NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
Pilteri
18.07.2024 kl 08:56
4612
To små innsidekjøp er bedre enn ingen innsidekjøp. Det er likevel 2 "skribenter" her som vil sette fokus på at dette er støttekjøp og vinkle det negativt. Nå har jeg kommet disse i forkjøpet så da blir det slag i tomme lufta.
HT2
18.07.2024 kl 09:47
4532
Volumene på innsidekjøpene tyder hvertfall ikke på klokketrl på stigning...
MaxMekker
18.07.2024 kl 09:51
4551
Du tror vel ærlig talt ikke, at et styremedlem sitter og følger med på kursen etter at han har kjøpt aksjer ?
Men dem kjøper jo selvfølgelig for å få en avkastning på aksjene sine !
Det fine er jo at han ene har fylt opp i aksjekassa si, mens han andre har tatt sitt første kjøp.
Kan ikke se at dette er noe negativt.
Men dem kjøper jo selvfølgelig for å få en avkastning på aksjene sine !
Det fine er jo at han ene har fylt opp i aksjekassa si, mens han andre har tatt sitt første kjøp.
Kan ikke se at dette er noe negativt.
R1234
18.07.2024 kl 09:56
4533
Nå er vel det ofte vanlige folk i styrene som ikke vasser i penger som deg HT2;)
HT2
18.07.2024 kl 09:58
4528
Negativt er det ikke. Men jeg kan ikke se at det er noen potensiell trigger heller... Mer enn motvekt til all negativiteten som har vært rundt selskapet siste tiden mer enn en handel som oser av fremtidstro....
Ransen
18.07.2024 kl 10:44
4459
Short minker stadig. Ser ut til at de kan komme greit ut av dette, men kjemper hardt for å holde igjen.
Mulig at det blir mere fart etter ferien når investorene er tilbake og oppladet
Mulig at det blir mere fart etter ferien når investorene er tilbake og oppladet
MaxMekker
18.07.2024 kl 10:48
4439
Jeg skjønner ikke helt dette med short. Hvordan kan du se at den minker , bortsett fra shortregisteret ? Eller er det der du sjekker Egentlig ?
Redigert 18.07.2024 kl 10:48
Du må logge inn for å svare
upsidedown
18.07.2024 kl 10:58
4461
Ut fra det vi vet vil NAS være en av de første som har skiftet ut mye av flåten til nye drivstoffgjerrige fly.
Det åpner et nytt perspektiv. De nye flyene vil være enkle å leie ut for en ok pris ved justeringer mot vintersesongen hvis det er nødvendig.
Mye bra er gjort i NAS, så hvis Karlsen tok lærdom om at dårlig nytt skal komme kontrollert ut fra selskapet, aner jeg blå himmel over skyene. Og mindre turbulens for aksjonærene.
MaxMekker: Du kan følge handelsbildet. Hvis aksjen stiger i perioder samtidig som selgersiden er større enn kjøpersiden er det en indikasjon på inndekning fra shortere.
Det åpner et nytt perspektiv. De nye flyene vil være enkle å leie ut for en ok pris ved justeringer mot vintersesongen hvis det er nødvendig.
Mye bra er gjort i NAS, så hvis Karlsen tok lærdom om at dårlig nytt skal komme kontrollert ut fra selskapet, aner jeg blå himmel over skyene. Og mindre turbulens for aksjonærene.
MaxMekker: Du kan følge handelsbildet. Hvis aksjen stiger i perioder samtidig som selgersiden er større enn kjøpersiden er det en indikasjon på inndekning fra shortere.
Hardly
18.07.2024 kl 11:20
4424
Tror mange blir lurt av at det minker i short registeret til Finanstilsynet. Dette viser jo bare hvem sin sitter med en andel over 0,5%.
Selv om det minker her kan den totale shorten øke og det er ikke bare trygda som låner ut til short.
Mener det er for mye fokus på short. Det er ikke shorterne som har skyld i at aksjekursen synker.
Sitter også i Crayon som har en synlig short på 5,28%. Har vært over 10%. Aksjen bare stiger og stiger. I følge teorien om short skulle det ha gått motsatt vei.
Så drit i shorterne og fokuser om det fundamentale.
Selv om det minker her kan den totale shorten øke og det er ikke bare trygda som låner ut til short.
Mener det er for mye fokus på short. Det er ikke shorterne som har skyld i at aksjekursen synker.
