NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 76876

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
I går kl 20:20 1866

Det er direkte pinlig å se hvordan de fleste meglerhusene opptrer i Norwegian og utelukkende prøver å manipulere kursen i hytt å pine

De skal liksom være tett på selskapet og flybransjen, men er ikke i nærheten av å treffe med estimatene sine, kan like godt ringe en spåkone og få bedre treffsikkerhet på inntjening og kursmål
NASLover
I går kl 20:27 1842

Tror vi kan bare le av analytiker sine kursmåler som de setter for Norwegian. Altså ingen er nærheten av aktuelt tall. Skjønner ikke hvorfor plutselig igjen nedjusterer DNB kursmålet etter bedre enn ventet Q2 tall?
NASLover
I går kl 20:46 1792

DNB revised target price basis,
Tror det blir overraskende Q3 tall også

Estimate revisions. We have cut our 2024e adj. EBIT by 13% and 2025e by 12% on our updated forecasts for the reduced guidance from the June traffic figures, reflecting the weaker market outlook and revised aircraft delivery schedule due to the Boeing delivery challenges. Our 2024e EBIT reflects a flat yield YOY, CASK excluding fuel of NOK0.49, up 2% YOY, fuel price of USD830/mt, and USDNOK of 10.7
YNWA250505
I går kl 20:48 1787

Perrongen? Tenker du på flystyrten fra kr 18? Gammelt nytt kan du si, men meget relevant og ikke bare advarsler. Dette har slått til og medfører enorme kostnader også for Norwegian. 82% av aksjene i fri flyt er enormt. Sitter stort sett bare småløker i NAS.
Sven-Erik
I går kl 20:49 1785

Äntligen börjar ni norrmän förstå vad som pågår på er börs (casino) Anmäl dom skojarnatill finanstillsynet och Oslo börs, deras analyser är rent kriminella, häng ut dom i tidningarna, helt obegripligt det som får fortgå på Oslo börsen utan att finanstillsynet griper in, självklart kan dessa skojare tycka vad dom vill men dom ekonomiska vinningarna för dessa skojare är skamdalös!
YNWA250505
I går kl 20:49 1780

Er ikke kursmålene fra de fleste mellom 10-13 da. Hva er kursen nå?
oivindl
I går kl 20:53 1758

"endte kun knappe 40øre over 10kroningen”

Tja, hvor mye er egentlig en tikroning?
Rischioso prøver igjen å villede med sine kommentarer.
Pilteri
I går kl 21:06 1705

Om du ikke greier å finne kursen på aksjen så tror jeg du bare skal slutte med disse "aksjegreiene". Hold deg heller med livepoolfansen og søk sosialt fellesskap😁
clanz
I går kl 21:11 1686

DnB nedjusterer iht. ny guiding som også ble gjentatt i Q3 presentasjonen.
Egentlig helt ok om kursen er i 14 kr om et år.. det er opp 23% fra idag, men tenker den kan gå høyere enn det derfra.
Slettet bruker
I går kl 22:24 1488

Aksjen endte 139 øre over 10 kroner.
Hva er det du vil med dette sprøytet?

NAS har mer enn 82-tusen Nordnet-kunder som aksjonærer. Antallet har vært stabilt over lengre tid.
Å forsøke å snakke ned denne folkeaksjen er komplett latterlig og fåfengt.
Redigert i går kl 22:24 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 22:46 1423

NOPE - jeg sa 10-kroningen - altså 40øre over 10,99....;)

Og, jeg snakker ikke ned caset - om du føler at realiteter snakker ned caset så burde du nok revurdere posisjonen.

Null kostnadskontroll, garantert forsinket levering av nye og mer fuelvennlige fly fra Boeing langt frem i tid (11-13mdr - ender sikkert lengre enn estimert) noe som vil føre til svindyre innleie av fly og bruk av gamle drivstoffslukere og topper vi det med liten hedging av fuel så legger det føringer for nye skuffelser fremover mot et historisk svakt Q - timing er nøkkelen, dette er et veldig sesongbetont case hvor de som kan fly er ute eller har lettet seg en del den siste perioden og øker igjen på nyåret - slik er det bare enten man liker det eller ei, men for all del - det er jo lov å håpe på at denne ene gangen blir et historisk unntak...;)
Redigert i går kl 22:59 Du må logge inn for å svare
NASLover
I går kl 23:10 1357

Hvor var kursen når analytikerne spådde 22-25?????
rischioso
I går kl 23:43 1262

Istedenfor å snakke om snøen som falt i fjor så burde vi heller fokusere på det som skjer nå. Det burde ikke være noen uenighet om at dette skuffende Q gjorde at det ble nedgradering over hele linja med kursmål nede på 12 tallet og kursen befinner seg rundt det nivået nå.

