NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 181617

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 22:00 2623

Sist hadde han et volum på 140m aksjer. Det er blitt omsatt mer enn 3x det volumet bare de siste dager etter tallslipp så ingen grunn til å kjøpe dyrt utenfor børs og i alle fall ikke når det mest sannsynlig vil bli enda rimeligere fremover - slik tenker også JF derav kallenavnet Storeulv så det er nok kun rødhetter som tror at kursen vil øke fremover ....;)
upsidedown
13.07.2024 kl 21:57 2604

Nei, du var ute med 1-sifret før kursmålene på 12 og 10,20 kom.
Trenger du hjelp for å huske?
Redigert 13.07.2024 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 21:56 2536

Kursmålet mitt på 1-sifret er nytt og ble til etter presentasjonen i likhet med analytikernes betydelige nedjusteringer. Vi må gi det litt tid, men det kommer...;)
upsidedown
13.07.2024 kl 21:53 2485

Dette kan jo kun ha akademisk interesse for deg, siden kursmålet ikke er oppfylt…:-)…Ikke sant?
Redigert 13.07.2024 kl 21:56 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 21:47 2470

Dette henger jo ikke på greip - hvorfor skulle Storeulv vente på å få kjøpt til 13-14nok når han nå kan kjøpe til 10-11 og veldig snart og mest sannsynlig på 1-sifret så det finnes ikke noe vindu som lukker seg for han - han har så smått begynt å kjøpe for han kjenner flybransjen og vet at dette er tiden fremover for å få den beste prisen - som han gjorde sist når han sopet inn på 6 og 7 tallet -875nok/140m aksjer = 6,25nok...;)

https://www.dn.no/bors/norwegian/oslo-bors/emisjon/john-fredriksen-er-tildelt-aksjer-for-875-millioner-kroner-i-norwegian-eier-na-rundt-en-femtedel-av-selskapet/2-1-1015002
Redigert 13.07.2024 kl 21:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 21:40 2461

Hva vet du om jeg var på presentasjonen - det vet du jo like lite om som du vet hvordan det vil gå fremover så lenge du opprettholder dine tidligere estimater og kursmål gjennom å overse helt det selskapet melder og ikke minst nedjusteringene analytikerne har gjort som et resultat av nettopp det. Mao, det nytter ikke å være statisk når verken børsen eller caset er det. Jeg uttaler meg i alle fall iht det selskapet melder og forholder meg til analytikernes nedjusteringer - helt ulikt deg...;)
upsidedown
13.07.2024 kl 21:37 2458

Hvis det er meldt, må det ha vært passering 15 prosent.
Kanskje en kombinasjon. Med Storeulv dynastiet vet man aldri, men det er åpenbart at de sitter videre og det beste ville være om alt er relatert til nye kjøp.

Mulig de har kalkulert med at staten skulle løse ut sine opsjoner og de kunne få en saftig bit rundt 13-14. Det er vel rundt det staten trenger for å gå i null såvidt jeg har forstått. Men i arbeidsordren fra Stortinget fra mars står ikke kjøp/salg av flyaksjer på agendaen. Så næringsministeren må tilbake i Stortinget for å hente godkjenning og det tror jeg ikke vil skje til mai neste år og da er dette vinduet lukket også for Storeulv.
NASLover
13.07.2024 kl 21:16 2501

upsidedown skrev Innlegget er slettet
Om det ble utlånt da er det enkelt å sammenligne antall aksjer før aksjen nådde 18 tallet og etter og nå.
Det som jeg vet han solgte 2.5 millioner på høynivå kom frem gjennom børsmelding.....nesten samme tid når Sundt begynte å laste ned
Ransen
13.07.2024 kl 20:02 2629

Hvorfor var du ikke tilstede under presentasjonen og kunne fortelle Karlsen hvor alvorlig situasjonen er. Ser ut til at både ledelsen, flyanalytikerne og markedet har tatt feil. Pilene peker jo opp. Fint om du legger ut din analyse her så alle kan se. Det kan være nyttig for oss andre hvis det er parametre som vi ikke har tenkt på eller funnet.
upsidedown
13.07.2024 kl 20:02 2615

Får se om du bommer like mye her som når du hausser. Men det er notert!

Er du uenig i at NAS vil levere sitt beste Q3 gjennom alle tider?
Redigert 13.07.2024 kl 20:04 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 19:45 2635

Ja, mitt bet er at vi vil se 1-sifret kurs om ikke alt for lenge og det står ved lag slik situasjonen fremstår pr i dag.

