NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 85963

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Gordon Ekko
I dag kl 14:15 1427

Hei Somsa,
Håper du oppnådde lønnsøkning i fjor og at noen unner deg det.
Lykke til med å unne andre bonus når de leverer rekord resultater!
Ransen
I dag kl 14:52 1317

Mener lønna er dels resultatbasert. Geir Karlsen er sikkert etterspurt da både Norse, BRA og SAS åpenbart sliter trenger en omstrukturering.
Jeg ville ikke byttet han ut med hverken Anko van der Werff, Bjørn Tore Larsen eller Per G. Braathen.
Nå skal han Inn i styret til Møller, som i fjor gikk på en kjempesmell med tap på 1,5 milliarder.
Den nye Widerøesjefen Tore Jenssen har tidligere jobbet tett med Karlsen i Norwegian.
upsidedown
I dag kl 15:06 1267

Du overgår deg selv ved hvert innlegg. Det var god kostnadskontroll, til og med reduserte kostnader i Q2 inklusiv utbetaling av etterslepet til pilotene fra 1. januar.

Venter fortsatt på en oppklaring om linken til Fredriksens storkjøp i emisjonen og hvilken relevans den har for caset i dag?

Bare for å hjelpe på hukommelsen repeterer jeg den for deg..helt gratis. Tror det er flere her inne som er interessert i et svar.

rischioso
13.07.2024 kl 21:47
1748
upsidedown skrev
Hvis det er meldt, må det ha vært passering 15 prosent. Kanskje en kombinasjon. Med Storeulv dynasti..
Dette henger jo ikke på greip - hvorfor skulle Storeulv vente på å få kjøpt til 13-14nok når han nå kan kjøpe til 10-11 og veldig snart og mest sannsynlig på 1-sifret så det finnes ikke noe vindu som lukker seg for han - han har så smått begynt å kjøpe for han kjenner flybransjen og vet at dette er tiden fremover for å få den beste prisen - som han gjorde sist når han sopet inn på 6 og 7 tallet -875nok/140m aksjer = 6,25nok...;)

https://www.dn.no/bors/norwegian/oslo-bors/emisjon/john-fredriksen-er-tildelt-aksjer-for-875-millioner-kroner-i-norwegian-eier-na-rundt-en-femtedel-av-selskapet/2-1-1015002
Redigert 13.07.2024 kl 21:52
Redigert i dag kl 16:23 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I dag kl 16:20 1085

https://www.finansavisen.no/transport/2024/07/15/8155079/knallhard-salgsanbefaling-til-lufthansa

Flyselskaper er muligens ikke der du bør sitte om du vil ha god avkastning
upsidedown
I dag kl 16:41 1017

Ja, det kan man si. Det finnes verre kandidater som ved første øyekast ser ut til å trenge påfyll av penger bare ved å sjekke chartet…
NASLover
I dag kl 16:54 977

Dette gjelder ikke Norwegian. om du skulle ha køpt aksjer oct-nov i fjor så hadde du allered en avasting over 80% etter 4-5 måneder.
Nå gir Norwegian mulighet en gang til å repetere det samme om du tør å ta i mot. ber deg vekk fra Norwegian om du har hødeskrekk
Redigert i dag kl 16:55 Du må logge inn for å svare
MaxMekker
I dag kl 17:01 948

Spørsmål ang det med evt utbytte i NAS.
Dem har nå satt av over 800 mill til dette, men hvem får ta del i dette utbyttet.
Må en ha hatt aksjer fra en gitt dato her ?

Mvh Mekkærn.. :)
YNWA250505
I dag kl 17:04 938

Forskjell på å ha satt av til utbytte og utbetale et utbytte. Tipper de vil trenge disse 800mill til noe helt annet en utbytte fremover
MaxMekker
I dag kl 17:06 927

Var vel ikke det jeg lurte på egentlig ?
Om du ikke kan svare på et enkelt spørsmål, så kan du egentlig bare la være .
rischioso
I dag kl 17:15 898

Er vi?

