NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 205715

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
22.07.2024 kl 23:37 2831

Ransen skriver også at 26 av 50 (over 50%) av nyflyene er levert, når alle er levert blir den oversikten mye bedre for NAS, for ikke å snakke om har de også opsjon på 30 nye til😀
….
Ransen
I dag kl 10:11
1268
IAG har vært etter NAS i mange år. Selskapet er veldrevet og evner å omstille seg raskt. Kontantbeholdningen er på 11,5 milliarder,altså under børsverdien i dag. Selskapet blir det første i europa som får hele flåten bestående av siste generasjon rutefly med 15% lavere fuelforbruk og utslipp. Det er allerede betalt inn 3,5 milliarder på nyflyene og 26 av 50 (+30 opsjon) er levert.
Så ja, hvis IAG skal slippe inn døra på Fornebu så må de minst doble dagens kurs og litt til.
Redigert 22.07.2024 kl 23:38 Du må logge inn for å svare
Mr Fox
22.07.2024 kl 23:11 2900

Du er en sånn en ja som tyr til personangrep når du blir tatt for løgn.
Ser man på 737/320-klassen og et utvalg europeiske selskaper:

Norwegian har 22 av nyeste modell og 64 av den gamle. (26%)
AirFrance/KLM kun gamle (0%)
Finnair kun gamle (0%)
Austrian 8 nye, 32 gamle (20%)
Easyjet 85 nye, 262 gamle (24%)
Ryanair 157 nye, 437 gamle (26%)
Lufthansa 51 nye, 138 gamle (27%)
IAG 112 nye, 278 gamle (29%)
Swiss 11 nye, 17 gamle (39%)
ITA 24 nye, 35 gamle (35%)
Aegan 31 nye, 33 gamle (48%)
Icelandair 16 nye, 17 gamle (48%)
Atlantic Airways 2 nye, 2 gamle (50%)
TAP 36 nye, 23 gamle (61%)
Wizzair har 139 nye, 82 gamle (63%)
LOT 12 nye, 6 gamle (67%)
SAS 76 nye, 12 gamle (86%)
Pegasus 94 nye, 109 gamle (86%)
AirBaltic Bare nye (100%)

Norwegian er ikke dårligst i klassen, men definitivt i den dårligere gruppen.
Melhus79
22.07.2024 kl 23:04 2883

sommeren i år har ikke akkurat vært den beste i sør og midt Norge. Kan bare se for meg stor pågang i juni, juli august.
upsidedown
22.07.2024 kl 22:39 2955

Sist torsdag:
Brumm AS henger fortsatt med, ellers lite å melde utover at Folketrygda og DNB har fått litt short tilbake og Nordnet trolig har lånt ut litt mer.

1. GOLDMAN SACHS INT. - EQUITY
+1 928 597
↑ 0,2001%
1 928 597
0,20%

2. THE BANK OF NEW YORK MELLON
+941 835
↑ 0,0977%
2 986 704
0,31%

3. BLUEBERRY CAPITAL AS
+749 999
↑ 0,0778%
1 499 999
0,16%

4. BRUMM AS
+639 644
↑ 0,0664%
9 436 560
0,98%


Salg

1. STATE STREET BANK AND TRUST COMP
-1 814 671
↓ -0,1883%
2 131 864
0,22%

2. J.P. MORGAN SECURITIES PLC (Første salg på fem handelsdager)
-609 446
↓ -0,0632%
291 066
0,03%

3. MORGAN STANLEY & CO. INTERNATIONAL
-502 158
↓ -0,0521%
10 912
0,001%
Redigert 22.07.2024 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
22.07.2024 kl 22:29 2979

Ryanair et som Lidl. Det funker ikke så bra i Skandinavia. Det blir rett og slett for kjipt!!! Men CEO’en til Ryanair må man ta med en klype salt. Glem ikke at de har et stort aksje oppkjøpsprogram gående. Nå får han aksjene veldig billig. En annen ting som han sa tidligere i år er at de skal vokse. Og at dette må gjøres med oppkjøp. Det får han også gjort billigere nå. Michael O'Leary er en ringrev som selvfølgelig snakker til egen vinning. Det kan man selvfølgelig gjøre når man er så stor og veldig langsiktig!!