Skremselspraten din er veldig misforstått. Om man blir skremt av at andre deler realiteter eller egne konklusjoner basert på realiteter så er det caset som skremmer og ikke budbringeren.

Det andre du skyter inn som ikke vedgår dette caset henger nok naturlig sammen med at du er gått tom for plausible argumenter om og rundt det vi faktisk diskuterer - deg om det...;)
Hardly
13.07.2024 kl 19:25 2594

Eller i PGS. Var ikke grenser hvor dårlig eller bra det gikk ettersom han var inne eller ute. Ble så lei av fyren at jeg blokkerte han.
NASLover
13.07.2024 kl 19:21 994

upsidedown skrev Innlegget er slettet
Oi oi oi....tror JF er etter spesifikk agenda her, en spesiell grunn at han bestandig laster opp på dette nivået . Vi vanlige aksjonær har lit peiling, kommer noe stor nyhet som kan overraske ?

Dette betyr at JF kjøpte så langt nå etter juni tall slik

1. 4.1 millioner allerede børsmeldt
2. 70k. allerede børsmeldt
3. 692k allerede børsmeldt
4. 652k melding kommer sikkert på mandag

Totalt . Over 5.5 millioner aksjer og sannsynligvis COUNTING
Redigert 13.07.2024 kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Ransen
13.07.2024 kl 18:50 1258

Etter å ha finlest rapporten og sett webcasten samt intervjuet med Geir Karlsen og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair så tror jeg vi kan vente gode trafikktall og gode kvarttalsrapporter reste av dette året. Det ser veldig bra ut for Norwegian. Det har åpenbart sin fordel med lav gjeldsgrad og god ballanse i disse tider.
Nye fly, riktignok forsinket blir faset inn fortløpende fremover og leasingkontraktene for tilbakelevering av de eldste(8 år gamle) flyene er fleksibel med tanke på kapasitetsutfordringen som flere melder om fra nå og et par år frem i tid.
Kan ikke forstå annet enn at storselskapene snuser på NAS nå etter denne rapporten
upsidedown
13.07.2024 kl 18:49 1228

Nå har du «garantert» nitallet flere ganger på denne tråden. Står det fortsatt fast?
Kjekt å vite for jeg har utmerket hukommelse.

Til dere andre; rischioso er en type som kjøper mens han baisser for å skremme folk. Og sannsynligvis hausser han vilt når han selger for å lure andre inn. Det finnes skrekkeksempler på det på HO.

Han var sjefshausser i Qfuel i perioder, bare sjekk historikk..
upsidedown
13.07.2024 kl 18:25 1146

Hadde Karlsen oppdatert markedet i slutten av mai, hadde vi aldri fått kjøpt NAS lavt på titallet.

Det skjedde fordi shorterne fikk god tid på seg til å handle aksjen ned i tre omganger med nedgraderinger før Karlsen nedgraderte guidingen. Hadde han gjort det i mai, hadde den bunnet ut over 12.

Lenge siden jeg har sett så mye tull skrevet om et selskap på HO som har gått fra å være konkurs og til å tjene penger igjen.
HerbM
13.07.2024 kl 16:31 1290

Lett å overaske positivt når de endrer guidingen like før kvartalsrapporten. En fin finte der :)

Hardere konkuranse, lavere billettpriser, trøbel med pilotene er noe av det vi har opplevd så langt i år. Nas ble priset for høyt i vår, og blir sikkert priset for lavt i høst, og da er jeg klar, akkurat som i fjor.
Ransen
13.07.2024 kl 14:57 1396

Det er det som er fint i selskaper det det er mange småsparere. I følge Warren Buffet så er hele 60-70% av småsparerne ute av stand til å følge med investeringen sin. De følger ofte bare strømmen og er ofte regulert med stop-loss. Det kan derfor bli relativt enkelt å inndekke shorten til forholdvis lav kurs da det fortsatt er mange selgere på disse nivåene som nekter å erkjenne styrken til NAS etter de svært positive tallene i går.

Det er flere tydelige signaler her nå.
-Q2 ble mye bedre enn antatt da selskapet er i stand til å håndtere økte kostnader og lavere inntekter forholdsvis kjapt. Flinke folk.
-Finansdirektøren kjøper aksjer i selskapet
-Shorterne redurerer sine posisjoner.

Geir Karlsen holder på guidingen for 24 og sier at Q3 og Q4 ser bra ut så langt. Det kommer tider med redusert tilbud, og NAS kan omstille seg raskt med de fleksible leasingkontaktene for å flytte på og sette inn kapasitet ved behov.

Nas er igjen nr 1 i europa på punklighet, det setter kundene pris på.

