NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 120098

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
I dag kl 09:41 1209

det er en skam og skandale at prisen går ned når shorterne desperat dekker sin posisjon, en folkeaksje ser ut til å ha for mange håpløse mennesker
bassebasse
I dag kl 09:42 1207

Panikk når USA faller så mye.... Men Oslo holder bra... Blir bedre mot oppning av USA... Hold
Ransen
I dag kl 09:50 1171

Shorterne baserte seg på et dårlig Q2 og kursen var spådd til 7-8 kroner. Nå ble det ikke slik. Norwegian evner nemlig å justere seg inn optimalt under enhver markedssisuasjon. Dette er spesialfeltet til Karlsen og Øigaard. IAG ser også dette, og det er svært naivt å tro at de ikke ønsker en bit av det betalingsvillige nordiske markedet når selskapet per definisjon er gratis. Nå er andelen av røde neser størst i Finland, Sverige og Norge. Danmark er underrepresentert av rødnesene
rischioso
I dag kl 11:13 967

Hvem spådde kursen til 7-8? Meg bekjent så er jeg ganske alene om å tro på 1-sifret aksjekurs, men så får jeg jo også som oftest rett....;)
Strategi
I dag kl 11:31 907

Mange misledes av historikk tror jeg, og måler opp mot i fjor på samme tid.
Det de åpenbart glemmer er at selskapet har mange flere fly i lufta, de har en sterk egenkapital som overstiger aksjeverdien på selskapet.
Som Ransen nevner er IAG en sterk potensiell kjøper som ønsker å styrke seg i Norden.
Widerøe er innlemmet i selskapet og betalt cash.
Vintersesongene fremover er ikke lenger noen trussel da god løsning ble funnet senhøstes i 2023.
Selskapet betaler utbytte og samler opp for utbetaling senest 2026, sannsynligvis før.
Vi vet at kursen skal til 20 ++ basert på tall inneværende år.
Snart er ferien over og investorene tar frem kalkulatoren.
Trafikktall for Juli for ventes gode og legges frem om få børsdager.
Valget burde være svært enkelt basert på Risk/Reward.
Husk også at store investorer og fond lastet opp på 14-15 kr.

Som konklusjon kan vi understreke at selskapet er helt feil priset sett i forhold til underliggende verdier - fremtidsutsikter - samt utviklingen i juli i fjor som ikke har noen som helst verdi eller relevans til dagens selskap Norwegian Group.

Kan jo samtidig nevne at olja er 80.5 USD og besparelsene nå om dagen er massive da olja er selskapets desidert største utgiftspost.
Widerøe kjøpet ser nå ut til å betale seg selv allerede inneværende år.
Helt genialt med andre ord.


Redigert i dag kl 11:51 Du må logge inn for å svare
NASLover
I dag kl 11:44 870

Short var inndeket lit i går og som regel kursen skal opp i dag, mulig med videre inndekning.. bare vent å se kan hende at sluttkursen blir godt over 11.
Redigert i dag kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 12:06 807

Dersom noen har tilgang til topp 50 lista er det fint om de legger den ut på tråden
Fjellbris
I dag kl 12:30 740

I løpet av den siste måneden har Brent-oljen utviklet en hode-skulder-formasjon. Bruddet på den første halslinjen, den 15. juli, åpnet for fall til rundt 82,50 dollar. Bruddet på den neste, den 19. juli, åpnet for fall mot 80 dollar.
Salgssignaler i Brent-oljen
Torsdag punkteres den tekniske støtten på 81,45-nivået, noe som kan åpne for videre fall mot 80 dollar. Brytes også 80-nivået kan det åpne for fall ned mot neste tekniske støtte på 77 dollar, og kanskje 76 dollar.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/07/25/8158684/dette-var-vendepunktene-i-oljeprisen

Og pt har oljepris falt til litt over 80 (80,23).
Redigert i dag kl 12:33 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
I dag kl 12:45 701

Er det du snakker om. I Oslo er det meldt knallvær i en uke bortsett fra fredagen. Om du får rett så er det ingen turister som ønsker seg til Norge da pga regn være? https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/daglig-tabell/1-72837/Norge/Oslo/Oslo/Oslo
YNWA250505
I dag kl 12:48 697

Det som er fasinerende er at du benekter fakta: Rundt 140 flyginger fra Frankfurt flyplass er innstilt som følge av klimaprotestene på rullebanen tidlig torsdag morgen. Åtte aktivister er pågrepet.

Klimaprotesten der aktivister limte seg selv fast til rullebanen på Tysklands største flyplass, har ført til store forstyrrelser, og 140 flyginger er innstilt, ifølge flyplassen.

