NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 103127

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 11:29 1764

Ja, disse dataproblemene er snart løst, dersom noen har solgt pga. det.
……..
Burde være lett å løse
IT-ekspert Torgeir Waterhouse tror de store dataproblemene verden over skal være lett å løse.
https://www.finansavisen.no/teknologi/2024/07/19/8156880/it-ekspert-om-dataproblemer-burde-vaere-lett-a-lose
Redigert i går kl 11:30 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I går kl 11:57 1693

Rart om dataproblemer er grunnen til dagens fall. Ingen flyselskaper som har lagt frem tall i dag ? Dårlige tall fra europeiske selskaper kan fort påvirke negativt
Winter is Here
I går kl 13:18 1546

Bare til info

"Stockholm tingrett har godkjent SAS' rekonstruksjonsplan i Sverige.

Det fremgår av en melding fra selskapet fredag.

Selskapet har i dag søkt om strykning av sine aksjer fra notering på Stockholm-, København- og Oslo-børsen."
Redigert i går kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 13:53 1461

Tror du virkelig ikke at stengte flyplasser og forsinkelser «World Wide» pga dataproblemer gjør at noen selger seg ut av flyaksjer? Mange nervøse aksjonærer, samt tradere / shortere som utnytter slik info, og når alt ordner seg og panikken legger seg skal de som solgte inn igjen.
Redigert i går kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Bullen
I går kl 13:54 1461

Det vi vet er at det er manko på fly. Norwegian venter på maskiner fra Boeing. Kan det være fornuftig å kjøpe Norse for en billig penge?.
Eller er det slik at det er ulønnsomt å bruke Dreamlinere som Norse har på ruter i Europa?
Flodhest82
I går kl 14:49 1342

At shorterne benytter anledningen tror eg, men da regner eg med folk selger alt av aksjer, for dette er ikke bare et problem som rammer litt av flyindustrien, men banker, industri og mye annet. Så nei, eg tror ikke folk selger så mye grunnet dette, rart om man skal selge for hver hump i veien, da har man ingenting i et aksjemarked å gjøre
Flodhest82
I går kl 14:53 1330

De driver i to helt forskjellige markeder, så ja det blir ulønnsomt å kjøre Dreamlinere i Europa. De er ikke bygget for så mange sykluser, og det kreves et helt annet vedlikehold. kostnaden for å fly et så stort fly på korte ruter er mye større en en 737. Det er vanskelig å fylle et så stort fly, så det blir fort røde tall om man flyr med tomme seter
Fjellbris
I går kl 14:59 1313

Men, du sitter og håper på billigere inngang ikke sant? Leser det litt imellom linjene utifra dine innlegg i dag😉
Flodhest82
I går kl 16:03 1209

Det stemmer nok ikke, eg er ganske tungt inne i Norwegian, så ønsker å se på 12-13 og 18 tallet. Men liker å forstå hvorfor en aksje beveger seg over 3% fra start, tenker det ligger info en plass
upsidedown
I går kl 16:16 1175

Hovedfokus har vært på fly. Les nyhetene fra morgen av.
Ryanair leverer tall over helga og har fått nedgradering.
Bommer analytikerene med 100 prosent slik de gjorde i Norwegian, eller ble NAS nedgradert på tallene EasyJet og Ryanair vil levere neste uke?

Vanskelig å si før de er blitt kjent.
Redigert i dag kl 00:41 Du må logge inn for å svare
NASLover
I går kl 16:18 1168

3% opp i går tok nesten hele dagen, 3% ned i dag i bare få minutter........galskap
Redigert i går kl 16:38 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
I går kl 16:43 1102

Det er bare trading, helt normalt. Folk som kjøpte seg inn på 10-tallet og lavt på 11, de er nok fornøyde med å selge seg ut mellom 11,7-11,4 det er mye penger å tjene på det spesielt hvis man kjøper seg inn igjen lavere. Folk her inne har en tendens til å overanalysere, det kommer mye god info fra det men at aksjer bølger litt dag-til-dag er helt normalt, ordinær trading, og trenger ingen ytterligere forklaring utover den at folk ønsker å profittere på svingningene.

Vurderte å selge en porsjon selv i dag og så kjøpe meg inn med høyere volum på et lavere nivå, regnet med det kom en liten nedtur snart at vi nok ville se 11,3-11,5 tallet igjen, men det er sommer og jeg er godt posisjonert så da gidder jeg ikke det strevet og den risken. Men altså bunnlinjen peker oppover, folk kjøpte store volum i går helt opp på 11,8-tallet og de som kjøpte seg inn lavt i dag er også avhengige av ny opptur for å kunne kæsje inn, så at denne aksjen er på vei opp det er helt sikkert men å innbille seg at den veien blir strak, det er litt som å tro på nissen sånt skjer nesten aldri.