NAS er i en meget gunstig finansiell posisjon, det er nærmest umulig å finne noen tilsvarende.

De fastholder på utbytte.

Mitt kursmål i 2024 er 20 kroner. Det er også iht tekniske analyser.
rischioso
13.07.2024 kl 14:49 1404

Ikke uenig i at det vil komme gode, men heller mer kortsiktige tradingmuligheter i NAS med forbehold om at man timer riktig. For å sitte long i NAS som er et case hvor det meste av oppgangen fra høysesongen har det med å forsvinne i lavsesongen så sier det seg selv at long ikke er det rette her.

Topper vi så det med alle andre utfordringer som lav hedging vs høy oljepris, dagens gamle drivstoffslukende maskinger vs 1år+ forsinkelse på nye drivstoff besparende fly fra Boeing og ikke minst at selskapet selv har gått ut og nedjustert guidingen på basis av det og at analytikerne har nedjustert kursmåla av samme grunn hvor markedet allerede nå begynner å prise inn lavsesongen da markedet alltid ligger foran så ser jeg ikke helt hvorfor noen mener at det er nå man skal være inne - tror nok heller slike påstander kommer fra de som sitter låst etter det nylige kursraset - naturlig nok, men det endrer jo ikke de utfordrende realitetene som nevnt ovenfor...;)
Redigert 13.07.2024 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
minsin
13.07.2024 kl 14:26 1399

safe bet ? - vel da er det best å ha kapitalen liggende på konto...

Nas ga meg 6-7 pst netto avkastning , på en par-3 dager - er rimelig fornøyd

Har selv endel aksjer i NTI - gir avkastning over tid , men langt fra så spennende.

Kåre Grønn
13.07.2024 kl 02:41 2113

https://e24.no/bors/nyheter/a/297380?pinnedEntry=297380

Hva tenker vi?
Redigert 13.07.2024 kl 02:46 Du må logge inn for å svare
rischioso
13.07.2024 kl 01:33 2147

Vi kan i alle fall være enige om at markedet (meg selv inkludert) er uenige med deg noe kursutviklingen beviser, men uenighet er jo lov for noen må jo forbli aksjonærer og bli med videre ned så helt normalt at ikke alle er enige ...;)

Nå er det natt så jeg takker for meg for denne gang.

Fortsatt god helg!
clanz
13.07.2024 kl 01:26 2153

Kapasiteten til Boeing er redusert... dette forstår du også ikke kun gjelder Norwegian?

Og en rekke fly har motorproblemer... dette gjelder flyselskaper i hele bransjen, men IKKE Norwegian.

Dessuten guidet Norwegian at booking tallene var stabilisert seg siste to ukene.... og med det flotte norske sommerværet de neste ukene kan trenden snu videre....

Ellers forstår jeg ikke hvordan du får normale sesong variasjoner på toppen av nedjustert guiding... akkurat som vintersesongen kommer som en overraskelse på et flyselskap? dette er selvsagt innbakt i guidingen for 2024.

Og i 2025 ligger det an til rentenedsettelser og trolig økt forbruk på ferie... så fremtiden er ikke så svart...
SjonkelRolf
13.07.2024 kl 01:21 2144

Sikkert mange som shortet Nas på 17-18kr.
Er vel de som gnåler høyest her inne.
Er du kanskje en av de?
At verdien av selskapet ligger under cashbeholdning er vel Litt drøyt, tenker jeg.
rischioso
13.07.2024 kl 01:13 2159

Hadde jeg sagt det du påstår jeg glemte så hadde jeg jo løyet og det gjør jeg ikke. Din påstand betyr jo at Boeing har leverings stopp og det er jo ikke meldt - det som er meldt er at de er forsinket og det er jo noe annet. At NAS ligger 11-13 mdr kanskje lengre bak i køen betyr jo nettopp at det er noen andre som får levert fly tidligere dermed faller resten av det du sier i denne sammenheng bort...;)

Når det kommer til sesongvariasjoner så viste jeg ikke kun til det - det kommer på toppen av at selskapet meldte om svakere etterspørsel fremover derav nedjustert guiding...
Redigert 13.07.2024 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
clanz
13.07.2024 kl 00:05 2225

Du glemte å si at alle andre flyselskaper sliter med å få nye fly levert
.. i tillegg har mange motorproblemer. Det gjør at veksten framover reduseres... og alt annet likt høyere yield og fyllingsgrad.

Sesongvariasjoner som du påpeker er elementært og forventet....
YNWA250505
12.07.2024 kl 23:51 2251

Å så tøff. Jeg vet kursen og den er ikke akkurat høy. At du ikke skjønte poenget er ikke noe nytt.