NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 78333

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 02:58 16

Ja Richioso, du og dine argumenter og analyser/begrunnelser. Like tullete her som på Code tråden, en aksje du har hauset 24/7 siden mars og kurs 1,5 og kurs der står nå i 0,285 mens du hele veien ned hauser på. Alt/dine innlegg styres der som her og i QEC, NTI, PGS osv. kun utifra om du er ute eller inne i aksjen. Etter uendelig hausing kan du snu kappen helt om og plutselig komme med dommedagsprofetier om du har solgt deg ut og visa versa. Dette selvfølgelig fordi du er en trader, så ingen bør eller kan ta noe av det du skriver her inne seriøst, absolutt ingenting!
rischioso
I dag kl 02:13 45

Om jeg skremmer noen når jeg alt jeg sier spinner ut i fra realiteter selskapet selv nylig meldte, vel så er det caset som er skremmende og ikke jeg for jeg er kun budbringeren og deler mine meninger som du gjør. Den største forskjellen på oss 2 virker å være at jeg kaller en spade for en spade, mens du virker å la fornuften vike for håpet noe som ikke er overraskende om du sitter fastlåst etter fallet, men så absolutt ikke riktig ...
Resten av innlegget ditt indikerer at du er gått tom for argumenter så ikke et svar verdig da det ikke handler om caset.
upsidedown
I dag kl 02:03 50

Ja du og risc…var veldig samstemte i at dere skulle bli superrike i Qfuel. Tok vel et par år før dere tok tapene etter seriøse advarsler fra seriøse folk litt over 40…
Redigert i dag kl 02:13 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I dag kl 01:56 57

Det er de samme 3-4 småløkene som holder tråden varm. Rassen, upsidedown og Nazilover. Sier jo sitt at 3-4 løker holder showet selv om det er titalls tusen aksjonærer. NAS vil ligge mellom kr 10-12 ut året. Med andre ord, det finnes langt bedre aksjer å bli rik på de neste 12mnd
upsidedown
I dag kl 00:26 131

Som sagt til forskjell fra deg trenger jeg ikke å sitte og skremme folk for å kjøpe aksjer.

Hvilket ansvar har du hvis noen følger ditt råd og så går det ikke helt som du hevder?

Kan du også si når neste emisjon kommer da du bruker det som eksempel på linken din?
Redigert i dag kl 00:32 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 00:01 175

Jeg har ikke snakket om noe spesifikt tall, men 1-sifret, altså mindre enn 10. Om man våger å legge håpet til side mens man tar et steg tilbake og ser med objektive øyne på hva som faktisk ble meldt og topper det med alle forbeholda til Karlsen så skjønner de fleste at det vil bli verre før det kan bli bedre - våger man ikke, vel så får man også ta konsekvensen av akkurat det.

Fortsatt god helg!
upsidedown
I går kl 23:43 214

Widerøe ble også særdeles dårlig butikk da SAS raknet, så eierne var lykkelig de ble kvitt det. Hvis Widerøe kan gjøres til butikk er faktisk BRA en enda større mulighet om ikke alle svensker har konvertert med Greta Thunberg.

BRA har flest slotter og er nær enerådende ut fra Bromma i Stockholm, så det er i hovedsak å få opp en forretningsmodell som fungerer. SAS slukte i sin tid Linjeflyg som hadde kontroll på en stor del av innenriksmarkedet i Sverige. Med dem landet vi nesten i sentrum av byen.

Ser at over 2 millioner reiste over Bromma i fjor. Nesten i størrelse med Tromsø i trafikk
Redigert i går kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 23:07 295

Er ikke så bekymret for prisen på billettene så lenge de har noe å gå på i kostnadsbildet. Det var det som imponerte meg mest.Dette er karlsens styrke.
Og når de 60 siste flyene er levert så er det -15% på drivstoff og utslippskostnader tilsvarende 1 milliard kroner.

