NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 180352

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Strategi
23.07.2024 kl 10:54 3459

Har sagt det før og gjentar.
Skal man unngå videre fall er løsningen at flere går sammen og bruker skjult volum på kjøp.
Absolutt det beste våpen for å presse short siden tilbake, men da må flere stå sammen.
TrumpGold
23.07.2024 kl 10:56 3458

I aksjemarkedet er alle egoister....dugnader fungerer ikke.
Null
23.07.2024 kl 11:01 3444

Strategi
Hvor mange aksjer skal man da ha på skult kjøp for å snu trenden?
Ransen
23.07.2024 kl 11:41 3343

Får bare håpe at NAS havner på en annen børs ASAP. Utrolig hvordan aksjen herjes med. Ned 45% og et Q2 godt over Konsensus. Ryanair tok sitt tap i går på et lavere Q2 enn forventet. Vil tro at Ryan mulig vil være ganske stabil fremover da de ikke vet veien videre.
Analytikerne liker å lage drama, men det har vært stille etter bommerten i forkant av Q2 i NAS.
Redigert 23.07.2024 kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Strategi
23.07.2024 kl 12:37 3243

Fikk snudd den i området10,85 -10,89.
Men alene er dette noe komplisert.
Følger du med så skjønner du.
Strategi
23.07.2024 kl 15:02 3015

23.07.24 Kl 08:25
Widerøe inngår avtale og kjøper flere fly.

Flyselskapet Widerøe har inngått kjøpsavtale med DeHavilland Canada om kjøp av flere fly til flåten.
Det er snakk om to Dash 8-400 fly som leveres OEM-Sertifisert.

Widerøe er en av våre langsiktige kunder, og vi er glade for å kunngjøre at de har kjøpt to DHC OEM- sertifiserte fly , sier Ryan DeBrusk, direktør for salg og markedsføring for De Havilland Canada.

Avtalen om kjøp av de to brukte Dash 8- 400 flyene gjennomført av Widerøe Asset AS.
Partene har ikke sagt noe om hvor de to Dash 8 - 400 flyene kommer fra.
........................................................................................................................................................................................................
----------Widerøe kjører på for å sikre større kapasitet selskapet er nå en meget sterk bidragsyter på bunnlinjen til Norwegian Group.
Redigert 23.07.2024 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Ransen
23.07.2024 kl 16:44 2747

Må gjerne gå til 10 kroner for min del. Selskapet driver godt og har mye cash. Teknisk ser det helt annerledes ut enn 10 kroner. Ryan er ferdig med sitt billigsalg av aksjer og ser fremover. Spørs om de kan omstille seg like raskt som NAS. Ingen service er 0 service. Flere setter pris på at spaniaflyet faktisk går når det skal og ankommer til riktig tid.

Flymarkedet har sprukket. Det er det dummeste jeg har hørt. Flyplassene er stappfulle av reisende, og selv om jallaRyan mangler betalingsvillige passasjerer så starter PanAm opp med ekslusive langflygninger til kr 660000per billett.
Hvorfor, jo det er et marked for det.
NASLover
23.07.2024 kl 18:14 2599

En ting som man kan spørre såkalt analytiker som har brukt Ryanair som referanse når dem behandler Norwegian?
Fakta er jo helt annerledes for de to selskapene, en har skuffet betydelig der analytikerne var over optimistisk (Ryan) og den andre har overrasket med over 100% over forventning der analytikerne var over pessimistisk (Norwegian).
Utsikten til Norwegian ser mye lysere ut enn Ryanair og de to selskapene må ikke sammenlignes mtp resultater som de har levert for første halvår. Det er bare tull og gjøre det synes jeg
upsidedown
23.07.2024 kl 18:31 2560

Nær 40 prosent av kundene til Ryanair kjøper billetter i Spania og Italia. Det er mange expats i begge landene som lever på britisk statspensjon som utgjør 12640 per måned i 2024 hvis de har maks opptjening.

