NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
Rukvick
09.07.2024 kl 21:41
2098
Er det bare meg som ser NAS som en meget attraktiv aksje? Jeg har vurdert kjøp på tidligere nivåer, men etter fallet så jeg meg nødt til å kjøpe en betydelig post, og vurderer å selge meg ut av andre aksjer for å kjøpe opp mer i NAS. Ser det er mange som er negativ til fremtidig utvikling, men jeg synes shorterene bare bidrar til å øke oppsiden i aksjen.
nad.oslo
09.07.2024 kl 21:39
2065
Ransen
09.07.2024 kl 21:10
2161
Nas går fra vekst til lønnsomhet, det er slagordet til Geir Karlsen. Nas ER lønnsomt, selv med en guiding på 2,1-2,6 milliarder. Det betyr enda mer på bok og mer i utbyttefondet.
Dessverre tror jeg heltene på halen til disse flyene snart får en annen eier. IAG er ekstremt flinke og har vært på banen før. Lufthansa mister den nordiske biten av Star allianse i september. Her blir et stort hull. Å tro at det ikke kommer bud på dette selskapet som er spesialisert for operasjoner i Norden er naivt.
I utgangspunktet er det 3 hovedårsaker til interessen:
1. Nas er veldrevet og innarbeidet i Europa. De har godt rykte og er presis.
2: De har mye penger, herunder gode avtaler på leverandørtjenester og fuel.
3. De var tidlig ute og får først av alle de nye Max 8 maskinene 50 + 20 stk med over 14% lavere forbruk. De har eierskap i norsk E-fuel som produserer biofuel, som er Eu-krav til alle fly og helikopterselskaper %-vis som innblanding i jet a1
Dessverre tror jeg heltene på halen til disse flyene snart får en annen eier. IAG er ekstremt flinke og har vært på banen før. Lufthansa mister den nordiske biten av Star allianse i september. Her blir et stort hull. Å tro at det ikke kommer bud på dette selskapet som er spesialisert for operasjoner i Norden er naivt.
I utgangspunktet er det 3 hovedårsaker til interessen:
1. Nas er veldrevet og innarbeidet i Europa. De har godt rykte og er presis.
2: De har mye penger, herunder gode avtaler på leverandørtjenester og fuel.
3. De var tidlig ute og får først av alle de nye Max 8 maskinene 50 + 20 stk med over 14% lavere forbruk. De har eierskap i norsk E-fuel som produserer biofuel, som er Eu-krav til alle fly og helikopterselskaper %-vis som innblanding i jet a1
bassebasse
09.07.2024 kl 20:49
2242
Før analisten var opptatt av vekst... Når nas vil ha vekst og kjenner penger så er blitt problem at nas kjenner ikke store penger... Se sas... Aldri pluss kvartal... Milarder i munus... Shorts som låner hvem vet hvor mye kjenner dem når dem låner til shorts..
Ransen
09.07.2024 kl 20:43
2161
Guidingen er kun et estimat. Inntektsgrunnlaget er passasjerene, og når de uteblir står setene tomme. Streiketrusselen kostet selskapet mye i tapt billettsalg, men det var vel bare 3 avganger som blir direkte berørt da streiken var avblåst.
Grunnloven
09.07.2024 kl 20:40
2180
Ja, vi stoler på Karlsen på fredag. Han ønsker vel ikke det han ser nå om dagen, men han har en god jobb å gjøre for å overbevise. Vi venter i spenning og selger ikke.
upsidedown
09.07.2024 kl 20:39
2185
Hva som er normalt skal jeg ikke ta stilling til.
Men short er fullt lovlig og gir også småsparere anledning til å komme inn i en aksje med rabatt. DNB gjorde hjemmeleksen sin da de regnet ut hvor NAS ville ende i 2024 før selskapet ble tvunget på banen, og det skal de berømmes for ikke kritiseres. Noe av det bedre jeg har sett på lenge.
Det er bare selskapet som kan kritiseres for at de ikke tok affære tidligere. Hvis Karlsen hadde gått ut i mai med en PW ville roen nå ha vært tilbake og investorene hadde begynt å se forbi Q2.
Bjella må henges på den rette katten, for i mørket er alle katter grå….