Leste akkurat om BRA sine utfordringer og om hvor ekstremt kostbart det er å være fattig. Leverandører vil ha oppgjør nærmest i kontanter.
Redigert i går kl 23:08 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 22:52 331

Karlsen sa de hadde solgt 400.000 flere billetter enn i fjor så langt inn i Q3 med «uptick» de siste dagene. Så det er ikke sikkert alle disse var solgt til bunnpris slik jeg leste det nye estimatet.
Ransen
I går kl 22:50 332

Det er flere som mener at eneste veien til det nordiske markedet er gjennom Norwegian. Flere har prøvd å etablere seg, men misslykkes. IAG vet fra tidligere at det ikke nytter å komme med skambud så her må de ta med gullkortet.
Winair-analytikeren hadde tro på gode tider for Gruppen resten av året..
Strategi
I går kl 22:22 389

Jeg vil anta at kursmål vil bli forhøyet i takt med utviklingen fremover og at første oppjustering vil komme August
6 August
Monthly traffic data July.
At kursen skal ned på1 sifferet ser jeg som fullstendig urealistisk rett og slett tullete spådom.
Viktig å huske på at kursen med stor sannsynlighet skal over 20 kr inneværende år sannsynligvis med margin.
Kommer det bud på selskapet, noe sim slett ikke er usannsynlig vil kursen ta fullstendig av.
Redigert i går kl 23:15 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 22:18 399

Hvem har sagt at han skal ha 140m aksjer i fremtiden?
Det var få reelle kjøpere til det volumet du snakker om, bare sjekk kjøp og salg!
Alt kan leses hvis man vil.

Men som sagt, fra en som sitter og venter 9 eller er det 8, mulig sju nå…er iveren oppsiktsvekkende.
Ransen
I går kl 22:04 438

Analytikerne bommet med 80% på consensus. Det er dette de har baserert kursmålene på.
Derimot så har flyanalytikere en annen formening. Det er noe med å være markedsledende og punktighet som drar kunder.
Kundene uteble i mai og juni av en grunn, de ville ikke gå glipp av ferie, konserter, konfirmasjoner eller jobbmøter pga streikefare.
rischioso
I går kl 22:03 440

Jeg kom med mitt 1 sifrede kursmål når pretallslipp kom og det ble opprettholdt under tallslipp - for å være nøyaktig...;)
rischioso
I går kl 22:00 446

Sist hadde han et volum på 140m aksjer. Det er blitt omsatt mer enn 3x det volumet bare de siste dager etter tallslipp så ingen grunn til å kjøpe dyrt utenfor børs og i alle fall ikke når det mest sannsynlig vil bli enda rimeligere fremover - slik tenker også JF derav kallenavnet Storeulv så det er nok kun rødhetter som tror at kursen vil øke fremover ....;)
upsidedown
I går kl 21:57 461

Nei, du var ute med 1-sifret før kursmålene på 12 og 10,20 kom.
Trenger du hjelp for å huske?
Redigert i går kl 21:58 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 21:56 465

Kursmålet mitt på 1-sifret er nytt og ble til etter presentasjonen i likhet med analytikernes betydelige nedjusteringer. Vi må gi det litt tid, men det kommer...;)
upsidedown
I går kl 21:53 474

Dette kan jo kun ha akademisk interesse for deg, siden kursmålet ikke er oppfylt…:-)…Ikke sant?
Redigert i går kl 21:56 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 21:47 487

Dette henger jo ikke på greip - hvorfor skulle Storeulv vente på å få kjøpt til 13-14nok når han nå kan kjøpe til 10-11 og veldig snart og mest sannsynlig på 1-sifret så det finnes ikke noe vindu som lukker seg for han - han har så smått begynt å kjøpe for han kjenner flybransjen og vet at dette er tiden fremover for å få den beste prisen - som han gjorde sist når han sopet inn på 6 og 7 tallet -875nok/140m aksjer = 6,25nok...;)

https://www.dn.no/bors/norwegian/oslo-bors/emisjon/john-fredriksen-er-tildelt-aksjer-for-875-millioner-kroner-i-norwegian-eier-na-rundt-en-femtedel-av-selskapet/2-1-1015002
Redigert i går kl 21:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 21:40 496

