NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 238287

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
upsidedown
16.07.2024 kl 00:30 2492

For det første er jeg ikke euforisk. Jeg diskuterer en mulig god inngang per dags dato med folk som skriver de er langsiktig i all hovedsak. Og akkurat nå mener jeg NAS er et bra bett, bedre enn det var i mai da jeg begynte å følge med.

At du vil stå utenfor er helt greit, men hvorfor repetere flere ganger per dag og med linker som ligger så langt ut på siden at det får komiske Ali til å fremstå seriøs. Det er trolig av mer interesse for de som leser disse trådene.
God kveld
Slettet bruker
16.07.2024 kl 00:35 2497

Veldig raust av deg å overlate til hver enkelt når de vil selge. Da bør du være like raus når det gjelder når de bør kjøpe.
Slettet bruker
16.07.2024 kl 00:38 2529

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/15/8151662/finnes-ingen-badevakter-i-aksjemarkedet

– Om du skal investere i mindre selskaper, ikke kast bort tiden på børsforum. Altfor mange prøver å hausse opp egne aksjer for å drive opp kursen. Alle som er på forumet er i samme båt, der de prøver å lure hverandre. Det har mer til felles med kortspill hvor du ikke skal sitte igjen med svarteper. Det er som internett generelt, du ser ikke forskjell på fakta og fantasi. Man bør holde seg langt unna slike steder, det er helt verdiløst. Det finnes ingen badevakter i aksjemarkedet som passer på deg.
- --

Kunne tilføyd baisse.

---

Mye idiothaussing og -baissing. Her og på Shareville.
Redigert 16.07.2024 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
upsidedown
16.07.2024 kl 00:43 2530

Kreativt nick😎

Det finnes en enkel metode å vurdere kvalitet på nick. Sjekk historikk og se hvordan aksjer har utviklet seg etter at de har kjøpt eller oppfordret til salg. Det er mye rart på HO, men det er også flinke folk her. Blant annet var tre nick på denne tråden nærmere resultatet på Q2 enn samtlige proffe analytikere. En hadde nesten innertier!
Redigert 16.07.2024 kl 00:50 Du må logge inn for å svare
upsidedown
16.07.2024 kl 01:02 2490

Jeg gav ham den informasjonen basert på offentlig oppdatert liste over nye kjøp sist torsdag. Det kommer ingen offisiell melding før Geveran passerer 15 prosent om de ønsker å kjøpe videre…
Realisten2
16.07.2024 kl 07:24 2268

Fra DN "Petter Stordalen anklager Norwegian-eier for å motarbeide avtale: – Store habilitetskonflikter".

Tenk hva Norwegian kunne fått til om de bare konsentrerte seg om å drive et godt flyselskap...
R1234
16.07.2024 kl 07:29 2248

Veldig ening her Upsidedown. Om en idag velger å se long på NAS, i hovedsak frem til 2026, da utbyttene blir betalt ut, skal dette være ett veldig ok bett på en aksje med pr idag god inntjening. ja, mye risiko, men det er det og i mange small cap på børsen.
Jeg har valgt det samme, jeg sitter nå på u kant 200 000 aksjer i NAS, slik jeg ser det vil utbytte i 2026 være en plass på 2,5kr+ evt verdijustert gevinst der de står låst.
2,5kr aksjen på en kursinngang på 11kr? Kurs er i alle fall ikke 11kr i 2026 når obligasjons lånet betales tilbake.
Har gjort en del penger på børs, 90% av det har vært tjent på selskaper over tid, det er viktig å ha med seg:)

upsidedown
16.07.2024 kl 08:01 2168

Det går an å vri på alt!
Sundt fikk ikke avtalen noe som innebærer at styret og ledelsen har sett reint forretningsmessig på tilbudene.
Kanskje Petter er misfornøyd med dealen på egne vegne, men styret står ansvarlig ovenfor aksjonærene i NAS også Sundt.
Ransen
16.07.2024 kl 08:01 2207

