NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 66427

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 15:43 1536

Citadel økt litt på siste oppdatering.

Håper etter dette at Karlsen er ferdig med grunnkurs 1 om hvordan takle markedet når mørke skyer seiler opp!

Det er ingen fundamental grunn til at Norwegian skulle tryne totalt på en svak Q-rapport, hvis selskapet ellers har orden i sysakene.
laser
I dag kl 15:51 1509

All inn her også - ser ikke rasjonalet i dagens kurs - men jeg er ingen trader og ser lang sikt .
upsidedown
I dag kl 15:51 1507

Med RSI-14 rundt 78 burde du muligens ha ventet noen dager. Ille å gå fra en nedtur til den neste…
Redigert i dag kl 15:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 15:54 1490

Håper dere bare kjekker dere på forumet. Sitter mange og gråter rundt om på HO som har tapt millioner…
Strategi
I dag kl 15:59 1475

Sitter sikkert mange på HO som har tjent millioner også og som vil gjøre det en gang til.
Redigert i dag kl 16:00 Du må logge inn for å svare
laser
I dag kl 16:14 1407

Sa du det samme i fjor Oktober da den gikk fra ca kr7,80 til over kr 18 og en av shorterne tapte 120 mill???

Vi har et år bak oss med høy rente(og ikke over ennå), høye energipriser på Strøm og drivstoff, høye matvarepriser og høye boligpriser og med begredelige utsikter pga elendig budsjettstyring fra regjeringens side med to knoll og tott ved roret. Det siste var en subjektiv betraktning, men valitert av kontinuerlige faktabaserte meningsmålinger.
Nå, reddes vi av en Norges Bank sjef som evner å styre, som setter langsiktige konsekvenser i førersete enn kortsiktige briller fokusert på overlevelsen til Knoll og Tott ved valget neste år, og Norges Bank styrer Norge inn mot lavere inflasjon og sterkere krone.
Dette styrker vanliges folks ( vi har en regjering hvis valgspråk var nå er det vanlige folks tur - uten at de skjønte hva det innebar) evne til å ta en velfortjent ferie…når lavtrykkene kommer ramlende innover.
Ser mao solid oppside i NAS.
laser
I dag kl 16:18 1385

Har tap jeg også - så godter meg ikke - men jeg gjør noe med det og er langsiktig.
Så egentlig er jeg med på å begrense andres tap… i den grad mitt og andres bidrag gjør det mulig.
Strategi
I dag kl 16:38 1309

Der jeg kommer fra og vi slåss og ga en real "nese styver" for å avgjøre kampen.
Det kan hende short siden fikk en i dag, det gjenstår å se.
Svaret får vi i morgen
bassebasse
I dag kl 16:40 1298

I morgen tror jeg 400 miloner i pluss.... Og blir bedre med $ også.... Inflasjon ned i usa
upsidedown
I dag kl 16:44 1282

Jo, jo..god egenskap at du tenker på de andre først.

Teknisk ser det ut som NAS er i ferd med å vende her, men det har vi sett to ganger tidligere før dårlig nytt når førstesidene og panikken slår inn.

Og det er en viss risiko - jeg vil si mer en 50 prosent sjanse - at Norwegian når førstesidene i morgen hvis analytikerne bare får halvveis rett i sin prognoser.
Redigert i dag kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 16:52 1226

Vi som lever i en "Buffetverden" vet at prioritet nr 1 er psykologi.
Det er nok mange som ikke takler å se at portefølgen er i minus. Dette er en god aksje, de driver godt, har moderne materiell og har masse cash.
De er snart enerådene i Norge og andre største lavpris i Europa, I fjor ble dem kåret til nr 1 på punklighet i europa. De har gjort gode avtaler med Boeing på nye fly da de var tidlig ute og før alle andre etter pandemien. De har europas beste hedning på fuel. De kaprer storkunder fra andre selskap. Det å operere i norden er krevende. De har 30% mer oppetid(flytid) enn andre flyselskaper. Kunnet ramset opp i fleng, men antar at de som er interessert i aksjen har søkt i all tilgjengelig info selv.
upsidedown
I dag kl 17:21 1133

Har du tenkt mer over den reduserte beholdningen av cash i anslaget for 2024?

Hvis dette ikke medfører riktighet blir jo resten hengende i løse lufta slik jeg ser det.


Sektoren er trolig på vei ut av bølgedalen ut fra det man har sett i det siste. Og merk dere WIZZ Air, de leverte elendige trafikktall for juni.

EasyJet +3,14
WIZZ Air +2,45
Ryanair +1,47 (USA)

Så det vi ser i Norwegian er langt utenfor normalen….

