NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 90179

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
NASLover
I dag kl 15:23 22

Tilbake levering av short i full gang

16.07.2024 14:55:04

Flagging i Norwegian Air Shuttle ASA

Folketrygdfondet har i dag 16. juli 2024, fått tilbakelevert 5 000 000 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA. Etter tilbakeleveringen har Folketrygdfondet netto 51 861 260 aksjer, tilsvarende 5,38% av aksjene i selskapet.
nad.oslo
I dag kl 15:09 77

Folketrygdfondet har i dag 16. juli 2024, fått tilbakelevert 5 000 000 aksjer i
Norwegian Air Shuttle ASA. Etter tilbakeleveringen har Folketrygdfondet netto 51
861 260 aksjer, tilsvarende 5,38% av aksjene i selskapet.
kokkohill
I dag kl 14:57 116

Har dere oversett avtalen IAG og Widerøe har inngått?

Iberia og Widerøe har inngått en ny interline-avtale, som utvider flytilbudet mellom Spania og Norge. Dette partnerskapet tilfører 14 norske destinasjoner til deres nettverk. Iberia vil øke antall flyvninger til Oslo, operere sommerflyvninger til Bergen og introdusere en ny rute til Tromsø om vinteren.

https://frequentflyer.no/2024/07/07/iberia-og-wideroe-kunngjor-nytt-partnerskap-for-a-utvide-flyruter-mellom-spania-og-norge/
Ransen
I dag kl 14:08 259

Jeg tror det er andre grunner til at Karlsen ikke ville bokføre og binde seg til dette samarbeidet. Årsaken er nok mer kompleks. Både Sundt og Fredriksen har handlet aksjer i det siste. Begge kunne gjort kort prosess og solgt hvis det var prekære uenigheter, men jeg tror det ligger større ting i dette.
Jeg med flere har antydet konsolidering som den eneste trygge utvei til å sikre luftfarten i gode og vonde tider.
IAG er neppe mindre interessert i å enn i fjor. De ser på det nordiske sterke markedet til Norwegian og de ser evnen til å drive samt at kassa bare eser ut.
Det er noe på gang som lukter lang vei her. Teknisk peker pilene opp, dels fundamentalt også, men det er ikke triggeren til de store investorene denne gangen...

Handelen er også merkelig i dag. Enhver stigning som iht teknisk analyse nå kommer slås brutalt ned igjen med store salgsposter. Spesielt når den passerer 11,25 på stigende...Så her er det bare å passe på for dem som har tenkt å selge på disse gratisnivåene...
Redigert i dag kl 14:12 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 13:38 345

NAS kan ikke diktere oljepris, men Trump kan hvis han blir president. Og da bør man bruke noen minutter til å finne ut hva han sier innimellom slagordene. Han har lovet full fart på alle fronter for å øke USAs produksjon og det kan bare stoppes ved at Saudi tar foten av pedalen og får prisene ned. På dagens priser tjener også landbasert i USA gode penger.

Man vet aldri med deg, så må spørre. Tror du lavere oljepriser gjør det verre for flyselskapene å få endene til møtes?
upsidedown
I dag kl 13:37 351

Den endelige avtalen med Strawberry må ha gitt Karlsen halsbrann. Han kunne ha bokført den i Q2 og fått et historisk resultat og muligens pen bonus på toppen.

Noe sier meg at utgangspunktet for NAS var meget høy risiko, og nå er Petter sint for at han ikke lurte NAS til en god deal. Sundt er ikke i styret og det vil neppe bli noe bedre klima mellom sittende styre og Stordalen etter dette. Det er hva jeg kaller trang fødsel…
Fjellbris
I dag kl 13:08 445

Herlig at Fredriksen fortsatt laster, takk for info, fortsetter han slik er det ikke lenge før han passerer 15% og må flagge.
rischioso
I dag kl 13:02 471

RE . Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

* Mao, du er ikke enig i selskapets syn på oljeprisutviklingen - det var jo interessant....;)
Ransen
I dag kl 13:00 475

Samtidig som Trump vil sette ned oljeprisen vil også rentene settes ned i USA. Hvis Norge holder igjen renta mer enn USA så vil krona styrke seg mot dollaren. Jokeren er oljeprisen, da lav oljepris kan også påvirke den norske krona negativt. Det optimale har vært oljepris 75-80USD/b og kr 10,50 på dollaren.

Karlsen har nok kompenserende tiltak for dette, slik som han sier om de økte pilotlønningene så ser de på mulighet for å flytte kapasitet til andre områder.
I dette ser man at et oppkjøp kan komme på banen der man kan utnytte ressurser og synergier mellom selskapene. Vi ser effekten av dette i Widerøe allerede...
upsidedown
I dag kl 12:47 522

Prøvd å analysere hvor oljeprisen går mot slutten av 2024 og har kommet frem til følgende konklusjon:

Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

Punkt 1. Det ser ut for at Trump kan vinne valget til høsten. Og han har lovet velgerne lavere oljepris. Det betyr at Saudi må åpne kranene om de skal beholde markedsandeler. Ellers vil USA rampe opp produksjonen og ta markedsandeler fra Russland og Saudi. Mitt tipp er at Saudi vil beholde sin markedsandel til lavere pris.

