NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 88748

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 23:28 1270

Det triste er at ti småinvestorer som når opp på lista fikk skjelven og tok mulig tap, når alt tyder på at bunnen er nær.

Jeg har lagret alle innleggene til et par tre nick her inne og hvis de dukker opp som haussere uten at kursen går ned på nitallet, vil samtlige bli oversendt Admin med krav om at de slettes av forumet da de bryter reglene. Det er helt greit at man ikke har tro på en aksje og skriver det. Gjør det selv ved jevne mellomrom. Men for meg holder det å skrive det en gang, hvis ikke noe nytt kommer opp.

Redigert i går kl 23:29 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I går kl 23:29 1283

OK, sorry for den. Så den på E24 i dag og tenkte den var ny. Brudd på retningslinjene? Se deg selv i speilet du. Kommer drassende med Quantafuel som er et 2-3 år gammelt og du gjentar dette i daglige innlegg her inne.
upsidedown
I går kl 23:36 1290

Ja, men det er sannheten.
Det er ikke spekulasjon..kan vi enes om det?
Så også at du drev narr med nick som også er brudd på reglene.
YNWA250505
I går kl 23:47 1277

Sannheten er at du gleder deg over andres elendighet som feks Quantafuel. Dette trekker du frem hele tiden. En gang til blir det admin på deg også. Ren sjikane er ikke lov. Eller gjelder ikke forumregler for en som ser verden oppned?
rischioso
I går kl 23:57 1265

Skjønner ikke helt hvorfor du skal bli så personlig. De fleste klarer å diskutere caset og kun det, men i mangel av argumenter så har slik oppførsel en lei tendens til å dukke opp i form av et litt misforstått forsvar - jeg velger å tro at du kan bedre om du vil, men det er du og kun du som kan gjøre noe med det...;)
upsidedown
I dag kl 00:06 1255

Nei jeg gleder meg ikke over andres elendighet. Du har full mulighet til å sjekke historikk på nick og du vil finne ut hvilken selskap jeg har vært negativ til og hvor jeg har kjøpt. Jeg er åpen om når jeg kjøper og så overlater jeg til hver enkelt å beslutte når de vil selge.
God kveld!
rischioso
I dag kl 00:10 1241

Du glemmer jo noe helt vesentlig her og igjen så virker det å være helt misforstått. Det handler ikke om kursnivå, men om hendelser for caset er ikke statisk så om de dårlige nyhetene fortsetter så vil naturligvis også skepsisen fortsette, men om det skjer triggende ting på veien så vil naturligvis skepsisen avta tilsvarende ikke ulikt analytikere som følger caset og justerer kursmål forløpende alt etter hva som faktisk skjer - altså det er helt misforstått å tro at feks jeg er negativ fordi jeg er ute - jeg er ute fordi jeg er skeptisk til nedjustert guiding, nedjusterte kursmål, lavere etterspørsel, mindre marginer gjennom rimeligere billetter, høy oljepris vs lav hedging og ikke minst at selskapet må fortsette å bruke gamle drivstoffslukende fly i påvente av nye og mer drivstoffgjerrige fly grunnet en betydelig forsinkelse fra Boeing - en forsinkelse som er meldt å vare i hele 11-13mdr, kanskje lengre og da snakker vi om en betydelig risk i 4-5 kvartaler fremover når det kommer til drivstoffet som er den desidert største utgiftsposten og topper vi det med en tilhørende valutarisk hvor det ikke finnes hedging overhodet og at markedet allerede nå begynner å prise inn lavsesong - ja, da kan dessverre ikke dele euforien din - slik er det bare og det er helt innafor enten du liker det eller ei....;)
Redigert i dag kl 00:15 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 00:17 1217

Sorry!
Store problemer i Lufthansa er ikke relevant for NAS per nå. De har ingen samarbeidsavtaler, så dårlig nytt for Lufthansa er godt nytt for NAS. Og det verste er at Lufthansa ikke er en quickfix. Blir litt som Deutche Bank…
Det er meg
I dag kl 00:18 1216

Fredriksen kjøpte 1 250 000 nye aksjer i dag i NAS
Han handler med begge hendene for tiden.
Fjellbris
I dag kl 00:26 1191

Har du link, på forhånd takk👍 Om dette stemmer og Fredriksen fortsetter å laste såpass tungt så sier det alt om hva han forventer av Q3, for ikke å snakke om utbyttene fom 2026.
upsidedown
I dag kl 00:30 1183

For det første er jeg ikke euforisk. Jeg diskuterer en mulig god inngang per dags dato med folk som skriver de er langsiktig i all hovedsak. Og akkurat nå mener jeg NAS er et bra bett, bedre enn det var i mai da jeg begynte å følge med.