Videre så er det meldt om svakere utvikling fremover noe som burde fortelle de fleste at det ikke trigger kurs, men heller vil virke som et anker - derav mitt kursmål på 1-siffret - om ikke alt for lenge da markedet vil veldig snart begynne å prise inn nok et svakere Q som historisk kommer i vintermånedene.

Ja, jeg skjønner at det er frustrerende og noe som går i mot ens egne håp, men jo raskere man kan legge håpet til side og heller fokusere på det selskapet selv melder jo mindre blir tapet og man slipper å bli med heisen ned igjen.
YNWA250505
I går kl 23:51 1246

Å så tøff. Jeg vet kursen og den er ikke akkurat høy. At du ikke skjønte poenget er ikke noe nytt.
clanz
I dag kl 00:05 1215

Du glemte å si at alle andre flyselskaper sliter med å få nye fly levert
.. i tillegg har mange motorproblemer. Det gjør at veksten framover reduseres... og alt annet likt høyere yield og fyllingsgrad.

Sesongvariasjoner som du påpeker er elementært og forventet....
rischioso
I dag kl 01:13 1129

Hadde jeg sagt det du påstår jeg glemte så hadde jeg jo løyet og det gjør jeg ikke. Din påstand betyr jo at Boeing har leverings stopp og det er jo ikke meldt - det som er meldt er at de er forsinket og det er jo noe annet. At NAS ligger 11-13 mdr kanskje lengre bak i køen betyr jo nettopp at det er noen andre som får levert fly tidligere dermed faller resten av det du sier i denne sammenheng bort...;)

Når det kommer til sesongvariasjoner så viste jeg ikke kun til det - det kommer på toppen av at selskapet meldte om svakere etterspørsel fremover derav nedjustert guiding...
Redigert i dag kl 01:14 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
I dag kl 01:21 1112

Sikkert mange som shortet Nas på 17-18kr.
Er vel de som gnåler høyest her inne.
Er du kanskje en av de?
At verdien av selskapet ligger under cashbeholdning er vel Litt drøyt, tenker jeg.
clanz
I dag kl 01:26 1101

Kapasiteten til Boeing er redusert... dette forstår du også ikke kun gjelder Norwegian?

Og en rekke fly har motorproblemer... dette gjelder flyselskaper i hele bransjen, men IKKE Norwegian.

Dessuten guidet Norwegian at booking tallene var stabilisert seg siste to ukene.... og med det flotte norske sommerværet de neste ukene kan trenden snu videre....

Ellers forstår jeg ikke hvordan du får normale sesong variasjoner på toppen av nedjustert guiding... akkurat som vintersesongen kommer som en overraskelse på et flyselskap? dette er selvsagt innbakt i guidingen for 2024.

Og i 2025 ligger det an til rentenedsettelser og trolig økt forbruk på ferie... så fremtiden er ikke så svart...
rischioso
I dag kl 01:33 1094

Vi kan i alle fall være enige om at markedet (meg selv inkludert) er uenige med deg noe kursutviklingen beviser, men uenighet er jo lov for noen må jo forbli aksjonærer og bli med videre ned så helt normalt at ikke alle er enige ...;)

Nå er det natt så jeg takker for meg for denne gang.

Fortsatt god helg!
Slettet bruker
I dag kl 11:04 614

To ting.

Du betaler altså med en tier når du er i butikken og kjøper deg en banan til 10,90?

Du vet ingenting om mine posisjoner, men har lagt deg til en uvane med å oppføre deg som om du gjør det. Dette gjør du med flere forumbrukere. Idiotisk.
Redigert i dag kl 11:04 Du må logge inn for å svare
oivindl
I dag kl 11:48 526

"NOPE - jeg sa 10-kroningen - altså 40øre over 10,99....;)”

Ikke gjør deg dummere enn du er.
10-kroningen er 10,00!
oivindl
I dag kl 11:55 509

Kompenserer det for kjempesmellene i ALT og CODE?
De virker ikke mye safe.
Den ene ned 70% i år, den andre klarte det på tre måneder.
rischioso
I dag kl 13:31 340

RE - Du betaler altså med en tier når du er i butikken og kjøper deg en banan til 10,90?

* Litt spesielt men ikke helt overraskende at en banan ble brukt i eksemplet ditt uten at vi behøver å gå dypere inn på det....;)

Og hadde jeg ment 10 blank så hadde jeg skrevet 10 blank - termen 10-kroningen var brukt som 10-tallet og mener du eller andre kverulanter at det fortsatt skal kunne kveruleres på så er det altså nå avklart. Det ble nok forstått av de fleste når jeg skrev knappe 40 øre unna 10-kroningen altså 10-tallet for regneøvelsen 11,39-0,4 = 10,99 burde ikke ha bydd på for store utfordringer.

