NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 81163

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
NASLover
I dag kl 13:20 917

Dem har solgt 400k flere billetter så langt i Q3 enn ifjor.
Samt dem påpekte at markedet i Sverige utviklet enormt for Norwegian, flere privat og offentlige avtaler blir og derfor dem satser enda mer i Sverige å få full kontroll
HerbM
I dag kl 15:05 728

"Dette gjelder i hovedsak Q1 og Q2"

Det vet du ingenting om. Realiteten er at norwegian akkurat nå flyr med halvtomme fly til syden. I fjor var alle fly til alicante utsolgt flere måneder frem i tid, gå inn og sjekk hvordan det står til nå.
Bolster
I dag kl 15:12 706

Disse realitetene dine stemmer ikke overens med mine briller. Har selv reist osl-Alicante siste uken. Stappet ned, noen få ledige seter hjem.
Norwegian guider samme fyllingsgrad, og samme yield i Q3 som Q3 23. Da må vi ikke glemme at kapasiteten er økt 19%. Det lukter rekord kvartal.
HerbM
I dag kl 15:33 666

Nå kan man få en uke i alicante for 1500 kr tur retur, midt i høysesongen. Trenger jeg å si mer?
Arve P
I dag kl 15:48 627

Tull. Det finnes ikke tur/retur med Norwegian til Alicante for den prisen.
Strategi
I dag kl 15:57 611

Drar jeg i morgen alle flygninger og kommer hjem på søndag.
Ca 11000.-
upsidedown
I dag kl 16:01 608

20. juli til 28. juli
Billigste med liten bag fra Oslo kr 7881. Retur via Stavanger. Det er jo helt vilt!

København - Alicante t/r samme dager kr 8115 fortsatt null bagasje..

Stockholm - Alicante kr 5545. Stopp i Helsinki 5 timer fra 02.00 til 07.00
Redigert i dag kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 16:11 591

Jeg var ikke like heldig. Har ikke hørt noen andre heller som fikk den prisen. Men skitt samme NAS fikk 0,8% lavere pris for billettene i juni, men det tok de inn på besparelser andre steder.
Media er veldig opphengt i at etterspørsene er så svak, men hotellene og soldestimasjonene sprekker snart av folk.
Dessverre for alle som traff bunnen med salget, så stiger aksjen nå både fundamentalt og teknisk. Vent bare til algoritmene bytter side, da går det kjapt til kr 22 i oktober etter Q3 og NAS har satt inn 10-15 fly for andre selskap.
nordnes
I dag kl 16:29 543

Pilotene bør ikke få lov å lage Norwegian til et nytt SAS.
Jeg er enig med Foldal med hans kritiske spørsmål på presentasjonen:

«Nils Foldal, som tidligere har ledet selskapets valgkomité, stilte Norwegian-ledelsen flere kritiske spørsmål på dagens kvartalspresentasjon.

Foldal begrunnet bekymringen ved å hevde at fagforeningene ikke skjønner at de ansatte vil rammes hvis virksomheten er ulønnsom. Han mener det virker som om pilotforeningene kan kreve hva de vil.
– Hvordan tror du pilotforeningene vil påvirke de andre ansatte i Norwegian fremover?, spurte Foldal.»
Ransen
I dag kl 16:57 490

Dette ordner seg selv. Karlsen ser på mulighetene til å flytte kapasitet (ref. svar til Foldal) De norske pilotene/foreningene ødelegger for seg selv slik de holder på.
Med dette så tolker jeg at mesteparten av kapasiteten ønskes flyttet til utlandet da vi ser ser flere avdelinger i norden, men også i Spania,Storbritannia og Irland.

Legger man to og to sammen så kan dette ende under paraplyen til en storgruppe (IAG)

Mine tanker bare.
upsidedown
I dag kl 17:06 464

Har prøvd å sjekke dette opp mot Ryanair og Easyjet og det ser ikke ut som Norwegian betaler mye mer for pilotene. Når det kommer til øvrig service vil trolig norske lønninger slå hardere inn.

Norwegian har en annen struktur med baser over hele Europa og kan i praksis regulere dette bedre enn SAS kunne da det gikk i vranglås. Karlsen nevnte det som et alternativ hvis lønnsspiralen tar av. Og et restrukturert SAS vil neppe presse opp lønnsnivået med det første, så ved neste korsvei kan det gode oppgjøret i år slå tilbake i 2026.

Verden er like ustatisk som en flyvinge…
Bolster
I dag kl 17:23 412

Sjekker man lavpriskalender i juli fra Oslo til Alicante kan man reise Oslo-Alicante for 699kr. Problemt er at de fleste skal hjem igjen også. Da er prisene langt mindre hyggelig.

Jeg står på mitt - Q3 24 blir ny rekord.
Redigert i dag kl 17:24 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 17:56 320

Sjekket tur/retur Oslo - Alicante siste uka i september inn i oktober.
Over 4000
Billigste fant jeg starten av september rett under 3000

Alt med en liten ryggsekk.

Da jeg satte opp noen tall for meg selv la jeg inn 1250 i snitt per billett, så tror fortsatt Q3 2024 blir ny rekord i NAS under forutsetning at Karlsen ikke løy under presentasjon av Q2.
Gordon Ekko
I dag kl 19:10 166

Sett litt på resultatet sammenlignet med konsensus for estimatet fra analytikerne som har hatt kursmål fra ca. 12- 18 kroner før Q2.
Estimert resultat før skatt 235 mill. Levert ble 477 mill. Drøye 100% bedre enn konsensus forventninger. Gratulerer til dere som er aksjonærer.
Hittil i år er resultatet ca. 25 mill bedre enn i fjor og de estimerer fortsatt et betydelig bedre resultat for hele året enn i fjor, som inkluderer økte pilotlønninger. Gratulerer også med det.

For de som lyver om lave billettpriser om dagen, så er det kanskje fordi dere aldri har reist og kun har sett på utreise og ikke tatt prisen for tur/retur.
Eller fordi dere kun vil spre løgner. Tror prisene ligger i samme område som i fjor for kvartalet vi er inne i og fremover. Kanskje kan det komme over, kanskje under og dette er ikke påvirket av en enkeltdistanse, men sammensetningen av ruter i hele nettet.
Redigert i dag kl 19:23 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 19:45 70

Det som overrasket meg mest var at Widerøe var en netto bidragsyter, og Karlsen hevder at de virkelige synergiene først vil vises i tall fra 2025 når det nye bookingsystemet er innarbeidet.