NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
31.07.2024 kl 07:55
2923
TZFlyingHigh skrev alle som selger nå vil angre ti minutter senere.
dette gjelder hele perioden fra nå til juli passasjertall
NASLover
30.07.2024 kl 22:04
3356
Lav kronekurs samt med lav olje priis betyr kassa full av penger,
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/bmOX53/rentebeslutning-i-usa-onsdag-sjefoekonom-venter-hint-om-rentekutt
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/bmOX53/rentebeslutning-i-usa-onsdag-sjefoekonom-venter-hint-om-rentekutt
Redigert 30.07.2024 kl 22:20
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.07.2024 kl 19:28
3576
Ja som Karlsen sa på Kvartal 2.
Widerøe har vært litt flinkere enn Norwegian på hegding.
Han sa dette med et smil.
Dagens situasjon for Norwegian Group samlet sett er jo helt fantastisk med en oljepris for øyeblikket på:
Brent Spot
Siste
78,18 USD
-0,91 (
↓
1,15%
Og godt hegdet for svingninger.
Widerøe har vært litt flinkere enn Norwegian på hegding.
Han sa dette med et smil.
Dagens situasjon for Norwegian Group samlet sett er jo helt fantastisk med en oljepris for øyeblikket på:
Brent Spot
Siste
78,18 USD
-0,91 (
↓
1,15%
Og godt hegdet for svingninger.
Redigert 30.07.2024 kl 19:30
Du må logge inn for å svare
NASLover
30.07.2024 kl 19:15
3538
Norwegian hedging position
Q2 2024 106,360 805$
Q3 2024 129,850 803$
Q4 2024 94,300 794$
2025 202,000 805$
2026 27,950 785$
Widerøe hedging positions
Q2 2024 13,575 7,571$
Q3 2024 14,275 7,905$
Q4 2024 13,225 8,082$
2025 29,700 8,259$
2026-2027 24,950 8,195$
Q2 2024 106,360 805$
Q3 2024 129,850 803$
Q4 2024 94,300 794$
2025 202,000 805$
2026 27,950 785$
Widerøe hedging positions
Q2 2024 13,575 7,571$
Q3 2024 14,275 7,905$
Q4 2024 13,225 8,082$
2025 29,700 8,259$
2026-2027 24,950 8,195$
Redigert 30.07.2024 kl 19:17
Du må logge inn for å svare
NASLover
30.07.2024 kl 19:11
3538
Følg linken og så åpner monthly traffic figures for 2024 june rapport, der finner du all informasjon for både Norwegian og Widerøe hva som er hedge og for hvor mye.
https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/reports-and-presentations/
https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/reports-and-presentations/
Redigert 30.07.2024 kl 19:13
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.07.2024 kl 17:24
3718
Brent Spot
Aktiver sanntidskurser
Siste
78,08 USD
-1,01 (
↓
1,28%
Dersom oljeprisen holder seg lav fremover blir det et råsterkt 3 kvartal.
Aktiver sanntidskurser
Siste
78,08 USD
-1,01 (
↓
1,28%
Dersom oljeprisen holder seg lav fremover blir det et råsterkt 3 kvartal.
Redigert 30.07.2024 kl 17:27
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.07.2024 kl 16:36
3809
Var ikke så langt unna Høy 11.385
Siste 11.35
Short minker og kun 2 av tidligere 6 shortaktører står igjen med + 0,5% short, diise sitter i tap totalt sett og jeg antar de er motivert for inndekk i likhet med de andre.
Regner nå med at de 4 som er under 0.5% short dekker videre helt inn.
Siste 11.35
Short minker og kun 2 av tidligere 6 shortaktører står igjen med + 0,5% short, diise sitter i tap totalt sett og jeg antar de er motivert for inndekk i likhet med de andre.
Regner nå med at de 4 som er under 0.5% short dekker videre helt inn.