Men short er fullt lovlig og gir også småsparere anledning til å komme inn i en aksje med rabatt. DNB gjorde hjemmeleksen sin da de regnet ut hvor NAS ville ende i 2024 før selskapet ble tvunget på banen, og det skal de berømmes for ikke kritiseres. Noe av det bedre jeg har sett på lenge.
Det er bare selskapet som kan kritiseres for at de ikke tok affære tidligere. Hvis Karlsen hadde gått ut i mai med en PW ville roen nå ha vært tilbake og investorene hadde begynt å se forbi Q2.
Bjella må henges på den rette katten, for i mørket er alle katter grå….
Håller med till 110% men hur tänker små aktieägarna, problemet är mäklarhusen och analytikerna som gör allt för att vilseleda och skapa osäkerhet för att sedan pungslå dom små aktieägarna, helt öppet, helt ogenerat,
Ransen
09.07.2024 kl 20:26
2260
Q1 rapporten var helt tydelig på at var stor usikkerhet innenfor valuta, flyleveranser og fuel ifm guidingen.
Den lave etterspørselen i mai er media sine forsideoppslag med anmodning om å bli hjemme eller booke om, for det BLIR streik. Det var linket til den katatrofale langvarige SAS streiken i 22.
Karlsen ønsker jo ikke kursen ned, men når Fredriksen handler på 10,75 så er det ikke for å tjene en femtiøring.
Nå må alle høre hva ledelsen sier på fredag og ikke la media synse om resultatet. Ingenting av det som ble sagt om årsaken til underskuddet i Q1 er kommet frem. Men karlsen er fornøyd med det han leverte. Videre så er det snakk om å leie ut fly i vintersesongen da flere selskaper ikke har forlenget leasingavtalene grunnet forsinket levering av nye fly. Det kommer også til å mangle kapasitet fra nå da Airbusene må parkeres for reparasjon. Her produseres det deler, men vedlikeholdet rundt motorproblemene er på overtid.
Nå skal vi se om media leser kun overskriften i rapporten og setter den på forsiden eller om de klarer å forstå essensen i innholdet.
Sparebank 1 marked har ikke gjort mye arbeid før de sablet kursen i dag. Ren idioti som småsparerne sluker rått og tror på. Bare om en måneds tid er kursen på 14-15 kroner, og når Q3 nærmer seg øker kursmålene uten at de har lagt sammen ett eneste tall.
Den lave etterspørselen i mai er media sine forsideoppslag med anmodning om å bli hjemme eller booke om, for det BLIR streik. Det var linket til den katatrofale langvarige SAS streiken i 22.
Karlsen ønsker jo ikke kursen ned, men når Fredriksen handler på 10,75 så er det ikke for å tjene en femtiøring.
Nå må alle høre hva ledelsen sier på fredag og ikke la media synse om resultatet. Ingenting av det som ble sagt om årsaken til underskuddet i Q1 er kommet frem. Men karlsen er fornøyd med det han leverte. Videre så er det snakk om å leie ut fly i vintersesongen da flere selskaper ikke har forlenget leasingavtalene grunnet forsinket levering av nye fly. Det kommer også til å mangle kapasitet fra nå da Airbusene må parkeres for reparasjon. Her produseres det deler, men vedlikeholdet rundt motorproblemene er på overtid.
Nå skal vi se om media leser kun overskriften i rapporten og setter den på forsiden eller om de klarer å forstå essensen i innholdet.
Sparebank 1 marked har ikke gjort mye arbeid før de sablet kursen i dag. Ren idioti som småsparerne sluker rått og tror på. Bare om en måneds tid er kursen på 14-15 kroner, og når Q3 nærmer seg øker kursmålene uten at de har lagt sammen ett eneste tall.
Redigert 09.07.2024 kl 20:29
Du må logge inn for å svare
upsidedown
09.07.2024 kl 20:18
2293
Bortsett fra at han fremskriver potensiell skatt til 2026 for å få regnestykket i hop, er det åpenbart en bekymring rundt hvordan Widerøe vil influere på tallene fremover. Og den kan være reell.
Per nå vet ingen om NAS nye guiding skyldes sviktende bidrag fra Widerøe eller om de nedskrives fordi NAS sliter. Eller en kombinasjon av begge. Hvis Widerøe kommer ut positivt i Q2 og NAS må bære byrden for nedjusteringen vil det bli sterkere reaksjon på Q2.
