NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
nad.oslo
12.07.2024 kl 14:32
2909
Dukker du opp i alle aksjer når de har falt , eksperten.
Samme stil i alle aksjer, sitter og venter på ytterligere nedgang. Hoppa på du på 10.20? Nå er du ute sikkert også begynner du med ekspert analyser
Samme stil i alle aksjer, sitter og venter på ytterligere nedgang. Hoppa på du på 10.20? Nå er du ute sikkert også begynner du med ekspert analyser
Redigert 12.07.2024 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
Gratulerar till din nya roll i Chartterfeber😂
golf`ern
12.07.2024 kl 15:12
2798
Dæven risch, det og være negativ til NAS her inne er jo verre enn å banne i kjerka, men det har du sikkert skjønt allerede.
Det er jo her på forumet de virkelige ekspertene sitter, de som skriver 20-30 NAS-innlegg hver dag ,uke etter uke, mnd etter mnd,
hvor de gjentar seg selv i det uendelige...
Det er jo her på forumet de virkelige ekspertene sitter, de som skriver 20-30 NAS-innlegg hver dag ,uke etter uke, mnd etter mnd,
hvor de gjentar seg selv i det uendelige...
upsidedown
12.07.2024 kl 15:41
2670
Ikke engang shorterne trodde på de siste analysene og startet inndekningen, så ja med fasit i hånda er ekspertisen her hakket bedre. Faktisk en som traff nær blink på Q2, der 8 analytikere hadde skivebom.
Vorge
12.07.2024 kl 15:51
2674
Ser at Worldquant nå prøver å vinne kampen for shorterne alene. Har tidligere sett dem gjøre tilsvarende move i en annen aksje jeg fulgte tett - og der skjedde det samme. De kom sent på banen og ble påført kjempetap da den andre short-aktøren slapp krystallkulen (ref Paradise Hotel) først. Men tap ble det, de måtte slukøret kjøpe tilbake cirka 20mnok høyere enn de solgte aksjene. Dette var et oljeselskap.
upsidedown
12.07.2024 kl 16:09
2602
De fleste av shorterne var klar over at analysene på 12 og 10,20 kom fra betalt service og brukte det for å skremme ut flere aksjer. Nok en gang kan man konkludere med at anonym handel kan misbrukes i stor stil for å villede markedet.
upsidedown
12.07.2024 kl 16:28
2538
KanonBra5 skrev 👍👍👍👍👍👍👍👍 https://newsweb.oslobors.no/message/623590
Personlig vil jeg nå redusere aktiviteten fremover på HO da jeg stort sett er aktiv i en aksje når jeg er på kjøperen.
PS!
Nordea har handlet brukbart i det siste, så diskusjoner om oppkjøp kan fort dukke opp i media igjen - bare så du vet det Ransen👍
Det har vært en fornøyelse å dele synspunkter med dere gjennom to måneder, selvom vi av og til har ulike synspunkter.
God helg og en fortreffelig høst til alle.
PS!
Nordea har handlet brukbart i det siste, så diskusjoner om oppkjøp kan fort dukke opp i media igjen - bare så du vet det Ransen👍
Det har vært en fornøyelse å dele synspunkter med dere gjennom to måneder, selvom vi av og til har ulike synspunkter.
God helg og en fortreffelig høst til alle.
Skal holde brønnen varm for deg mens du er borte, og ikke for å krangle, men det er fortsatt bare sommer.
Tja ble en grei utgang på uka dette, nyt sola godtfolk!
Tja ble en grei utgang på uka dette, nyt sola godtfolk!
Winter is Here
12.07.2024 kl 16:47
2656
CFO khøper aksjer for ca. 200 K, hvorfor hører ikke han på analytikere. DNB skal shorte for å kjøpe ekstra til billigere penger
Primary insider Hans-Jørgen Wibstad, Chief Financial Officer (CFO) at Norwegian Air Shuttle ASA, has today purchased 20,000 shares at a price of NOK 11.15 per share. Following this transaction, Mr Wibstad holds 90,000 shares in the company.