NASLover
30.07.2024 kl 15:44
3925
Citadel er neste mann i dag som har gått under 0.5% eller ut shorten
Shorten ned 1.37% fra 2% i går
Historsiksett når shorten krymper så fort kan det bli en reaksjon oppover i aksjen....ser snart 13 tallet ila av uka
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Shorten ned 1.37% fra 2% i går
Historsiksett når shorten krymper så fort kan det bli en reaksjon oppover i aksjen....ser snart 13 tallet ila av uka
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 30.07.2024 kl 16:11
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
30.07.2024 kl 15:24
3770
Om 11.40 går i dag eller i morgen betyr ikke så mye, men at det skjer før eller siden er HELT sikkert :-) Når vi ser tilbake på denne posten når Q3 legges frem, for ikke å snakke om Q3 2025 og rett før utbyttene starter fom (senest) 2026 og mange store skal posisjonere seg, tror jeg vi ser tilbake på 11 tallet og lurer på hvorfor vi ikke laster enda mer da. Tror vi ser kurs neste år rundt Q3 pres. 10-12 kroner over dagens.
Redigert 30.07.2024 kl 15:26
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.07.2024 kl 13:19
3863
Har fortsatt trua på 11.40 i dag, skjer det ikke i dag så tas den ut i morgen.
Det er slik jeg ser det.
Det er slik jeg ser det.
Redigert 30.07.2024 kl 13:20
Du må logge inn for å svare
Ransen
30.07.2024 kl 10:00
4140
Det kan godt være, men styret bestemmer og tidl sentralbanksjef på Island, Øygaard må vi bare ha full tillit til.
Han er selv en forholdsvis stor aksjonær, og kjøper fortsatt…
Da IAG kom med siste budet i 2019 på 16 milliarder så tok de også med seg gjelden på 50 milliarder.
I dag vil de få kanskje 14 milliarder i kontanter og 1 milliard i utbytte hvis de kjøper til 40 kroner aksjen samt et selskap i et godt innarbeidet marked med milliardresultater. Det var langt fra tilfelle i 2019
Han er selv en forholdsvis stor aksjonær, og kjøper fortsatt…
Da IAG kom med siste budet i 2019 på 16 milliarder så tok de også med seg gjelden på 50 milliarder.
I dag vil de få kanskje 14 milliarder i kontanter og 1 milliard i utbytte hvis de kjøper til 40 kroner aksjen samt et selskap i et godt innarbeidet marked med milliardresultater. Det var langt fra tilfelle i 2019
Redigert 30.07.2024 kl 10:06
Du må logge inn for å svare
Ransen
30.07.2024 kl 09:54
4144
Bare ett tips. Det er omtrent ingen motstand teknisk til 16-18 området, bare et par tre ”papptak” Tenker analysen til Aksjefrue med teknisk kursmål på 22 i høst er innenfor rekkevidde. Ser ut til av vi i tillegg får god hjelp av trafikktall og Q3 som allerede til nå vises som tidenes beste takket være varmt i europa og regn i norge/norden
Strategi
30.07.2024 kl 09:45
4163
Tror det er svært defensivt å tro at Norwegian Group som er inkludert Widerøe og Widerøe Ground Handling med så solid egenkapital selger under 30-40 kr aksjen.
Ransen
30.07.2024 kl 09:40
4158
Merkelig hvordan aksjonærene sluker rått det som noen amatøranalytikere skriver om betalingsvilligheten i østeuropa for Ryanair, og helt utelater det enorme betalingsvillige markedet fra østen til norden. Fra sin begynnelse da de pengesterke kom til norge for rundtur med hurtigruten, har dette markedet eksplodert med fiske, hvalsafari, nordlys og generell opplevelse av spetakulær natur -og væropplevelse.
Altså et marked ikke Ryanair er en del av.
Altså et marked ikke Ryanair er en del av.
Redigert 30.07.2024 kl 09:41
Du må logge inn for å svare
Ransen
30.07.2024 kl 09:31
4191
TZFlyingHigh skrev tid for alle NAS småinvestorer forenes, si nei til shortere!
Akkurat dette har Warren Buffet forsket på i 60 år. Hadde det ikke vært for småaksjonærene så ville shorting ebbet bort for godt. Større aksjonærer og institusjoner selger aldri en god aksje med tap som er i en nedsyklus. De tåler å se minus og bruker anledningen til påfyll. Vi så jo at JF med ingang på kr 6,25, hentet litt gevinst helt på kr17-18.