Nei, det er vi jo ikke - fredagens slkuttkurs var 40øre unna unna 10-kroningen eller rettere sagt 10-tallet og dagens sluttkurs er knappe 29øre unna - mao, nok et steg nærmere 1-sifret kurs siden fredag, akkurat som forutsett...;)
Redigert i dag kl 17:25 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 17:21 880

Det henger jo sammen - om det man først har satt av til utbytte blir omfordelt fordi man trenger det til driften eller annet som er viktigere så spiller jo ikke kvalifiserings tidspunktet noe...;)
YNWA250505
I dag kl 17:22 880

Spørsmålet er jo passe idiotisk. Hvem får utbytte? Det er alle aksjonærene som får utbytte. Alle er ingen vettu. Datoen for et evt utbytte blir satt og da må du ha aksjer innen en gitt dato for å få utbytte.
upsidedown
I dag kl 17:27 854

Du må sitte på aksjene til utbyttedato kommer. Det blir 2026 i verste fall. Styret har også tatt forbehold om at viss selskapet trenger disse pengene av ulike årsaker så kan utbytte frafalles.

Eventuelt utbytte for 2024 vil også gå inn i samme potten og lander trolig rundt femtiøringen hvis prognosene fra selskapet holder stikk.
Det samme vil eventuelt utbytte for 2025. Så de langsiktige kan få et pent utbytte når tiden kommer.

Er et forsøk på å få inn mer langsiktige eiere som ser utbytte som helt avgjørende for sin investering. Pensjonsfond med forpliktelser er av denne kategori.
upsidedown
I dag kl 17:30 848

Du har fått et konkret spørsmål du er bedt om å oppklare og vi andre venter på svaret…
MaxMekker
I dag kl 17:33 835

Du er passe frekk egentlig. Vet ikke om du hadde kalt meg idiot, om vi hadde tatt en kaffekopp face to face.
Tenker at et forum er til for å hjelpe hverandre. Men her virker det jo helt mot sin hensikt og bruke mer tid.
Ønsker Liverpool lykke til i årets sesong da.
upsidedown
I dag kl 17:34 832

Denne er repetert fra i går. Snart er dere i brudd med retningslinjene for HO…
rischioso
I dag kl 17:34 830

Ja, det MÅ bli verre før det kan bli bedre - egentlig ikke mer komplisert enn som så...;)
MaxMekker
I dag kl 17:35 826

Tusen takk for svar. Dette er hva jeg forventer av et forum som dette.
Mange takk :)
upsidedown
I dag kl 17:39 808

Fortsatt ingen svar?
Kom igjen vis kvaliteten din nå, du har fått en klar invitasjon til å vise hva en link til en emisjon har med caset å gjøre per nå…
Redigert i dag kl 17:45 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 17:50 779

Bruker ikke tid på tull og tøys da det bare roter til tråden og får fokuset vekk fra det som er viktig. Du snakker om emisjon - jeg snakker ikke om emisjon- ikke ennå...

At du misforstod linken jeg la ved angående Storeulvs kjøp sist gang han tok et jafs var basert på volum (140m) og pris (6,25). At du roter og vier deg med noe som ikke var tema kan vi jo ikke bruke tid på så heretter blir slike spørsmål ubesvart...;)
upsidedown
I dag kl 18:07 723

Viser bare at det jeg skrev tidligere om deg stemmer hundre prosent. Du graver frem bare for å skremme om det er relevant eller ikke.

De to nickene jeg har respondert på her i ettermiddag har jeg vært i disputt med før, da satt begge og hausset i Qfuel. Mens alle indikatorer lyste rødt!
NASLover
I dag kl 18:09 714

Lolz 🤣🤣🤣
NASLover
I dag kl 18:13 703

Eneste ting som jeg bryr meg om er ABG kursmålet, jeg forholder meg til dette og det er absolutt relevant til denne tråden

ABG Sundal Collier gjentar kjøpsanbefaling og kursmål på 19 kroner.
NASLover
I dag kl 18:19 676

Det er bare tull. Jeg skal selv reise til Asia( ønsker ikke å gi land navn) fra Norge i desember. Billetter koster 5 personer over 60k på Qatar, som er billigste, så kommer Turkish og Emirates. Samme billetter kostet lit under 35k når jeg reiste sist i 2022.
Så prisen har steget omtrent 50% i det siste et par år. Men jeg er selvfølgelig villig å betale prisen jeg må reise
Redigert i dag kl 18:20 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 18:39 629

Noen flyselskaper kommer bedre ut enn andre. De som er gjeldstynget sliter mest. IAG er opp 12.84% i dag. Det er ikke helsvart i markedet
upsidedown
I dag kl 19:27 519

Det er helt normalt at de som først havner i trøbbel er de som tjener mest på andres problemer i etterkant. Så Norwegian var «heldig» de sto først i køen på grunn av overdrevet vekst inn mot 2020.