Primary insider Hans-Jørgen Wibstad, Chief Financial Officer (CFO) at Norwegian Air Shuttle ASA, has today purchased 20,000 shares at a price of NOK 11.15 per share. Following this transaction, Mr Wibstad holds 90,000 shares in the company.
Redigert 12.07.2024 kl 16:51
Du må logge inn for å svare
rischioso
12.07.2024 kl 17:00
2708
Ble nok noe hjelp fra shortinndekking i dag (ny oppdatering over helga), men endte kun knappe 40øre over 10kroningen så kort vei ned igjen til start før nedtellingen til 1-sifret kurs for alvor begynner. Håper i alle fall noen benyttet denne unike muligheten, men legger vi stemningen på forumet til grunn så er nok mange lenket til håpmasta og blir med ned igjen - uansett, hvert sitt valg...;)
God helg!
God helg!
rischioso
12.07.2024 kl 17:01
2711
Klassiske små støttekjøp - verken mer eller mindre...;)
Redigert 12.07.2024 kl 17:01
Du må logge inn for å svare
Pilteri
12.07.2024 kl 17:01
2713
Winter is Here skrev Det er på tide å ta helg :)
Enig, for ikke å si 4 uker ferieeeee😁
minsin
12.07.2024 kl 17:24
2637
Ja Risotto- du var for sein her også...ble igjen på "perrongen" , når toget gikk.
40 øre er ett relativt begrep... rettere å bruke prosentvis avkastning :-)
40 øre er ett relativt begrep... rettere å bruke prosentvis avkastning :-)
Strategi
12.07.2024 kl 17:28
2616
Lurer på hvordan det føles å kun servere drit på nettet.
Hva prater du og familien om rundt middagsbordet, dersom du har noen.
Stolt av jobben din kan du umulig være, så da blir det vel mye vær og vind.
Noen som helst form for etikk, er i alle fall mangelvare.
Hva prater du og familien om rundt middagsbordet, dersom du har noen.
Stolt av jobben din kan du umulig være, så da blir det vel mye vær og vind.
Noen som helst form for etikk, er i alle fall mangelvare.
karve
12.07.2024 kl 17:39
2633
Oppgulp og sterkt behov for oppmerksomhet må jo være diagnosen her. De finnes dessverre overalt, fikk ikke nok oppmerksomhet som barn. Tragisk spør du meg 🤯🤢
Kåre Grønn
12.07.2024 kl 17:50
2632
Snakk heller om Norwegian her inne pleaseeee... Tror det Geir Karlsen har gjort, er en genistrek. Nå er pilotene dødsmotiverte for å gjøre en fantastisk jobb og det blir ikke streikefare på 10 år nå (selskapet trenger ro). Overskriften hjelper også politikere til å forstå at konkurransen er hard i Europa mellom flyseskapene. Langsiktig er NAS gull! Hold og ta ferie nå! Håper ikke dette går for raskt opp men sakte men sikkert arbeider seg oppover! Lenge leve long- aksjonærene (hjerte for NAS)!! Hau hau!!
Redigert 12.07.2024 kl 17:50
Du må logge inn for å svare
HT2
12.07.2024 kl 19:18
2400
Hva er vitsen med meglerhusenes kursmål når de opp- og nedgraderes 40-50% ukentlig? Kan de ikke heller bare si "Kanskje skal vi opp, kanskje skal vi ned.... Vi aner egentlig ikke:)
YNWA250505
12.07.2024 kl 19:20
2419
Kort fortalt
Flyselskapene advarer om store forsinkelser i sommer på grunn av mangel på ansatte og dårlig vær.
Norwegian og 16 andre selskaper har sendt brev til EU-kommisjonen for luftfart, og ber om hjelp.
Forsinkelsene har allerede påvirket millioner av passasjerer.
