NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
golf`ern
04.07.2024 kl 08:09
6193
NASLover skrev Er det 10-15% fall på vei?
Hvorfor det?
Hausserne her inne har jo spådd NAS rett i taket i ukevis, basert på dagens tall....
Hausserne her inne har jo spådd NAS rett i taket i ukevis, basert på dagens tall....
Flodhest82
04.07.2024 kl 08:12
6165
Stepping skrev Huff huff, hjelm på
Mye av dette ble spådd forrige uke og vi fikk et fall på 8-10%, så tror mye allerede er tatt ut
Stepping
04.07.2024 kl 08:12
6178
Flodhest82 skrev Hvorfor i all verden skulle det skje ??
Du lurer på det? Eller godter deg?
Winter is Here
04.07.2024 kl 08:14
6154
"Norwegian hadde 2.245.735 passasjerer i juni, mens Widerøe hadde 346.747 passasjerer. Totalt utgjør dette 2.592.482 passasjerer for konsernet, opplyser flyselskapet i sin månedlige oppdatering.
Samtidig fremgår det at Norwegian opplever en nedgang i etterspørsel og økte kostnader, og nedjusterer derfor sine forventninger til driftsresultatet (EBIT) for 2024.
Norwegian-konsernet forventer nå et driftsresultat for 2024 på mellom 2,1 milliarder og 2,6 milliarder kroner, inkludert Widerøe.
Nedjusteringen skyldes blant annet lavere etterspørsel i andre kvartal, høyere lønnsoppgjør for piloter, svakere kronekurs og forsinkelser i leveranser av fly fra Boeing.
Enhetskostnadene uten drivstoff for Norwegian ventes å øke med en enkeltsiffer prosent sammenlignet med 2023, skriver selskapet."
https://e24.no/boers-og-finans/i/xmg78p/norwegian-nedjusterer-resultatforventningene-for-2024
Samtidig fremgår det at Norwegian opplever en nedgang i etterspørsel og økte kostnader, og nedjusterer derfor sine forventninger til driftsresultatet (EBIT) for 2024.
Norwegian-konsernet forventer nå et driftsresultat for 2024 på mellom 2,1 milliarder og 2,6 milliarder kroner, inkludert Widerøe.
Nedjusteringen skyldes blant annet lavere etterspørsel i andre kvartal, høyere lønnsoppgjør for piloter, svakere kronekurs og forsinkelser i leveranser av fly fra Boeing.
Enhetskostnadene uten drivstoff for Norwegian ventes å øke med en enkeltsiffer prosent sammenlignet med 2023, skriver selskapet."
https://e24.no/boers-og-finans/i/xmg78p/norwegian-nedjusterer-resultatforventningene-for-2024
Redigert 04.07.2024 kl 08:14
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.07.2024 kl 08:24
5985
Andre nøkkeltall for juni er som følger:
Kapasiteten (ASK) endte på 3,7 millioner setekilometer, opp 18 prosent fra juni i fjor.
Faktisk passasjertrafikk (RPK) endte på 3,1 millioner setekilometer, opp 16 prosent fra juni i fjor.
Kapasitetsutnyttelsen endte ned et prosentpoeng fra juni i fjor.
Kapasiteten (ASK) endte på 3,7 millioner setekilometer, opp 18 prosent fra juni i fjor.
Faktisk passasjertrafikk (RPK) endte på 3,1 millioner setekilometer, opp 16 prosent fra juni i fjor.
Kapasitetsutnyttelsen endte ned et prosentpoeng fra juni i fjor.
ziik
04.07.2024 kl 08:26
5968
Oi, dette kommer til å bli en mørke rød dag for nas aksjonærene. Skal vi tippe 1 - 1,5 kr ned i dag?
KanonBra5
04.07.2024 kl 08:32
5857
Dette bør være innbakt i kursen allerede. Med en EBIT på ca. 2,1 milliarder for 2024 er P/E 10 og kursmålet varierer da fra 17 til 22 kroner. På dagens kurs er P/E rundt 6 til 7 med et EBIT på 2,1 milliarder. Så ting bør være skrellet av allerede.