Sitter også i Crayon som har en synlig short på 5,28%. Har vært over 10%. Aksjen bare stiger og stiger. I følge teorien om short skulle det ha gått motsatt vei.
Så drit i shorterne og fokuser om det fundamentale.
Redigert 18.07.2024 kl 11:22
Du må logge inn for å svare
upsidedown
18.07.2024 kl 11:53
4351
Det er riktig.
Stor synlig short skal man ikke frykte. Det er lånte aksjer som er satt «sjakkmatt» og må kjøpes tilbake før eller siden hvis selskapet er livskraftig.
Poenget er å være observant når shorterne tar posisjon i aksjen. Det kan skje ved en teknisk topp i chartet. Og svært ofte i en aksje som går mye opp på kort tid.
Stor synlig short skal man ikke frykte. Det er lånte aksjer som er satt «sjakkmatt» og må kjøpes tilbake før eller siden hvis selskapet er livskraftig.
Poenget er å være observant når shorterne tar posisjon i aksjen. Det kan skje ved en teknisk topp i chartet. Og svært ofte i en aksje som går mye opp på kort tid.
Redigert 18.07.2024 kl 11:54
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.07.2024 kl 13:09
4264
Insiderne har fortsatt troen:
Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) - Mandatory notification of trade
The following primary insiders have on the 17 July purchased shares as follows in Norwegian Air Shuttle ASA:
Mr Lars Boilesen, Board member, has purchased 7,000 shares at a price of NOK 11.47 per share. Following this, Boilesen holds 592,424 shares in the company.
Mr Stephen Kavanagh, Board member, has purchased 9,050 shares at a price of NOK 11.445 per share. Following this, Kavanagh holds 9,050 shares in the compan
Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) - Mandatory notification of trade
The following primary insiders have on the 17 July purchased shares as follows in Norwegian Air Shuttle ASA:
Mr Lars Boilesen, Board member, has purchased 7,000 shares at a price of NOK 11.47 per share. Following this, Boilesen holds 592,424 shares in the company.
Mr Stephen Kavanagh, Board member, has purchased 9,050 shares at a price of NOK 11.445 per share. Following this, Kavanagh holds 9,050 shares in the compan
Strategi
18.07.2024 kl 13:38
4249
Anbefaler de som ikke sitter short å lære av upsidedown- Hardly og Ransen som har stor innsikt i det tekniske i tillegg til det fundamentale.
Har selv passe stor innsikt i det fundamentale og kan mye om Norwegian Group gjennom å kjenne selskapet over tid samt å ha god informasjon fra ansatte i selskapet.
Norwegian Group er solid og retningen er satt.
Ser allikevel at at det er lett å falle for fristelsen til å trade litt, dette har gått fint i noen omganger men da må forholdene ligge til rette for dette.
Så nå som short ser ut til å bli tvunget til inndekk er det derimot en vanskeligere øvelse og jeg har gått på noen mindre smeller.
Poenget er at det er smart å høre og ta lærdom av de med større teknisk erfaring og ta lærdom av dette, basert på dette sitter jeg nå mer i ro for å ivareta beholdning og ikke sette den i fare dersom jeg ikke er 100 % sikker på et positivt utfall.
Når kursen nå er i et område hvor short er i en presset situasjon er valget enkelt, større aktører vil nå sørge for oppgang ved massive kjøp så snart kursen faller tilbake.
Ingen vits i å mate shortere med aksjer, noe som igjen er med på å skape tilbakeslag for kursen.
Har selv passe stor innsikt i det fundamentale og kan mye om Norwegian Group gjennom å kjenne selskapet over tid samt å ha god informasjon fra ansatte i selskapet.
Norwegian Group er solid og retningen er satt.
Ser allikevel at at det er lett å falle for fristelsen til å trade litt, dette har gått fint i noen omganger men da må forholdene ligge til rette for dette.
Så nå som short ser ut til å bli tvunget til inndekk er det derimot en vanskeligere øvelse og jeg har gått på noen mindre smeller.
Poenget er at det er smart å høre og ta lærdom av de med større teknisk erfaring og ta lærdom av dette, basert på dette sitter jeg nå mer i ro for å ivareta beholdning og ikke sette den i fare dersom jeg ikke er 100 % sikker på et positivt utfall.
Når kursen nå er i et område hvor short er i en presset situasjon er valget enkelt, større aktører vil nå sørge for oppgang ved massive kjøp så snart kursen faller tilbake.
