NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 92264

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
egilchr
I dag kl 21:51 80

Hei.
Nas eller Nwarf går i et grå marked i usa,med lite volum,og har liten påvirkning på Oslo børs.
Dersom volumet skulle øke betydelig kan det påvirke her hjemme
Det er meg
I dag kl 21:14 196

Short posisjonen minker i dag.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/16/8155657/shortposisjonene-i-norwegian-minker

+ Sending på Nrk i dag så sa Norwegian "uke 26-27 i år så er så er det dobbelt så mange bookinger som på samme tid som i fjor, folk er lei av regnet.
Så mye siste liten bookinger nå.
Redigert i dag kl 21:15 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 20:14 377

Ryanair er opp 1,51 i USA nå.

Aldri fulgt denne før. Men det ser ut som omsetningen er 100 aksjer????
Kan det være riktig?

Opp igjen over 9 prosent på 600 aksjer.

Dette er jo bare tull!
Redigert i dag kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Hardly
I dag kl 19:19 518

Uff! NAS ned 7,41% over dammen i skrivende stund.
Kurs 10,82 nok.

https://www.google.com/finance/quote/NWARF:OTCMKTS
Redigert i dag kl 19:31 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I dag kl 18:04 580

Ok så flere konkurrenter på spaniaruter er bare en fordel for NAS. Den var ny
Stepping
I dag kl 17:40 642

Blir vel å stabilisere seg på 10,4 og så 10-15 prosent NED ved trafikktall. Utrolig flott å se aksjonærer stille ledelsen til veggs på Q , alt for lite av den slags i dressgata. Håper de sier opp 15 prosent av pilotene og kjører innleie 5 uker på sommeren eller en form for campNorwegian i for eksempel Albania der de ansatte flyr ut og inn fra. Så spør folk vil nordmenn fly med en slik modell, JA de vil fly stående om de sparer en femtilapp på det.
Pilteri
I dag kl 17:13 732

De som selger kan jo ta en titt på flyaksjene i USA i dag. Fin oppgang selv om det ikke nødvendigvis smitter over på NAS.
Ransen
I dag kl 17:03 762

Helt uforståelig at ikke flere ser signalene her nå, men bra for de som får kjøpe til denne prisen. Mistenker at småaksjonærene lemper ut med store tap på siste tids fokus på reiselivet i media. Skulle nesten tro at miljøvernerne har finansiert alle artiklene... Informasjonssjefen sier at salget har svært godt i disse to første ukene i juli.

Innsidekjøp er det beste signalet, så kommer kjøpene storaksjonærene. Det er Bra!
nad.oslo
I dag kl 16:51 815

On today, 16 July 2024, a total of 165,798 shares were purchased on behalf of
employees in Norwegian Air Shuttle participating in the company's Employee Share
Savings Plan. The average purchase price was NOK 11.2261 per share.

On behalf of primary insider Geir Olav Øien, the company has purchased 399
shares. Following this, Øien holds 7,688 shares in NAS.

On behalf of primary insider Eric Holm, the company has purchased 400 shares.
Following this, Holm holds 1,020 shares in NAS.

On behalf of primary insider Magnus Thome Maursund, the company has purchased
400 shares. Following this, Thome Maursund holds 246,569 options and 5,425
shares in NAS.

On behalf of primary insider Knut Olav Irgens Høeg, the company has purchased
533 shares. Following this, Høeg holds 216,043 options and 241,122 shares in
NAS.

On behalf of primary insider Katrine Gundersen, the company has purchased 799
shares. Following this, Gundersen holds 3,360 shares in NAS.

On behalf of primary insider Christoffer Sundby, the company has purchased 932
shares. Following this, Sundby holds 309,973 options and 342,176 shares in NAS.

Please see attached notifications for persons discharging managerial
responsibilities in accordance with Regulation EU 596/2014 (MAR) article 19 and
section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.
Winter is Here
I dag kl 16:49 825

??????

Folketrygdfondet har i dag 16. juli 2024, fått tilbakelevert 5 000 000 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA. Etter tilbakeleveringen har Folketrygdfondet netto 51 861 260 aksjer, tilsvarende 5,38% av aksjene i selskapet.
upsidedown
I dag kl 16:48 829

Bare 5 av 19 millioner.
Det er samme potten som ble lånt ut og var klar til de to nedgraderingene kom. Så her snakkes det på bakrommene, men ID på handlene er forkastelig ifølge finansminister Siv Jensen som lot røkla få fribillett..
Redigert i dag kl 17:45 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 16:17 937

Bare hvis antall passasjerer er statisk. Hvis Iberia som Easyjet ser et marked med å fly til Norge er det trolig ut fra en analyse av hjemmemarkedet. Det høres muligens rart ut, men mange spanjoler elsker skisport og det har blitt et snøfattig land. Jeg drar til Sierra Nevada av og til for å kjøre slalåm og det er som Karl Johan på syttende mai de travleste helgene. Og 90 prosent av vinteren er det bare kunstsnø å kjøre på.
Ransen
I dag kl 16:16 938