Nå er mye usikkerhet også borte.
Nå er mye usikkerhet også borte.
Redigert 04.07.2024 kl 08:34
Du må logge inn for å svare
verdensmester
04.07.2024 kl 08:33
5873
Da er det bare å takke piloter for nokk en gang å ha senket et norsk flyselskap, dette blir blodbad, ser vi under 10 kronen i dag? Det nytter ikke at alle som flyr fly skal bli mangemillionærer
HT2
04.07.2024 kl 08:35
5857
Ser at i nedgraderingene til DNB at de anslo EBIT på rett i overkant av 2.1 milliarder og Collier rundt 2.5 milliarder så dette var vel ventet. Faller nok i dag men kanskje ikke så mye som mange tror siden dette da er tatt høyde for i nedgraderingene som kom etter lønnsoppgjøret...
NASLover
04.07.2024 kl 08:38
5802
Stemmer det, DNB har allerede tatt inn denne i regning og ødelagt kursen i begynnelsen av juni så den bør gå oppover mtp revidert forventning
Fjellbris
04.07.2024 kl 08:43
5731
Helt enig, dette har DNB mfl. tatt høyde for (hvordan de fikk infoen er en annen sak) i sine nye kursmål etter nedgraderingen. Trafikk tall for juni isolert sett er jo veldig bra, og NAS er fortsatt en pengemaskin selv om det «bare» blir 2.1-2,5 miliarder i overskudd også i år.
Redigert 04.07.2024 kl 08:44
Du må logge inn for å svare
KanonBra5
04.07.2024 kl 08:47
5681
Husk også om dollar kursen svekker seg utover sommeren/høsten (som er mest sannsylig) vil resultatet oppjusteres.
NASLover
04.07.2024 kl 08:50
5643
Det kommer til å skje, ikke noe tvil om det siden Norges bank har null intensjon å kutte renten i år men det kan kommer 1 eller 2 rentekutt fra FED som kan styrke kronekurs. Tror vi får en overraskelse i Q3
Som fryktet, men jeg forventet faktisk bedre. Imidlertid glad jeg fikk solgt meg ut to ganger med profitt i går, på 12,8-tallet, og hvis den nå faller til 11-12 (kanskje lengre i starten),at jeg står fritt til å øke volumet betraktelig før oppgang utover høsten og vinteren (den skal nok fortsatt opp ihvertfall på 14-15 tallet. Var visst ingen stor konspirasjon likevel, når DnB senket kursmålet, de vet visst bare hva de driver med.
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Mye støy her inne, få nyanseringer. Det kan til og med hende den ikke faller så mye som jeg antar, man bør aldri være for bastante og avvisende folk som er helt sikre i sin sak, de kan umulig ha skjønt stort.
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Mye støy her inne, få nyanseringer. Det kan til og med hende den ikke faller så mye som jeg antar, man bør aldri være for bastante og avvisende folk som er helt sikre i sin sak, de kan umulig ha skjønt stort.
Strategi
04.07.2024 kl 08:54
5619
Stepping skrev Tror det er en del folk som vil snakke med deg i dag!
Hvis du tar det nedjusterte kursmålet fra DNB på 19 kr og trekker fra et solid fall på 35 % ender du på ca. kr 12.40.
Vi snakker ikke om slike % her. Fallet har allerede skjedd og kursen bør gå sterkt herfra.
Vi snakker ikke om slike % her. Fallet har allerede skjedd og kursen bør gå sterkt herfra.
KanonBra5
04.07.2024 kl 08:56
5575
En unik mulighet for Ryanair, Lufthansa eller IAG til å skaffe seg nordens største og beste flyselskap til en latterlig billig penge!!!
Redigert 04.07.2024 kl 08:57
Du må logge inn for å svare
upsidedown
04.07.2024 kl 08:59
5546
Det er for svakt at NAS overlot til en utenforstående å fortelle marked hva guidingen for 2024 vil ende på.
Hvis 2,1 slår til inklusiv Widerøe er det svakere enn analysen til DNB fordi Widerøe ikke var tatt med der. 2,6 vil være innenfor. Personlig tippet jeg 2,7 samlet for 2024.