Flyselskapene advarer om store forsinkelser i sommer på grunn av mangel på ansatte og dårlig vær.
Norwegian og 16 andre selskaper har sendt brev til EU-kommisjonen for luftfart, og ber om hjelp.
Forsinkelsene har allerede påvirket millioner av passasjerer.
Fjellbris
12.07.2024 kl 19:27
2388
Ja sånn går no dagan for riscioso på børs og HO forumet, snur kappen med vinden og sine argumenter utifra om han er inne eller ute av en aksje😉 Grattis så mye igjen med flott Q2 rapport og børsdag alle NAS aksjonærer, Q3 kommer til å bli fantastisk for selskapet😀👍
Redigert 12.07.2024 kl 19:28
Du må logge inn for å svare
Ransen
12.07.2024 kl 19:54
2316
Man skal ikke høre på disse fantasinissene. De konkurrerer mot hverandre om å få mest klikk på artikklene. Samme folkene dummet seg kraftig ut ved å regne på Norwegian i forkant av Q2. Se også på tidligere consensus, det er store avvik i forhold til rapporteringen.
Nå sitter de å gremmes da hele norge har en mening om den jobben de gjør, men ikke kan. Dritflaut er det.
Først sabler de kursmål, noen med hele 100% etter at Karlsen nedjusterte resultatet med 15% da det ble klart at Q2 ikke hadde den etterspørselen som de ønsket. Så rart, media advarte om streik, påsken kom i Q1 og Sommeren var i april-mai.
Nå ser plutselig både Q3 og Q4 meget bedre ut, og i tillegg så kommer det en situasjon der det vil være redusert kapasitet i europa. Dette har vært advart om lenge. Leveringsproblemer av nye fly og motorproblemer som foreløpig gjelder 600 stk A321 med P/W motor.
Store anerkjente shortere er i siste tiden kommet på listen med veddemål på kraftig nedgang etter Q2 fremleggelsen i dag. Tror vi skal huske at når Fredriksen handler i en aksje, så er det stigning på gang.
Mye skal inndekkes de neste dagene/ukene, kontantbeholdningen renner over og rentebærende gjeld krymper. De tjener penger og de sparer penger der de kan, de er flinke, observante og endringdyktige. Ambisjonen er å vokse sakte fremover, jekker ned til samme takt som i 2023.
Jeg velger å ha ene øyet på det tekniske, som i sum indikerer oppgang fra nå og utover høsten.
God helg alle
Nå sitter de å gremmes da hele norge har en mening om den jobben de gjør, men ikke kan. Dritflaut er det.
Først sabler de kursmål, noen med hele 100% etter at Karlsen nedjusterte resultatet med 15% da det ble klart at Q2 ikke hadde den etterspørselen som de ønsket. Så rart, media advarte om streik, påsken kom i Q1 og Sommeren var i april-mai.
Nå ser plutselig både Q3 og Q4 meget bedre ut, og i tillegg så kommer det en situasjon der det vil være redusert kapasitet i europa. Dette har vært advart om lenge. Leveringsproblemer av nye fly og motorproblemer som foreløpig gjelder 600 stk A321 med P/W motor.
Store anerkjente shortere er i siste tiden kommet på listen med veddemål på kraftig nedgang etter Q2 fremleggelsen i dag. Tror vi skal huske at når Fredriksen handler i en aksje, så er det stigning på gang.
Mye skal inndekkes de neste dagene/ukene, kontantbeholdningen renner over og rentebærende gjeld krymper. De tjener penger og de sparer penger der de kan, de er flinke, observante og endringdyktige. Ambisjonen er å vokse sakte fremover, jekker ned til samme takt som i 2023.
Jeg velger å ha ene øyet på det tekniske, som i sum indikerer oppgang fra nå og utover høsten.
