NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 81070

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 19:45 3

Det som overrasket meg mest var at Widerøe var en netto bidragsyter, og Karlsen hevder at de virkelige synergiene først vil vises i tall fra 2025 når det nye bookingsystemet er innarbeidet.
Gordon Ekko
I dag kl 19:10 99

Sett litt på resultatet sammenlignet med konsensus for estimatet fra analytikerne som har hatt kursmål fra ca. 12- 18 kroner før Q2.
Estimert resultat før skatt 235 mill. Levert ble 477 mill. Drøye 100% bedre enn konsensus forventninger. Gratulerer til dere som er aksjonærer.
Hittil i år er resultatet ca. 25 mill bedre enn i fjor og de estimerer fortsatt et betydelig bedre resultat for hele året enn i fjor, som inkluderer økte pilotlønninger. Gratulerer også med det.

For de som lyver om lave billettpriser om dagen, så er det kanskje fordi dere aldri har reist og kun har sett på utreise og ikke tatt prisen for tur/retur.
Eller fordi dere kun vil spre løgner. Tror prisene ligger i samme område som i fjor for kvartalet vi er inne i og fremover. Kanskje kan det komme over, kanskje under og dette er ikke påvirket av en enkeltdistanse, men sammensetningen av ruter i hele nettet.
Redigert i dag kl 19:23 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 17:56 253

Sjekket tur/retur Oslo - Alicante siste uka i september inn i oktober.
Over 4000
Billigste fant jeg starten av september rett under 3000

Alt med en liten ryggsekk.

Da jeg satte opp noen tall for meg selv la jeg inn 1250 i snitt per billett, så tror fortsatt Q3 2024 blir ny rekord i NAS under forutsetning at Karlsen ikke løy under presentasjon av Q2.
Bolster
I dag kl 17:23 347

Sjekker man lavpriskalender i juli fra Oslo til Alicante kan man reise Oslo-Alicante for 699kr. Problemt er at de fleste skal hjem igjen også. Da er prisene langt mindre hyggelig.

Jeg står på mitt - Q3 24 blir ny rekord.
Redigert i dag kl 17:24 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 17:06 399

Har prøvd å sjekke dette opp mot Ryanair og Easyjet og det ser ikke ut som Norwegian betaler mye mer for pilotene. Når det kommer til øvrig service vil trolig norske lønninger slå hardere inn.

Norwegian har en annen struktur med baser over hele Europa og kan i praksis regulere dette bedre enn SAS kunne da det gikk i vranglås. Karlsen nevnte det som et alternativ hvis lønnsspiralen tar av. Og et restrukturert SAS vil neppe presse opp lønnsnivået med det første, så ved neste korsvei kan det gode oppgjøret i år slå tilbake i 2026.

Verden er like ustatisk som en flyvinge…
Ransen
I dag kl 16:57 425

Dette ordner seg selv. Karlsen ser på mulighetene til å flytte kapasitet (ref. svar til Foldal) De norske pilotene/foreningene ødelegger for seg selv slik de holder på.
Med dette så tolker jeg at mesteparten av kapasiteten ønskes flyttet til utlandet da vi ser ser flere avdelinger i norden, men også i Spania,Storbritannia og Irland.

Legger man to og to sammen så kan dette ende under paraplyen til en storgruppe (IAG)

Mine tanker bare.
nordnes
I dag kl 16:29 478

Pilotene bør ikke få lov å lage Norwegian til et nytt SAS.
Jeg er enig med Foldal med hans kritiske spørsmål på presentasjonen:

«Nils Foldal, som tidligere har ledet selskapets valgkomité, stilte Norwegian-ledelsen flere kritiske spørsmål på dagens kvartalspresentasjon.

Foldal begrunnet bekymringen ved å hevde at fagforeningene ikke skjønner at de ansatte vil rammes hvis virksomheten er ulønnsom. Han mener det virker som om pilotforeningene kan kreve hva de vil.
– Hvordan tror du pilotforeningene vil påvirke de andre ansatte i Norwegian fremover?, spurte Foldal.»
Ransen
I dag kl 16:11 526

Jeg var ikke like heldig. Har ikke hørt noen andre heller som fikk den prisen. Men skitt samme NAS fikk 0,8% lavere pris for billettene i juni, men det tok de inn på besparelser andre steder.
Media er veldig opphengt i at etterspørsene er så svak, men hotellene og soldestimasjonene sprekker snart av folk.
Dessverre for alle som traff bunnen med salget, så stiger aksjen nå både fundamentalt og teknisk. Vent bare til algoritmene bytter side, da går det kjapt til kr 22 i oktober etter Q3 og NAS har satt inn 10-15 fly for andre selskap.
upsidedown
I dag kl 16:01 543

20. juli til 28. juli
Billigste med liten bag fra Oslo kr 7881. Retur via Stavanger. Det er jo helt vilt!