Blir nok noen som skal ut i dag, dessverre!
Hvis 2,1 slår til inklusiv Widerøe er det svakere enn analysen til DNB fordi Widerøe ikke var tatt med der. 2,6 vil være innenfor. Personlig tippet jeg 2,7 samlet for 2024.
Blir nok noen som skal ut i dag, dessverre!
ziik
04.07.2024 kl 09:03
5563
Ugh, over 1 krone ned bare i åpningen. Og der 1,5 kr ned.
En ting er sikkert. Til oss som kjøpte på 14,15 og 16 tallet, vi kan se langt etter grønne tall i år dessverre.
En ting er sikkert. Til oss som kjøpte på 14,15 og 16 tallet, vi kan se langt etter grønne tall i år dessverre.
Redigert 04.07.2024 kl 09:09
Du må logge inn for å svare
golf`ern
04.07.2024 kl 09:07
5504
Ned 15%. og full panikk,
Hvor er sjefs-hausseren Ransen i dag forresten.
Hengt seg?
Hvor er sjefs-hausseren Ransen i dag forresten.
Hengt seg?
KanonBra5
04.07.2024 kl 09:14
5392
Det er bare å ha litt lenger tidsperpektiv på dette. Neste vinter/vår er vi rundt 20. Ro dere ned,
Kåre Grønn
04.07.2024 kl 09:16
5355
Merkelig. Nas er fra før ned og nå ytterligere overreaksjoner. Ja, dette burde være svar til pilotene i nas.. virkelig noe i balansen som ikke stemmer.. kleint med staten også som bare legger kjepper i hjulene når til går bra
Redigert 04.07.2024 kl 09:22
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
04.07.2024 kl 09:22
5291
Ikke til å tro, ytterligere 15% fall etter 10% ned etter DNB’s nedgradering til kr 17 er en massiv overreaksjon! Vi snakkes etter Q3 tall, og ikke minst i 2026 når utbyttene kommer, jeg takker og bukker for billige aksjer og akkumulerer det jeg klarer på 10 tallet :-)
Granly
04.07.2024 kl 09:23
5271
Dette var en kjip start på dagen, men lommeboka mi håper at dette vil snu og inntekter og reisende vil øke framover så inntektene øker igjen for selskapet. men er ikke lett når pilotene fikk en så kraftig lønnsøkning, samt kronekurs og andre faktorer som spiller inn.
Eg har fortsatt troen på selskapet selv om avkastningen min er negativ med godt over 25%
Granly
Eg har fortsatt troen på selskapet selv om avkastningen min er negativ med godt over 25%
Granly
upsidedown
04.07.2024 kl 09:25
5256
Hvis Karlsen hadde tatt grep og redusert guidingen før DNB ville det gitt minus 15 prosent intradag fra rundt 14. Nå får aksjonærene dobbel straff, fordi mange følger ikke markedet så tett at de fikk med seg DNB, men i dag topper det nyhetsbilde og skaper panikk.
Dette er elementært. La aldri andre bringe ut en dårlig nyhet!
Dette er elementært. La aldri andre bringe ut en dårlig nyhet!
StephanDerrick
04.07.2024 kl 09:27
5234
NAS har blitt for dyre i forhold til det produktet de leverer og de som i stor grad har vært kundegruppen deres.Norse sliter med dette men bare i enda større grad. Når da i tillegg kostnadene øker må det gå som det i dag gjør.
HerbM
04.07.2024 kl 09:29
5206
Konkurspriset? langt i fra. Priset med rabatt? Kanskje. Flyaksjer er risky business som sjeldent har tjent penger for investorer, derfor man bør ha en stor rabatt for å gidde å kjøpe nas….
KanonBra5
04.07.2024 kl 09:30
5217
Det hører ikke hjemme noen plass at Norwegian skal ned 15% på en dag som denne. Her snakker vi også om et flyselskap som har 60-70% av all flytrafikken i Norge og er dermed en stor del av viktig infrasruktur i landet. Og dette vil ikke forsvinne!!!!