De siste aksjene til JF på kr11 vil sannsynligvis inngå i et totalsalg ifm bud og oppkjøp, anslagsvis et sted mellom kr 22 og 28 kroner slik selskapet framstår i dag. Altså her er det ingenting som MÅ selges, men alt er til salgs for riktig pris.
Vi vet at storgruppene lukter på NAS og norden, kanskje ekstra mye når nå SAS og StarAlliance forsvinner og satser i andre markeder.
De siste aksjene til JF på kr11 vil sannsynligvis inngå i et totalsalg ifm bud og oppkjøp, anslagsvis et sted mellom kr 22 og 28 kroner slik selskapet framstår i dag. Altså her er det ingenting som MÅ selges, men alt er til salgs for riktig pris.
Vi vet at storgruppene lukter på NAS og norden, kanskje ekstra mye når nå SAS og StarAlliance forsvinner og satser i andre markeder.
TZFlyingHigh
30.07.2024 kl 09:29
4188
det er de shorters som er i panikk, hold på aksjene til alle er kvitt listen.
Strategi
30.07.2024 kl 09:25
4198
TZFlyingHigh skrev tid for alle NAS småinvestorer forenes, si nei til shortere!
Brent Spot
Aktiver sanntidskurser
Siste
78,78 USD
-0,31 (
↓
0,39%
Kan ikke bli bedre for Norwegian Group på kort sikt.
Det klinger i kassa.
Aktiver sanntidskurser
Siste
78,78 USD
-0,31 (
↓
0,39%
Kan ikke bli bedre for Norwegian Group på kort sikt.
Det klinger i kassa.
Strategi
30.07.2024 kl 09:09
4244
TZFlyingHigh skrev tid for alle NAS småinvestorer forenes, si nei til shortere!
Ser ut til at det "snappes" aksjer fra de som selger er prøver å lage et fall.
Tipper 11.40 er innenfor rekkevidde i dag.
Mulig over dette også.
Tipper 11.40 er innenfor rekkevidde i dag.
Mulig over dette også.
Redigert 30.07.2024 kl 09:10
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
30.07.2024 kl 08:01
4450
Hos Restplass.no, som sammenstiller og formidler pakkereiser for ulike reisebyråer, har salget for juni og juli vært opp over 30 prosent sammenlignet med sommeren i fjor.
Les på E24+
Disse vinene er mest populære på Vinmonopolet
– Sommeren i fjor var ikke all verden og vinteren har vært lang og drøy. Med sommerværet i år her hjemme har pågangen etter restplasser vært eksplosiv, sier daglig leder Hans Christian Birkeland i restplass.no.
Les på E24+
Disse vinene er mest populære på Vinmonopolet
– Sommeren i fjor var ikke all verden og vinteren har vært lang og drøy. Med sommerværet i år her hjemme har pågangen etter restplasser vært eksplosiv, sier daglig leder Hans Christian Birkeland i restplass.no.
MaxMekker
30.07.2024 kl 07:26
4507
upsidedown
29.07.2024 kl 22:41
4819
Vanskelig å dra konklusjoner på dagens oppdateringer. Litt short levert tilbake til de to største utlånerne. Teigland kjøpte 50.000 og har nå 100.000 om det har noen verdi…
Topp 50 viser 6 kjøp og ett salg, så det kryper oppover. Røflig 5 millioner i pluss.
Kjøp
1. EUROCLEAR BANK S.A./N.V.
+3 392 697
↑ 0,3520%
7 579 254
0,79%
2. STATE STREET BANK AND TRUST COMP
+1 599 209
↑ 0,1659%
4 091 606
0,42%
Salg
1. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-3 067 828
↓ -0,3183%
4 419
0,0005%
2. VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG NORGE
-550 562
↓ -0,0571%
550 562
0,06%P
Topp 50 viser 6 kjøp og ett salg, så det kryper oppover. Røflig 5 millioner i pluss.