De er også stor i Øst-Europa der mange lønnes under 70 kroner timen. I Spania er minstelønnen 6 € per time for majoriteten av de som kommer østfra for å finne jobb.

Det er ikke bare spøk når britene sier Ryanair var polakkenes «fribillett» inn til deres arbeidsmarked. Et problem som bare ble større etterhvert som EU tok flere inn i folden.

Jeg har tenkt at Ryanair er gigantisk i England men statestikken viser noe annet.

De av britene som har litt penger flyr EasyJet som har godt over 60 prosent av sitt marked ut fra Storbritannia. EasyJet omsetter for dobbelt så mye i Storbritannia enn Ryanair per år. De har faktisk større hjemmemarked enn Norwegian i prosent.

Redigert 23.07.2024 kl 18:53 Du må logge inn for å svare
Ransen
23.07.2024 kl 19:05 2502

Godt forklart. Jeg forholder med til hva Karlsen sier og ikke hva en analytiker mener og tror. Nå får vi se hva de øvrige lavprisselskapene kommer med i Q2. Konsolidering er et tema og jeg tror fortsatt på oppkjøp da også Star alliance forsvinner fra norden i september. Tenker at Fredriksen og Sundt har noen synspunkter ved sine stemmer. Det fikk vi erfare under webcasten.
upsidedown
23.07.2024 kl 21:00 2330


Ser ut som Ryanair også forsynte Norge med billig arbeidskraft..

«Tine Kleive-Mathisen er markeds- og kommunikasjonssjef på Sandefjord lufthavn. Hun sier de følger nøye med på det polske markedet.

Polen og Baltikum er flyplassens største marked.

– Vi har fulgt med på utviklingen i 17 år, og nå ser vi at trafikken flater ut. Vi ser spesielt at det har skjedd en endring hos de som pendler til Norge for å jobbe. De har det blitt langt færre av.»
YNWA250505
24.07.2024 kl 00:12 2063

At pendlende polakker nå forlater Norge for godt er særdeles dårlige nyheter også for Norwegian. De har 5 ruter til Polen og disse vil rammes hardt fremover. I august reiser du t/r for kr 760. Litt dyrere med bagasje, men hvem trenger stor koffert på en 3-4 dager i Polen. Polske pendlere reiser stort sett med en ryggsekk. Mulig flyene fylles opp, men da med nordmenn som reiser til Polen pga meget billige flybilletter
Redigert 24.07.2024 kl 00:18 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.07.2024 kl 00:18 2069

Flere elendig nyheter for flyselskaper over hele verden.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/truer-med-flyplasskaos/81711063
Ransen
24.07.2024 kl 01:07 2010

Det virker som om at du har mye i mot NAS for tiden. Jeg kan berolige deg med at de blir lite berørt av miljøaktivister og de er i et marked som er villig til å betale for seg. NAS er størst i norden, det betyr at det ikke er bare å sette inn Ryan eller Wizz for å oppnå høyere billettpris. Disse selskapene takler ikke norden og kommer til å slite med kanselleringer og forsinkelser grunnet klimatiske forhold. De har prøvd seg, men misslykkes. Det vet også IAG, som så gjerne vil ha en del av norden under sin paraply, men det kan kun lykkes via Norwegian.
Aksjekurs i slitten av oktober er kr 22.
Ransen
24.07.2024 kl 01:15 2037

Ca 30000 nordmenn ferierer året rundt i polen. Per nå er det 90000 polakker i norge som jobber i norge og bor i polen. Hva vil du fram til? Har du solgt med stort tap og plutselig funnet ut at du kunne blitt rik ved slutten av året når trenden peker mot kr 22…
Kåre Grønn
24.07.2024 kl 05:03 2032

Per juli 2024 viser Norwegian Air Shuttle en positiv, men noe blandet økonomisk situasjon. Selskapet rapporterte en omsetningsvekst på 37 % i andre kvartal 2024 sammenlignet med samme periode i fjor, med inntekter på 9,08 milliarder kroner. Likevel falt nettoinntektene med 12 % fra fjoråret, og fortjenestemarginen sank fra 7,6 % til 4,9 %, hovedsakelig på grunn av økte utgifter​ (Simply Wall St)​.