Dette er en såkalt interline-avtale hvor Iberia flyr inn til Oslo, Bergen og Tromsø, mens Widerøe tar passasjerene ut til 14 ekstra destinasjoner i Norge.
Dette er svært etterspurt og kommer til å bli en suksess.
YNWA250505
I dag kl 15:58 990

Mulig jeg har missforstått, men når Iberia skal starte opp mange flere flygninger mellom Spania og Norge, vil ikke dette bety økt kapasitet og negativt for Norwegian på disse rutene? Flere fly, økt kapasitet, større konkurranse og prispress.
upsidedown
I dag kl 15:54 1003

Jeg hater når shortere får dekt seg inn billig!

Folk skulle ikke ha lov å handle aksjer før de hadde gjennomført et kurs i shortens vesen og hva netto short betyr. Som jeg skrev for noen uker siden. Det er når shorten blir ufarlig skrekken slår massene og de selger i søkk og kav i panikk.
Redigert i dag kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 15:45 1052

Det er nok fornuftig å levere tilbake nå. Regner med at det går fint å inndekke så lenge det finnes selgere på dette nivået.
Shorterne ser at 11,20 er et betonggulv som det må en pandemi til for å bryte igjennom. Om en måneds tid er aksjen i 14-15 kroner og i oktober-november 20-20 kroner
Ransen
I dag kl 15:36 1087

Har lagt ut dette tidligere men virker ikke å gå inn hos aksjonærene. Iberia er under IAG-paraplyen
NASLover
I dag kl 15:23 1147

Tilbake levering av short i full gang

16.07.2024 14:55:04

Flagging i Norwegian Air Shuttle ASA

Folketrygdfondet har i dag 16. juli 2024, fått tilbakelevert 5 000 000 aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA. Etter tilbakeleveringen har Folketrygdfondet netto 51 861 260 aksjer, tilsvarende 5,38% av aksjene i selskapet.
nad.oslo
I dag kl 15:09 1201

Folketrygdfondet har i dag 16. juli 2024, fått tilbakelevert 5 000 000 aksjer i
Norwegian Air Shuttle ASA. Etter tilbakeleveringen har Folketrygdfondet netto 51
861 260 aksjer, tilsvarende 5,38% av aksjene i selskapet.
kokkohill
I dag kl 14:57 1240

Har dere oversett avtalen IAG og Widerøe har inngått?

Iberia og Widerøe har inngått en ny interline-avtale, som utvider flytilbudet mellom Spania og Norge. Dette partnerskapet tilfører 14 norske destinasjoner til deres nettverk. Iberia vil øke antall flyvninger til Oslo, operere sommerflyvninger til Bergen og introdusere en ny rute til Tromsø om vinteren.

https://frequentflyer.no/2024/07/07/iberia-og-wideroe-kunngjor-nytt-partnerskap-for-a-utvide-flyruter-mellom-spania-og-norge/
Ransen
I dag kl 14:08 1383

Jeg tror det er andre grunner til at Karlsen ikke ville bokføre og binde seg til dette samarbeidet. Årsaken er nok mer kompleks. Både Sundt og Fredriksen har handlet aksjer i det siste. Begge kunne gjort kort prosess og solgt hvis det var prekære uenigheter, men jeg tror det ligger større ting i dette.
Jeg med flere har antydet konsolidering som den eneste trygge utvei til å sikre luftfarten i gode og vonde tider.
IAG er neppe mindre interessert i å enn i fjor. De ser på det nordiske sterke markedet til Norwegian og de ser evnen til å drive samt at kassa bare eser ut.
Det er noe på gang som lukter lang vei her. Teknisk peker pilene opp, dels fundamentalt også, men det er ikke triggeren til de store investorene denne gangen...

Handelen er også merkelig i dag. Enhver stigning som iht teknisk analyse nå kommer slås brutalt ned igjen med store salgsposter. Spesielt når den passerer 11,25 på stigende...Så her er det bare å passe på for dem som har tenkt å selge på disse gratisnivåene...
Redigert i dag kl 14:12 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 13:38 1468

NAS kan ikke diktere oljepris, men Trump kan hvis han blir president. Og da bør man bruke noen minutter til å finne ut hva han sier innimellom slagordene. Han har lovet full fart på alle fronter for å øke USAs produksjon og det kan bare stoppes ved at Saudi tar foten av pedalen og får prisene ned. På dagens priser tjener også landbasert i USA gode penger.

Man vet aldri med deg, så må spørre. Tror du lavere oljepriser gjør det verre for flyselskapene å få endene til møtes?
upsidedown
I dag kl 13:37 1474

Den endelige avtalen med Strawberry må ha gitt Karlsen halsbrann. Han kunne ha bokført den i Q2 og fått et historisk resultat og muligens pen bonus på toppen.