Norwegian et penger på gaten med dagens kurs. Har man litt tålmodighet og kan vente en stund blir dette super lukrativt.
Redigert 22.07.2024 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
22.07.2024 kl 22:18 2976

👌 Juli hos NAS og august tom ferie tror jeg er tilnærmet fullbooket allerede av de som skal ut og reise på ferie, noe ditt eks viser. Og heldigvis flyr ikke Rayanair på NAS sine forettnings «melkeruter» og gode priser i Scandinavia inkl avtalekunder sept tom des. Og ja, kvalitet og service tror jeg NAS uansett overlever på vs lavpris til Rayanair for oss Skandinaviere ut i den store verden, de fleste velger NAS, SAS, KLM etc, jeg har reist mye men har ennå tilgode å fly med Rayanair og de andre lavprisselskaper i Europa/USA mm.
Kåre Grønn
22.07.2024 kl 21:49 2970

:)))) Dette skal i 20 utover høsten! Norwegian kjører stappfulle fly. Blir best når de vinner rettslig ganske snart! Like konkurransevilkår i Europa!
Redigert 22.07.2024 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Ransen
22.07.2024 kl 21:22 3034

Å der kom det en bøtteknott på forumet med peiling på alt. Ta et enkelt googlesøk så finner du ut om jeg er kunnskapsløs.
upsidedown
22.07.2024 kl 21:20 3026

Gikk inn på Gøteborg til Alicante både på Ryanair og Norwegian.
Valgte utreise 27.07.24 med retur 11.08.24

Norwegian har 2 billetter igjen til rundt 7000.
Ryanair har startet salg på ca 3800 for å fylle flyet.

Det var litt overraskende. Trodde billigbillettene til Ryanair ble revet vekk før man kjøpte dyrere billetter hos Norwegian.

Ser også at EasyJet ligger ca 1000 kroner over Ryanair ut fra London til Alicante de samme datoene, så ut fra dette ser det ut som Ryanair må på sine knær for å hente nye reisende til å fylle flyene.

Kanskje er det en grense for folk når det kommer til slett service…
Redigert 22.07.2024 kl 21:30 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
22.07.2024 kl 21:18 2990

Hold dette nå, så ser vi! Tror Norwegian vil dundre opp etterhvert! 10, 11, 12 er latterlig! Dagens nivå tilsier at det skal gå på dunken. Men sånn er det så absolutt ikke.
Redigert 22.07.2024 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.07.2024 kl 18:57 3236

Ja, på mange måter er det underlig hvis man legger til grunn resultatene for Ryanair og Norwegian. Man kan fristes til å tro at de flyr rundt hver sin planet og ikke krysser felles luftrom i Europa.

Earnings
Avvik fra analytikernes prognoser:
Ryanair minus 25,79 %
NAS pluss 107 %

Her har analytikerne bommet med 132,79 % mellom hva NAS og Ryanair leverte på Q2.

Revenues
Ryanair minus 3,92 %
NAS pluss 7,84 %

Her har de bommet med 11,76 prosent.

Det viser muligens at få analytikere forstår hva som skjer i norsk luftfart og man automatisk drar slutningen at ille for Ryanair betyr verre for NAS og konkurrentene.


Redigert 22.07.2024 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
HT2
22.07.2024 kl 17:47 3243

Rart med det der... Om en aksje ikke utvikler seg som man håper er det merkelig og uforståelig😄.
Fjellbris
22.07.2024 kl 17:10 3278

Mente tror du virkelig på ensifret kurs som du selv skrev, beklager skrev selv feil mtp «kurs på 1 tallet» :-)

Og 10 tallet fikk du jo rett i, NAS ble dumpet under kr 11 allerede på slutten i dag…. Rayenair tallene og deres frykt for å måtte selge lavere flybilletter fremover dro i kjent stil også ned seg NAS, men også øvrige fly selskaper desverre, selv om NAS og Rayenair opererer i forskjellige markedet / prissegmenter. NAS vil selvfølgelig om flybillett priser går ned merke det, men kurs messig er jo nå i NAS når vi er på 10 kroneren bortimot priskolaps allerede priset inn, inkl. også til alle avtalekunder eks Forsvaret og staten.
Markedet må se noe mtp Q3 og Q4/2025 som ivertfall ikke innsiderne og Fredriksen ser😉
Redigert 22.07.2024 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
NASLover
22.07.2024 kl 16:03 3460