Ingen vits i å mate shortere med aksjer, noe som igjen er med på å skape tilbakeslag for kursen.
Redigert 18.07.2024 kl 13:42
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.07.2024 kl 13:59
4290
Avtalen mellom Iberia og Widerøe er spennende av flere grunner bla annet fordi Iberia er eid av (IAG) som Ransen har spennende tanker rundt når det gjeldet et evt. bud på Norwegian Group.
Dette samarbeide er selvfølgelig "klappet" inn av Norwegian Group og kan være lurt å tenke litt dypere over.
Når det gjelder samarbeidet med Iberia (IAG) og Widerøe gjelder dette selvfølgelig ikke bare synergier til Widerøe, men også Widerøe Ground Handling.
Her kan det skje mye spennende fremover.
https://flightsmilesandpoints.com/avgeek-news/airlines/europe-airlines/which-airlines-are-part-of-the-iag-group/
Dette samarbeide er selvfølgelig "klappet" inn av Norwegian Group og kan være lurt å tenke litt dypere over.
Når det gjelder samarbeidet med Iberia (IAG) og Widerøe gjelder dette selvfølgelig ikke bare synergier til Widerøe, men også Widerøe Ground Handling.
Her kan det skje mye spennende fremover.
https://flightsmilesandpoints.com/avgeek-news/airlines/europe-airlines/which-airlines-are-part-of-the-iag-group/
Redigert 18.07.2024 kl 14:20
Du må logge inn for å svare
NASLover
18.07.2024 kl 15:33
4259
Shorten krymper seg, sakte men sikkert
Citadel har inndekket ca. 1 millioner
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Citadel har inndekket ca. 1 millioner
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Fjellbris
18.07.2024 kl 15:44
4234
Kjøper det jeg kan på vei oppover, så shorterne får ikke mine aksjer til inndekning ivertfall😀 NAS er en Long investering der gulleroten er utbytter fom 2026, før det hyggelig kursoppgang der re prisingen har startet nå, som vil vedvare ut året og frem mot 2026, håper og tror jeg☺️ (vil selvfølgelig svinge litt på vei oppover).
Redigert 18.07.2024 kl 15:45
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.07.2024 kl 15:59
4236
Alle som nå investerer vet at aksjen skal høyt opp, opp mot 20 0g sannsynligvis over.
Det er lett å ta beslutning om å investere basert på historikk og kursmål som kommer til å flyttes videre opp gjennom ettersommer høst.
Kommer IAG på banen kommer dette til å ta fullstendig av, når det er sagt må denne uttalelsen ansees som spekulasjon "men samarbeidet må ansees som spennende".
Enig i at utbytter fremover er en honning krukke, personlig så har jeg selv i vente en god slump.
Det er lett å ta beslutning om å investere basert på historikk og kursmål som kommer til å flyttes videre opp gjennom ettersommer høst.
Kommer IAG på banen kommer dette til å ta fullstendig av, når det er sagt må denne uttalelsen ansees som spekulasjon "men samarbeidet må ansees som spennende".
Enig i at utbytter fremover er en honning krukke, personlig så har jeg selv i vente en god slump.
Redigert 18.07.2024 kl 16:01
Du må logge inn for å svare
Strategi
18.07.2024 kl 16:28
4203
Da må vi kunne anta at kursen passerer 12 kr. i morgen, forhåpentligvis med god margin.
Situasjonen blir nå vanskeligere og vanskeligere for short siden.
Situasjonen blir nå vanskeligere og vanskeligere for short siden.
upsidedown
18.07.2024 kl 16:32
4237
Tror det blir et løft til 12,60 - 12,90 og så vil kursen skli sideveis noen dager mens et omvendt SHS bygges og RSI-14 kjøles ned. Formasjonen vil da indikere videre oppgang til 15-16 og et sterkt teknisk kjøpssignal er utløst.
Hadde vært knall å få den dit før gode nyheter blir meldt.
Hadde vært knall å få den dit før gode nyheter blir meldt.
upsidedown
18.07.2024 kl 17:40
4134
Ja, fra flyplassdirektøren i Edinburgh som kom fra Ryanair.
Tre kjøp fra styret betyr at det neste som kommer er trafikktallene. De kan ikke kjøpe hvis de sitter på informasjon som er kursdrivende.
Tre kjøp fra styret betyr at det neste som kommer er trafikktallene. De kan ikke kjøpe hvis de sitter på informasjon som er kursdrivende.