Dette er ikke nødvendigvis dårlig nytt for aksjonærene. Slik jeg ser det så ser Sundt potensiale i Norwegian og ønsker å sitte i selskapet til en utbytteposisjon. Alternativt kunne dem ha solgt seg helt ut og høstet en grei gevinst.
I forhold til Strawberryavtalen så har Norwegian ikke valg å bokføre de 800 mill som opprinnelig, og tar derfor ned risikoen betraktelig. Avtalen innebærer at Stordalen driver med sitt og Norwegian med sitt, men det er et felles loyalitetprogram i mellom dem som gir kundefordeler. Det er også planlagt en bank -og kredittavtale i programmet som innebærer at folk får kortsiktig bedre råd og kan kjøpe dyrere reiser og hotell. Det er bare slik vi er skrudd sammen på godt og vondt.
NASLover
16.07.2024 kl 08:09 2185

Det kommer jo offisiell melding i DNB hvertfall hver gang han handler under BØRS: OVERSIKT OVER AKSJONÆRENDRINGER BLANT UTVALGTE INVESTORER

Har samlet alt i et innlegg, her er oversikten hva JF har handlet så lang siden kursen gikk ned

1. 4.1 millioner allerede børsmeldt
2. 70k. allerede børsmeldt
3. 692k allerede børsmeldt
4. 652k børsmeldt
5. 1.25 millioner, melding kom i dag

Totalt . Over 6.75 millioner aksjer og sannsynligvis COUNTING

Redigert 16.07.2024 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
HT2
16.07.2024 kl 08:10 2196

Har Fredriksen allerede folk i Norwegian styret eller er han misfornøyd med styringen og ønsker å få folk i styreposisjon? Er det intensjonen bak de siste dagenes aksjekjøp?
upsidedown
16.07.2024 kl 08:12 2197

Er vel litt komplisert med Stordalen som er inne i et flyselskap som sliter med å holde seg i lufta og tilsynelatende trenger påfyll av penger. Med den flyparken de har er de heller ikke aktuell for NAS slik jeg ser det.
Ransen
16.07.2024 kl 08:15 2195

Fredriksen ser muligheter. Mye tyder på at småsparerne velger å overse alle fundamentale og tekniske analyser og selger i bøtter og spann til de store aksjonærene. Attpåtil for 60-80% under de beste nedjusterte kursmålene.
Fredriksen plukker penger på gata , rett og slett.
upsidedown
16.07.2024 kl 08:17 2193

Nei Geveran har ikke folk i styret nå. Hva de ønsker på sikt vet jeg ikke. De hadde over 15 prosent tidligere så de har vært største aksjonær etter refinansieringen.
Longline
16.07.2024 kl 08:19 2181

Er jo litt rart ingen Avis har plukket opp dette..Fredriksen kjøper ikke så mye aksjer uten noe er på gang🤞
HT2
16.07.2024 kl 08:19 2179

Har ikke Fredriksen gjort sånn før? Mens andre aksjonærer sitter å klager på kvartalspresentasjoner hvis de er misfornøyd med styring tar Fredriksen grep og kjøper seg inn, for tiltrodde folk inn i styret, og påvirker den veien...
upsidedown
16.07.2024 kl 08:23 2162

Klar over det. Men av og til misser Infront. De fikk ikke med seg Bjørn Kises kjøp på en halv million. Og på sine to poster er han fortsatt en betydelig aksjonær.
Ransen
16.07.2024 kl 08:23 2166

Det er veddemål på konsolidering. IAG har fått noen avslag i 2019, men vurderte å smelle til med 20 milliarder, altså 90% over børsverdien. Da var Norwegian forholdsvis fattige, lite i kassen og resultat på under en halv milliard. Aksjekursen steg med 55% i april 2019 da dette ble kjent.
Tror mulig det er noe på gang når de største eierne kjøper hele tiden.
upsidedown
16.07.2024 kl 08:29 2149

Det er normalt at man ønsker styrerepresentasjon i forhold til posisjonen så det kommer vel hvis de skal videre opp. Vi vet heller ikke om Geveran styrer litt fra baksetet gjennom andre.
upsidedown
16.07.2024 kl 08:30 2139