Helt merkelig og uforståelig det som foregår med aksjen
bassebasse
22.07.2024 kl 16:02 3445

Veldig rart... Olje faller bra og $ går opp så verre blir ikke
YNWA250505
22.07.2024 kl 16:02 3381

Kurs på 1 tallet tviler jeg på, men en dupp under kr 11 tror jeg på. At store ulv kjøper betyr ikke at det blir bra i Q3. Han dumper som bare f så fort han får sjansen. Det er ikke første og heller ikke siste gangen
Bolster
22.07.2024 kl 15:38 3439

Hva mener du? Man kan selge, og få utbytte ex dagen. Holder ikke å eie aksjer nå.
Arve P
22.07.2024 kl 15:19 3389

Det tror jeg ikke. Det holder vel å kjøpe aksjene dagen før ex-dag?
Ransen
22.07.2024 kl 15:13 3288

Utbytte kan komme før 2026. Det forhandles om dette med næringsministeren. Da gjelder det kun for dem som har aksjer fra den dagen det bestemmes. Man får ikke mulighet til å kjøpe aksjer rett i forkant for å få utbytte. Det er langsiktige som skal premieres
Fjellbris
22.07.2024 kl 14:35 3364

Helt enig, virker som det meste av negative nyheter om andre/som ikke omhandler NAS så mye (eks. datatrøbbel sist uke, Rayanair, streikefaren som viste seg ikke å bli streik osv) drar kursen ned enormt, og markedet ser ut til å glemme innsidekjøp, cash beholdning 11,5 miliarder, nytt rekord Q3 på gang, pengemaskin som leverer over 2 miliarder i overskudd også i år, 800 mill satt av så langt til utbytter fom 2026 osv. Men, fornuften vil seire til slutt så jeg akkumulerer mer her nede sammen med innsidere og Fredriksen, og gleder meg til kurs og ikke minst utbytte fom 2026😀
Redigert 22.07.2024 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
NASLover
22.07.2024 kl 14:14 3409

Det er jo lit merkelig med markedet, Norwegian aksje fikk null støtte når Ryanair steget i det siste et par måneder men ble smittet med en gang når Ryanair aksjen går ned pga dårlige resultater. Norwegian har jo lagt frem mye bedre resultater enn Ryanair for første 2 kvartal. Rart at begge blir sammenlignet selv om de opererer ulik og viser ulik resultater
Ace771
22.07.2024 kl 14:03 3385

Nå flyr ikke NAS så lange ruter at denne flytypen har noen relevans. Og jeg tror de fleste vil betakke seg for 9-10 timer på et narrowbody fly...
Fjellbris
22.07.2024 kl 12:38 3580

Airbus har fått typegodkjent den ultralangtrekkende flytypen Airbus A321XLR av Det europeiske byrå for flysikkerhet (EASA), melder bransjenettstedet Check-in.dk.
Flytypen ventes nå å være i kommersiell drift i løpet av få måneder – etter mer enn to år med tester. Airbus hevder den kan bli en «gamechanger» for selskapet.
Flytypen vil ha en rekkevidde på 8.700 kilometer. Det innebærer at den kan benyttes på oversjøiske flyvninger til blant annet USA og destinasjoner i Midtøsten, Afrika og Asia, ifølge bransjenettstedet.
Det vil også ha 30 prosent lavere drivstofforbruk pr. sete enn tidligere generasjoner.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/22/8157539/far-tommel-opp-tror-nytt-fly-kan-bli-gamechanger
Redigert 22.07.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
Ransen
22.07.2024 kl 11:26 3772