Så hvor rart det enn høres ut: Temporære innkjøringsproblemer i forholdet til Widerøe er det beste av to onder akkurat nå. Så kan muligens Karlsen gi et riss hvordan dette vil utvikle seg fremover og få skapt litt arbeidsro.
Per nå vet ingen om NAS nye guiding skyldes sviktende bidrag fra Widerøe eller om de nedskrives fordi NAS sliter. Eller en kombinasjon av begge. Hvis Widerøe kommer ut positivt i Q2 og NAS må bære byrden for nedjusteringen vil det bli sterkere reaksjon på Q2.
Så hvor rart det enn høres ut: Temporære innkjøringsproblemer i forholdet til Widerøe er det beste av to onder akkurat nå. Så kan muligens Karlsen gi et riss hvordan dette vil utvikle seg fremover og få skapt litt arbeidsro.
Fjellbris
09.07.2024 kl 20:03
2341
Helt enig i dette👍 Som Fredriksen kjøper jeg også, og som Fredriksen stoler jeg på Geir Karlsen og ikke minst gleder jeg meg til utbytte fom 2026. Dog en ripe i lakken til Geir Karlsen at han ikke sendte ut Profit warning mye tidligere og da på høyere kurs. Det vi opplever nå henger ikke på greip mtp inntjening og overskudd, men gir ivertfall gode kjøpsmuligheter.
carpe
09.07.2024 kl 19:50
2405
Et spill for galleriet. Som Sven-Erik skriver: Dette er bare spinnvillt. Og fullt lovlig.
Redigert 09.07.2024 kl 19:52
Du må logge inn for å svare
I Sverige tittar vi på ”Charter feber” fantastiskt rolig serie, den påminner tyvärr om mäklarhusens agerande i Norge, det som chockar mig är att alla på det här forumet tycker att analyserna och handeln av NAS ”normal”
upsidedown
09.07.2024 kl 19:19
2514
Store eiere må melde kjøp og salg ved passering 5 - 10 - 15 osv. osv. Utlån til short trenger de ikke å melde om de passerer flaggegrensen.
Hvis de har representant i styret må alle kjøp og salg meldes.
Oppklart?
Hvis de har representant i styret må alle kjøp og salg meldes.
Oppklart?
Redigert 09.07.2024 kl 19:21
Du må logge inn for å svare
NASLover
09.07.2024 kl 19:14
2520
Beklager om jeg har skrevet feil men jeg tok den fra din tidligere post der du nevnt at dem har folk i styret og aksjene må ikke meldes før 15 juli...
Aktien hade i Sverige stoppats för handel, har aldrig varit med om något liknande, mäklarhusen smyger inte, man gör det helt öppet, i Sverige hade det utretts som kriminell aktiepåverkan, jag har inget emot NEGATIVA ANALYSER av ett företag men det här är skrattretande. Aktiekursen speglar inte på långa vägar verkligheten, den är MANIPULERAD!!!!
Håller med till 110%, dessa överbetalda schimpanser kan jämföras med apor som kastar pilar på en bräda med aktievärden, jag vill inte använda ordet kriminell men vad fan är det som händer, det finns ingen ekonomisk inspektion i Norge, jag har aldrig bevittnat liknande manipulation av en aktie.
Strategi
09.07.2024 kl 18:49
2545
Tror sterkt på en skikkelig oppsving på Fredag i og med at Jon Fredriksen gjennom Geveran Trading, nå storkjøper tar jeg dette med knusende ro.
Han har nok full kontroll på hva som kommer fra Geir Karlsen på fredag.
Han har nok full kontroll på hva som kommer fra Geir Karlsen på fredag.
upsidedown
09.07.2024 kl 18:43
2547
JF har ikke folk i styret da skal handelen meldes på Newsweb.
Hvis mot formodning Geveran har folk i styret så kan ikke aksjene stamme fra annet enn short som ble levert tilbake.
Det eneste lyspunktet akkurat nå er at netto short kryper opp og en dag skal de kjøpes tilbake i markedet…
Hvis mot formodning Geveran har folk i styret så kan ikke aksjene stamme fra annet enn short som ble levert tilbake.
