NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 225453

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
bassebasse
11.07.2024 kl 13:43 3017

Aldri redd... Analister kjøper selv så skremme folk... Hold på nas... Kommer
Strategi
11.07.2024 kl 13:38 3051

Jeg er i alle fall all inn, så får jeg ta det derfra.
👓😁👍🚀
laser
11.07.2024 kl 13:13 3145

Så kjapt over Consensus og ser at Cash beholdning Q2 forventes å være 12,8 mrd… men all year 24 lander på 7,8 mrd…. Noen forpliktelser jeg ikke har fått med meg???
upsidedown
11.07.2024 kl 13:13 3109

Dagens økning er skummel.

Ser mer ut som shorterne løfter kursen for å få flere ut på høyere kurs og skaffe seg margin. Hadde de vært slått av frykt hadde de kjørt den brutalt ned i dag og kjøpt uhemmet mot slutten av dagen.

Nå er ikke dagen slutt, så vi får se an videre utvikling..

Ransen
11.07.2024 kl 13:12 3094

Tenker at Geir Karlsen må svare for om det er budgivere eller interessenter rundt selskapet i morgen.
Jeg er ikke alene om å tenke det. Fra høsten er det betydelige endringer i alliansene i norden. Dette er et marked som de store ønsker å ha under kontroll, spesielt med tanke på siste tids store økning av vinterturistme til norge og norden
carpe
11.07.2024 kl 13:09 3089

Teori er en ting, hva markedet velger er noe helt annet. 21.juni skrev analytiker i ABG at aksjen var altfor billig. Da var kursen 12.60. I dag handles den på 10.60. Spørsmålet om hva som vil skje i morgen er helt åpent! Dette kaller vi CASINO!
Redigert 11.07.2024 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Strategi
11.07.2024 kl 13:04 3093

Min teori er at aktørene som er short og som nå har øket frem mot kvartalstall sannsynligvis vil gå på en kjempe smell.
Bakgrunnen for dette er at flere aktører med inngående kjennskap til selskapet "vi kan kalle de innsidere" har kjøpt på kurser vestlig høyere enn enn de kursene aksjen handles for i øyeblikket.
De som er short henger seg opp i gammel historikk og håper på fall under 10 kr.
Dette kommer ikke til å skje i år med kursmål opp mot 17- 18 kr.
Laveste som betegnes som fullstendig useriøst er på 12 kr.
Min teori er at Fredriksen familien , Sundt og flere som har lastet kraftig ikke vil la dette skje.
Selskapet Norwegian Group er et helt annet selskap enn tidligere, og Geir Karlsen er nok både forbannet og oppgitt over kursfallet som ikke er i nærheten av selskaps verdi og fremtidsutsikter.
Mitt tips for i morgen er en skikkelig booost i kursen og langsiktig shortindekning.
I morgen får vi svaret.
Selskapet sitter med 10-11 milliarder på bok, det er også en himmelferd sett i forhold til samme tid i fjor.
Det er på høy tid å åpne øynene og tenke seg grundig gjennom "caset" Norwegian Group.
upsidedown
11.07.2024 kl 12:46 3150

Nei naken short er vanskelig å finne ut av. Men foreløpig ser det ut som de har skaffet seg aksjene i markedet på lovlig vis. Vi har diskutert DNB, Folketrygdfondet og jeg har også nevnt at Storeulv ofte låner ut der han har planer om å øke. Geverans salg, som fikk oppmerksomhet, kan istedet vært lånt ut til short.

Du kan selvsagt logge deg på aksjeregisteret. Telle opp alle og plusse på netto short for å skaffe deg en bedre oversikt. Hvis tallet overstiger alle aksjer i selskapet med betydelig marginer er det åpenbart naken short. Hvis det er noen få millioner er det sannsynligvis hva de har i reserver.