Analytikerne er optimistiske om fremtidig inntektsvekst, og anslår at selskapets inntekter vil vokse med 21 % til 31 milliarder kroner i 2024, og forventer en EPS på 2,00 kroner​ (Simply Wall St)​. Aksjekursen har også steget med 5,5 % den siste uken, noe som indikerer positiv markedsrespons på de siste nyhetene.

Selv om Norwegian Air Shuttle har hatt betydelige økonomiske utfordringer tidligere, viser de nå sterkere tegn til stabilitet og vekst, med forventninger om raskere inntektsvekst sammenlignet med bransjegjennomsnittet i Europa. Likevel, med fallende nettoinntekter og fortjenestemarginer, vil det være viktig å følge med på selskapets kostnadskontroll og fortjenestemarginer fremover​ (Simply Wall St)​​ (Simply Wall St)​.
Gordon Ekko
24.07.2024 kl 05:52 2003

Gratulerer YNWA, Utrolig, her har du for første gang noe rett i det du skriver. Revenue fra Polen utgjør ca. 1% av total revenue i første halvår og vokste 4% fra året før. Kan også utfordre deg på å lete med lupe og se om du klarer å finne noen positive signaler i hva NAS holder på med?
Redigert 24.07.2024 kl 07:16 Du må logge inn for å svare
sis
24.07.2024 kl 07:09 1967

Ryggsekk? Polakker reiser med kofferter stappfulle av mat og hva det nå er - tungt er det ihvertfall. Snittvekten per kolli er fort høyere enn på charterfly til og med. Det å bruke egen fantasi som kilde virker å være et refreng i denne tråden.
upsidedown
24.07.2024 kl 09:06 1727

8:56
Oslo (Infront TDN Direkt): EasyJets bookinger for regnskapsmessig fjerde kvartal fortsetter å bygge seg opp med syv prosent mer kapasitet å selge på årsbasis. Selskapet har nå solgt 1,5 millioner flere seter for toppsommersesongen sammenlignet med samme tidspunkt i fjor, med en total yield som stort sett er uendret på årsbasis.

Det skriver selskapet i sin tredjekvartalsrapport onsdag.

-Vi er fortsatt på vei til å levere nok en rekordsommer, som tar oss et skritt nærmere våre mellomlangsiktige mål, sier konsernsjef Johan Lundgren i Easyjet.

For regnskapsmessig første kvartal 2025 er Easyjets salgskapasitet opp fem prosent og 20 prosent av programmet er solgt for øyeblikket.

I regnskapsmessig tredje kvartal, som ble avsluttet 30. juni 2024, fikk Easyjet et driftsresultat på 234 millioner pund, opp fra 201 millioner pund samme periode året før. Omsetningen steg til 2.631 millioner pund, fra 2.360 millioner pund. Omsetningen pr sete en prosent på årsbasis, som var på linje med guiding, ifølge selskapet. I regnskapsmessig fjerde kvartal ventes omsetningen pr sete å følge trenden fra tredje kvartal.
YNWA250505
24.07.2024 kl 09:29 1663

Ok så da blir det jo enda verre når Norwegian mister salget på kofferter i tillegg.
upsidedown
24.07.2024 kl 09:33 1643

Brumm AS fortsetter å kjøpe, forteller oppdateringen sist fredag. Men frykter det er en ny aktør som låner ut til short. Denne gangen er det Nordea, hvis de ikke tar et betydelig tap da brorparten ble kjøpt på høyere kurser.