Kjøp
1. EUROCLEAR BANK S.A./N.V.
+3 392 697
↑ 0,3520%
7 579 254
0,79%
2. STATE STREET BANK AND TRUST COMP
+1 599 209
↑ 0,1659%
4 091 606
0,42%
Salg
1. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-3 067 828
↓ -0,3183%
4 419
0,0005%
2. VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG NORGE
-550 562
↓ -0,0571%
550 562
0,06%P
Redigert 29.07.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
NASLover
29.07.2024 kl 19:46
5067
Rekordhøye hotellpriser i år pga stor pågang og reiseaktivitet
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/29/8160002/rekordhoye-hotellpriser-i-norge
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/07/29/8160002/rekordhoye-hotellpriser-i-norge
Redigert 29.07.2024 kl 19:47
Du må logge inn for å svare
upsidedown
29.07.2024 kl 19:04
2769
NAS snudde torsdag i forrige uke, så kveldens oppdatering vil si noe om hvem som solgte og hvem som presset kursen opp. Volumet har gått ned noe som er et pluss. Forhåpentligvis er en større andel av aksjene over på hendene til mer langsiktige eiere til neste opptur.
Short har lett match på OB der det rår komplett forvirring om når short ble satt og når den ble synlig gjennom netto short på listene. Få forstår at stor netto short er ufarlig hvis det fundamentale er i orden.
Short har lett match på OB der det rår komplett forvirring om når short ble satt og når den ble synlig gjennom netto short på listene. Få forstår at stor netto short er ufarlig hvis det fundamentale er i orden.
upsidedown
29.07.2024 kl 17:15
2904
Dette skjer daglig i Europa. Det er derfor det er innført gode kompensasjoner. Hadde en venn som «spesialiserte» seg på dette fordi han hadde fleksibel ordning med sin arbeidsgiver og kunne utnytte systemet til fulle. Alltid først i køen når fly var overbooket. Vi fløy den tiden mye i Tyskland og skulle ofte hjem fredag ettermiddag da innenriksnettet til Lufthansa var under press.
Det vil bli mer av det og ikke mindre i fremtiden. Da både flyselskaper og myndigheter vil at fly tar av med maks load. Det er en kjensgjerning at kanselleringer ofte kommer i siste øyeblikk og da er det for seint å selge tomme seter.
Det vil bli mer av det og ikke mindre i fremtiden. Da både flyselskaper og myndigheter vil at fly tar av med maks load. Det er en kjensgjerning at kanselleringer ofte kommer i siste øyeblikk og da er det for seint å selge tomme seter.
Redigert 29.07.2024 kl 17:19
Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
29.07.2024 kl 16:31
2970
TZFlyingHigh skrev Ikke selg!
det er en organisert flukt, én etter én, med hjelp fra små skremte investorer. ikke vær redd!
NASLover
29.07.2024 kl 15:38
3035
Ja shorten fortsetter på nedside. Et positivt tegn
CAPITAL FM har nå begynt med inndekning som var først å gå short siden mar-apr
Ned 2% fra 2.07% før helg
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
CAPITAL FM har nå begynt med inndekning som var først å gå short siden mar-apr
Ned 2% fra 2.07% før helg
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Strategi
29.07.2024 kl 15:27
2990
For sommer sesongen i år lanserte Norwegian Group en rekke nye ruter, dette koster i oppstart inntil rutene er justert sett i forhold til volum.
Dette er en investering for fremtiden.
Viktig å huske på at Norwegian Group er i en vekstfase som igjen selvfølgelig vil komme aksjonærene til gode.
Resultatene av dette vil vi se nå fremover.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-slipper-40-nye-ruter-med-ni-nye-direkteruter-fra-norge-3286
Dette er en investering for fremtiden.
Viktig å huske på at Norwegian Group er i en vekstfase som igjen selvfølgelig vil komme aksjonærene til gode.
Resultatene av dette vil vi se nå fremover.
https://media.no.norwegian.com/pressreleases/norwegian-slipper-40-nye-ruter-med-ni-nye-direkteruter-fra-norge-3286
Redigert 29.07.2024 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
HerbM
29.07.2024 kl 15:08
2939
Du sammenlikner forskjellige typer tall. Net profit 2.kv 2023 var 538 mil, i år var det 477 mil. Gå inn på siste kvartalsrapport så ser du det.
Strategi
29.07.2024 kl 14:35
3002
Det stemmer heller ikke.