Jeg skrev i går at jeg tror reservene deres var mellom 8 og 10 millioner etter siste lån fra Folketrygdfondet. Men mine observasjoner er fra mai og det kan ha hengt igjen posisjoner under 0,5 som aldri ble dekt inn under racet opp til 18 og det er det vanskelig å ta høyde for.

Redigert 11.07.2024 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.07.2024 kl 12:30 3208

Kan du gi oss en oppdatering på shortsituasjonen per nå. Er det mulig å finne prosentvis nakenshort?
KanonBra5
11.07.2024 kl 11:59 3306

Mye henger selvfølgelig sammen med valutakursen (spesielt dollar). Svekker dollaren seg utover sommeren/høsten kan det være mye å hente der (og vi kan ende på 3 milliarder + igjen) Noe som er mest sannsynlig med rentefall osv i USA. Og selvfølgelig om dollaren stryrker seg går det motsatt vei. Dette er det uansett ingen analytiker som kan si noe om i dag!!!!
Redigert 11.07.2024 kl 11:59 Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.07.2024 kl 11:48 3325

Hvis resultatet ender under 1,8 milliarder som de antyder ender totalen i beste fall på 2,1 som var laveste på siste estimat.


NASLover
11.07.2024 kl 11:20 3414

Her er full oversikt over analytiker konsensus før Q2

https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/analysts/
upsidedown
11.07.2024 kl 11:15 3423

NAS har ikke vært mer oversolgt på RSI-14 etter restruktureringen, så når den dårlige nyheten et ferdigtygd kan det bare gå opp igjen.

Håper når shorterne er ferdig med angrepet de planlegger i morgen at de nye aksjonærene kniper til i noen uker fremover.

Da blir det kursfest hvis Karlsen opprettholder estimatene ut 2024.
Redigert 11.07.2024 kl 13:02 Du må logge inn for å svare
NASLover
11.07.2024 kl 10:55 3436


Etter kursfallet har flere kjente navn kjøpt seg opp i selskapet, blant annet Bjørn Kise, Tønsberg-investor Asbjørn Abrahamsen og Fredrikstad-investor Haakon Sæther og top av dem JF (GEVERAN TRADING)
upsidedown
11.07.2024 kl 10:50 3432

Ja, slik er verden blitt.
Som eneste passasjer på Widerøe for mange år siden fikk jeg en rykende kopp kaffe servert akkurat da vi fløy in i heftig turbulens over Lyngsalpene. Koppen var tom da vi kom ut på andre siden og både flyverten og jeg fikk oss en god latter, mens vi tørket bort sølet…
Strategi
11.07.2024 kl 10:41 3435

Når man har gått tom for argumenter for å presse kursen videre ned " går man for maten", det sier mye om engasjementet.
Jeg flyr stadig med Norwegian og synes maten er god og velsmakende, har heller aldri hørt klager fra medpassasjerer rundt meg.
Det sier vel sitt om panikken rundt begrunnelser for å skape kursfall.

🤔
Redigert 11.07.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
upsidedown
11.07.2024 kl 10:40 3410

Braathens Back var også starten på slutten for selskapet.
Har reist relativt mye langdistanse de siste årene og maten er et sørgelig kapittel over hele fjøla på økonomiklassen. Qatar tar prisen. På en reise fra London til Singapore ble vi servert på første fly til Doha, overgang til nytt fly og syv timer senere ble det servert frokost. 12 timer mellom måltidene. Aldri mer Qatar!
Redigert 11.07.2024 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.07.2024 kl 10:18 3527

Maten kommer fra storkjøkken og er stort sett lik på hver flyplass.
Den kvalitet og smak på maten som var i gode gamle Braatens får vi nok aldri igjen. Men det kostet.
Vi som satt bak skilleveggen på den tiden kunne ane eimen av skikkelig mat.
golf`ern
11.07.2024 kl 10:13 3542

Nettavisen testet flymaten hos Norwegian for noen dager siden.
Var uspiselig og fikk terningkast 1...
Ransen
11.07.2024 kl 10:07 3555

Det er ikke inntrykket jeg har, Widerøe gjør det svært bra om dagen. I starten av kartalet kom staten inn med penger til FOT-rutene som øyeblikkelig merket pågang.