Når man betrakter markedet til NAS fra et overnattingssynspunkt så er det lite som tyder på lavere kjøpekraft. Heller høyere…
Kanskje vi glemmer at høy rente rammer både på godt og vondt. Veldig mange i kongeriket har fått bedre råd, mens de som har fått mindre å rutte med prioriterer reiser og kutter på andre ting.
NAS har også store helårsavtaler. Det er lite som tyder på at forsvaret skal reise mindre i årene som kommer…
upsidedown
22.07.2024 kl 11:05 3792

Ryanair merker at de har vokst seg store i land med lav kjøpekraft.
Interresant at analytikerne var vel optimistisk på Ryanairs vegne og ditto pessimistisk på Norwegian.
Ransen
22.07.2024 kl 10:34 2029

Det er sant. Det eneste vi kan forvente er at en evt salgssum ikke blir under 11,5 milliarder.
Fjellbris
22.07.2024 kl 10:33 2001

Tror du egentlig på det du skriver selv? Ref. alle innsidekjøp meldt den siste tiden, samt Fredriksen som har akkumulert og kjøp mange flere aksjer de siste ukene, han nærmer seg nå15% og flagg melding kan komme nå om det «any day». Tror du virkelig innsiderne og Fredriksen hadde kjøpt så mye om de så for seg et dårlig Q3 og kurs på 1 tallet igjen?
Redigert 22.07.2024 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Ransen
22.07.2024 kl 10:17 2009

Ryan hadde 1% lavere etterspørsel i Q1.NAS hadde 15% økning i Q1, altså et annet og bedre marked som ikke kan sammenlignes
NASLover
22.07.2024 kl 10:13 2017

Med denne utsikter kan det bety oljepris kollaps dersom blir ikke noe mer støtte og eventuelt slutt med krigen

https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/07/22/8157165/die-welt-vance-forslag-vil-bety-slutten-pa-ukraina
Pilteri
22.07.2024 kl 10:12 1900

Ransen har estimert salgspris når selskapet kjøpes opp. Er dog en viss usikkerhet både om noen kjøper NAS samt kjøpesumberegningen så jeg ville ikke hensyntatt denne selv om jeg håper Ransen får rett...
Ransen
22.07.2024 kl 10:11 1883

IAG har vært etter NAS i mange år. Selskapet er veldrevet og evner å omstille seg raskt. Kontantbeholdningen er på 11,5 milliarder,altså under børsverdien i dag. Selskapet blir det første i europa som får hele flåten bestående av siste generasjon rutefly med 15% lavere fuelforbruk og utslipp. Det er allerede betalt inn 3,5 milliarder på nyflyene og 26 av 50 (+30 opsjon) er levert.
Så ja, hvis IAG skal slippe inn døra på Fornebu så må de minst doble dagens kurs og litt til.
nad.oslo
22.07.2024 kl 10:10 1881

Ynwa, hvorfor kaster du bort så.mye tid og energi på.en aksje som .nas når du er så negativt?

Redigert 22.07.2024 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
Mia20
22.07.2024 kl 09:55 1909

Hvor har du 26 NOK fra? jeg er ny i NAS så bare lurer på
Redigert 22.07.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Ransen
22.07.2024 kl 09:46 1925

Ryan og Norw er ikke i samme marked.Det nordiske markedet er svært bra og ettertraktet. Bud på 26 nok fra IAG kommer snart. Karlsen og Fredriksen ser at det er klare fordeler iå være en del av en storgruppe..
YNWA250505
22.07.2024 kl 09:41 1946

Ensiffret kurs vil komme i august. NAS må overprestere om de skal holde dagens kurs. Når vi ser hva Ryanair melder så lover det ikke godt for Norwegian.
HT2
22.07.2024 kl 09:32 1977

Alt som skjer i verden er negativt for Norwegian. Økt oljepris, svekket krone, mindre reiselyst, etc.... Folk er mer positive til tomgods og matavfall..
Mia20
22.07.2024 kl 08:32 2221

Hvordan vil dette påvirke NAS?
Jeg tror vi ser 11,1 idag

https://www.finansavisen.no/tdn/2024/06/22/06382016/ryanair-vesentlig-lavere-billettpriser-enn-i-fjor-sommer
Redigert 22.07.2024 kl 08:53 Du må logge inn for å svare