Det eneste lyspunktet akkurat nå er at netto short kryper opp og en dag skal de kjøpes tilbake i markedet…
Ransen
09.07.2024 kl 18:42
2554
Får håpe at Karlsen tar til orde på fredag:
Mossige sporer skikkelig av her:
– Hvis man antar full skattesats i 2024 og 2025, som Norwegian først vil få i 2026, sier våre estimater en inntjening pr. aksje på 1,10 kroner. Da gir P/E på 10 en aksjekurs på 11 kroner. Peers som Ryanair og Easyjet ligger under der, og jeg ser ingen grunn til at Norwegian skal handles til en premie.
Tror ikke JF hadde blitt rik på å følge slik tulleprat.
Mossige ser ikke storkontraktene som går hele året, stat, forsvar og fylke.
Mossige tar ikke høyde for at det er selskaper som vil slite pga mangel på fly.
Nedgraderingen kan tas igjen ila juli og august. Fortsetter pågangen slik som nå vil det fylle opp alle fly.
Mossige sporer skikkelig av her:
– Hvis man antar full skattesats i 2024 og 2025, som Norwegian først vil få i 2026, sier våre estimater en inntjening pr. aksje på 1,10 kroner. Da gir P/E på 10 en aksjekurs på 11 kroner. Peers som Ryanair og Easyjet ligger under der, og jeg ser ingen grunn til at Norwegian skal handles til en premie.
Tror ikke JF hadde blitt rik på å følge slik tulleprat.
Mossige ser ikke storkontraktene som går hele året, stat, forsvar og fylke.
Mossige tar ikke høyde for at det er selskaper som vil slite pga mangel på fly.
Nedgraderingen kan tas igjen ila juli og august. Fortsetter pågangen slik som nå vil det fylle opp alle fly.
Strategi
09.07.2024 kl 18:23
2618
Bra jobbet upsidedown for viktig oppklaring. reagerte selv på dette kursmålet som ikke hører noe steds hjemme.
Konklusjonen er at dette er rett og slett misvisende info og bør straks korrigeres.
Konklusjonen er at dette er rett og slett misvisende info og bør straks korrigeres.
Redigert 09.07.2024 kl 18:24
Du må logge inn for å svare
upsidedown
09.07.2024 kl 18:15
2649
En gjeng samlet seg via Facebook for å ta rotta på shorten i REC. De klarte å presse den opp et par dager før den falt under der de startet rimelig raskt. Et fenomen som drives av disse som har skaffet seg masse følgere på sosiale medier og utnytter godtroende folk til egen berikelse. Påstår ikke at det er det Strategi holder på med her, men han må ha dype lommer….
Håller med till 110%, dessa överbetalda schimpanser kaan likställas med apor som kastar pil på en tavla med aktievärden, jag vill inte använda ordet kriminellt men vad fan pågår, finns det ingen finansinspektion i Norge, har aldrig varit med om liknande manipulation av en aktie.
Gullhaugen
09.07.2024 kl 18:03
2686
upsidedown
09.07.2024 kl 17:58
2701
Det er en kortslutning i logikken til Mossige. P/E på NAS er ca 6 på dagens kurs om guidingen holder. Ryanair er rundt 12. Så hvis de skulle handles likt må faktisk NAS stige opp til nye høyder.
Korrigerer etter sjekk:
NAS P/E 7,2
Ryanair P/E 13
Blir mye tull, men det er vel ikke noe nytt fra denne gjengen.
Korrigerer etter sjekk:
NAS P/E 7,2
Ryanair P/E 13
Blir mye tull, men det er vel ikke noe nytt fra denne gjengen.
Redigert 09.07.2024 kl 18:04
Du må logge inn for å svare
Pilteri
09.07.2024 kl 17:57
2118
Da melder jeg pass. Kan ikke dette og er bare en liten fisk i akvariet blant finanshaiene😊
Strategi
09.07.2024 kl 17:51
2144
Jeg bruker ofte skjult ordre når jeg beskytter kurs.
100 k aksjer på kjøp med åpent volum på 200 aksjer som eksempel betyr at selgersiden ofte må bruke 300 K aksjer for å komme igjennom og ofte ender det i at kursen snur opp.
Har snudd aksjen et stort antall ganger på dette.
100 k aksjer på kjøp med åpent volum på 200 aksjer som eksempel betyr at selgersiden ofte må bruke 300 K aksjer for å komme igjennom og ofte ender det i at kursen snur opp.
Har snudd aksjen et stort antall ganger på dette.