København - Alicante t/r samme dager kr 8115 fortsatt null bagasje..

Stockholm - Alicante kr 5545. Stopp i Helsinki 5 timer fra 02.00 til 07.00
Redigert i dag kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 15:57 546

Drar jeg i morgen alle flygninger og kommer hjem på søndag.
Ca 11000.-
Arve P
I dag kl 15:48 562

Tull. Det finnes ikke tur/retur med Norwegian til Alicante for den prisen.
HerbM
I dag kl 15:33 601

Nå kan man få en uke i alicante for 1500 kr tur retur, midt i høysesongen. Trenger jeg å si mer?
Bolster
I dag kl 15:12 641

Disse realitetene dine stemmer ikke overens med mine briller. Har selv reist osl-Alicante siste uken. Stappet ned, noen få ledige seter hjem.
Norwegian guider samme fyllingsgrad, og samme yield i Q3 som Q3 23. Da må vi ikke glemme at kapasiteten er økt 19%. Det lukter rekord kvartal.
HerbM
I dag kl 15:05 663

"Dette gjelder i hovedsak Q1 og Q2"

Det vet du ingenting om. Realiteten er at norwegian akkurat nå flyr med halvtomme fly til syden. I fjor var alle fly til alicante utsolgt flere måneder frem i tid, gå inn og sjekk hvordan det står til nå.
NASLover
I dag kl 13:20 852

Dem har solgt 400k flere billetter så langt i Q3 enn ifjor.
Samt dem påpekte at markedet i Sverige utviklet enormt for Norwegian, flere privat og offentlige avtaler blir og derfor dem satser enda mer i Sverige å få full kontroll
Ransen
I dag kl 13:06 559

Dette gjelder i hovedsak Q1 og Q2. For Norwegian sin del, som ikke har særlig konkurranse innenriks eller i Sverige og finland så ser det meget bedre ut for Q3 og Q4, sier Karlsen.
Norwegian er i en god finansiell posisjon med lite gjeld og stor kasse
SomSa
I dag kl 12:14 682


DNB med kursmål 52 på LSK anbefalte salg av aksjen før 1Q 2024 rapporten. Resultatet var bedre enn ventet og aksjen steg til 42-43 og DNB analytikeren hevdet at kursoppgangen var overdrevet selv om de hadde beholdt kursmålet 52. Etter hvert var aksjekursen gikk over 51.

Var det ikke Pareto/SpareBank 1 Market sa at Norwegian må prises som alle andre lavpris selskapet nå? Ryanair prises med P/E rundt 13 mens Norwegian på 6.6. Fyren bør undersøke før sier noe.
https://www.ajbell.co.uk/market-research/NASDAQ:RYAAY
https://www.nordnet.no/market/stocks/16105606-norwegian-air-shuttle?details


Dummeste kan man gjøre er å hører på analytikere/meglerhus. Kjøpte på 10,40 og aksjekursen er mest sannsynlig over 12 om kort tid.
Redigert i dag kl 12:19 Du må logge inn for å svare
bassebasse
I dag kl 11:41 764

NASLover skrev Takk Ransen
Når finans direktør kjøper så gir starkare signaler.... Juli tall må vare rekord samme august..... Så lenge nas kjenner over 2 milarder årlig må vare fantastisk.... Husk rente kutt i verden og USA kan påvirke $.. Kommer $ under 10 kr blir halaluja i nas kurs
Ransen
I dag kl 09:28 1045

Dette skjedde sist uke

Norwegian-aksjen brøt den tekniske støtten på 10,60-nivået og sluttet på 10,40 kroner den 9. juli. 10. juli falt aksjen til 10,12 kroner på det laveste, men sluttet over ukens laveste. Oppgangen fortsatte torsdag og fredag, med brudd på den tekniske motstanden på 10,60-nivået og 11-nivået.

RSI snudde også opp fra et oversolgt området og punkterte den fallende trendlinjen i RSI-chartet. Etter å ha falt 45 prosent på tre måneder, kan det ha vært det første signalet om at aksjen kan være i ferd med å bunne ut.

Den tekniske motstanden må brytes på stigende omsetning for å åpne for videre oppgang mot neste tekniske motstand på 12,60-nivået, og kanskje toppen i den fallende trenden i underkant av 12,60-nivået.

Neste tekniske motstand kommer på 13-nivået, 13,45-nivået og ved 200 dagers glidende gjennomsnitt på 14-nivået.