Redigert 18.07.2024 kl 17:51
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.07.2024 kl 17:47
4138
Selskapet er fortsatt priset under kontantbeholdningen. For dem som mener at det har betydning så er aksjen hinsides lavt priset hvis guidingen holder og på kort sikt første selskap med europas mest moderne flypark. Det gir grunnlag for vekst.
Fjellbris
18.07.2024 kl 17:47
4163
Vi satser på det Strategi, enda et innsidekjøp meldt etter børs hjelper oss i så måte, selv om det ikke var så stort😀
…..
18.07.2024 17:10:01
Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) - Mandatory notification of trade
Primary insider Ms Katherine Sherry, member of the Board of Directors, has today on Wednesday 18 July 2024 purchased 10,078 shares at a price of NOK 11.345 per share. Following this transaction, Ms Sherry holds 37,442 shares in the company.
…..
18.07.2024 17:10:01
Norwegian Air Shuttle ASA (NAS) - Mandatory notification of trade
Primary insider Ms Katherine Sherry, member of the Board of Directors, has today on Wednesday 18 July 2024 purchased 10,078 shares at a price of NOK 11.345 per share. Following this transaction, Ms Sherry holds 37,442 shares in the company.
NASLover
18.07.2024 kl 17:54
4553
Første teknisk motstand har brøt i dag på 11.6, en liten på 11.9 og så på 12.6 og 13. Etter det er det bare 15-16
upsidedown
18.07.2024 kl 18:29
4521
TradingView oppdaterte i dag nøkkelinformasjon på NAS.
Surprise
Earnings up 107 %
Revenues up 7,84 %
Forventningene til Q2 har vært svært lave over hele fjøla.
Blir muligens noe uro når Ryanair leverer tall over helga. Kom nedgraderinger i dag med henvisning til svakere tall. WIZZ Air tror de vil levere bedre enn forventet.
Surprise
Earnings up 107 %
Revenues up 7,84 %
Forventningene til Q2 har vært svært lave over hele fjøla.
Blir muligens noe uro når Ryanair leverer tall over helga. Kom nedgraderinger i dag med henvisning til svakere tall. WIZZ Air tror de vil levere bedre enn forventet.
Redigert 21.07.2024 kl 17:49
Du må logge inn for å svare
upsidedown
18.07.2024 kl 23:31
4204
Litt short inn og litt ut sist tirsdag. Og Brumm As har kjøpt en liten pott.
1. FOLKETRYGDFONDET
+3 000 000
↑ 0,3112%
54 861 260
5,69% ( Short inn )
2. NORDEA BANK ABP, EGENHANDELSKONTO
+2 750 232
↑ 0,2853%
2 872 143
0,30%
8. BRUMM AS
+211 436
↑ 0,0219%
8 796 916
0,91%
Salg
1. VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN
-2 500 000
↓ -0,2594%
2 615 906
0,27%
2. DNB BANK ASA
-2 062 890
↓ -0,2140%
7 351 475
0,76% (Short ut?)
1. FOLKETRYGDFONDET
+3 000 000
↑ 0,3112%
54 861 260
5,69% ( Short inn )
2. NORDEA BANK ABP, EGENHANDELSKONTO
+2 750 232
↑ 0,2853%
2 872 143
0,30%
8. BRUMM AS
+211 436
↑ 0,0219%
8 796 916
0,91%
Salg
1. VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN
-2 500 000
↓ -0,2594%
2 615 906
0,27%
2. DNB BANK ASA
-2 062 890
↓ -0,2140%
7 351 475
0,76% (Short ut?)
Redigert 18.07.2024 kl 23:39
Du må logge inn for å svare
Ransen
18.07.2024 kl 23:39
4193
Veldig bra👍
Jeg aner en positiv undertone i aksjen i tillegg til teknisk.
Gode trafikktall og et godt Q3 vil hjelpe, men innsidehandler er alltid positivt
Jeg aner en positiv undertone i aksjen i tillegg til teknisk.
Gode trafikktall og et godt Q3 vil hjelpe, men innsidehandler er alltid positivt
Ransen
19.07.2024 kl 09:51
3717
Store salgsposter på flere hundre tusen aksjer blir lett absorbert av 1000-vis av småposter. Ingen sak å shorte NAS. Sjansen for å gå på en smell når ting ikke blir som veddet er minimal.