JohnK
04.07.2024 kl 09:34
5164
Pareto nå, justerer kursmål til 16, mener det er et godt kjøp på disse nivåene:
"Softer traffic figures and soaring costs have pulled estimates down, reflected
by the updated guidance. EBIT’24 is revised down to NOK 2.1-2.6bn including
Widerøe (from NOK 2.5-3.2bn excl. Widerøe) on softer demand, cost hike and
aircraft delays. Consequently, we cut EBIT’24E by 25% to NOK 2.4bn, and
revise EPS down by 32% to NOK 1.5/sh. For 2025-26E, we cut EPS by 29-27%
(1.8-2.1), respectively. At our updated estimates, NAS trades at 7x on 2024E,
amidst the sell-off. For long-term holders, we think it is an attractive entry.
Buy maintained, TP down to NOK 16 (22) on estimate revisions; 9x EPS’25E."
"Softer traffic figures and soaring costs have pulled estimates down, reflected
by the updated guidance. EBIT’24 is revised down to NOK 2.1-2.6bn including
Widerøe (from NOK 2.5-3.2bn excl. Widerøe) on softer demand, cost hike and
aircraft delays. Consequently, we cut EBIT’24E by 25% to NOK 2.4bn, and
revise EPS down by 32% to NOK 1.5/sh. For 2025-26E, we cut EPS by 29-27%
(1.8-2.1), respectively. At our updated estimates, NAS trades at 7x on 2024E,
amidst the sell-off. For long-term holders, we think it is an attractive entry.
Buy maintained, TP down to NOK 16 (22) on estimate revisions; 9x EPS’25E."
Elverhøi16
04.07.2024 kl 09:36
5150
En nedgang har vel ligget i kortene lenge. Det har vært forsøk på salg av rabatterte biletter i stort omfang lenge. Satsingen på Tromsø har vel vært en bom ettersom flere lavprisselskap kom med rutetilbud dit til feriedestinasjoner samtidig. Flygerlønningene har ikke slått til for fullt enda. På kveldsflyet fra Tromsø i går som var en time forsinket var det god plass.
StephanDerrick
04.07.2024 kl 09:40
5088
En av de største aksjonærene i NAS,Sundt AS, storsolgte aksjer i NAS rundt mars i år da prisen var oppe på 17-tallet.
Bra timet !
Bra timet !
Ransen
04.07.2024 kl 09:50
4972
Det er vel ikke mange transportselskaper som estimere 2,1+ mrd i resultat
NASLover
04.07.2024 kl 09:52
4944
Både ABG og DNB mener aksjen kan gå ned 5-10% men ikke det som vi ser.
Her er det alltid en overreaksjon....Selskapet fortsatt tjener penger og ingen meglerhuset sier salg, all sier kjøp selv om de tar ned sine estimater.
Aksjen har utviklet seg svakt den seneste tiden og er ned rundt 15 prosent siden begynnelsen av juni. Dagens revidering strør mer salt i såret, og vi ser aksjen ned rundt 10 prosent i dag", skriver meglerhuset.
DNB Markets venter på sin side at konsensus for driftsresultat i 2024 vil komme ned med 10-15 prosent. Meglerhuset tror den svake utvikling delvis var ventet av markedet og mener en negativ kursreaksjon på fem prosent er berettiget i dag.
Her er det alltid en overreaksjon....Selskapet fortsatt tjener penger og ingen meglerhuset sier salg, all sier kjøp selv om de tar ned sine estimater.
Aksjen har utviklet seg svakt den seneste tiden og er ned rundt 15 prosent siden begynnelsen av juni. Dagens revidering strør mer salt i såret, og vi ser aksjen ned rundt 10 prosent i dag", skriver meglerhuset.
DNB Markets venter på sin side at konsensus for driftsresultat i 2024 vil komme ned med 10-15 prosent. Meglerhuset tror den svake utvikling delvis var ventet av markedet og mener en negativ kursreaksjon på fem prosent er berettiget i dag.
Redigert 04.07.2024 kl 09:54
Du må logge inn for å svare