For å støtte en vending opp må RSI begynne å sette stigende bunner i RSI-chartet og bryte 50-nivået igjen. Snur RSI ned igjen, og ikke stiger gjennom 50-nivået, kan videre oppgang i så fall bli utsatt.

Ved eventuelle tilbakefall er det teknisk støtte på 11-nivået og på 10,60-nivået. Eventuelle brudd kan åpne for nye fall. I så fall kommer neste tekniske støtte på 9,80-nivået, før 8,80-nivået og fjorårets laveste innen rekkevidde.

Bruddet på den tekniske støtten på 13,40-nivået åpnet for at aksje kunne falle videre til 13- og 12,60-nivået. De ble imidlertid brutt mer eller mindre på direkten, før aksjen fortsatte rett gjennom neste tekniske støtte på 12-nivået og ned til 10,60-nivået, og bunnen i den fallende trenden.

Den fallende trenden er blitt støttet av utviklingen i RSI-chartet. RSI har vaket i underkant av 50-nivået og signalisert avtagende stigningstakt siden midten av april. Med unntak av stigende bunner i mai og frem til 20. juni, har det stort sett gått en vei - nedover - før punkteringen av den fallende trendlinjen i RSI-chartet fredag.
HT2
I dag kl 08:32 1178

Gud bedre... Enhver som skriver her inne har like stor betydning for aksjekursen i NAS som hårspray har for verdensfreden. Kjøp om du er positiv. Selg om du er negativ. At folk her inne på forumet sitter og skriver i timesvis dritt om en aksje de påståelig ikke har synest jeg taler mer om personsforstyrrelser enn kunnskap. Tipper riskokern sitter lastet til ripa med inngang rundt 17 og eneste utløpet han får for frustrasjonen er å sitte døgnet rundt på Hegnar Online.
upsidedown
I dag kl 08:11 1219

Du fikk et seriøst spørsmål.
Du legger en link til en emisjon der Fredriksen deltok, og jeg spør hvilken relevans har det for caset i dag?
Det er å diskutere sak, ikke hive ut påstander.

Alle kan se og vet at aksjer ofte setter dobbelbunn og mange ganger går den litt lavere på bunn to. Men hvor mange aksjer som er i sirkulasjon på dobbelbunnen er relativt. Men det visste du kanskje…

Nå venter jeg på et fornuftig resonnement på linken der Fredriksen fikk masse aksjer i emisjonen. Jeg regner med at når du legger ut en link så har det en mening?

Du skal bare ta det helt med ro om når jeg skal kjøpe eller ikke. Men hvis du har fulgt med skrev jeg før Karlsen kom ut at han påførte aksjonærene dobbel straff ved å hale ut justeringen av estimatet. Og jeg skrev det før han la fram beviset.

Samme dag som DNB nedgradert, av den enkle grunn at jeg også registrerte at det ble lånt ut betydelig til short samtidig fra DNB. Det har jeg også bidratt med her på tråden. Og jeg var den eneste som sa at Folketrygdfondet trolig ville låne ut mer før Karlsen fikk ut fingeren. Og det stemte!

Men det gjenstår en forklaring til linken du la ut om emisjon og den bør du oppklare istedet for å spre møkk med en spade.
Redigert i dag kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 02:58 1373

Ja Richioso, du og dine argumenter og analyser/begrunnelser. Like tullete her som på Code tråden, en aksje du har hauset 24/7 siden mars og kurs 1,5 og kurs der står nå i 0,285 mens du hele veien ned hauser på. Alt/dine innlegg styres der som her og i QEC, NTI, PGS osv. kun utifra om du er ute eller inne i aksjen. Etter uendelig hausing kan du snu kappen helt om og plutselig komme med dommedagsprofetier om du har solgt deg ut og visa versa. Dette selvfølgelig fordi du er en trader, så ingen bør eller kan ta noe av det du skriver her inne seriøst, absolutt ingenting!
rischioso
I dag kl 02:13 1403

Om jeg skremmer noen når jeg alt jeg sier spinner ut i fra realiteter selskapet selv nylig meldte, vel så er det caset som er skremmende og ikke jeg for jeg er kun budbringeren og deler mine meninger som du gjør. Den største forskjellen på oss 2 virker å være at jeg kaller en spade for en spade, mens du virker å la fornuften vike for håpet noe som ikke er overraskende om du sitter fastlåst etter fallet, men så absolutt ikke riktig ...
Resten av innlegget ditt indikerer at du er gått tom for argumenter så ikke et svar verdig da det ikke handler om caset.
upsidedown
I dag kl 02:03 1408

Ja du og risc…var veldig samstemte i at dere skulle bli superrike i Qfuel. Tok vel et par år før dere tok tapene etter seriøse advarsler fra seriøse folk litt over 40…
Redigert i dag kl 02:13 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I dag kl 01:56 1416

Det er de samme 3-4 småløkene som holder tråden varm. Rassen, upsidedown og Nazilover. Sier jo sitt at 3-4 løker holder showet selv om det er titalls tusen aksjonærer. NAS vil ligge mellom kr 10-12 ut året. Med andre ord, det finnes langt bedre aksjer å bli rik på de neste 12mnd
upsidedown
I dag kl 00:26 1492

Som sagt til forskjell fra deg trenger jeg ikke å sitte og skremme folk for å kjøpe aksjer.