God helg alle
Redigert 12.07.2024 kl 19:57
Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
12.07.2024 kl 20:20
3198
Det er direkte pinlig å se hvordan de fleste meglerhusene opptrer i Norwegian og utelukkende prøver å manipulere kursen i hytt å pine
De skal liksom være tett på selskapet og flybransjen, men er ikke i nærheten av å treffe med estimatene sine, kan like godt ringe en spåkone og få bedre treffsikkerhet på inntjening og kursmål
De skal liksom være tett på selskapet og flybransjen, men er ikke i nærheten av å treffe med estimatene sine, kan like godt ringe en spåkone og få bedre treffsikkerhet på inntjening og kursmål
NASLover
12.07.2024 kl 20:27
3187
kokkohill skrev NAS: DNB MARKETS NEDJUSTERER KURSMÅL TIL 14 (17) 😜
Tror vi kan bare le av analytiker sine kursmåler som de setter for Norwegian. Altså ingen er nærheten av aktuelt tall. Skjønner ikke hvorfor plutselig igjen nedjusterer DNB kursmålet etter bedre enn ventet Q2 tall?
NASLover
12.07.2024 kl 20:46
3146
DNB revised target price basis,
Tror det blir overraskende Q3 tall også
Estimate revisions. We have cut our 2024e adj. EBIT by 13% and 2025e by 12% on our updated forecasts for the reduced guidance from the June traffic figures, reflecting the weaker market outlook and revised aircraft delivery schedule due to the Boeing delivery challenges. Our 2024e EBIT reflects a flat yield YOY, CASK excluding fuel of NOK0.49, up 2% YOY, fuel price of USD830/mt, and USDNOK of 10.7
Tror det blir overraskende Q3 tall også
Estimate revisions. We have cut our 2024e adj. EBIT by 13% and 2025e by 12% on our updated forecasts for the reduced guidance from the June traffic figures, reflecting the weaker market outlook and revised aircraft delivery schedule due to the Boeing delivery challenges. Our 2024e EBIT reflects a flat yield YOY, CASK excluding fuel of NOK0.49, up 2% YOY, fuel price of USD830/mt, and USDNOK of 10.7
YNWA250505
12.07.2024 kl 20:48
3147
gandhi-21 skrev Gammelt nytt ja, du står på perrongen skjønner jeg 😆
Perrongen? Tenker du på flystyrten fra kr 18? Gammelt nytt kan du si, men meget relevant og ikke bare advarsler. Dette har slått til og medfører enorme kostnader også for Norwegian. 82% av aksjene i fri flyt er enormt. Sitter stort sett bare småløker i NAS.
YNWA250505
12.07.2024 kl 20:49
3200
Er ikke kursmålene fra de fleste mellom 10-13 da. Hva er kursen nå?
oivindl
12.07.2024 kl 20:53
3194
"endte kun knappe 40øre over 10kroningen”
Tja, hvor mye er egentlig en tikroning?
Rischioso prøver igjen å villede med sine kommentarer.
Tja, hvor mye er egentlig en tikroning?
Rischioso prøver igjen å villede med sine kommentarer.
Pilteri
12.07.2024 kl 21:06
3142
YNWA250505 skrev Er ikke kursmålene fra de fleste mellom 10-13 da. Hva er kursen nå?
Om du ikke greier å finne kursen på aksjen så tror jeg du bare skal slutte med disse "aksjegreiene". Hold deg heller med livepoolfansen og søk sosialt fellesskap😁
clanz
12.07.2024 kl 21:11
3122
DnB nedjusterer iht. ny guiding som også ble gjentatt i Q3 presentasjonen.
Egentlig helt ok om kursen er i 14 kr om et år.. det er opp 23% fra idag, men tenker den kan gå høyere enn det derfra.
Egentlig helt ok om kursen er i 14 kr om et år.. det er opp 23% fra idag, men tenker den kan gå høyere enn det derfra.
Slettet bruker
12.07.2024 kl 22:24
2931
Aksjen endte 139 øre over 10 kroner.
Hva er det du vil med dette sprøytet?