Interne kjøp og sterke tall blir ignorert. Teknisk stopper pilen på kr22 i slutten av oktober, uten oppkjøp vel og merke.
Interne kjøp og sterke tall blir ignorert. Teknisk stopper pilen på kr22 i slutten av oktober, uten oppkjøp vel og merke.
HerbM
19.07.2024 kl 10:09
3671
Begynner forsiktig å kjøpe meg inn nå, historisk har kursen gått bra i tiden etter innsidekjøp.
Strategi
19.07.2024 kl 10:22
3646
For de som selger basert på globalt data trøbbel kan jeg roe ned med at Norwegian ikke er rammet.
Dette er ikke et data virus eller et "hacker angrep" men rett og slett en Windows oppdatering fra Microsoft som gikk galt.
Løsningen er å slette siste oppdatering og starte maskinen på nytt.
Sikker noe komplisert men ingen trussel.
Så , ingen problemer fra Norwegian så langt.
Manuelle løsninger blir nå benyttet av de som er rammet inntil problemet er løst.
Dette er ikke et data virus eller et "hacker angrep" men rett og slett en Windows oppdatering fra Microsoft som gikk galt.
Løsningen er å slette siste oppdatering og starte maskinen på nytt.
Sikker noe komplisert men ingen trussel.
Så , ingen problemer fra Norwegian så langt.
Manuelle løsninger blir nå benyttet av de som er rammet inntil problemet er løst.
Redigert 19.07.2024 kl 10:24
Du må logge inn for å svare
HT2
19.07.2024 kl 10:24
3639
Vi lever i en usikker verden. Og da er tydeligvis flyselskap stedet og sitte når all usikkerhet slår direkte inn i flyselskapenens inntjening. Nå ryker vi på 3-4% i dag pga av datatrøbbel. Det er 1000 grunner til at fly kan bli satt på bakken i morgen. Men eneste grunn til å holde dem i lufta er en perfekt harmoni av verdensfred og stabile valuta/råvarekurser.
Strategi
19.07.2024 kl 10:29
3626
Ha ha, den var god.
Flyselskap er vel den sikreste bransjen i verden, se på statistikk.
Flyselskap er vel den sikreste bransjen i verden, se på statistikk.
HerbM
19.07.2024 kl 10:34
3605
Hehe ingen som har sagt at flyselskap er en sikker investering, men til rett pris kan det være en god investering :)
upsidedown
19.07.2024 kl 10:45
3578
Mye nervøsitet blant aksjonærer i NAS. For de som har litt innsikt i dataverdenen er neste skritt å tilbakestille til siste backup før oppdateringen og så går alt som det gikk i går. Tar muligens noen timer, så en del forsinkelser vil komme utover dagen på de travleste flyplassene som er rammet.
Er et klart varsel om at oppdateringer må testes mot en mindre gruppe før den rulles ut i stort omfang.
Er et klart varsel om at oppdateringer må testes mot en mindre gruppe før den rulles ut i stort omfang.
TZFlyingHigh
19.07.2024 kl 10:50
3590
de tar den ned først og kjøper så tilbake, en krystallklar taktikk
HerbM
19.07.2024 kl 11:20
3515
Nas er billig nå, ingen tvil om det. Selv etter et "dårlig" andre kvartal guider de et driftsresultat på 2,3 mrd, som er langt i fra krise. Og hvorfor skriver jeg "dårlig"? Fordi det var flere ting som overasket positivt, blant annet så fikk vi nok en bekreftelse på at widerøe var et godt kjøp. De sto for over 30% av driftsinntektene, og enda bedre blir det når synergiene for alvor kommer i effekt i 2025. Inntektene i andre kvartal var relativt bra, men utgiftene var høye, og det er selfølgelig bunnlinjen som teller. Gitt at boeing begynner å levere fly som planlagt vil utgifter heldigvis kunne gå ned fra neste år.
Innsidehandlene de siste dagene var det som trigget meg til å kjøpe i dag, så får vi se hva som skjer videre.. faller den videre snitter jeg ned.
Tillater meg å snakke positivt om aksjen nå som jeg også har blitt aksjonær, igjen 😄
Innsidehandlene de siste dagene var det som trigget meg til å kjøpe i dag, så får vi se hva som skjer videre.. faller den videre snitter jeg ned.
Tillater meg å snakke positivt om aksjen nå som jeg også har blitt aksjonær, igjen 😄