Nei, Stordalen er eier i vraket etter Thomas Cock…

https://no.sunclassairlines.dk/
Redigert 16.07.2024 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
NASLover
16.07.2024 kl 08:36 2116

Det ble plukket opp av FA rett etter han begynte å kjøpe men jeg forventer at det må plukkes opp igjen

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/09/8152474/john-fredriksen-bunnfisker-i-norwegian
Redigert 16.07.2024 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
upsidedown
16.07.2024 kl 08:49 2030

Kommer vel litt opplett om han passerer 15 og må melde. Da skal det spekuleres i hva JF ser som ikke andre ser. Det er vel normalen i dette gamet.
Redigert 16.07.2024 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
upsidedown
16.07.2024 kl 09:08 1958

Vært en del diskusjon om hvem står først og sist i køen for nye fly…

Her er litt fakta om situasjonen:

Norwegian:
Aircraft order delivery from 2025
• order for 50 737 MAX 8 aircraft – delivery 2025-2028
– option for additional 30 aircraft
– attractive pricing and inflation protection
• considering MAX 10 for part of order/option
• aircraft specification optimisation – significant cost improvements
• NOK 3.3bn PDP paid-in – limited capex in 2024
• significant share to be owned – secured financing for initial deliveries

Ryanair:
«Boeing 737-MAX-10, hvorav 150 er faste og de andre 150 er valgfrie, i en operasjon verdsatt til ” mer enn 40 milliarder dollar til nåværende priser “. Leveringen av flyet er planlagt mellom 2027 og 2033, har selskapet fremhevet.»

Med dagens tempo vil det ta over 12 år for Airbus å levere det som er bestilt av narrow body plane. Så Easyjet, Wizz Air, SAS og alle de andre har det nødvendigvis ikke enklere enn Norwegian hvis man forholder seg nøkternt til hva som er kjent i markedet.
Redigert 16.07.2024 kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Ransen
16.07.2024 kl 09:29 1874

NAS var tidlig ute og blir blant de første i europa som får komplett flåte av nyeste generasjon. Bestiller man en ny Boeing eller Airbus i dag så er den leveringsklar mot slutten av 2034. Det er selvklart at Norwegian har et fortrinn her både i fuelforbruk, men også miljømessig grunnet mye lavere utslipp. Norwegian eier også en biofuelfabrikk (Norsk E-fuel) for innblanding av miljøvennlig fuel i Jet-A1. Dette er et europeisk krav til alle flyselskaper, men dette drivstoffet er flere ganger dyrere en Jet-A1. så med 14-15% lavere forbruk på hele flåten vil dette bli merkbart. Merk, første selskap i europa med full flåte av siste generasjon. Ryanair kommer et stykke etter.
Redigert 16.07.2024 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
16.07.2024 kl 09:32 1892

Vi må heller ikke glemme at forrige gang IAG ga et bud på Norwegian stod den norske kronen 25% høyere mot Euro. Dvs. at de i dag oppnår en rabatt på 25% bare pga. krone svekkelsen!!!!!
upsidedown
16.07.2024 kl 09:36 3342

Det er 50 som er sikker, opsjon på 30 til er vel litt mer i det blå ut fra det jeg leser.

Var det ikke nevnt et sted at Norwegian også hadde opsjoner hos Airbus, eller var det i Kjos-tiden?
Ransen
16.07.2024 kl 09:45 3308

Geir karlsen sier i fremleggelsen at de om ett år må erklære opsjonen på de 30 siste flyene, noe de kommer til å gjøre hvis ikke noe uforutsatt skulle skje.