Hva vet du om jeg var på presentasjonen - det vet du jo like lite om som du vet hvordan det vil gå fremover så lenge du opprettholder dine tidligere estimater og kursmål gjennom å overse helt det selskapet melder og ikke minst nedjusteringene analytikerne har gjort som et resultat av nettopp det. Mao, det nytter ikke å være statisk når verken børsen eller caset er det. Jeg uttaler meg i alle fall iht det selskapet melder og forholder meg til analytikernes nedjusteringer - helt ulikt deg...;)
upsidedown
I går kl 21:37 505

Hvis det er meldt, må det ha vært passering 15 prosent.
Kanskje en kombinasjon. Med Storeulv dynastiet vet man aldri, men det er åpenbart at de sitter videre og det beste ville være om alt er relatert til nye kjøp.

Mulig de har kalkulert med at staten skulle løse ut sine opsjoner og de kunne få en saftig bit rundt 13-14. Det er vel rundt det staten trenger for å gå i null såvidt jeg har forstått. Men i arbeidsordren fra Stortinget fra mars står ikke kjøp/salg av flyaksjer på agendaen. Så næringsministeren må tilbake i Stortinget for å hente godkjenning og det tror jeg ikke vil skje til mai neste år og da er dette vinduet lukket også for Storeulv.
NASLover
I går kl 21:16 550

Om det ble utlånt da er det enkelt å sammenligne antall aksjer før aksjen nådde 18 tallet og etter og nå.
Det som jeg vet han solgte 2.5 millioner på høynivå kom frem gjennom børsmelding.....nesten samme tid når Sundt begynte å laste ned
Ransen
I går kl 20:02 687

Hvorfor var du ikke tilstede under presentasjonen og kunne fortelle Karlsen hvor alvorlig situasjonen er. Ser ut til at både ledelsen, flyanalytikerne og markedet har tatt feil. Pilene peker jo opp. Fint om du legger ut din analyse her så alle kan se. Det kan være nyttig for oss andre hvis det er parametre som vi ikke har tenkt på eller funnet.
upsidedown
I går kl 20:02 685

Får se om du bommer like mye her som når du hausser. Men det er notert!

Er du uenig i at NAS vil levere sitt beste Q3 gjennom alle tider?
Redigert i går kl 20:04 Du må logge inn for å svare
rischioso
I går kl 19:45 721

Ja, mitt bet er at vi vil se 1-sifret kurs om ikke alt for lenge og det står ved lag slik situasjonen fremstår pr i dag.

Skremselspraten din er veldig misforstått. Om man blir skremt av at andre deler realiteter eller egne konklusjoner basert på realiteter så er det caset som skremmer og ikke budbringeren.

Det andre du skyter inn som ikke vedgår dette caset henger nok naturlig sammen med at du er gått tom for plausible argumenter om og rundt det vi faktisk diskuterer - deg om det...;)
upsidedown
I går kl 19:36 745

Som jeg har nevnt tidligere, Geveran kan også ha lånt ut til short rundt 18, da alle trodde de tok profitt.

Når høsten kommer får vi sikkert et mer avklart bilde hva Geveran har for planer med sitt inntog i NAS.

Jeg har nevnt at en mulighet er en ny Norwegian bank med den nye logoen. Juridisk er det fullt mulig da NAS har rett til navnet med en ny logo. Og når supersyklusen i shipping og olje går mot slutten vil bank være attraktivt for Geveran. Jentene har sagt at familiens fremtid ikke ligger innenfor shipping og olje, så den æra slutter med JF når pengene tas av bordet.

Men som sagt. Det er en spekulasjon!

Redigert i går kl 19:40 Du må logge inn for å svare
Hardly
I går kl 19:25 773

Eller i PGS. Var ikke grenser hvor dårlig eller bra det gikk ettersom han var inne eller ute. Ble så lei av fyren at jeg blokkerte han.
NASLover
I går kl 19:21 419

Oi oi oi....tror JF er etter spesifikk agenda her, en spesiell grunn at han bestandig laster opp på dette nivået . Vi vanlige aksjonær har lit peiling, kommer noe stor nyhet som kan overraske ?