Selv om flytrafikken ble delvis gjenopptatt igjen like før klokken 8 og de fire rullebanene igjen er i bruk, må reisende belage seg på forsinkelser ut dagen.
YNWA250505
I dag kl 12:49 696

Ifølge aksjonsgruppa er det planlagte flere slike demonstrasjoner i andre deler av Europa samt Nord-Amerika den kommende tiden.
nad.oslo
I dag kl 12:59 661

17 innlegg allerede idag på nas, nti, tgs dukker opp ialt som faller eller vil at det skal falle, så du kan kjøpe og ta en liten trade. Krangler med alt og alle Ris.
Redigert i dag kl 13:00 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 13:09 635

Du kommer med flere betydelige faktafeil og da blir jo også konklusjonen feil - naturlig nok...;)

RE - Mange misledes av historikk tror jeg, og måler opp mot i fjor på samme tid.
* Glem sommeren for nå er det lavsesongen markedet priser inn. Sommeren ble allerede priset inn i våres da markedet ligger 1 kvartal på forskudd derav kursnedgangen.

RE - Det de åpenbart glemmer er at selskapet har mange flere fly i lufta, de har en sterk egenkapital som overstiger aksjeverdien på selskapet.
* Det du virker å glemme er at de har mange gamle tørste fly i lufta og vil måtte fortsette med det i minst 11-13mdr fremover som selskapet nylig meldte og kanskje ennå lengre fordi Boeing er sterkt forsinket. Det betyr at drivstoffutgiftene vil forbli høye fremover noe som dreper bunnlinja.

RE - Som Ransen nevner er IAG en sterk potensiell kjøper som ønsker å styrke seg i Norden.
* Som kjent så er det liten til ingen salgsvilje hos den nåværende ledelsen da det er de samme som ikke ville selge til IAG for noen år siden.

RE - Widerøe er innlemmet i selskapet og betalt cash.
* Siste kvartalsrapport forteller at Widerøe bidro svært lite.

RE - Vintersesongene fremover er ikke lenger noen trussel da god løsning ble funnet senhøstes i 2023.
* Vintersesongen er lavsesong og vil fortsette å være akkurat det. Av samme grunn priser markedet det inn allerede nå noe vi ser av kursutviklingen.

RE - Selskapet betaler utbytte og samler opp for utbetaling senest 2026, sannsynligvis før.
* De 800m som opprinnelig var avsatt til utbytte trengs nå til andre ting pga extra utgifter på den eksakte samme summen meldt for bare kort tid siden.

RE - Vi vet at kursen skal til 20 ++ basert på tall inneværende år.
* Det vet vi ikke for hadde markedet visst det så hadde ikke kursen ligget på 10 tallet nå.

RE - Snart er ferien over og investorene tar frem kalkulatoren.
* Flere som kommer i fra ferie betyr økt omsetning noe som igjen øker risken for ytterligere nedsalg nå som lavsesongen prises inn.

RE - Trafikktall for Juli for ventes gode og legges frem om få børsdager.
* Talla - ikke bare juli, men for hele sommeren har allerede blitt priset inn for lenge siden - nå er det lavsesongen som prises inn derav kursnedgangen.

RE - Valget burde være svært enkelt basert på Risk/Reward.
* De smarte selger før 1 sifret aksjekurs og kjøper tilbake i senvinter når vår/sommersesongen igjen skal prises inn. Da dette er en syklisk sesongavhengig aksje så kan man ikke sitte igjennom hele året for da ender det opp som et nullsum spill.

RE - Husk også at store investorer og fond lastet opp på 14-15 kr.
* De kjøper og selger om hverandre hele tiden i takt med nettopp sesongendringene - nå er det salg som gjelder derav den negative kursutviklingen.

RE - Som konklusjon kan vi understreke at selskapet er helt feil priset sett i forhold til underliggende verdier - fremtidsutsikter - samt utviklingen i juli i fjor som ikke har noen som helst verdi eller relevans til dagens selskap Norwegian Group.
* Konklusjonen er så enkel som at selskapet er helt riktig priset for markedet har alltid rett. Prisingen man nå ser henger sammen med forventa fortsatt høye drivsstoffutgifter pga mange gamle tørste fly og store forsinkelser på de nye. Lavsesongen prises inn hvor fallet i oljeprisen får liten innvirkning i 2024 nettopp fordi hedgingen er høy (60%). Det er først i 2025 at hedgingen blir tatt betydelig ned (20%) hvor man da får en langt mer positiv effekt av lavere oljepris, men samtidig mer sårbar for høyere oljepris.