Redigert i dag kl 17:43 Du må logge inn for å svare
sis
I dag kl 17:42 1063

Bare en tanke om en av forklaringene på lavere inntekter enn ventet/guidet: Ok, så har etterspørselen vært lavere fordi folk har holdt seg hjemme på våren og tidlig sommer istedenfor å f.eks. ta seg en sydenferie. Mange var nok også skeptiske pga. en eventuell streik. Jeg synes ikke dette nødvendigvis er noe å grave seg ned for. Færre reisende i andre kvartal betyr ikke nødvendigvis avlyste reiser eller ferier. Det kan like gjerne være utsettelse. Ja, det var veldig fint vær i Norge på våren og første halvdel av sommeren. Naturlig at mange holder seg hjemme i denne perioden. Selv har jeg egentlig aldri skjønt meg på folk som reiser sydover til nærmest uutholdelige temperaturer når Norge er på sitt fineste. Men betyr det at mange norske familier og vennegjenger velger å ikke reise i det hele tatt i år? Eller betyr det at de heller vil reise bort på sensommeren, i høstferien eller rundt juletider/nyttår? Tross svak kronekurs og inflasjon er dette fortsatt et velstående folk med stor reiselyst. Og etter å ha holdt seg hjemme tidligere på året, er det vel naturlig at reiselysten er desto større senere på året? Coolcations er visst også blitt en greie, skrives det.

Jeg leser for øvrig i en E24-artikkel i dag at bransjen er "preget av flere fly i markedet". Samtidig vet vi at på det norske/nordiske markedet har SAS en rekke problemer, mens Widerøe nå er eid av Norwegian. Ellers leser man blant annet om omfattende vedlikehold og reparasjoner av Airbus-fly.

Det er selvsagt mulig Norwegian-aksjen ikke skyter opppover igjen på noe tidspunkt i år. Likevel virker det for meg som om det foreløpig er lurest å sitte stille i båten og se hva som skjer. Og flere av de største investorene ser ut til å mene at kursfallet er en glimrende mulighet til å kjøpe seg opp til en billig penge.
Redigert i dag kl 17:43 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 18:31 904

Jeg tror jeg kan gi deg svaret allerede nå.
Netto short har økt i morgen ettermiddag. Det gikk frem av handelsbildet gjennom dagen. Aksjen ble løftet med små poster og kjørt ned med større poster flere ganger i løpet av dagen. Det motsatte skjer når de prøver å dekke seg inn.

Ransen
I dag kl 18:35 886

Kan ikke si at etterspørselen er lavere når det er en 3/4 million flere passasjerer i år enn i fjor samme kvartal. Hva er det de tenker med? At kapasiteten er økt er en helt annen sak, og kanskje ikke helt som ønsket akkurat denne våren/sommeren
NASLover
I dag kl 18:59 793

Noen som vet om dem snakker om Norwegian? Vennligst skriv fasit om det er det.

https://e24.no/boers-og-finans/i/rPlqw3/venter-resultatsmell-den-perfekte-stormen
sis
I dag kl 19:27 697

Nei, man kan ikke si at etterspørselen er lavere enn i fjor, og det har de vel heller ikke gjort. Derimot har de sagt at etterspørselen er lavere enn de hadde forventet/guidet etter. Dette har påvirket inntjeningen negativt, og hvis det ventede (fra analytikere) resultatet på 235 millioner for andre kvartal er på ball, så er dette bare litt over en tredjedel av resultatet fra samme kvartal i fjor, til tross for at Widerøe nå også er med i regnestykket. Så kan man selvsagt håpe at analytikerne tar feil.
Redigert i dag kl 19:29 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 20:15 522

Ja, slike spekulasjoner kan føre til mye rart. Blant annet at folk ikke tar gevinst når varsellampa lyser!

Skal sjekke senere om de var på selgeren i etterkant..

I mars hadde det første Nordea-fondet jeg sjekket solgt rubbel og bitt

5. oktober 2023 var de ferdiglastet og nedsalget startet 22. februar 2024 for å være presis.
Redigert i dag kl 20:29 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 20:29 449

Hva skjer utover høsten når de nye rutene får satt seg og rutene blir tilpasset markedet ved oppskalering/nedskalering av antall avganger ihht, etterspørsel.
Norwegian er nå nr. 2 flyselskap i Finland.
Det tar alltid noe tid å lansere nye ruter og det vil selvfølgelig påvirke resultatet noe, det som er viktig å forstå er at det investeres i fremtiden, og det er fremtiden vi investerer i.

Her er link; Norwegian will publish its second quarter 2024 financial result report on 12 July 2024 at 07:00 CET. Live presentation of the results will follow at 08:30 CET.

https://video.qbrick.com/play2/embed/qbrick-player?accountId=287078&mediaId=25ea1e4c-57f0-4052-be1c-ddb2333b2d6c&configId=qbrick-player&pageStyling=adaptive&autoplay=false&repeat=false&sharing=false&download=false&volume