Noe sier meg at utgangspunktet for NAS var meget høy risiko, og nå er Petter sint for at han ikke lurte NAS til en god deal. Sundt er ikke i styret og det vil neppe bli noe bedre klima mellom sittende styre og Stordalen etter dette. Det er hva jeg kaller trang fødsel…
Fjellbris
I dag kl 13:08 1568

Herlig at Fredriksen fortsatt laster, takk for info, fortsetter han slik er det ikke lenge før han passerer 15% og må flagge.
rischioso
I dag kl 13:02 1597

RE . Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

* Mao, du er ikke enig i selskapets syn på oljeprisutviklingen - det var jo interessant....;)
Ransen
I dag kl 13:00 1601

Samtidig som Trump vil sette ned oljeprisen vil også rentene settes ned i USA. Hvis Norge holder igjen renta mer enn USA så vil krona styrke seg mot dollaren. Jokeren er oljeprisen, da lav oljepris kan også påvirke den norske krona negativt. Det optimale har vært oljepris 75-80USD/b og kr 10,50 på dollaren.

Karlsen har nok kompenserende tiltak for dette, slik som han sier om de økte pilotlønningene så ser de på mulighet for å flytte kapasitet til andre områder.
I dette ser man at et oppkjøp kan komme på banen der man kan utnytte ressurser og synergier mellom selskapene. Vi ser effekten av dette i Widerøe allerede...
upsidedown
I dag kl 12:47 1648

Prøvd å analysere hvor oljeprisen går mot slutten av 2024 og har kommet frem til følgende konklusjon:

Det er 60 prosent større sjanse for at olja dropper i pris fremover enn at den stiger. Så med litt nøkterne øyne bør NAS ha svært lite olje på hedge utover 2024.

Punkt 1. Det ser ut for at Trump kan vinne valget til høsten. Og han har lovet velgerne lavere oljepris. Det betyr at Saudi må åpne kranene om de skal beholde markedsandeler. Ellers vil USA rampe opp produksjonen og ta markedsandeler fra Russland og Saudi. Mitt tipp er at Saudi vil beholde sin markedsandel til lavere pris.

Punkt 2. En utvikling i Ukraina som lukter av mulig våpenhvile og forhandlinger vil gi et rask dramatisk fall i oljeprisen uansett hvordan tilbudssiden ser ut i øyeblikket. Ingen tør å kontrollere fallet da man frykter for egen markedsandel.

Så for Norwegian er den største usikkerheten utviklingen av dollar, det bør man ta høyde for da det er vanskelig å spå retningen per nå uansett scenario man velger. Norge er imidlertid i en særstilling da Norges bank har muskler til å starte støttekjøp om krona svekker seg fort. Det blir også mindre behov for å selge kroner mot dollar om oljeprisen går ned.
upsidedown
I dag kl 12:13 1750

Utbyttet er ført over på konto, står i Q2. Klarer du aldri å lese det som står på linjene, der ligger det ofte ting du ikke finner mellom linjene.
upsidedown
I dag kl 12:01 1793

Litt vanskeligere for dem når større aktører kjøper. De har vegetert litt på hverandre i det siste.

Ble ikke det store ut av Stordalen sitt utspill, men at han er frustrert er sannsynligvis godt nytt for aksjonærene på sikt. Å dra dette frem, som en nyhet, flere dager etter at Karlsen forklarte at resultatet var det beste for NAS er trolig frustrasjon til Petter det beste beviset på. Karlsen sa ut fra en helhetsvurdering hadde de landet her og takket nei til å bokføre 800 millioner, fordi det ga mindre risiko for NAS.
rischioso
I dag kl 11:50 1839

....og om jeg husker rett så var det vel nettopp 800m som var planlagt satt av til utbytte og da er det også og forvente at utbytte går samme veien - altså forsvinner...
YNWA250505
I dag kl 11:41 1871

den nye avtalen var bedre eller dårligere for Norwegian enn den opprinnelige. Konsernsjef Geir Karlsen måtte innrømme at en varslet positiv resultateffekt for Norwegian på 800 millioner kroner vil forsvinne.
YNWA250505
I dag kl 11:39 1875

Norwegian innrømmer at inntektene de forventet på hele 800 millioner er borte. Fryktelig svak ledelse. Vi snakker om nesten 1 milliard som de skryter av å få i inntekter på dette samarbeidet ikke stemte allikevel. Flere skjeletter vil nok dette ut av skapet i NAS.
rischioso
I dag kl 11:09 1953

Og kursen, ja den er knappe 22 øre fra 10-tallet og fortsetter å sige sakte men sikker nedover mot nettopp 10-tallet i takt med at våte drømmer oversvømmer forumet om muligheten for bud som er tatt ut i fra intet og presenteres som om det var en virkelighet - ikke en gang et snev av virkelighet har det så da spør jeg igjen - er dette dagen 10-tallet kommer til syne eller må vi vente litt til...?...;)