Dette betyr at JF kjøpte så langt nå etter juni tall slik

1. 4.1 millioner allerede børsmeldt
2. 70k. allerede børsmeldt
3. 692k allerede børsmeldt
4. 652k melding kommer sikkert på mandag

Totalt . Over 5.5 millioner aksjer og sannsynligvis COUNTING
Redigert i går kl 19:23 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 18:50 474

Etter å ha finlest rapporten og sett webcasten samt intervjuet med Geir Karlsen og flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair så tror jeg vi kan vente gode trafikktall og gode kvarttalsrapporter reste av dette året. Det ser veldig bra ut for Norwegian. Det har åpenbart sin fordel med lav gjeldsgrad og god ballanse i disse tider.
Nye fly, riktignok forsinket blir faset inn fortløpende fremover og leasingkontraktene for tilbakelevering av de eldste(8 år gamle) flyene er fleksibel med tanke på kapasitetsutfordringen som flere melder om fra nå og et par år frem i tid.
Kan ikke forstå annet enn at storselskapene snuser på NAS nå etter denne rapporten
upsidedown
I går kl 18:49 479

Nå har du «garantert» nitallet flere ganger på denne tråden. Står det fortsatt fast?
Kjekt å vite for jeg har utmerket hukommelse.

Til dere andre; rischioso er en type som kjøper mens han baisser for å skremme folk. Og sannsynligvis hausser han vilt når han selger for å lure andre inn. Det finnes skrekkeksempler på det på HO.

Han var sjefshausser i Qfuel i perioder, bare sjekk historikk..
upsidedown
I går kl 18:25 518

Hadde Karlsen oppdatert markedet i slutten av mai, hadde vi aldri fått kjøpt NAS lavt på titallet.

Det skjedde fordi shorterne fikk god tid på seg til å handle aksjen ned i tre omganger med nedgraderinger før Karlsen nedgraderte guidingen. Hadde han gjort det i mai, hadde den bunnet ut over 12.

Lenge siden jeg har sett så mye tull skrevet om et selskap på HO som har gått fra å være konkurs og til å tjene penger igjen.
oivindl
I går kl 17:36 599

"Og hadde jeg ment 10 blank så hadde jeg skrevet 10 blank - termen 10-kroningen var brukt som 10-tallet og mener du eller andre kverulanter at det fortsatt skal kunne kveruleres på så er det altså nå avklart.”

Da hadde du skrevet 10 blank altså. Men så skrev du 10-kroningen og mente altså 10-tallet.
Vel, vel, kunne jo bare opplyst om den skrivefeilen i utgangspunktet i stedet for å legge 10% verdi på 10-kroningen.
Hvor bagatellmessig det enn ser ut, for en som ikke hadde sjekket sluttkurs, ville din kommentar betydd at 7% oppgang var snudd til minus.
De som har lest en del av dine innlegg, ville nok sjekket, andre ville kanskje tatt det for god fisk.
For alle praktiske formål, 40 øre over 10-kroningen er 10,40.
upsidedown
I går kl 17:34 605

Dras inn mye som er irrelevant for NAS per dags dato foran det som blir selskapets beste Q3 - EVER!
Mange her som ikke får med seg hva selskapet sier.

Yield og fyllingsgrad for Q3 forventes å bli den samme som Q3 2023. I tillegg har selskapet 19 prosent vekst i Q3 24 i forhold til Q3 23.

Dette skjer i kulissene:
5. GEVERAN TRADING COMPANY LTD
+652 724
↑ 0,0677%
134 563 236
13,96%

Jeg er usikker på om dette er tilbakelevering av short eller et reelt kjøp!

1. DNB BANK ASA
+3 982 967
↑ 0,4132%
8 591 109
0,89%

Dette er garantert tilbakelevering av short, fordi jeg har fulgt bevegelsene til denne kontoen siden mai
Redigert i går kl 17:37 Du må logge inn for å svare
HerbM
I går kl 16:31 699

Lett å overaske positivt når de endrer guidingen like før kvartalsrapporten. En fin finte der :)

Hardere konkuranse, lavere billettpriser, trøbel med pilotene er noe av det vi har opplevd så langt i år. Nas ble priset for høyt i vår, og blir sikkert priset for lavt i høst, og da er jeg klar, akkurat som i fjor.
Nexhal
I går kl 15:10 827

eh.. til dere godt folk som har kommentert de siste dagene... hjelpes.