NAS har mer enn 82-tusen Nordnet-kunder som aksjonærer. Antallet har vært stabilt over lengre tid.
Å forsøke å snakke ned denne folkeaksjen er komplett latterlig og fåfengt.
Hva er det du vil med dette sprøytet?
NAS har mer enn 82-tusen Nordnet-kunder som aksjonærer. Antallet har vært stabilt over lengre tid.
Å forsøke å snakke ned denne folkeaksjen er komplett latterlig og fåfengt.
Redigert 12.07.2024 kl 22:24
Du må logge inn for å svare
rischioso
12.07.2024 kl 22:45
2868
Perrongen, NOPE - Har nok heller tatt et mye safere bet og så langt nok en innertier...;)
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165805/view/6073468
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165805/view/6073468
rischioso
12.07.2024 kl 22:46
2865
NOPE - jeg sa 10-kroningen - altså 40øre over 10,99....;)
Og, jeg snakker ikke ned caset - om du føler at realiteter snakker ned caset så burde du nok revurdere posisjonen.
Null kostnadskontroll, garantert forsinket levering av nye og mer fuelvennlige fly fra Boeing langt frem i tid (11-13mdr - ender sikkert lengre enn estimert) noe som vil føre til svindyre innleie av fly og bruk av gamle drivstoffslukere og topper vi det med liten hedging av fuel så legger det føringer for nye skuffelser fremover mot et historisk svakt Q - timing er nøkkelen, dette er et veldig sesongbetont case hvor de som kan fly er ute eller har lettet seg en del den siste perioden og øker igjen på nyåret - slik er det bare enten man liker det eller ei, men for all del - det er jo lov å håpe på at denne ene gangen blir et historisk unntak...;)
Og, jeg snakker ikke ned caset - om du føler at realiteter snakker ned caset så burde du nok revurdere posisjonen.
Null kostnadskontroll, garantert forsinket levering av nye og mer fuelvennlige fly fra Boeing langt frem i tid (11-13mdr - ender sikkert lengre enn estimert) noe som vil føre til svindyre innleie av fly og bruk av gamle drivstoffslukere og topper vi det med liten hedging av fuel så legger det føringer for nye skuffelser fremover mot et historisk svakt Q - timing er nøkkelen, dette er et veldig sesongbetont case hvor de som kan fly er ute eller har lettet seg en del den siste perioden og øker igjen på nyåret - slik er det bare enten man liker det eller ei, men for all del - det er jo lov å håpe på at denne ene gangen blir et historisk unntak...;)
Redigert 12.07.2024 kl 22:59
Du må logge inn for å svare
NASLover
12.07.2024 kl 23:10
2799
YNWA250505 skrev Er ikke kursmålene fra de fleste mellom 10-13 da. Hva er kursen nå?
Hvor var kursen når analytikerne spådde 22-25?????
rischioso
12.07.2024 kl 23:43
2704
Istedenfor å snakke om snøen som falt i fjor så burde vi heller fokusere på det som skjer nå. Det burde ikke være noen uenighet om at dette skuffende Q gjorde at det ble nedgradering over hele linja med kursmål nede på 12 tallet og kursen befinner seg rundt det nivået nå.
Videre så er det meldt om svakere utvikling fremover noe som burde fortelle de fleste at det ikke trigger kurs, men heller vil virke som et anker - derav mitt kursmål på 1-siffret - om ikke alt for lenge da markedet vil veldig snart begynne å prise inn nok et svakere Q som historisk kommer i vintermånedene.
Ja, jeg skjønner at det er frustrerende og noe som går i mot ens egne håp, men jo raskere man kan legge håpet til side og heller fokusere på det selskapet selv melder jo mindre blir tapet og man slipper å bli med heisen ned igjen.
Videre så er det meldt om svakere utvikling fremover noe som burde fortelle de fleste at det ikke trigger kurs, men heller vil virke som et anker - derav mitt kursmål på 1-siffret - om ikke alt for lenge da markedet vil veldig snart begynne å prise inn nok et svakere Q som historisk kommer i vintermånedene.