1. VERDIPAPIRFONDET KLP AKSJENORGE IN
+1 700 000
↑ 0,1764%
7 315 906
0,76%

2. BRUMM AS
+460 000
↑ 0,0477%
9 896 560
1,03%
Redigert 24.07.2024 kl 09:34 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.07.2024 kl 09:38 1644

Ingenting imot NAS, prøver bare å linke til saker jeg tror har betydning for selskapet. Kanskje heller gå til angrep mot de som skriver om disse sakene. Men her inne hos menigheten skal det helst kun være positivt. Ransen er jo verste hausseren og lover kr 22 i oktober. Nå går vi straks inn i lavsesong og da forventer du 100% økning i kursen? Det skjønner du jo bare er tull ikke sant. Men ingen av dine menighetsfeller kommenterer kr 22, men når noen legger frem artikler som skriver om datatrøbbbel og store forsinkelser og når aktivister skal demonstrere kan dette også få effekter som forsinkelser etc. Jeg håper NAS lykkes jeg, men kursen ble kunstig hauset opp så Store Ulv kunne selge seg ut med supergevinst. Nå håper han på å gjøre det samme igjen. Men kurs på kr 22 skjer aldri. I dag; økt oljepris og en dollar som stiger. Negativt for NAS.
Ransen
24.07.2024 kl 10:08 1537

Du overtenker når det gjelder de største eierne. Kanskje de venter på et oppkjøp, eller utbytte. Du bør lese tekniske analyser uavhengige av meglerhus. Det er en direkte sammenheng mellom tekniske presentasjoner,kursmål og kjøp/salg.
Ett norsk meglerhus er omtrent 100% sikker på et oppkjøp av NAS etter at SAS ble overtatt for en høy pris med svimlende gjeld.
Mulig en konsolidering og eierskap utenfor norge er en stor kostnadsfordel da selskapet ikke har samme konkurransevilkår her hjemme. Dagens regjering ikke vil gi tilskudd for bruk av EU-pålagt krav til innblanding av biodrivstoff slik som de får i europa.
Hvem vet
upsidedown
24.07.2024 kl 10:24 1501

EasyJet opp over 6 prosent på sin oppdatering av markedet.

Blir interessant å følge hvordan O’Leary skal turnere dette når majoriteten av kundene ikke tåler en normal prisvekst. De pushes også av Wizz Air som har siktet seg inn på de samme kundene. Sistnevnte har over 50 milliarder Nkr i gjeld og er i en utsatt posisjon hvis det ender i en langvarig priskrig.

Merker meg at easyJets gode resultat så langt ikke er blitt nevnt av de som dro vidtrekkende konklusjoner på utviklingen i Ryanair…
laser
24.07.2024 kl 10:33 1492

Det er et stort gap mellom kr 10,85 og kr 22. Begge prisingene vil være strukket. Jeg foretrekker å kjøpe på den første og selge på den siste. Takker da for artikkelen i VG om familien Borlaug - de kjøpte billetter til Kreta, jeg kjøpte aksjer i Norwegian. Under kr 11 er og blir sjokkpris. Men det er lov å sitte på gjerdet og håpe den skal falle mer, men slike nyheter som dette og meterologenes varsel om dårligere vær i august svekker neppe reiselysten - så da er det bare å lene seg tilbake og rolig akkumulere aksjer rundt kr 10-11 og vente på trafikk-tallene for juli og august.
I litt større perspektiv kommer forbrukerøkonomien. I fjor på denne tid var utsiktene labre for folk flest. Inflasjonen steg, prisene på de fleste forbrukervarer steg kraftig og lønnsoppgjøret førte til kraftig reallønnsnedgang.
I år ser det lysere ut. Et godt lønnsoppgjør kombinert med redusert inflasjon borger for redusert rente over tid. Folk får litt bedre rom for «spending».
Og - tenker jeg - med det økt aktivitet privat og offentlig. Løft blikket, akkumuler.
Redigert 24.07.2024 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
24.07.2024 kl 10:35 1492