At du vil stå utenfor er helt greit, men hvorfor repetere flere ganger per dag og med linker som ligger så langt ut på siden at det får komiske Ali til å fremstå seriøs. Det er trolig av mer interesse for de som leser disse trådene.
God kveld
Slettet bruker
I dag kl 00:35 1175

Veldig raust av deg å overlate til hver enkelt når de vil selge. Da bør du være like raus når det gjelder når de bør kjøpe.
Slettet bruker
I dag kl 00:38 1168

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/15/8151662/finnes-ingen-badevakter-i-aksjemarkedet

– Om du skal investere i mindre selskaper, ikke kast bort tiden på børsforum. Altfor mange prøver å hausse opp egne aksjer for å drive opp kursen. Alle som er på forumet er i samme båt, der de prøver å lure hverandre. Det har mer til felles med kortspill hvor du ikke skal sitte igjen med svarteper. Det er som internett generelt, du ser ikke forskjell på fakta og fantasi. Man bør holde seg langt unna slike steder, det er helt verdiløst. Det finnes ingen badevakter i aksjemarkedet som passer på deg.
- --

Kunne tilføyd baisse.

---

Mye idiothaussing og -baissing. Her og på Shareville.
Redigert i dag kl 00:39 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 00:43 1155

Kreativt nick😎

Det finnes en enkel metode å vurdere kvalitet på nick. Sjekk historikk og se hvordan aksjer har utviklet seg etter at de har kjøpt eller oppfordret til salg. Det er mye rart på HO, men det er også flinke folk her. Blant annet var tre nick på denne tråden nærmere resultatet på Q2 enn samtlige proffe analytikere. En hadde nesten innertier!
Redigert i dag kl 00:50 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 01:02 1113

Jeg gav ham den informasjonen basert på offentlig oppdatert liste over nye kjøp sist torsdag. Det kommer ingen offisiell melding før Geveran passerer 15 prosent om de ønsker å kjøpe videre…
Realisten2
I dag kl 07:24 865

Fra DN "Petter Stordalen anklager Norwegian-eier for å motarbeide avtale: – Store habilitetskonflikter".

Tenk hva Norwegian kunne fått til om de bare konsentrerte seg om å drive et godt flyselskap...
R1234
I dag kl 07:29 845

Veldig ening her Upsidedown. Om en idag velger å se long på NAS, i hovedsak frem til 2026, da utbyttene blir betalt ut, skal dette være ett veldig ok bett på en aksje med pr idag god inntjening. ja, mye risiko, men det er det og i mange small cap på børsen.
Jeg har valgt det samme, jeg sitter nå på u kant 200 000 aksjer i NAS, slik jeg ser det vil utbytte i 2026 være en plass på 2,5kr+ evt verdijustert gevinst der de står låst.
2,5kr aksjen på en kursinngang på 11kr? Kurs er i alle fall ikke 11kr i 2026 når obligasjons lånet betales tilbake.
Har gjort en del penger på børs, 90% av det har vært tjent på selskaper over tid, det er viktig å ha med seg:)

upsidedown
I dag kl 08:01 735

Det går an å vri på alt!
Sundt fikk ikke avtalen noe som innebærer at styret og ledelsen har sett reint forretningsmessig på tilbudene.
Kanskje Petter er misfornøyd med dealen på egne vegne, men styret står ansvarlig ovenfor aksjonærene i NAS også Sundt.
Ransen
I dag kl 08:01 733

Dette er ikke nødvendigvis dårlig nytt for aksjonærene. Slik jeg ser det så ser Sundt potensiale i Norwegian og ønsker å sitte i selskapet til en utbytteposisjon. Alternativt kunne dem ha solgt seg helt ut og høstet en grei gevinst.
I forhold til Strawberryavtalen så har Norwegian ikke valg å bokføre de 800 mill som opprinnelig, og tar derfor ned risikoen betraktelig. Avtalen innebærer at Stordalen driver med sitt og Norwegian med sitt, men det er et felles loyalitetprogram i mellom dem som gir kundefordeler. Det er også planlagt en bank -og kredittavtale i programmet som innebærer at folk får kortsiktig bedre råd og kan kjøpe dyrere reiser og hotell. Det er bare slik vi er skrudd sammen på godt og vondt.
NASLover
I dag kl 08:09 680

Det kommer jo offisiell melding i DNB hvertfall hver gang han handler under BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Har samlet alt i et innlegg, her er oversikten hva JF har handlet så lang siden kursen gikk ned

1. 4.1 millioner allerede børsmeldt
2. 70k. allerede børsmeldt
3. 692k allerede børsmeldt
4. 652k børsmeldt
5. 1.25 millioner, melding kom i dag

Totalt . Over 6.75 millioner aksjer og sannsynligvis COUNTING

Redigert i dag kl 08:12 Du må logge inn for å svare
HT2
I dag kl 08:10 676

Har Fredriksen allerede folk i Norwegian styret eller er han misfornøyd med styringen og ønsker å få folk i styreposisjon? Er det intensjonen bak de siste dagenes aksjekjøp?
upsidedown
I dag kl 08:12 662