Det er en øvre grense på hvor mange som kan reise. Det er faktisk en 3/4 million flere reisende i Q2-24 enn i 23, men kapasiteten er opp 19%. Det er noe med å utnytte det som er og ikke tro at ting vokser opp i himmelen. Ideen med kapasitetsøkningen er nok god under forutsette forhold, men i Q2 var det flere ting som gjorde at billettsalget ikke gikk som forventet. Dette er dynamisk, resultatet er justert og aksjen har fått juling. Vet ikke om det er så mye mer å gå på nedover,
Når det gjelder NAS så begynner jeg å helle mot tekniske analyser i stedet for å følge regnskapene.
Når det er sagt så vet jeg at mange nå vedder på om det ligger bud på bordet. I såfall er det overraskende om det ikke er det på denne kursen.
Registrerer at IAG fortsetter oppover og er opp 7,30% eller nesten 12.30 GBX til kurs 179,45 GBX siste dager.
upsidedown
11.07.2024 kl 09:50 3639

Ser ut fra spådommen fra analytikerne at man tror Widerøe drar opp tallene og personlig tror jeg ikke det er et bra signal for morgendagen. Hadde håpet et svakere Q2 ville være farget av at Widerøe hadde mye å gå på etter flere år med underskudd.

Blir spennende hvordan dette utspiller seg i morgen. Kan bli en ny tredagers før støvet legger seg og man kan lette blikket å se fremover.
Hardly
11.07.2024 kl 09:38 3692

Venter resultatsmell: – Den perfekte stormen

Det er ventet at flyselskapet Norwegian vil legge frem et resultat før skatt på 235 millioner kroner for april, mai og juni, ifølge et gjennomsnitt av åtte analytikeres anslag.
På samme tid i fjor tjente Norwegian 538 millioner kroner før skatt.
Norwegian varslet nylig om svakere reiselyst i årets andre kvartal. For flyselskapet betyr det flere ledige flyseter og fall i inntektene.
Analytiker Kenneth Sivertsen i Pareto Securities trekker frem en kombinasjon av flere negative faktorer. Flyselskapet er presset fordi utviklingen i kostnader, fyllingsgrad og priser går feil vei, påpeker de.
«Den perfekte stormen for et flyselskap», skriver analytikeren i et notat.
Ransen
11.07.2024 kl 09:23 3804

Mulig du fløy ut fra Ålesund da.

Jeg opplever det motsatte. Kortterminalene går varmt og personalet passer inn rundene slik at flest mulig handler.
Jeg må ha glutenfri mat og denne smaker dritt på fly, så jeg står over.
Likevel så gikk det vel 2000 kroner fra kortet hver vei på oss 4. Flymaten til de andre 3 var inkludert i billetten.
Redigert 11.07.2024 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.07.2024 kl 09:14 3868

Og da tok du runden på flyet og sjekket😉😂😂😂 Har vel ikke helt den samme oppfatningen.

Uansett er Norwegian i samme kategori som Ryanair og Easyjet der man betaler for det man ønsker ekstra. Det blir det penger av jo mer passasjerer man har selvfølgelig!!!!
YNWA250505
11.07.2024 kl 09:08 3917

Fløy med Norwegian til varmere strøk i juni. Omtrent ingen spiste mat på fly og svært få kjøpte noe fra "baren". Blitt svindyrt og folk gidder ikke å bruke penger på ræva flymat på turer under 6 timer
NASLover
11.07.2024 kl 08:56 3996

Norwegian fraktet totalt 5.6 millioner passasjerer i Q2 i 2023 mot 6.28 millioner passasjerer i Q2 i 2024, altså 673k flere passasjerer i år. Håper lav yield blir nullet med antall økning i passasjerer
Redigert 11.07.2024 kl 08:58 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
11.07.2024 kl 08:51 2498