TA hjalp jo deg når kursen raste fra 18 til 10? Psykologien som tar over her. Flere og flere sitter som aspeløv mwe fingeren på salgsknappen. Skal kursen ned å teste neste nivå så blir d panikk og ensiffret kurs er et faktum. TA fungerer ikke
YNWA250505
24.07.2024 kl 10:35 1557

Men nok om det jeg skal rekke et fly så vi høres. Ryanair neste
Ransen
24.07.2024 kl 10:43 1538

Kursen har oppført seg greit i henhold til TA. At folk blir nervøse og selger er i henhold til Buffets strategi der aksjehandel er overføring av verdier fra utålmodige til tålmodige. Så enkelt kan det bli. NAS er et kjempeselskap med gode ledere og en tidl sentralbanksjef til å ivareta aksjonærene. Øygaard har selv flere millioner aksjer i NAS, og kjøper fortsatt.
Jeg selger aldri med tap i en god aksje, den kommer alltid igjen.
Redigert 24.07.2024 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
NASLover
24.07.2024 kl 10:49 1557

Hvor er helvette børsmelding om EasyJet, infront/TDN var skjapt å rapportere saken når Ryanair meldt dårlig resultater som smittet Norwegian unødvendigvis, hvorfor er det ulik behandling av nyheter, hvem kontrollerer slike meldinger?

Bykser opp Easyjet på gode tall, spent å se om Norwegian blir smittet av denne nyheten

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/24/8158291/flyselskap-bykser-til-i-borsapning-etter-sterke-tall
Redigert 24.07.2024 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Ransen
24.07.2024 kl 10:56 1530

Vi slutte å sluke rått alt som omhandler Ryanair hva gjelder reisevaner. Tror O’Leary må på podiet og forklare sine påstander. Dette er et jallaselskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig, og har en toppleder som sparker alle i rævva hvis der er minste motstand. Derfor skygger vanlige folk unna Ryanair og selskap som EASY, Wizz og NAS plukker opp disse passasjerene. Det er hva tallene viser. De land som Ryan opererer i har ingen ting å betale med, og den lille andelen av det betalingsvillige nordiske markedet, blir skygget unna.
NASLover
24.07.2024 kl 11:22 1493

Venter fortsatt på E24 om dem tør å melde saken om EasyJet samme som de gjorde for Ryanair og den var hovedenyheten nesten halve dag. Diplomatisk media er det fullstendig
Fjellbris
24.07.2024 kl 11:45 1519

Ja, rart denne gode nyheten ikke børsmeldes under ticker NAS slik som nyheten om Rayanair ble gjort?🤔
Virker som negative nyheter om andre selskaper brukes og drar med seg NAS ned, mens positive om andre selskaper ikke bidrar i det hele tatt, NAS faktisk negativ også i dag.
Vel, vel - som Ransen selger jeg ikke en eneste aksje, kjøper heller litt mer og venter på Q3 og ikke minst utbyttene fom 2026😀
Melhus79
24.07.2024 kl 12:01 1469

Nok mange som er sugen på reise framover.

"Så værmeldingen – avbrøt norgesferien
Etter syv dager i telt under en regntung himmel, fikk familien Borlaug nok."

https://www.vg.no/nyheter/i/0VV64A/nordmenn-kjoeper-restplasser-over-en-lav-sko-familien-borlaug-avbryter-norgesferien-og-reiser-til-kreta?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=dre-66a0b6b6e3bad5949b2111d1
upsidedown
24.07.2024 kl 12:04 1488

Det viktige er at easyJet bekrefter det samme som Karlsen sa ved siste oppdatering.
Minst 400.000 flere billetter med samme yield og fyllingsgrad som Q3 2023.

Holder det stikk vil Q3 bli en ny milepæl for NAS uansett hvilke negative «vibber» som dras inn. Personlig økte jeg i går og har nå en ok post.