NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 223532

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
HerbM
29.07.2024 kl 09:14 3491

Bra dere tror det, noen må kjøpe aksjene mine på 17 :D
Strategi
29.07.2024 kl 08:34 3459

Jet Fuel Price Monitor
https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Ser mer enn bra ut for Norwegian Group fremover.
Kina er i sterk ned trend på sine oljekjøp og det ser ut til at det blir gunstig oljepris en god stund fremover.
Svært gunstig for Norwegian Group.
Redigert 29.07.2024 kl 08:37 Du må logge inn for å svare
Strategi
29.07.2024 kl 08:20 3415

August
6 August
Monthly traffic data July
Strategi
29.07.2024 kl 07:50 3499

Et kortsiktig mål før trafikktall ligger på bordet om få dager bør være passering 12 kr etter min mening.
Ser ut til at det blir svært hyggelig lesning.
Strategi
29.07.2024 kl 00:17 3638

30 kr Kommer Kåre Grønn, kanskje før vi aner også.
Strategi
29.07.2024 kl 00:15 3623

Selvfølgelig kjedelig for denne passasjeren, som fikk noen timer ventetid før neste fly.
Men hun tok dette på en fin måte og viste forståelse for situasjonen som medførte at flyet var overbooket.
Dette er noe som skjer i alle flyselskaper fra tid til annen, som oftest skal bestillingene telles ned slik at meldingen "fullbooket" kommer opp.
Dette skjedde dessverre for denne passasjeren ikke på denne flygningen.
Når det er sagt er det ikke ofte overbooking skjer.
Ransen
28.07.2024 kl 23:04 3627

14.juni sto altså kursen mer en 3 kroner høyere enn i dag, midt i toppsessongen. På veien nedover i håp om slakting etter Q2 økte synlig short til 3,71%, men snart halvparten av dette er nå inndekket etter et katastrofalt konsensus utført av analytikerspirer.
Det tyder på at analytikere, meglerhus og shortinstitusjoner ikke lenger har kontroll.
Fredriksen, Sundt og Kise har handlet stort i det siste. Dette er gutter som lukter penger, så hva vet de som ikke småsparerne vet….

Ransen
28.07.2024 kl 21:41 3780

Hvorfor tror DU at Fredriksen og Kise kjøper nå?
De har samme hensikt som oss andre, tjene penger.
Husk at i en slik folkefavoritt så går det fort ned og fort opp. Teknisk kursmål er kr 22 medio oktober i år. Det er et forholdvis forståelig teknisk bilde hvor vi har en solid bunn på rundt 11 kroner. Det er ingen fare for emisjon nå og videre
Redigert 28.07.2024 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Strategi
28.07.2024 kl 21:18 3809

Du har sannsynligvis misforstått det meste, det er nettopp nå men skal kjøpe mens kursen er latterlig lav.
Store aktorer kjøpte store poster på millioner av aksjer på 15-16.
Mr Fox
28.07.2024 kl 19:56 3658

Kunnskapene er tydeligvis ikke helt på topp. En interlineavtale betyr ikke annet enn at man kan reise med begge selskaper på én billett.
Det finnes svært mange nivåer av slike avtaler. Alt fra at alle klasser kan selges av begge selskaper, til at kun det ene selskapet har tilgang til salg eller at de ikke selges, men kan brukes til irrops og lignende. En vanlig mellomting er at de billigste prisklassene til selskap A ikke dukker opp når man søker hos B og omvendt.
Fjellbris
28.07.2024 kl 19:56 3656

Vi er fortsatt mange som kjøper, og vi er i godt selskap, både med tidligere styreformann i NAS som har kjøpt over 4 mill aksjer i juli og Norges rikeste mann som via sine kjøp i juli nærmer seg 15% i NAS. For oss som er langsiktige i NAS og akkumulerer i påvente av utbytter fom senest 2026 (800 mill pt satt av til utbytter) er siste tids kursfall isåfall en liten gavepakke.
Redigert 28.07.2024 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
28.07.2024 kl 19:23 3690

Det går fortsatt som f... Men aksjeverdien er ødelagt. Ingen tørr kjøpe lengre bortsett fra shortere..
bassebasse
28.07.2024 kl 13:43 3957

Spennende uke for nas.... Olje faller og $ er stark men hjelper at olje faller kanskje 12 kr neste uke
Ransen
28.07.2024 kl 13:11 3982

Dette er før Q2:
Nordea-analytiker Hans-Erik Jacobsen er på sin side mer optimistisk til Norwegian-aksjen. Han mener ifølge en oppdatering at Norwegian er et attraktivt veddemål på konsolideringen av europeisk luftfart, gitt det siste kursfallet i aksjen.
Både Pareto Securities og Nordea har en kjøpsanbefaling på Norwegian-aksjen, men begge har kuttet kursmålet til 16 kroner fra henholdsvis 22 og 19 kroner per aksje.
Ransen
28.07.2024 kl 11:53 4067