Kjos bestilte 90 stk Boeing av forrige nyeste generasjon, men Airbus kom i ettertid med et enda bedre tilbud, så han kjøpte også 90 Airbuser. Før disse ble levert oppsto det lang leveringstid da alle flyselskaper skulle bytte til siste generasjon, så han leide ut alle Airbusene til god pris og solgte dem når de ble noen år. Det var samme situasjon som nå, opptil 10 års leveringstid på nye fly. Også den gang var fuel og utslipp redusert med 10-12% på siste generasjon.
Ransen
16.07.2024 kl 10:01 3299

Det er et viktig poeng, men samtidig er NAS mer attraktiv i dag enn noen gang. Da blir prisen deretter. Det er ikke slik at utbyttegeneralen gir fra seg sine snart 15% uten å innregne fremtidig bortfall av utbytte. Nå ga jo KLM/AF 14,5 milliarder + 50 milliarder i gjeld for SAS, et selskap som ikke evner å tjene penger virker det som. Da er NAS rene røverkjøpet til 20 milliarder (eksempelvis) Det viser bare at det er penger i storgruppene...
Det er meg
16.07.2024 kl 11:01 3237

Shorten må bort så skjer det noe... Meglerne må tilbake fra ferie og få handla litt så er vi kvitt dem og eller at vi handler mer ala Redit gjorde med Gamestop short squeeze. (2001)
Den gangen(er fortsatt) var det vill krig mellom vanlige folk og shorterne.
(WORLDQUANT LLC ,CITADEL ADVISORS LLC ,CAPITAL FUND MANAGEMENT & VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP)
Det er disse som driver den ned nå.
Redigert 16.07.2024 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
rischioso
16.07.2024 kl 11:09 3262

Og kursen, ja den er knappe 22 øre fra 10-tallet og fortsetter å sige sakte men sikker nedover mot nettopp 10-tallet i takt med at våte drømmer oversvømmer forumet om muligheten for bud som er tatt ut i fra intet og presenteres som om det var en virkelighet - ikke en gang et snev av virkelighet har det så da spør jeg igjen - er dette dagen 10-tallet kommer til syne eller må vi vente litt til...?...;)
YNWA250505
16.07.2024 kl 11:39 3216

Norwegian innrømmer at inntektene de forventet på hele 800 millioner er borte. Fryktelig svak ledelse. Vi snakker om nesten 1 milliard som de skryter av å få i inntekter på dette samarbeidet ikke stemte allikevel. Flere skjeletter vil nok dette ut av skapet i NAS.
YNWA250505
16.07.2024 kl 11:41 3216

den nye avtalen var bedre eller dårligere for Norwegian enn den opprinnelige. Konsernsjef Geir Karlsen måtte innrømme at en varslet positiv resultateffekt for Norwegian på 800 millioner kroner vil forsvinne.
rischioso
16.07.2024 kl 11:50 3219

....og om jeg husker rett så var det vel nettopp 800m som var planlagt satt av til utbytte og da er det også og forvente at utbytte går samme veien - altså forsvinner...
upsidedown
16.07.2024 kl 12:01 3186

Litt vanskeligere for dem når større aktører kjøper. De har vegetert litt på hverandre i det siste.

Ble ikke det store ut av Stordalen sitt utspill, men at han er frustrert er sannsynligvis godt nytt for aksjonærene på sikt. Å dra dette frem, som en nyhet, flere dager etter at Karlsen forklarte at resultatet var det beste for NAS er trolig frustrasjon til Petter det beste beviset på. Karlsen sa ut fra en helhetsvurdering hadde de landet her og takket nei til å bokføre 800 millioner, fordi det ga mindre risiko for NAS.
upsidedown
16.07.2024 kl 12:13 3153

Utbyttet er ført over på konto, står i Q2. Klarer du aldri å lese det som står på linjene, der ligger det ofte ting du ikke finner mellom linjene.
upsidedown
16.07.2024 kl 12:47 3247

Prøvd å analysere hvor oljeprisen går mot slutten av 2024 og har kommet frem til følgende konklusjon:

Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

Punkt 1. Det ser ut for at Trump kan vinne valget til høsten. Og han har lovet velgerne lavere oljepris. Det betyr at Saudi må åpne kranene om de skal beholde markedsandeler. Ellers vil USA rampe opp produksjonen og ta markedsandeler fra Russland og Saudi. Mitt tipp er at Saudi vil beholde sin markedsandel til lavere pris.