Når det kommer til posisjonen din i.e. mye, lite eller ingenting så sa jeg at du kanskje burde tenke på å revurdere - altså ingen påstand om noe som helst så igjen misforstått ei heller kan du snakke for andre noe du dessverre ofte gjør spesielt når du går tom for argumenter og akkurat det hører jo ikke til sjeldenhetene...;)

Fortsatt god helg!
Redigert i dag kl 13:34 Du må logge inn for å svare
minsin
I dag kl 14:26 238

safe bet ? - vel da er det best å ha kapitalen liggende på konto...

Nas ga meg 6-7 pst netto avkastning , på en par-3 dager - er rimelig fornøyd

Har selv endel aksjer i NTI - gir avkastning over tid , men langt fra så spennende.

rischioso
I dag kl 14:49 196

Ikke uenig i at det vil komme gode, men heller mer kortsiktige tradingmuligheter i NAS med forbehold om at man timer riktig. For å sitte long i NAS som er et case hvor det meste av oppgangen fra høysesongen har det med å forsvinne i lavsesongen så sier det seg selv at long ikke er det rette her.

Topper vi så det med alle andre utfordringer som lav hedging vs høy oljepris, dagens gamle drivstoffslukende maskinger vs 1år+ forsinkelse på nye drivstoff besparende fly fra Boeing og ikke minst at selskapet selv har gått ut og nedjustert guidingen på basis av det og at analytikerne har nedjustert kursmåla av samme grunn hvor markedet allerede nå begynner å prise inn lavsesongen da markedet alltid ligger foran så ser jeg ikke helt hvorfor noen mener at det er nå man skal være inne - tror nok heller slike påstander kommer fra de som sitter låst etter det nylige kursraset - naturlig nok, men det endrer jo ikke de utfordrende realitetene som nevnt ovenfor...;)
Redigert i dag kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 14:57 175

Det er det som er fint i selskaper det det er mange småsparere. I følge Warren Buffet så er hele 60-70% av småsparerne ute av stand til å følge med investeringen sin. De følger ofte bare strømmen og er ofte regulert med stop-loss. Det kan derfor bli relativt enkelt å inndekke shorten til forholdvis lav kurs da det fortsatt er mange selgere på disse nivåene som nekter å erkjenne styrken til NAS etter de svært positive tallene i går.

Det er flere tydelige signaler her nå.
-Q2 ble mye bedre enn antatt da selskapet er i stand til å håndtere økte kostnader og lavere inntekter forholdsvis kjapt. Flinke folk.
-Finansdirektøren kjøper aksjer i selskapet
-Shorterne redurerer sine posisjoner.

Geir Karlsen holder på guidingen for 24 og sier at Q3 og Q4 ser bra ut så langt. Det kommer tider med redusert tilbud, og NAS kan omstille seg raskt med de fleksible leasingkontaktene for å flytte på og sette inn kapasitet ved behov.

Nas er igjen nr 1 i europa på punklighet, det setter kundene pris på.

NAS er i en meget gunstig finansiell posisjon, det er nærmest umulig å finne noen tilsvarende.

De fastholder på utbytte.

Mitt kursmål i 2024 er 20 kroner. Det er også iht tekniske analyser.
Nexhal
I dag kl 15:10 156

eh.. til dere godt folk som har kommentert de siste dagene... hjelpes.

Om man fokuserer mer på netto cash & inntjening - Hva som påvirker dette fremover , så litt mindre på kontant beoldningen & kursmål. så virker norwegian greit priset nå. Så vet vi at den går irrasjonelt høyt & lavt. Norwegian har en tendes til å falle i børsverdi fra vår til høst, å øke i verdi fra høst til vår.

- Norwegian trenger ikke tenke på streik de neste årene, dette påvirket resultatet i Q2 i stor grad på bestilliger, ombookinger & engangs utgift til piloter.
- 5.5% renter på kontant beholdningen på 11.5 milliarder. ( av dette er 823 millioner satt av til utbytte i 2026)
- Norwegian og Widerøe har fått store avtaler med forsvaret. Her er staten som motpart.
- Produksjon av bærekraftig drivstoff, E-fuel. + kanskje norske flyselskaper blir subsidiert for andel grønn drivstoff, som har en høy kostnad

m.m

Uansett jeg snitter ned på lavere kurser, å ser frem til de neste årene.
Ser ut som lufhansa sliter med kostnader også.

https://www.ba.no/klimakravene-i-luftfarten-regjeringen-taus-om-gronn-stotte-til-flyselskap/s/5-8-2543916
https://e24.no/boers-og-finans/i/l3kkG3/norwegian-faar-milliardkontrakt-med-forsvaret
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/13/8154593/lufthansa-med-resultatvarsel

Redigert i dag kl 15:15 Du må logge inn for å svare
HerbM
I dag kl 16:31 28

Lett å overaske positivt når de endrer guidingen like før kvartalsrapporten. En fin finte der :)

Hardere konkuranse, lavere billettpriser, trøbel med pilotene er noe av det vi har opplevd så langt i år. Nas ble priset for høyt i vår, og blir sikkert priset for lavt i høst, og da er jeg klar, akkurat som i fjor.