Dette er bare en annen måte å fremstille at NAS havner under IAG, men opereres som i dag med de fordeler og tilskudd som finnes i EU.
Sist så prøvde IAG å kjøpe seg inn i NAS, men fikk bare 5%.
Nå er det direkte rutesamarbeid.
Norge er i en spesiell posisjon da også vinter/ nordlys turistmen er økende slik at det må opprettholdes kapasitet gjennom det som tidligere var lavsesong. Bare sist vinter hadde Norwegian 10 flere fly i drift enn året før. NAS sitter på sloter på de fleste flyplassene slik at det er vanskelig for andre selskap å ta plass.
Hotellene i nord melder om tilnærmet fullbooket i vinter og i Tromsø er det per nå flere AirBNB senger enn hotellsenger i markedet. Derfor et gråmarket som ikke fanges opp da stappfulle fly lander i Tromsø hver dag.
Strategi
28.07.2024 kl 11:17 4100

En skikkelige Joker fremover vil bli Widerøe og Widerøe Ground Handling.
Det er skikkelig trøkk og veldig mye "Utsolgt" på rutene som igjen gir svært høye priser.
https://www.wideroe.no/

Ellers:
Iberia og Widerøe kunngjør nytt partnerskap for å utvide flyruter mellom Spania og Norge
frequentflyer.no
by
FREQUENTFLYER.NO
@frequentflyer.no
7. juli 2024
Dette partnerskapet tilfører 14 norske destinasjoner til deres nettverk. Iberia vil øke antall flyvninger til Oslo, operere sommerflyvninger til Bergen og introdusere en ny rute til Tromsø om vinteren.

Den spanske flyselskapet tilbyr 14 ekstra destinasjoner i Norge fra og med i dag, takket være denne avtalen. I tillegg flyr Iberia direkte til Oslo hele året, til Bergen i sommersesongen, og til Tromsø fra neste vintersesong.
https://frequentflyer.no/2024/07/07/iberia-og-wideroe-kunngjor-nytt-partnerskap-for-a-utvide-flyruter-mellom-spania-og-norge/
Her vil det tilfalle fordeler både for Norwegian og Widerøe samt for Widerøe Ground Handling.

Vi kan forvente store bidrag fremover fra Widerøe og Norwegian gjorde nok en strålene vurdering da de kjøpte Widerøe og dannet Norwegian Group.
Dette kommer aksjonærene i Norwegian Group til gode og er en solid bidragsyter på resultat siden sett i forhold til 2023.

Redigert 28.07.2024 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
upsidedown
27.07.2024 kl 23:58 4380

Stepping har ingenting med Frodon å gjøre. Dette er en avsporing!
upsidedown
27.07.2024 kl 23:06 4383

Håpløs handelsplattform. Spør alle som ble med tidligere WRL over da de strøk aksjen på OB. Har ikke sjekket i senere tid, men det ble ingen umiddelbar suksess.
Fjellbris
27.07.2024 kl 23:02 4358

Enig i alt du / dere skriver til stepping.
Dette han skrev henger heller ikke på greip:
«Skrev at selskapet ikke har kultur for å tjene penger for eierne , den gikk rett inn (ref piloter og resterende ansatte)».
Ref. 11,5 miliarder nå i overskudd, forventet overskudd i år godt over 2 miliarder, samt pt satt av 800 mill (som vil bli mer) som skal utbetales i utbytte fom senest 2026. Og hvem får utbytte om ikke det er eierne/aksjonærene.
Ransen
27.07.2024 kl 22:43 4371

Noen som kaster stein i glasshus her når karlsen og øygaard kritiseres for kostnadskontroll.
Ikke gjør det. Disse to herrer har i all tid snudd selskaper fra milliardunderskudd til milliard overskudd
upsidedown
27.07.2024 kl 21:47 4286

Du tok feil, god kostnadskontroll førte til et bedre resultat og det inklusiv etterbetaling av pilotenes krav fra 1. januar 2024.

Så den delen av din advarsel er direkte feil. Du kan jo oppdatere hvis du bruker klipp og lim så du slipper å gjenta det som er kontrollerbart.

