NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 65195

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 15:43 621

Citadel økt litt på siste oppdatering.

Håper etter dette at Karlsen er ferdig med grunnkurs 1 om hvordan takle markedet når mørke skyer seiler opp!

Det er ingen fundamental grunn til at Norwegian skulle tryne totalt på en svak Q-rapport, hvis selskapet ellers har orden i sysakene.
laser
I dag kl 15:51 593

All inn her også - ser ikke rasjonalet i dagens kurs - men jeg er ingen trader og ser lang sikt .
upsidedown
I dag kl 15:51 591

Med RSI-14 rundt 78 burde du muligens ha ventet noen dager. Ille å gå fra en nedtur til den neste…
Redigert i dag kl 15:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 15:54 574

Håper dere bare kjekker dere på forumet. Sitter mange og gråter rundt om på HO som har tapt millioner…
Strategi
I dag kl 15:59 559

Sitter sikkert mange på HO som har tjent millioner også og som vil gjøre det en gang til.
Redigert i dag kl 16:00 Du må logge inn for å svare
laser
I dag kl 16:14 493

Sa du det samme i fjor Oktober da den gikk fra ca kr7,80 til over kr 18 og en av shorterne tapte 120 mill???

Vi har et år bak oss med høy rente(og ikke over ennå), høye energipriser på Strøm og drivstoff, høye matvarepriser og høye boligpriser og med begredelige utsikter pga elendig budsjettstyring fra regjeringens side med to knoll og tott ved roret. Det siste var en subjektiv betraktning, men valitert av kontinuerlige faktabaserte meningsmålinger.
Nå, reddes vi av en Norges Bank sjef som evner å styre, som setter langsiktige konsekvenser i førersete enn kortsiktige briller fokusert på overlevelsen til Knoll og Tott ved valget neste år, og Norges Bank styrer Norge inn mot lavere inflasjon og sterkere krone.
Dette styrker vanliges folks ( vi har en regjering hvis valgspråk var nå er det vanlige folks tur - uten at de skjønte hva det innebar) evne til å ta en velfortjent ferie…når lavtrykkene kommer ramlende innover.
Ser mao solid oppside i NAS.
laser
I dag kl 16:18 473

Har tap jeg også - så godter meg ikke - men jeg gjør noe med det og er langsiktig.
Så egentlig er jeg med på å begrense andres tap… i den grad mitt og andres bidrag gjør det mulig.
Strategi
I dag kl 16:38 397

Der jeg kommer fra og vi slåss og ga en real "nese styver" for å avgjøre kampen.
Det kan hende short siden fikk en i dag, det gjenstår å se.
Svaret får vi i morgen
bassebasse
I dag kl 16:40 387

I morgen tror jeg 400 miloner i pluss.... Og blir bedre med $ også.... Inflasjon ned i usa
upsidedown
I dag kl 16:44 372

Jo, jo..god egenskap at du tenker på de andre først.

Teknisk ser det ut som NAS er i ferd med å vende her, men det har vi sett to ganger tidligere før dårlig nytt når førstesidene og panikken slår inn.

Og det er en viss risiko - jeg vil si mer en 50 prosent sjanse - at Norwegian når førstesidene i morgen hvis analytikerne bare får halvveis rett i sin prognoser.
Redigert i dag kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 16:52 316

Vi som lever i en "Buffetverden" vet at prioritet nr 1 er psykologi.
Det er nok mange som ikke takler å se at portefølgen er i minus. Dette er en god aksje, de driver godt, har moderne materiell og har masse cash.
De er snart enerådene i Norge og andre største lavpris i Europa, I fjor ble dem kåret til nr 1 på punklighet i europa. De har gjort gode avtaler med Boeing på nye fly da de var tidlig ute og før alle andre etter pandemien. De har europas beste hedning på fuel. De kaprer storkunder fra andre selskap. Det å operere i norden er krevende. De har 30% mer oppetid(flytid) enn andre flyselskaper. Kunnet ramset opp i fleng, men antar at de som er interessert i aksjen har søkt i all tilgjengelig info selv.
upsidedown
I dag kl 17:21 223

Har du tenkt mer over den reduserte beholdningen av cash i anslaget for 2024?

Hvis dette ikke medfører riktighet blir jo resten hengende i løse lufta slik jeg ser det.


Sektoren er trolig på vei ut av bølgedalen ut fra det man har sett i det siste. Og merk dere WIZZ Air, de leverte elendige trafikktall for juni.

EasyJet +3,14
WIZZ Air +2,45
Ryanair +1,47 (USA)

Så det vi ser i Norwegian er langt utenfor normalen….

Redigert i dag kl 17:43 Du må logge inn for å svare
sis
I dag kl 17:42 153

Bare en tanke om en av forklaringene på lavere inntekter enn ventet/guidet: Ok, så har etterspørselen vært lavere fordi folk har holdt seg hjemme på våren og tidlig sommer istedenfor å f.eks. ta seg en sydenferie. Mange var nok også skeptiske pga. en eventuell streik. Jeg synes ikke dette nødvendigvis er noe å grave seg ned for. Færre reisende i andre kvartal betyr ikke nødvendigvis avlyste reiser eller ferier. Det kan like gjerne være utsettelse. Ja, det var veldig fint vær i Norge på våren og første halvdel av sommeren. Naturlig at mange holder seg hjemme i denne perioden. Selv har jeg egentlig aldri skjønt meg på folk som reiser sydover til nærmest uutholdelige temperaturer når Norge er på sitt fineste. Men betyr det at mange norske familier og vennegjenger velger å ikke reise i det hele tatt i år? Eller betyr det at de heller vil reise bort på sensommeren, i høstferien eller rundt juletider/nyttår? Tross svak kronekurs og inflasjon er dette fortsatt et velstående folk med stor reiselyst. Og etter å ha holdt seg hjemme tidligere på året, er det vel naturlig at reiselysten er desto større senere på året? Coolcations er visst også blitt en greie, skrives det.

Jeg leser for øvrig i en E24-artikkel i dag at bransjen er "preget av flere fly i markedet". Samtidig vet vi at på det norske/nordiske markedet har SAS en rekke problemer, mens Widerøe nå er eid av Norwegian. Ellers leser man blant annet om omfattende vedlikehold og reparasjoner av Airbus-fly.

Det er selvsagt mulig Norwegian-aksjen ikke skyter opppover igjen på noe tidspunkt i år. Likevel virker det for meg som om det foreløpig er lurest å sitte stille i båten og se hva som skjer. Og flere av de største investorene ser ut til å mene at kursfallet er en glimrende mulighet til å kjøpe seg opp til en billig penge.
Redigert i dag kl 17:43 Du må logge inn for å svare