Det går opp, det går ned, fra dag til dag. Ingen vits å legge for mye i det det er den generelle trenden man bør merke seg, over tid, og den peker opp.
upsidedown
I går kl 18:58 903

Ser at Norwegians avganger til Barcelona og Malaga går som normalt i kveld. Berlin er også åpnet. Noen få forsinkelse fra Oslo. I Bergen er det Widerøe som ble rammet av forsinkelser utover ettermiddagen.

I nyhetstørka gikk noen spinnvill.

Kom en melding om at de største amerikanske selskapene hadde bedt myndighetene om å stenge ned all flytrafikk som gikk viral…
Redigert i går kl 19:07 Du må logge inn for å svare
Ransen
I går kl 20:45 764

Dreamlinere er ikke lønnsomme til shorthaul. NAS har etter levering av de første 50 max8 maskinene opsjon på 30 stk til. Her vurderer de faktisk Max10 for å sette inn på de rutene med størst trykk. Videre så var NAS heldig å få viderelease de maskinene de hadde da forsinkelsen ble kjent. Alle var ikke like heldige og blir uten fly i en periode
Redigert i går kl 20:45 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 23:12 543

Kjøp onsdag

1. STATE STREET BANK AND TRUST COMP (har vært lite aktiv fra mai)
+3 488 587
↑ 0,3619%
3 946 535
0,41%

2. VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN
+3 000 000
↑ 0,3112%
5 615 906
0,58%

3. STATE STREET BANK AND TRUST COMP
+906 459
↑ 0,0940%
7 429 285
0,77%

4. J.P. MORGAN SECURITIES PLC (sjette konto JPM kjøper gjennom - ingen salg)
+830 510
↑ 0,0862%
900 512
0,09%

Salg onsdag

1. HSBC BANK PLC., MARKET-MAKING INNLAND
-3 231 902
↓ -0,3353%
615 809
0,06%

2. THE BANK OF NEW YORK MELLON
-3 075 445
↓ -0,3191%
2 044 869
0,21%

3. DNB BANK ASA
-1 844 061
↓ -0,1913%
5 507 414
0,57% (Mer short?)

4. GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY
-619 875
↓ -0,0643%
0
0,00%

Nordea og DNB kontoer topp 50 - 17. 07.24

DNB 4,26 (etter å ha lånt ut ca 10 millioner fra 15. juli)
Nordea 3,48

Redigert i går kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 12:12 187

Ransen var tidlig ute med å spekulere ang, oppkjøp av Norwegian Group.
Jeg mener denne tankerekken ble forsterket med samarbeidet inngått mellom Iberia eid av IAG og Widerøe (Norwegian Group).
Re: Fra og med i dag etablerer Iberia og Widerøe en ny interline-avtale med mål om å forbedre forbindelsen mellom Spania og Norge. Denne strategiske avtalen vil gjøre det mulig å tilby forbindelser til 14 ekstra destinasjoner i Norge.
https://grupo.iberia.com/pressrelease/details/20240

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer sannsynlig vil et bud på selskapet være i mitt hode.
Mest sannsynlig fra IAG, men det kan absolutt komme fra andre som naturlig nok ønsker å forhindre bud og/eller videre utvidet samarbeide mellom IAG og Norwegian Group.
Ser man tilbake på fjoråret på samme tidspunkt er Norwegian nå et helt annet selskap enn tidligere med flere store inngåtte avtaler og ikke minst oppkjøpet av Widerøe inklusive Widerøe Ground Handling som totalt sett viser seg å være en solid bidragsyter.
Jeg ser for meg en betydelig sterkere stigning på kursen fremover sett i forhold til 2023.
Sky is det limit.

Ransen
I dag kl 12:41 159

Tror ikke at selskapet er blitt mindre interessant i år. Vi ser stadig økning av vinterturitme i nord og Norwegian flyr for fullt inn til bodø, tromsø og Alta.
Karlsen sier at de ser på mulighetene til å flytte kapasitet. I dette forstår jeg at det blir flere og større baser i utlandet. Dessuten har EU bedre støtteordninger for bruk av E-fuel. Så å havne under IAG-paraplyen ville vært vinn vinn i alle ledd
YNWA250505
I dag kl 14:39 43

Betyr valutaen noe som helst for Norwegian? Tidligere mente jeg noen her inne var fornøyd når dollaren ble svakere vs NOK. Men nå er vel dollaren sterkere en noensinne. Straks over kr 11.