Mao, aldri dumt å forholde seg til realitetene så blir også konklusjonen så mye riktigere og man slipper å gå på skuff etter skuff...;)
Fjellbris
I dag kl 13:10 631

Sjekk ut CODE tråden, der er han sjefs hauser etter først å ha kranglet og baiset fra 1-1,5, så kjøpte han seg inn rundt 1,5 i slutten av mars og har siden hauset vilt helt ned til 0,29 - snakk om å bomme samt lite innsikt mtp. det han skriver og argumenterer for, blir bare svada/helt useriøst! Har holdt på slik også i QEC, men der har han nå gitt opp.
Redigert i dag kl 13:13 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
I dag kl 13:16 598

I know, kjenner fyren.
niets
I dag kl 13:22 573

"Konklusjonen er så enkel som at selskapet er helt riktig priset for markedet har alltid rett." Er den så enkel? NAS-aksjen er ikke priset av habile aktører med tilgang til roboter og algoritmer med interesse av en lav pris på aksjen? Jeg tror det. Du tror noe annet. Andre tror mest på sine egne forventninger og luftslott. Noen tjener penger på aksjer og noen taper pengene sine. Jo flere feilslutninger folk gjør her inne, jo mere kan andre tjene... Stå på.
Redigert i dag kl 13:22 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 13:28 546

Det er et faktum at markedet alltid har rett - alltid og med det menes at selskapet aldri er mer verdt enn det markedet til enhver tid er villige til å gi og i disse tider så er det rundt 10 kroningen. Å skulle skylde på roboter og shortere hver gang kursen går feil vei er å narre seg selv for om det var tilfellet så ville alle og enhver benyttet en slik mulighet - noe de altså ikke gjør nettopp fordi markedet ikke er enig med deg.

Gjør heller trenden til din venn så skal du se at alt går så mye bedre....;)
niets
I dag kl 13:31 537

"Gjør heller trenden til din venn så skal du se at alt går så mye bedre....;)" Det har jeg aldri vært uening i. Det er egentlig en svært god ide.
Strategi
I dag kl 13:34 528

Sa du realitetene, ler hele veien til banken.
Re utsagnene dine er bare svada, og du vet det selv.

Re; LUFTFART: IAGS PLANLAGTE OPPKJØP AV AIR EUROPA I FARE-FT
I går kl. 14:12 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): IAGs planlagte oppkjøp av Air Europa er i fare ettersom tjenestepersoner i EU fortsatt er bekymret for de konkurransemessige konsekvensene.

Det fremgår av en artikkel i Financial Times onsdag.

Under et møte mandag skal tjenestepersonene ha fortalt IAG og Air Europa at de avhjelpende tiltakene tilbudt av selskapene, som inkluderer å overføre mer enn halvparten av Air Europas slots til konkurrenter, fortsatt ikke er nok til å klarere fusjonen.

Mulig motivasjonen for å sikre seg Norwegian Group er mer reell.
https://www.nordnet.no/market/stocks/16105606-norwegian-air-shuttle/order/sell?accid=2
rischioso
I dag kl 13:35 526

Skal man først svømme sammen med storfiskene så svøm medstrøms for motstrøms er så veldig mye vanskeligere...;)
Ransen
I dag kl 13:36 520

Vi får se om prisen er rett hvis det kommer bud. Sist gang det skjedde måtte IAG doble fra siste kurs børsslutt før det ble interessant.
Tror både eierne og ledelsen ser at det ikke er forsvarlig å drive næring i norge hvor inntekten kommer i monopolpenger og kostnadene ut i euro og dollar. NAS må snarlig under IAG paraplyen og få benytte tilskudd som gis til bransjen av EU.
25 milliarder for selskapet inkl snart 13 milliarder i kontanter + 3,5 milliarder innbetalt på nyflyene samt alle sloter og avtaler gjort for å sikre effektiv drift. Norwegian har 30% større oppetid enn konkurrentene
Redigert i dag kl 13:37 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 13:38 513

Vis meg budet og ikke minst budaksepten for inntil det foreligger så er det ikke annet enn ville spekulasjoner noe som sjelden til aldri skaper en latter som varer hele veien til banken - snarere snørr og tårer...;)
Redigert i dag kl 13:39 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 13:45 487

Det sier veldig mye om caset om man må investere på basis av ville spekulasjoner om et mulig bud og det før det har vært en eneste samtale om det. Selskapet har kanskje mer oppetid, men allikevel tjener de mindre enn mange av konkurrentene og det er der man bør ha fokuset og ikke på håpet om et bud...;)
HT2
I dag kl 14:16 401