Punkt 2. En utvikling i Ukraina som lukter av mulig våpenhvile og forhandlinger vil gi et rask dramatisk fall i oljeprisen uansett hvordan tilbudssiden ser ut i øyeblikket. Ingen tør å kontrollere fallet da man frykter for egen markedsandel.

Så for Norwegian er den største usikkerheten utviklingen av dollar, det bør man ta høyde for da det er vanskelig å spå retningen per nå uansett scenario man velger. Norge er imidlertid i en særstilling da Norges bank har muskler til å starte støttekjøp om krona svekker seg fort. Det blir også mindre behov for å selge kroner mot dollar om oljeprisen går ned.
upsidedown
I dag kl 12:13 622

Utbyttet er ført over på konto, står i Q2. Klarer du aldri å lese det som står på linjene, der ligger det ofte ting du ikke finner mellom linjene.
upsidedown
I dag kl 12:01 666

Litt vanskeligere for dem når større aktører kjøper. De har vegetert litt på hverandre i det siste.

Ble ikke det store ut av Stordalen sitt utspill, men at han er frustrert er sannsynligvis godt nytt for aksjonærene på sikt. Å dra dette frem, som en nyhet, flere dager etter at Karlsen forklarte at resultatet var det beste for NAS er trolig frustrasjon til Petter det beste beviset på. Karlsen sa ut fra en helhetsvurdering hadde de landet her og takket nei til å bokføre 800 millioner, fordi det ga mindre risiko for NAS.
rischioso
I dag kl 11:50 713

....og om jeg husker rett så var det vel nettopp 800m som var planlagt satt av til utbytte og da er det også og forvente at utbytte går samme veien - altså forsvinner...
YNWA250505
I dag kl 11:41 744

den nye avtalen var bedre eller dårligere for Norwegian enn den opprinnelige. Konsernsjef Geir Karlsen måtte innrømme at en varslet positiv resultateffekt for Norwegian på 800 millioner kroner vil forsvinne.
YNWA250505
I dag kl 11:39 749

Norwegian innrømmer at inntektene de forventet på hele 800 millioner er borte. Fryktelig svak ledelse. Vi snakker om nesten 1 milliard som de skryter av å få i inntekter på dette samarbeidet ikke stemte allikevel. Flere skjeletter vil nok dette ut av skapet i NAS.
rischioso
I dag kl 11:09 827

Og kursen, ja den er knappe 22 øre fra 10-tallet og fortsetter å sige sakte men sikker nedover mot nettopp 10-tallet i takt med at våte drømmer oversvømmer forumet om muligheten for bud som er tatt ut i fra intet og presenteres som om det var en virkelighet - ikke en gang et snev av virkelighet har det så da spør jeg igjen - er dette dagen 10-tallet kommer til syne eller må vi vente litt til...?...;)
Det er meg
I dag kl 11:01 862

Shorten må bort så skjer det noe... Meglerne må tilbake fra ferie og få handla litt så er vi kvitt dem og eller at vi handler mer ala Redit gjorde med Gamestop short squeeze. (2001)
Den gangen(er fortsatt) var det vill krig mellom vanlige folk og shorterne.
(WORLDQUANT LLC ,CITADEL ADVISORS LLC ,CAPITAL FUND MANAGEMENT & VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP)
Det er disse som driver den ned nå.
Redigert i dag kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:01 1074

Det er et viktig poeng, men samtidig er NAS mer attraktiv i dag enn noen gang. Da blir prisen deretter. Det er ikke slik at utbyttegeneralen gir fra seg sine snart 15% uten å innregne fremtidig bortfall av utbytte. Nå ga jo KLM/AF 14,5 milliarder + 50 milliarder i gjeld for SAS, et selskap som ikke evner å tjene penger virker det som. Da er NAS rene røverkjøpet til 20 milliarder (eksempelvis) Det viser bare at det er penger i storgruppene...
Ransen
I dag kl 09:45 1146

Geir karlsen sier i fremleggelsen at de om ett år må erklære opsjonen på de 30 siste flyene, noe de kommer til å gjøre hvis ikke noe uforutsatt skulle skje.

Kjos bestilte 90 stk Boeing av forrige nyeste generasjon, men Airbus kom i ettertid med et enda bedre tilbud, så han kjøpte også 90 Airbuser. Før disse ble levert oppsto det lang leveringstid da alle flyselskaper skulle bytte til siste generasjon, så han leide ut alle Airbusene til god pris og solgte dem når de ble noen år. Det var samme situasjon som nå, opptil 10 års leveringstid på nye fly. Også den gang var fuel og utslipp redusert med 10-12% på siste generasjon.
upsidedown
I dag kl 09:36 1190

Det er 50 som er sikker, opsjon på 30 til er vel litt mer i det blå ut fra det jeg leser.