Redigert 09.07.2024 kl 18:10
Du må logge inn for å svare
rischioso
09.07.2024 kl 17:35
2229
1-sifret kurs - here we come - kanskje allerede i morgen for det er knappe 41øre ned dit...;)
Tirsdag nedgraderte SpareBank 1 Markets Norwegian-aksjen fra kjøp til hold, og kursmålet kuttes kraftig fra 20 til 12 kroner. Ifølge analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets er det ingen sterke grunner til at Norwegian skal handles til en premie sammenlignet med andre lavprisselskaper som Ryanair og Easyjet. Aksjen endte ned 2,26 prosent til 10,40 kroner.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/09/8152555/flyaksje-endte-ned-etter-kraftig-kutt-i-kursmal
Tirsdag nedgraderte SpareBank 1 Markets Norwegian-aksjen fra kjøp til hold, og kursmålet kuttes kraftig fra 20 til 12 kroner. Ifølge analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets er det ingen sterke grunner til at Norwegian skal handles til en premie sammenlignet med andre lavprisselskaper som Ryanair og Easyjet. Aksjen endte ned 2,26 prosent til 10,40 kroner.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/09/8152555/flyaksje-endte-ned-etter-kraftig-kutt-i-kursmal
NASLover
09.07.2024 kl 17:31
2238
Jeg ser ikke denne analysen mer enn betalt agenda.....hvilke verdier er han tatt med vanskelig å si......tatt ned 65% kursmålet med bare 10-15 % ned i guiding er bare tull. Inntjening er fortsatt over 2 milliarder
Hardly
09.07.2024 kl 17:25
2249
Dette viser vel bare at børsmeglerne, eller finans analytikere som de kaller seg, engentlig ikke har peiling på hvilken kurs en aksje skal ha.
Kursmålene spriker i alle retninger uten mål og mening og endres etter kursen og ikke etter det fundamentale.
Kursmålene spriker i alle retninger uten mål og mening og endres etter kursen og ikke etter det fundamentale.
KanonBra5
09.07.2024 kl 17:12
2313
Storeulv har selvfølgelig lært av erfaring. Norwegian er nå fullstendig oversolgt og vil selvfølgelig komme sterkt tilbake igjen. Det vet jo alle når man får tenkt seg litt om. Det som foregår nå er panikk salg!
Strategi
09.07.2024 kl 17:11
2325
Kåre Grønn skrev Bare la den sprekke.. Lite å få gjort uten kunngjøringer...
Skjønner ikke helt hva du prater om her Kåre.
Det er vel ikke slik at aksjen er verd 10 .40
Halloooo!!
Det er vel ikke slik at aksjen er verd 10 .40
Halloooo!!
Redigert 09.07.2024 kl 17:11
Du må logge inn for å svare
Pilteri
09.07.2024 kl 17:07
2352
God tanke men jeg er redd for at du undervurderer de økonomiske kreftene som styrer dette....litt betryggende at storeulv kjøper mer her nede. (forhåpentligvis nede)
nad.oslo
09.07.2024 kl 17:03
2375
LUNKEN: SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige kutter kursmålet for Norwegian fra 20 til 12 kroner, og har nå en holdanbefaling.
Merkelig å jekke ned kursen med 65% fra 20 til 12. For 10-15% lavere guiding. Tross alt et overskudd Nas får iår og ikke underskudd😊
Merkelig å jekke ned kursen med 65% fra 20 til 12. For 10-15% lavere guiding. Tross alt et overskudd Nas får iår og ikke underskudd😊
Kåre Grønn
09.07.2024 kl 17:01
2389
https://www.dn.no/bors/oslo-bors/bors/ny-tung-dag-for-oslo-bors/2-1-1674444
Børsmeklerne uttaler seg bare i takt med aksjen. Lufta er fullstendig ute....DNB fortsatt kursmål 17 og kjøp..
Børsmeklerne uttaler seg bare i takt med aksjen. Lufta er fullstendig ute....DNB fortsatt kursmål 17 og kjøp..
Redigert 09.07.2024 kl 17:04
Du må logge inn for å svare
Strategi
09.07.2024 kl 16:42
2456
Short eller andre spekulanter fikk en del juling rundt 10.40, hvilket kan medføre betydelig høyere åpning i morgen.
Vi som ikke ønsker at aksjen sprekker burde jobbe mer strukturert sammen.
Vi som ikke ønsker at aksjen sprekker burde jobbe mer strukturert sammen.