Punkt 2. En utvikling i Ukraina som lukter av mulig våpenhvile og forhandlinger vil gi et rask dramatisk fall i oljeprisen uansett hvordan tilbudssiden ser ut i øyeblikket. Ingen tør å kontrollere fallet da man frykter for egen markedsandel.

Så for Norwegian er den største usikkerheten utviklingen av dollar, det bør man ta høyde for da det er vanskelig å spå retningen per nå uansett scenario man velger. Norge er imidlertid i en særstilling da Norges bank har muskler til å starte støttekjøp om krona svekker seg fort. Det blir også mindre behov for å selge kroner mot dollar om oljeprisen går ned.
Ransen
16.07.2024 kl 13:00 3216

Samtidig som Trump vil sette ned oljeprisen vil også rentene settes ned i USA. Hvis Norge holder igjen renta mer enn USA så vil krona styrke seg mot dollaren. Jokeren er oljeprisen, da lav oljepris kan også påvirke den norske krona negativt. Det optimale har vært oljepris 75-80USD/b og kr 10,50 på dollaren.

Karlsen har nok kompenserende tiltak for dette, slik som han sier om de økte pilotlønningene så ser de på mulighet for å flytte kapasitet til andre områder.
I dette ser man at et oppkjøp kan komme på banen der man kan utnytte ressurser og synergier mellom selskapene. Vi ser effekten av dette i Widerøe allerede...
rischioso
16.07.2024 kl 13:02 3237

RE . Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

* Mao, du er ikke enig i selskapets syn på oljeprisutviklingen - det var jo interessant....;)
Fjellbris
16.07.2024 kl 13:08 3237

Herlig at Fredriksen fortsatt laster, takk for info, fortsetter han slik er det ikke lenge før han passerer 15% og må flagge.
upsidedown
16.07.2024 kl 13:37 3245

Den endelige avtalen med Strawberry må ha gitt Karlsen halsbrann. Han kunne ha bokført den i Q2 og fått et historisk resultat og muligens pen bonus på toppen.

Noe sier meg at utgangspunktet for NAS var meget høy risiko, og nå er Petter sint for at han ikke lurte NAS til en god deal. Sundt er ikke i styret og det vil neppe bli noe bedre klima mellom sittende styre og Stordalen etter dette. Det er hva jeg kaller trang fødsel…
upsidedown
16.07.2024 kl 13:38 3322

NAS kan ikke diktere oljepris, men Trump kan hvis han blir president. Og da bør man bruke noen minutter til å finne ut hva han sier innimellom slagordene. Han har lovet full fart på alle fronter for å øke USAs produksjon og det kan bare stoppes ved at Saudi tar foten av pedalen og får prisene ned. På dagens priser tjener også landbasert i USA gode penger.

Man vet aldri med deg, så må spørre. Tror du lavere oljepriser gjør det verre for flyselskapene å få endene til møtes?
Ransen
16.07.2024 kl 14:08 3318

Jeg tror det er andre grunner til at Karlsen ikke ville bokføre og binde seg til dette samarbeidet. Årsaken er nok mer kompleks. Både Sundt og Fredriksen har handlet aksjer i det siste. Begge kunne gjort kort prosess og solgt hvis det var prekære uenigheter, men jeg tror det ligger større ting i dette.
Jeg med flere har antydet konsolidering som den eneste trygge utvei til å sikre luftfarten i gode og vonde tider.
IAG er neppe mindre interessert i å enn i fjor. De ser på det nordiske sterke markedet til Norwegian og de ser evnen til å drive samt at kassa bare eser ut.
Det er noe på gang som lukter lang vei her. Teknisk peker pilene opp, dels fundamentalt også, men det er ikke triggeren til de store investorene denne gangen...

Handelen er også merkelig i dag. Enhver stigning som iht teknisk analyse nå kommer slås brutalt ned igjen med store salgsposter. Spesielt når den passerer 11,25 på stigende...Så her er det bare å passe på for dem som har tenkt å selge på disse gratisnivåene...
Redigert 16.07.2024 kl 14:12 Du må logge inn for å svare