Var det ikke nevnt et sted at Norwegian også hadde opsjoner hos Airbus, eller var det i Kjos-tiden?
KanonBra5
I dag kl 09:32 619

Vi må heller ikke glemme at forrige gang IAG ga et bud på Norwegian stod den norske kronen 25% høyere mot Euro. Dvs. at de i dag oppnår en rabatt på 25% bare pga. krone svekkelsen!!!!!
Ransen
I dag kl 09:29 634

NAS var tidlig ute og blir blant de første i europa som får komplett flåte av nyeste generasjon. Bestiller man en ny Boeing eller Airbus i dag så er den leveringsklar mot slutten av 2034. Det er selvklart at Norwegian har et fortrinn her både i fuelforbruk, men også miljømessig grunnet mye lavere utslipp. Norwegian eier også en biofuelfabrikk (Norsk E-fuel) for innblanding av miljøvennlig fuel i Jet-A1. Dette er et europeisk krav til alle flyselskaper, men dette drivstoffet er flere ganger dyrere en Jet-A1. så med 14-15% lavere forbruk på hele flåten vil dette bli merkbart. Merk, første selskap i europa med full flåte av siste generasjon. Ryanair kommer et stykke etter.
Redigert i dag kl 09:32 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 09:08 738

Vært en del diskusjon om hvem står først og sist i køen for nye fly…

Her er litt fakta om situasjonen:

Norwegian:
Aircraft order delivery from 2025
• order for 50 737 MAX 8 aircraft – delivery 2025-2028
– option for additional 30 aircraft
– attractive pricing and inflation protection
• considering MAX 10 for part of order/option
• aircraft specification optimisation – significant cost improvements
• NOK 3.3bn PDP paid-in – limited capex in 2024
• significant share to be owned – secured financing for initial deliveries

Ryanair:
«Boeing 737-MAX-10, hvorav 150 er faste og de andre 150 er valgfrie, i en operasjon verdsatt til ” mer enn 40 milliarder dollar til nåværende priser “. Leveringen av flyet er planlagt mellom 2027 og 2033, har selskapet fremhevet.»

Med dagens tempo vil det ta over 12 år for Airbus å levere det som er bestilt av narrow body plane. Så Easyjet, Wizz Air, SAS og alle de andre har det nødvendigvis ikke enklere enn Norwegian hvis man forholder seg nøkternt til hva som er kjent i markedet.
Redigert i dag kl 09:10 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 08:49 834

Kommer vel litt opplett om han passerer 15 og må melde. Da skal det spekuleres i hva JF ser som ikke andre ser. Det er vel normalen i dette gamet.
Redigert i dag kl 14:42 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 08:30 958

Nei, Stordalen er eier i vraket etter Thomas Cock…

https://no.sunclassairlines.dk/
Redigert i dag kl 14:44 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 08:29 974

Det er normalt at man ønsker styrerepresentasjon i forhold til posisjonen så det kommer vel hvis de skal videre opp. Vi vet heller ikke om Geveran styrer litt fra baksetet gjennom andre.
Ransen
I dag kl 08:23 1005

Det er veddemål på konsolidering. IAG har fått noen avslag i 2019, men vurderte å smelle til med 20 milliarder, altså 90% over børsverdien. Da var Norwegian forholdsvis fattige, lite i kassen og resultat på under en halv milliard. Aksjekursen steg med 55% i april 2019 da dette ble kjent.
Tror mulig det er noe på gang når de største eierne kjøper hele tiden.
upsidedown
I dag kl 08:23 1003

Klar over det. Men av og til misser Infront. De fikk ikke med seg Bjørn Kises kjøp på en halv million. Og på sine to poster er han fortsatt en betydelig aksjonær.
HT2
I dag kl 08:19 1035

Har ikke Fredriksen gjort sånn før? Mens andre aksjonærer sitter å klager på kvartalspresentasjoner hvis de er misfornøyd med styring tar Fredriksen grep og kjøper seg inn, for tiltrodde folk inn i styret, og påvirker den veien...
Longline
I dag kl 08:19 1036

Er jo litt rart ingen Avis har plukket opp dette..Fredriksen kjøper ikke så mye aksjer uten noe er på gang🤞
upsidedown
I dag kl 08:17 1053

Nei Geveran har ikke folk i styret nå. Hva de ønsker på sikt vet jeg ikke. De hadde over 15 prosent tidligere så de har vært største aksjonær etter refinansieringen.
Ransen
I dag kl 08:15 1059

Fredriksen ser muligheter. Mye tyder på at småsparerne velger å overse alle fundamentale og tekniske analyser og selger i bøtter og spann til de store aksjonærene. Attpåtil for 60-80% under de beste nedjusterte kursmålene.
Fredriksen plukker penger på gata , rett og slett.
upsidedown
I dag kl 08:12 1077

Er vel litt komplisert med Stordalen som er inne i et flyselskap som sliter med å holde seg i lufta og tilsynelatende trenger påfyll av penger. Med den flyparken de har er de heller ikke aktuell for NAS slik jeg ser det.
HT2
I dag kl 08:10 1091

Har Fredriksen allerede folk i Norwegian styret eller er han misfornøyd med styringen og ønsker å få folk i styreposisjon? Er det intensjonen bak de siste dagenes aksjekjøp?