Hvilket ansvar har du hvis noen følger ditt råd og så går det ikke helt som du hevder?

Kan du også si når neste emisjon kommer da du bruker det som eksempel på linken din?
Redigert i dag kl 00:32 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 00:01 1538

Jeg har ikke snakket om noe spesifikt tall, men 1-sifret, altså mindre enn 10. Om man våger å legge håpet til side mens man tar et steg tilbake og ser med objektive øyne på hva som faktisk ble meldt og topper det med alle forbeholda til Karlsen så skjønner de fleste at det vil bli verre før det kan bli bedre - våger man ikke, vel så får man også ta konsekvensen av akkurat det.

Fortsatt god helg!
upsidedown
I går kl 23:43 1576

Widerøe ble også særdeles dårlig butikk da SAS raknet, så eierne var lykkelig de ble kvitt det. Hvis Widerøe kan gjøres til butikk er faktisk BRA en enda større mulighet om ikke alle svensker har konvertert med Greta Thunberg.

BRA har flest slotter og er nær enerådende ut fra Bromma i Stockholm, så det er i hovedsak å få opp en forretningsmodell som fungerer. SAS slukte i sin tid Linjeflyg som hadde kontroll på en stor del av innenriksmarkedet i Sverige. Med dem landet vi nesten i sentrum av byen.

Ser at over 2 millioner reiste over Bromma i fjor. Nesten i størrelse med Tromsø i trafikk
Redigert i går kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 23:07 1657

Er ikke så bekymret for prisen på billettene så lenge de har noe å gå på i kostnadsbildet. Det var det som imponerte meg mest.Dette er karlsens styrke.
Og når de 60 siste flyene er levert så er det -15% på drivstoff og utslippskostnader tilsvarende 1 milliard kroner.

Leste akkurat om BRA sine utfordringer og om hvor ekstremt kostbart det er å være fattig. Leverandører vil ha oppgjør nærmest i kontanter.
Redigert i går kl 23:08 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 22:52 1693

Karlsen sa de hadde solgt 400.000 flere billetter enn i fjor så langt inn i Q3 med «uptick» de siste dagene. Så det er ikke sikkert alle disse var solgt til bunnpris slik jeg leste det nye estimatet.
Ransen
I går kl 22:50 1693

Det er flere som mener at eneste veien til det nordiske markedet er gjennom Norwegian. Flere har prøvd å etablere seg, men misslykkes. IAG vet fra tidligere at det ikke nytter å komme med skambud så her må de ta med gullkortet.
Winair-analytikeren hadde tro på gode tider for Gruppen resten av året..
Strategi
I går kl 22:22 1751

Jeg vil anta at kursmål vil bli forhøyet i takt med utviklingen fremover og at første oppjustering vil komme August
6 August
Monthly traffic data July.
At kursen skal ned på1 sifferet ser jeg som fullstendig urealistisk rett og slett tullete spådom.
Viktig å huske på at kursen med stor sannsynlighet skal over 20 kr inneværende år sannsynligvis med margin.
Kommer det bud på selskapet, noe sim slett ikke er usannsynlig vil kursen ta fullstendig av.
Redigert i går kl 23:15 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 22:18 1760

Hvem har sagt at han skal ha 140m aksjer i fremtiden?
Det var få reelle kjøpere til det volumet du snakker om, bare sjekk kjøp og salg!
Alt kan leses hvis man vil.

Men som sagt, fra en som sitter og venter 9 eller er det 8, mulig sju nå…er iveren oppsiktsvekkende.
Ransen
I går kl 22:04 1799

Analytikerne bommet med 80% på consensus. Det er dette de har baserert kursmålene på.
Derimot så har flyanalytikere en annen formening. Det er noe med å være markedsledende og punktighet som drar kunder.
Kundene uteble i mai og juni av en grunn, de ville ikke gå glipp av ferie, konserter, konfirmasjoner eller jobbmøter pga streikefare.
rischioso
I går kl 22:03 1799

Jeg kom med mitt 1 sifrede kursmål når pretallslipp kom og det ble opprettholdt under tallslipp - for å være nøyaktig...;)