert 27.06.2024 kl 16:43 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.06.2024 kl 16:54 2080

Men Widerøe påvirker vel uansett verdivurderingen av NAS, som eiendel? Jeg spør, altså. Og det med å innlemme NAS, det har de vel IAG ganske så bastant avvist der var partene langt fra hverandre, eller har noen ombestemt seg?
MisterLupus
27.06.2024 kl 17:12 2086

Man kan jo synse så mye man vil om hva aktører foretar seg og dessuten spekulere alt man makter rundt hvorfor de foretar seg noe, bli oppgitte fordi enkelte tjener penger annerledes enn enselv og se konspirasjoner og skurker overalt hver gang man plasket uti og går på en nedtur, men altså med mindre man har myndighet til å faktisk endre noe, så er det litt borkastet er det ikke?

Er man ikke bedre tjent med å ganske enkelt forstå hva som skjer, samt hvorfor, og lære seg å manøvrere dette så best man kan og forholde seg til markedet som det er? Ser for meg at man taper mye nattesøvn, tid og innsats også, for ingenting, på å kjefte motvinds heller enn å rette seilene dit man bør.

Ikke det jeg skjønner frustrasjonen altså, er bare ment som et innspill.
Pilteri
27.06.2024 kl 17:12 2091

De utarbeider egne regnskaper ja men det utarbeides også konsernregnskap som inkluderer datterselskapene deriblant Widerøe. I konsernregnskapet slås tallene fra alle selskapene i konsernet sammen, renses for interne transaksjoner og mellomværender slik at konsernregnskapet viser konsernets samlede resultat som om det var ett selskap.
MisterLupus
27.06.2024 kl 17:15 2106

Lærerikt, og ditto positivt dersom Widerøe leverer. Takk for info!
Pilteri
27.06.2024 kl 17:57 2014

"Kursen ligger nå på et nivå samsvarende med realverdien (firmaets børsverdi fordelt på antall aksjer)"

Denne var fin😁Man tar det du kaller realverdien forklart som børverdien og deler på antall aksjer og finner da samsvar med aksjekursen. I mitt hode vil alltid aksjekursen samsvare med realverdien men så er jeg jo middels i matte.. .
upsidedown
27.06.2024 kl 18:11 2043

«I mitt hode vil alltid aksjekursen samsvare med realverdien men så er jeg jo middels i matte..»

Nei det er en meget presis observasjon.
Det gir ingen indikasjoner om det ikke koples til noe relevant. Kan være egenkapital, gjennomsnitt for sektor, guiding etc. etc. etc
Redigert 27.06.2024 kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Ransen
27.06.2024 kl 18:30 1998

Skal vi bruke nøkkeltall så indikerer P/E på 6,8 at aksjen er underpriset. Analytikere mener at P/E burde være 10, og enda da er aksjen underpriset. Selskapet har aldri tjent mer penger enn nå, men heller aldri hatt lavere PE.
For nykommere så betyr P/E price/earnings og er en multrippel for å beregne et selskaps verdi. PE på 10 betyr at selskapets verdi er 10 ganger årsresultat. PE bør være 14-20 i et friskt selskap. PE 0-10 er sterkt underpriset.
upsidedown
27.06.2024 kl 19:19 1907

P/E er nok den beste målestokken på selskaper med stabile inntekter og sunn organisk vekst

Ryanair P/E 12,5

EasyJet P/E 9,7

Norwegian P/E 8,7

Hentet fra TradingView.

Nordea har 8,04 mener jeg å huske men det er ikke oppdatert siden årsskiftet.

Ransen har du regnet nylig over tallene når du konkluderer ned på sekstallet?
Redigert 27.06.2024 kl 20:08 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
27.06.2024 kl 19:30 1910

Da er du sikkert bedre enn meg. Når de begynte med funksjoner da feiket jeg anfall kun for å slippe. Har som eneste nordmann, diagnosen "Mattelepsi".

Vet ikke hvorfor jeg kastet "realverdi" inn der, det begrepet kom fra ingensteds. Jeg burde sagt grunnverdi, kontra det aksjekursen til enhver tid er, altså sanntidsverdi. De to spriker ofte, og om jeg satt på mange millioner om ikke milliarder og vurderte å investere stort i noe, så ville jeg nok sikret mitt og helst gått inn under grunnverdi, ihvertfall om aksjens tekniske egenskaper var litt usikre altså sanntidsverdien noe ustødig.

Som jo er tilfellet i Nas, der sanntidsverdien i tillegg ligger ustødig på nivå med grunnverdien, og derfor forventer jeg null frelse i form av store oppkjøp akkurat nå. De gjør nok klokt i å sitte stille, kjøpe lavt eller omså dumpe og pumpe litt og øke volumet samt presse prisene desto lavere eventuelt holde dem i sjakk på nåværende nivå, ihvertfall enn så lenge til man vet bedre hvilken vei det går.
MisterLupus
27.06.2024 kl 19:35 1893

Tja vi er vel mye rart, akkurat som alle andre.
kokkohill
27.06.2024 kl 19:40 1925

Svein Erik har helt rett😜. Anyway gled edere NAS sluttet hele 5 øre opp + 2 opp idag . Tipper vertigo slår inn i meglerhusa i morgen
upsidedown
27.06.2024 kl 19:49 1910

Nå ror du i ring…
Man kjøper opp et selskap hvis man mener det er billig og kan tilføre eget selskap noe positivt som ikke kan utløses i form av organisk vekst. Børskurs fra dag til dag har lite eller ingen betydning for strategisk tenking på lengre sikt.

Nå tror jeg ikke det kommer bud på Norwegian per nå, men det har absolutt ingenting å gjøre med at NAS ser billig eller dyrt ut i slutten av juni 2024.


upsidedown
27.06.2024 kl 19:51 1917

Fant denne lettfattelige kveldslektyren om P/E

https://investorkurs.no/p-e-den-ultimate-p-e-guide-for-investorer/

Siden jeg vet mange kvier seg for å lese dokumenter legger jeg ut tabellen for seg:

Her er fire tommelfingerregler

1 – 13: Markedet har lave forventninger til selskapet.
13 – 20: Markedet har verken lave eller høye forventninger til selskapet.
21 – 28: Markedet har høye forventninger til selskapet.
28+: Markedet har svært høye forventninger til selskapet.
Hvis P/E er negativ, betyr det at selskapets resultat er negativt.
Redigert 27.06.2024 kl 19:55 Du må logge inn for å svare