Fløy bare en gang langdistanse med Norwegian. Da betalte vi 5500 t/r per billett fra Alicante, via London til Boston. Og nå koster det over 4000 for å fly «melkeruta» Oslo - Alicante for en uke i slutten av september.
Redigert i dag kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 20:01 431

Dette sa DNB i April rett etter trafikktallene for Q1-24:
Kursen er ned rundt 7 % de siste to dagene og endte i går på NOK 16.82 pr. aksje.

Selskapet har allerede offentliggjort trafikktallene for Q1 og neste oppdatering vil nå i utgangspunktet bli kvartalsrapporten som kommer 25. april. I januar ble transaksjonene knyttet til oppkjøpet av Widerøe gjennomført og etter å ha inkludert nyervervelsen i våre estimater venter vi en omsetning for kvartalet på NOK 6.1 mrd. med en EBITDA på NOK 561 mill. De tilsvarende konsensusforventningene ligger på henholdsvis 4.6 mrd. og NOK 283 mill. I tillegg til at konsensus ser ut til å ha lagt høyere drivstoffkostnader til grunn i kvartalet er utfordringen i denne forbindelse ikke minst også at Widerøe på nåværende tidspunkt i varierende grad ser ut til å ha blitt inkludert i konsensusforventningene. Basert på våre estimater for 2024 reflekterer imidlertid gårsdagens sluttkurs en P/E på 7.2x for 2024. Etter å ha inkludert Widerøe vil en historisk gjennomsnittlige 12-måneders P/E på 10x implisere enn verdsettelse på NOK 23 pr. aksje.

Vi har en kjøpsanbefaling på Norwegian med et kursmål på NOK 23 pr. aksje.
rischioso
I dag kl 20:27 358

Flybransjen får juling over hele linja etter nedjusteringer av guiding og etterfølgende nedjusteringer av kursmål hvor NAS ikke er noe unntak - mao, det vil bli verre før det kan bli bedre og forstår man det så klarer man også å tjene penger på slike sykliske case - mao, long is a no-no, i alle fall om man skal tjene penger...;)

https://www.finansavisen.no/transport/2024/07/15/8155079/knallhard-salgsanbefaling-til-lufthansa
upsidedown
I dag kl 20:28 357

Sorry mikset med Nordea!

De kontoene DNB har inne på topp 50 har solgt lite våren 2024. Men den største fondskontoen som gikk ut i 2023, startet å laste i slutten av mai og har hittil fortsatt gjennom nedgraderingene. Ser ut som DNB posisjonerer seg får å bli en større eier i NAS på sikt.

Unntaket er kontoen som økte raskt i juni og som lånte ut ca 7 millioner til short over to dager i forbindelse med nedgraderingen til 17.

DNB vil sannsynligvis bli en av de første som kommer med oppgradering igjen, hvis kjøpsiveren dabber av…
Redigert i dag kl 21:08 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 20:30 349

Det var andre gangen gamle nyheter dras opp og den andre kom fra kompisen din i Qfuel. Merkelige sammentreff, ikke sant?
Redigert i dag kl 20:40 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 20:54 271

For de fleste så er ikke dagens nyheter gamle, men i fornektelses boblen så kan det nok være det...;)
upsidedown
I dag kl 21:17 200

At du har skaffet deg så mange uvenner på HO kan bare henge sammen med at noen har fulgt dine råd og tapt penger. Hadde de tjent penger hadde du fått en liten medalje…ikke sant?

De som forer deg med nyheter må ha sovet i timen sammen med deg..

https://www.bbc.com/news/world-europe-68526298

Og dessverre er det mer i pipelinen for Lufthansa. De har en stor flåte av Airbus som trenger renoveringer av motorer snart.

Norwegian har økt sin tilstedeværelse i Tyskland, sikkert bare et tilfeldig innfall av Karlsen…

Redigert i dag kl 22:31 Du må logge inn for å svare