Ta deg litt fri nå Rischico. Du har drevet selvpålagt folkeopplysning nå sammenhengende i flere døgn.. Vi er selvfølgelig evig takknemlige for din innsikt og viten men selv genier har fortjent litt fri... Så selv om det sikkert smerter ditt omsorgsfulle hjerte... De fleste her inne investerer av fri vilje. Det er verken din oppgave eller plikt og frelse folk her inne fra sine egne vurderinger... Selv om jeg skjønner du føler et kall for det😄
YNWA250505
I dag kl 14:57 275

Men når Ransen lover aksjekursen på kr 22 i løpet av oktober 4 ganger daglig er opplysninger fint å få. Hmmmm skulle nesten tro du var aksjonær i NAS, HT2?
Pilteri
I dag kl 15:05 251

Pr nå er NAS opp. Aksjekursen blir mao ikke påvirket nevneverdig. Man har da statlige tvangsmidler for å ta hånd om ulovlige demonstrasjoner. Ksn jo ikke stanse flytrafikken fordi noen få miljøaktivister ikke liker den.
HT2
I dag kl 15:08 239

Ja er ikke denne tråden for aksjonærer i NAS? Trodde det var ganske selvsigende jeg. Hvorfor skal folk bruke masse tid på denne tråden om man ikke har aksjonærinteresser i selskapet?
Ransen
I dag kl 15:08 235

Det er teknisk kursmål uavhengig av meglerhus. Husk at de samme husa som nå har 12-14 kroner i kursmål hadde 20-24 i vinter når de skulle selge. Ett utenlandsk meglerhus hadde hele 42 kroner i mars 24.
Det går an å tenke selv, hvor lav kan kursen gå og hva er NAS-group verdt.
Med mindre selskapet trues med konkurs hvilket ikke kommer til å skje med det første, så er teknisk kursmål kr22.
Det kommer også til å være første bud, hvis det kommer.
HT2
I dag kl 15:13 219

Men jeg skjønner ikke hvordan YNWA rekker å være her? Skal ikke han ligge limt til en rullebane et sted i Europa😄?
Ransen
I dag kl 15:14 214

Derfor holder meglerhus kursmål på 19 i dag da det er et reellt case. Det er slik luftfarten er blitt i europa enten du liker eller ikke.
Se på SAS, pris 14 mrd + 50 mrd i gjeld.
Ransen
I dag kl 15:34 146

Ryanair er snart tilbake etter skuffelsen mandag. Aksjonærene hiver ikke pengene på gata utenfor londonbørsen. NAS-småaksjonærene har tapt milliarder ved å kaste aksjer på gate gjennom 4 måneder. Det er årsaken til at de rike blir rikere og de fattige blir stadig fattigere.
Selvfølgelig plukker Fredriksen opp aksjene som småfolket kaster, så selger han på kr18-22 hvis ikke bud kommer først.
NAS er faktisk best i Europa, og i mai kåret til nr 1 på punktlighet. Selskapet slakter konsensus i Q2 fra gjøglerne som skal kjøpe til fondene sine og selge til dobbelt pris.
upsidedown
I dag kl 15:35 148

Kan du vise til ferske tall der NAS tjener mindre enn konkurrentene?

Gjelder ikke dette innlegget fra deg lenger?
https://www.finansavisen.no/forum/post/6062248
NASLover
I dag kl 15:43 127

Short side fortsetter å krympe, ned 2.62% fra 2.68% fra i går. Og ned 1.29% siden top short på 3.91%
Worldquant med ca. 600k inndekning .

Ser man på historisk data short vs aksjekursen så er aksjen i ferd med å utvikle mot gamle høyde på kort sikt slik jeg ser det.


https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert i dag kl 16:18 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 15:54 99

Vi ser enkelt hvordan shorterne opererer ved å legge ut skremmeposter som trekkes på et millisekund. Småsparerne pisser i buksa tvert og legger ut aksjen sin for salg.
upsidedown
I dag kl 16:10 52

Det er ingenting du kan gjøre med det Ransen. Du kan bare stole på egen vurdering og handle ut fra det.

I en bunnformasjon har også de som er på vei inn motiv for å holde kursen i sjakk så det er ikke bare shorternes roboter som jobber med å pleie kursen.
Ransen
I dag kl 16:15 41

Jeg er ferdigfylt og langsiktig, så ingen fare med meg. Nå venter gode trafikktall, så får vi se derfra. Ut fra TA må det skje et under om den faller videre nå. Virker til at shortposisjonene skjelver om dagen…
Strategi
I dag kl 16:20 16

Bare å laste med begge hender er mitt tips.