Ryanair hadde 10 prosent økning i sine utgifter og kom mye verre ut enn NAS. Sjefen i Ryanair pekte ikke finger mot noen spesielle for å forklare kostnadsøkningen, men mulig de også har hatt lønnsøkninger.
Redigert 27.07.2024 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
Ransen
27.07.2024 kl 21:08 4224

Best i europa. Jerngrep i norden. 11,5 milliarder på bok. Resultat på 3 milliarder Sikkert ingen som er interessert. Bare SAS med 70 milliarder i gjeld som er interessant…
Pilteri
27.07.2024 kl 21:03 2239

Null kontroll, tygg på den. Altså drives NAS av idioter som driter i kostnadskontroll. Så det er sånn det er. Da tror jeg at jeg må selge og heller gå inn i kryptpovaluta eller noe slikt.
Stepping
27.07.2024 kl 19:55 2235

Dere ble advart før Q litt ydmykhet er på sin plass. Har du/dere noe mer å komme med en gnål om bud? tenker dere før eller etter lunch Mandag? Det viser desperasjonen, gnåle om bud.Ingen vil ta i denne . Dere får være bråkjekke og bryte alle forum regler når dere treffer, når dere bommer som siste 8 mnd så får dere ta det til dere. Jeg skrev før Q at det er problem med null kontroll på utgifter , den gikk rett inn. Skrev at selskapet ikke har kultur for å tjene penger for eierne , den gikk rett inn (ref piloter og resterende ansatte).
Ransen
27.07.2024 kl 10:39 2709

Tidl Oslo Børs eies nå også av utlendinger. Så jeg ser ingen grunn til at f.eks IAG eier NAS og er notert på londonbørsen. Det blir samme drift og ledelse i Norge ala NAS/WF, men det kan utnyttes synergier på tvers i alle ledd. Første som inntreffer er 200 millioner nok i EU’s tilskudd for innblanding av biodrivstoff. Her eier NAS fabrikken Norsk E-fuel.
Redigert 27.07.2024 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
27.07.2024 kl 10:37 2705

faktisk er vi ikke dårlige i går, jeg var fornøyd. hvis det ikke var en ny dum short, kunne vi nå 11,5. Vi trenger bare en monitor hvem som blir den neste til å rømme, la oss ikke gjøre ham lett. De har representanter her i forumet, f.eks. de som ble sinte av kommentaren min. De kjøper ikke NAS-aksjer, men er ekstremt interessert i å få prisen ned.
Strategi
27.07.2024 kl 09:49 2759

Ellers.....Flykonsernet SAS hadde et resultat etter skatt på 614 millioner svenske kroner i juni 2024.
Til sammenligning:
SAS tjente til sammenligning 161 millioner svenske kroner i juni, 2023.
https://e24.no/bors/nyheter/a/297443?pinnedEntry=297443

Etter avnotering av SAS på Oslo Børs om kort tid blir Norwegian Group eneste flyselskapet her hjemme, tror også dette vil få en positiv effekt.

De oppløftene trafikktallene fra SAS på Juni underbygger på en god måte at tallene for Norwegian Group ikke er en tilfeldighet, samtidig underbygger det en sterk sommer og høst og vinter.
----
Ransen har en klar begrunnet mening om bud på Norwegian Group, spesielt fra IAG, i mitt hode blir et bud på Norwegian Group mer og mer sannsynlig da konsolidering av flybransjen gir store fordeler.
Et lite eksempel på dette er Norwegian sitt oppkjøp av Widerøe som ser ut til å nedbetale seg selv på +- 1 år.

Ellers; Kort tid før klokken 23.10 - 26.Juli handles et fat nordsjøolje (brent spot) for 79,61 dollar, en nedgang på 2,79 prosent siden midnatt.
Flott for Flyselskapene som har olje som desidert største utgiftspost.
Redigert 27.07.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Ransen
27.07.2024 kl 09:29 2769

Det er et nett-troll som er sur og sint for å ikke lykkes med noe.
Det vi kaller en ”taper” men ikke på lov å si lenger.
Nicket nå se at aksjen stiger jevnt og trutt ved hjelp av gode meldinger i august ,september og oktober.
NASLover
27.07.2024 kl 08:15 2846

Akkurat, Det er enten ham eller veldig nær slektninger a ham som har ikke noe annet å gjøre enn skremme folk med sine meningsløs uttalelser. Han var aktiv ifjor sommer og var helt bort siden nov i fjor til mar april i år når aksjen gikk opp til 18kr. Ikke noe vits å ta seriøs av hva som helst blir skrevet av ham.
Redigert 27.07.2024 kl 08:23 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
27.07.2024 kl 00:04 2996

Frodon, han som mente NAS skulle ned til kr 4-5, og så gikk NAS istedenfor opp over 18, er han Stepping?
NASLover
26.07.2024 kl 23:28 2976

Stepping skrev Brura er ikke pen
Så Frodon er tilbake.....
Ransen
26.07.2024 kl 21:58 2967

Det kan vel komme økonomiske muskler fra f.eks Lufthansa eller IAG. Da er de som er i short i en skvis. Rundt 2% er synlig, men det kan være langt flere som ikke vises.
Fatter ikke at noen vil etterlate et hull i norden etter Star Alliance. Brura er stivpynta og klar til en alliansedel med stordriftssynergier og EU-driftsfordeler.