Ja, jeg skjønner at det er frustrerende og noe som går i mot ens egne håp, men jo raskere man kan legge håpet til side og heller fokusere på det selskapet selv melder jo mindre blir tapet og man slipper å bli med heisen ned igjen.
YNWA250505
12.07.2024 kl 23:51
2691
Å så tøff. Jeg vet kursen og den er ikke akkurat høy. At du ikke skjønte poenget er ikke noe nytt.
clanz
13.07.2024 kl 00:05
2664
Du glemte å si at alle andre flyselskaper sliter med å få nye fly levert
.. i tillegg har mange motorproblemer. Det gjør at veksten framover reduseres... og alt annet likt høyere yield og fyllingsgrad.
Sesongvariasjoner som du påpeker er elementært og forventet....
.. i tillegg har mange motorproblemer. Det gjør at veksten framover reduseres... og alt annet likt høyere yield og fyllingsgrad.
Sesongvariasjoner som du påpeker er elementært og forventet....
rischioso
13.07.2024 kl 01:13
2599
Hadde jeg sagt det du påstår jeg glemte så hadde jeg jo løyet og det gjør jeg ikke. Din påstand betyr jo at Boeing har leverings stopp og det er jo ikke meldt - det som er meldt er at de er forsinket og det er jo noe annet. At NAS ligger 11-13 mdr kanskje lengre bak i køen betyr jo nettopp at det er noen andre som får levert fly tidligere dermed faller resten av det du sier i denne sammenheng bort...;)
Når det kommer til sesongvariasjoner så viste jeg ikke kun til det - det kommer på toppen av at selskapet meldte om svakere etterspørsel fremover derav nedjustert guiding...
Når det kommer til sesongvariasjoner så viste jeg ikke kun til det - det kommer på toppen av at selskapet meldte om svakere etterspørsel fremover derav nedjustert guiding...
Redigert 13.07.2024 kl 01:14
Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
13.07.2024 kl 01:21
2583
Sikkert mange som shortet Nas på 17-18kr.
Er vel de som gnåler høyest her inne.
Er du kanskje en av de?
At verdien av selskapet ligger under cashbeholdning er vel Litt drøyt, tenker jeg.
Er vel de som gnåler høyest her inne.
Er du kanskje en av de?
At verdien av selskapet ligger under cashbeholdning er vel Litt drøyt, tenker jeg.
clanz
13.07.2024 kl 01:26
2593
Kapasiteten til Boeing er redusert... dette forstår du også ikke kun gjelder Norwegian?
Og en rekke fly har motorproblemer... dette gjelder flyselskaper i hele bransjen, men IKKE Norwegian.
Dessuten guidet Norwegian at booking tallene var stabilisert seg siste to ukene.... og med det flotte norske sommerværet de neste ukene kan trenden snu videre....
Ellers forstår jeg ikke hvordan du får normale sesong variasjoner på toppen av nedjustert guiding... akkurat som vintersesongen kommer som en overraskelse på et flyselskap? dette er selvsagt innbakt i guidingen for 2024.
Og i 2025 ligger det an til rentenedsettelser og trolig økt forbruk på ferie... så fremtiden er ikke så svart...
Og en rekke fly har motorproblemer... dette gjelder flyselskaper i hele bransjen, men IKKE Norwegian.
Dessuten guidet Norwegian at booking tallene var stabilisert seg siste to ukene.... og med det flotte norske sommerværet de neste ukene kan trenden snu videre....
Ellers forstår jeg ikke hvordan du får normale sesong variasjoner på toppen av nedjustert guiding... akkurat som vintersesongen kommer som en overraskelse på et flyselskap? dette er selvsagt innbakt i guidingen for 2024.
Og i 2025 ligger det an til rentenedsettelser og trolig økt forbruk på ferie... så fremtiden er ikke så svart...