Er vel litt komplisert med Stordalen som er inne i et flyselskap som sliter med å holde seg i lufta og tilsynelatende trenger påfyll av penger. Med den flyparken de har er de heller ikke aktuell for NAS slik jeg ser det.
Ransen
I dag kl 08:15 644

Fredriksen ser muligheter. Mye tyder på at småsparerne velger å overse alle fundamentale og tekniske analyser og selger i bøtter og spann til de store aksjonærene. Attpåtil for 60-80% under de beste nedjusterte kursmålene.
Fredriksen plukker penger på gata , rett og slett.
upsidedown
I dag kl 08:17 638

Nei Geveran har ikke folk i styret nå. Hva de ønsker på sikt vet jeg ikke. De hadde over 15 prosent tidligere så de har vært største aksjonær etter refinansieringen.
Longline
I dag kl 08:19 621

Er jo litt rart ingen Avis har plukket opp dette..Fredriksen kjøper ikke så mye aksjer uten noe er på gang🤞
HT2
I dag kl 08:19 620

Har ikke Fredriksen gjort sånn før? Mens andre aksjonærer sitter å klager på kvartalspresentasjoner hvis de er misfornøyd med styring tar Fredriksen grep og kjøper seg inn, for tiltrodde folk inn i styret, og påvirker den veien...
upsidedown
I dag kl 08:23 588

Klar over det. Men av og til misser Infront. De fikk ikke med seg Bjørn Kises kjøp på en halv million. Og på sine to poster er han fortsatt en betydelig aksjonær.
Ransen
I dag kl 08:23 590

Det er veddemål på konsolidering. IAG har fått noen avslag i 2019, men vurderte å smelle til med 20 milliarder, altså 90% over børsverdien. Da var Norwegian forholdsvis fattige, lite i kassen og resultat på under en halv milliard. Aksjekursen steg med 55% i april 2019 da dette ble kjent.
Tror mulig det er noe på gang når de største eierne kjøper hele tiden.
upsidedown
I dag kl 08:29 560

Det er normalt at man ønsker styrerepresentasjon i forhold til posisjonen så det kommer vel hvis de skal videre opp. Vi vet heller ikke om Geveran styrer litt fra baksetet gjennom andre.
upsidedown
I dag kl 08:30 543

Nei Stodalen er eier i vraket etter Thomas Cock…

https://no.sunclassairlines.dk/
Redigert i dag kl 08:33 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 08:49 419

Kommer vel litt opplett om han passerer 15 og må melde. Da skal de spekuleres i hva JF ser som ikke andre ser. Det er vel normalen i dette gamet.
upsidedown
I dag kl 09:08 323

Vært en del diskusjon om hvem står først og sist i køen for nye fly…

Her er litt fakta om situasjonen:

Norwegian:
Aircraft order delivery from 2025
• order for 50 737 MAX 8 aircraft – delivery 2025-2028
– option for additional 30 aircraft
– attractive pricing and inflation protection
• considering MAX 10 for part of order/option
• aircraft specification optimisation – significant cost improvements
• NOK 3.3bn PDP paid-in – limited capex in 2024
• significant share to be owned – secured financing for initial deliveries

Ryanair:
«Boeing 737-MAX-10, hvorav 150 er faste og de andre 150 er valgfrie, i en operasjon verdsatt til ” mer enn 40 milliarder dollar til nåværende priser “. Leveringen av flyet er planlagt mellom 2027 og 2033, har selskapet fremhevet.»

Med dagens tempo vil det ta over 12 år for Airbus å levere det som er bestilt av narrow body plane. Så Easyjet, Wizz Air, SAS og alle de andre har det nødvendigvis ikke enklere enn Norwegian hvis man forholder seg nøkternt til hva som er kjent i markedet.
Redigert i dag kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:29 220

NAS var tidlig ute og blir blant de første i europa som får komplett flåte av nyeste generasjon. Bestiller man en ny Boeing eller Airbus i dag så er den leveringsklar mot slutten av 2034. Det er selvklart at Norwegian har et fortrinn her både i fuelforbruk, men også miljømessig grunnet mye lavere utslipp. Norwegian eier også en biofuelfabrikk (Norsk E-fuel) for innblanding av miljøvennlig fuel i Jet-A1. Dette er et europeisk krav til alle flyselskaper, men dette drivstoffet er flere ganger dyrere en Jet-A1. så med 14-15% lavere forbruk på hele flåten vil dette bli merkbart. Merk, første selskap i europa med full flåte av siste generasjon. Ryanair kommer et stykke etter.
Redigert i dag kl 09:32 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
I dag kl 09:32 205

Vi må heller ikke glemme at forrige gang IAG ga et bud på Norwegian stod den norske kronen 25% høyere mot Euro. Dvs. at de i dag oppnår en rabatt på 25% bare pga. krone svekkelsen!!!!!