Redigert i dag kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 20:43 403

Ved å sitte over kvartalet vil man få tilgang til utbytte, selvom utbetaling skjer et stykke frem i tid er det penger i banken.
Det er vel signalisert 60 øre, arrester meg gjerne om jeg tar feil.
Høsten kommer til å bli knallsterk og Norwegian har nå siste 6 måneder sikkert fått sterke synergier med Widerøe som de ikke hadde i fjor.
Jeg tror mange prøver å skremme investorene til å rømme aksjen «for egen vinning» ved kursfall.
De sitter limt fast i historikken hvor aksjen falt til 8 kr i fjor 2023.
Fallet startet omtrent rundt kvartal 2, det de glemmer er at selskapet er et helt annet selskap i dag sett i forhold til 1 år tilbake i tid.
Norwegian Group er et solid selskap med en meget solid kontant beholdning, de har også kjøpt Widerøe kontant over driften.
Kursmålene er vesentlig høyere sett i forhold til samme tid i fjor de fleste ligger nå på 15-16 kr og opp mot 18, vi kan forvente at disse blit justert videre opp utover høsten gjennom kvartal 3.og 4 som er de sterkeste kvartalene til selskapet.
Poenget er at laveste kurs i Norwegian var gruset ned til 8 kr i fjor, sammenligner man med året i år og verdiene som nå er bygget opp i form av solid kontantbeholdning kjøp av Widerøe over driften, så burde den absolutte bunnen i år ligget godt over dagens kurs.
Baser på det mener jeg personlig «bestemt» at kursen ikke vil gå under 10 kr.
Verd å huske på er at Norwegian Group nå sitter på sterke samarbeidsavtaler i markedet, bla, med Forsvaret ogStatens tjeneste reiser noe de ikke gjorde i fjor.
Strawbery avtalen kommer også til å bety mye fremover og også eierskapet i Strawbery Bank.
Det kan når som helst komme et bud på Norwegian Group, selskapet har en solid forankring i det Nordiske markedet som er svært attraktiv, samtidig som de er godt forankret i rutenettet utenfor Norden.


Det er med andre ord mye som blir unnlatt å fokusere på i fora, og det er sikkert mye annet positivt også.
Redigert i dag kl 21:13 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 20:56 352

Mulig det er naivt å tro at selskapet ikke kan bli oppkjøpt, men Nordeas Hans Erik Jacobsen er en meget dreven analytiker.
Han har definitivt et poeng i stordriftfordelene ved å ha en storeier.
Samme at det er helårsdrift på turistmen inn til Norge. Norden er visstnok et meget godt marked.

Det er nå at aksjen er attraktivt priset, men ved et reelt salg ville alle faktorer som avtaler med Boeing, Kontrakter ,cash mm. blitt regnet inn. Det er ikke et konkursbo.

Hvis det skulle skje at det blir redusert reisevirksomhet blant folk og inntektene stuper, så vet Karlsen bedre enn noen hvordan Norse Atlantic har det nå. Fattig, trist og ingen som vil låne dem penger.

Jeg tror det er stor aktivitet på Fornebu for tiden, ikke bare medQ2.

JF har handlet forholdsvis stort til 10,71. Jeg er nokså sikker på at hvis han luktet at kan kunne handle 9 - 8 eller 7 kroner så hadde han heller gjort det. Det gjelder også andre investorer.

Listene viser også store kjøp på toppen (ligger på Xtrainvestor)

Det er noen gode sprik også i tidligere consensus estimater. Kanskje de 770000 passasjerer mer i kvartalet har betalt god pris for billettene.

Ransen
I dag kl 21:05 319

Norwegian er særdeles flinke på EN ting, det er å kutte ut ulønnsomme ruter før tapene blir for store. Dette har de fra Kjos før han ble stormannsgal og mistet kontrollen.
SAS kjører på selv om rutene ikke er lønnsomme, det har liksom vært merkevaren deres, men nå blir det nok endringer når KLM skal regjere.
Forøvrig Kjøpte KLM/AirFrance SAS for å få tilgang til Norden. De betalte 14,5 milliarder og fikk 70 milliarder i gjeld på kjøpet.

Vil tro at NAS er et godt kjøp til 25 milliarder da....
upsidedown
I dag kl 21:45 167

Du misforstår meg.
Jeg har aldri sagt at NAS ikke kan bli oppkjøpt eller delvis kjøpt av en stor aktør, men akkurat nå og inntil båndene med staten er kuttet vil det ikke skje. Og jeg er rimelig sikker på at noen av dem som har eksponert seg selv med masse short har bra call på alt som skjer rund Norwegian akkurat nå.

En aktør som prøver å utnytte at Norwegian ser svak ut per nå vil bli mottatt med skepsis overalt. Spesielt hos staten som har lagt inn mye penger for å få selskapet på beina. Så nei!

SAS er en annen skål, de må gjennom en konkurs og det var vanskelig å finne noen som ville satse videre der.

Jeg har skrevet det før at jeg tror Star Alliance er neste skritt for Norwegian når tiden er moden. De ekspanderer i Finland og det er også fra politisk hold i Finland uttrykt ønske om at de skal sette opp ruter internt i landet. Finnair er tilsluttet Oneworld, så også der har Star Alliance et hull å tette.

Men dette er min spekulasjon og jeg kan selvsagt bomme like mye som flyanalytikeren.
Redigert i dag kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 21:49 149

Veldig fint at Norwegian nå er nr. 2 av flyselskaper i Finland da, også en stor fordel med Strawberry som ekspanderer kraftig i Finland m.