De tjener mindre pr. passasjer men har flere passasjerer. Det er jo slik Ryanair og Easyjet også driver. Slik skaper man mer verdier på salg av andre ting (feks baggasje, mat ombord. osv, osv)
Strategi
11.07.2024 kl 08:32 2616

Er enig i det, sjekket en haug av ruter i går og det vi ser er at det er mye lave priser nå ned mot 490- 590 kr på mange ruter rett før avgang, noe som indikerer overkapasitet og mangel på reisende.
Når det er sagt er det også en del ruter som går bra men de er i mindretall slik jeg ser det.
Så volumet må opp fremover.
Det er vel historikken her fra juli i fjor som skremmer.
Redigert 11.07.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
NASLover
11.07.2024 kl 08:10 2759

Tørr du å sitere lit her fra artikkel, mener hva er analytiker konsensus for Q2 nå etter nedjustering av guiding?
Ransen
11.07.2024 kl 07:56 2833

Fakta kommer på bordet i morgen kl 0700. Karlsen sa tidlig i år at årets resultat kom til å bli minst like bra som i fjor. Det er vel der guidingen nå ligger. Tror streiketrusselen og varmerekordene har via media bidratt til lavere etterspørsel, samt at sommeren i Norge var i mai. Ser ut for at nå fra juli og utover er det full fart.
Bare for juli i fjor var resultatanslaget på mellom 1,2 og 1,5 milliarder, så dette er en viktig måned. Karlsen vil si noen ord om starten på dette kvartalet under presentasjonen...
clanz
11.07.2024 kl 07:34 2895

Analytikerne forventer 386 mill i ebit på fredag... må innrømme at jeg var alt for optimistisk med 580... bidrag fra Widerøe og eventuelle synergier som måtte være tatt ut er også en ukjent variabel for meg
Ransen
11.07.2024 kl 07:05 2981

Smell og smell, vi vet at resultatet er nedjustert og aksjen har korrigert allerede for dette.
Jeg henger på Nordea-analytikeren:
"Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen er på sin side mer optimistisk til Norwegian-aksjen. Han mener ifølge en oppdatering at Norwegian er et attraktivt veddemål på konsolideringen av europeisk luftfart, gitt det siste kursfallet i aksjen."


https://e24.no/boers-og-finans/i/rPlqw3/venter-resultatsmell-den-perfekte-stormen
Fjellbris
11.07.2024 kl 04:10 3080

Herlig👍 Jeg kjøpte også mer i går, men i mye mindre skala men herlig å være i godt kjøpsselskap😀
Redigert 11.07.2024 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
clanz
11.07.2024 kl 00:33 3214

Er mange variabler så blir interessant å se tallene, jeg forventer noe shortinndekning imorgen... men så kan det selges videre ned om tallene kommer på den svake siden
Ransen
10.07.2024 kl 23:58 3280

Ja hadde man bare visst. Så ut som et shorterangrep ved børsstart i dag, men ble slått kraftig tilbake. Gikk vel rundt 5 millioner aksjer de første timene. Hvis det samme skjer i morgen så må det være mye galt med Q2 for at shortingen blir suksess.
Singa
10.07.2024 kl 23:54 3257

Eller godt med antidepresiva. Makan til angrep på en finansielt oppegående aktie skal en lete lenge etter.
Fredag får vi svaret fra markedet. Hell og lykke til de som önsker oppgang.
upsidedown
10.07.2024 kl 23:39 3297

Er fersk i fly, tenkte betydelig økning i kapasitet og flere reisende jevnet ut noe av svakere yield og kabinfaktor.

Men det er notert og så håper jeg Ransen bommer med sine 480.

Tror uansett det er fornuftig å ha godt med cash for hånden på fredag.
Ransen
10.07.2024 kl 23:31 3299

Det er vel nå et år siden det var storbesøk på Fornebu, så helt usannsynlig er det ikke. Norwegian vil være Norwegian selv under IAG eller annet. Her er det proffer som fører linjene…