Om man fokuserer mer på netto cash & inntjening - Hva som påvirker dette fremover , så litt mindre på kontant beoldningen & kursmål. så virker norwegian greit priset nå. Så vet vi at den går irrasjonelt høyt & lavt. Norwegian har en tendes til å falle i børsverdi fra vår til høst, å øke i verdi fra høst til vår.

- Norwegian trenger ikke tenke på streik de neste årene, dette påvirket resultatet i Q2 i stor grad på bestilliger, ombookinger & engangs utgift til piloter.
- 5.5% renter på kontant beholdningen på 11.5 milliarder. ( av dette er 823 millioner satt av til utbytte i 2026)
- Norwegian og Widerøe har fått store avtaler med forsvaret. Her er staten som motpart.
- Produksjon av bærekraftig drivstoff, E-fuel. + kanskje norske flyselskaper blir subsidiert for andel grønn drivstoff, som har en høy kostnad

m.m

Uansett jeg snitter ned på lavere kurser, å ser frem til de neste årene.
Ser ut som lufhansa sliter med kostnader også.

https://www.ba.no/klimakravene-i-luftfarten-regjeringen-taus-om-gronn-stotte-til-flyselskap/s/5-8-2543916
https://e24.no/boers-og-finans/i/l3kkG3/norwegian-faar-milliardkontrakt-med-forsvaret
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/13/8154593/lufthansa-med-resultatvarsel

Redigert i går kl 15:15 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 14:57 846

Det er det som er fint i selskaper det det er mange småsparere. I følge Warren Buffet så er hele 60-70% av småsparerne ute av stand til å følge med investeringen sin. De følger ofte bare strømmen og er ofte regulert med stop-loss. Det kan derfor bli relativt enkelt å inndekke shorten til forholdvis lav kurs da det fortsatt er mange selgere på disse nivåene som nekter å erkjenne styrken til NAS etter de svært positive tallene i går.

Det er flere tydelige signaler her nå.
-Q2 ble mye bedre enn antatt da selskapet er i stand til å håndtere økte kostnader og lavere inntekter forholdsvis kjapt. Flinke folk.
-Finansdirektøren kjøper aksjer i selskapet
-Shorterne redurerer sine posisjoner.

Geir Karlsen holder på guidingen for 24 og sier at Q3 og Q4 ser bra ut så langt. Det kommer tider med redusert tilbud, og NAS kan omstille seg raskt med de fleksible leasingkontaktene for å flytte på og sette inn kapasitet ved behov.

Nas er igjen nr 1 i europa på punklighet, det setter kundene pris på.

NAS er i en meget gunstig finansiell posisjon, det er nærmest umulig å finne noen tilsvarende.

De fastholder på utbytte.

Mitt kursmål i 2024 er 20 kroner. Det er også iht tekniske analyser.
rischioso
I går kl 14:49 867

Ikke uenig i at det vil komme gode, men heller mer kortsiktige tradingmuligheter i NAS med forbehold om at man timer riktig. For å sitte long i NAS som er et case hvor det meste av oppgangen fra høysesongen har det med å forsvinne i lavsesongen så sier det seg selv at long ikke er det rette her.

Topper vi så det med alle andre utfordringer som lav hedging vs høy oljepris, dagens gamle drivstoffslukende maskinger vs 1år+ forsinkelse på nye drivstoff besparende fly fra Boeing og ikke minst at selskapet selv har gått ut og nedjustert guidingen på basis av det og at analytikerne har nedjustert kursmåla av samme grunn hvor markedet allerede nå begynner å prise inn lavsesongen da markedet alltid ligger foran så ser jeg ikke helt hvorfor noen mener at det er nå man skal være inne - tror nok heller slike påstander kommer fra de som sitter låst etter det nylige kursraset - naturlig nok, men det endrer jo ikke de utfordrende realitetene som nevnt ovenfor...;)
Redigert i går kl 14:56 Du må logge inn for å svare