Norwegian Air Shuttle ASA
Second quarter 2023 financial report
◼ Quarterly earnings (EBT) NOK 538 million –
For the second quarter of 2024, the Norwegian Group delivered
an operating profit (EBIT) of NOK 593 million,
Norwegian Air Shuttle ASA
Second quarter 2023 financial report
◼ Quarterly earnings (EBT) NOK 538 million –
For the second quarter of 2024, the Norwegian Group delivered
an operating profit (EBIT) of NOK 593 million,
HerbM
29.07.2024 kl 14:19
3007
Jeg går ut i fra norwegians egen guiding. Ja widerøe hjelper, men 2. kvartal i 2023 var fortsatt bedre enn 2. kvartal i år.
Strategi
29.07.2024 kl 13:06
3132
Leser hva du skriver men er overhodet ikke enig med deg i dine betraktninger.
Widerøe som ikke var i fjor og som ble kjøpt kontant over driften var selvfølgelig ikke med i 2023, heller ikke avtalen med Forsvaret som har stor betydning.
Widerøe vil gi et saftig bidrag på bunnlinjen i år som vil overraske de fleste stort, det samme gjelder Widerøe Ground Handling.
Husk på at all trafikk fra Norwegian Air Shuttle i 2023 ut fra de store flyplassene gikk uten inntekter med Widerøe for flygning videre ut i distriktene.
Nå går all trafikk fra de store flyplassene fra de store flyselskapene som skal videre ut i distriktene rett inn i kassa på Norwegian Group.
En annen ting er at markedet er vesentlig sterkere inneværende år.
Strawbery avtalen vil ha en positiv innvirkning på resultatet og vil sannsynligvis overaske.
En annen sak som er kommet opp er at turister fra India ser ut til å ha oppdaget Norge som feriedestinasjon i tillegg til økningen fra Asiatiske land.
Det bor jo 1 milliard mennesker i India så potensialet er enormt.
Kan som en fersk kuriositet informere om at flighten 12:25 fra Tromsø til Oslo var smekk full i dag, ingen ledige seter.
Selv om dette isolert sett ikke har betydning så sier det noe om sommertrafikken.
Widerøe som ikke var i fjor og som ble kjøpt kontant over driften var selvfølgelig ikke med i 2023, heller ikke avtalen med Forsvaret som har stor betydning.
Widerøe vil gi et saftig bidrag på bunnlinjen i år som vil overraske de fleste stort, det samme gjelder Widerøe Ground Handling.
Husk på at all trafikk fra Norwegian Air Shuttle i 2023 ut fra de store flyplassene gikk uten inntekter med Widerøe for flygning videre ut i distriktene.
Nå går all trafikk fra de store flyplassene fra de store flyselskapene som skal videre ut i distriktene rett inn i kassa på Norwegian Group.
En annen ting er at markedet er vesentlig sterkere inneværende år.
Strawbery avtalen vil ha en positiv innvirkning på resultatet og vil sannsynligvis overaske.
En annen sak som er kommet opp er at turister fra India ser ut til å ha oppdaget Norge som feriedestinasjon i tillegg til økningen fra Asiatiske land.
Det bor jo 1 milliard mennesker i India så potensialet er enormt.
Kan som en fersk kuriositet informere om at flighten 12:25 fra Tromsø til Oslo var smekk full i dag, ingen ledige seter.
Selv om dette isolert sett ikke har betydning så sier det noe om sommertrafikken.
Redigert 29.07.2024 kl 13:30
Du må logge inn for å svare
HerbM
29.07.2024 kl 11:12
3268
Folk regner forskjellig på det, bare se på alle de forskjellige kursmålene. Jeg tror nok de fleste er klar over at dagens norwegian er anderledes enn det var, men når de alikevel ikke kommer til å tjene noe særlig mer enn i fjor kan man skjønne fallet fra 17 kr. I mine regneark priser en kurs på 20 kr inn en ganske heftig vekst.
Og så kan man jo argumentere for at det blir bedre neste år, med nye fly fra boeing, synergier fra widerøe kjøpet, ingen lønnsforhandlinger osv. Jeg tror det, og det er derfor jeg er aksjonær. Man må jo også huske at de tjener penger, selv om det kanskje ikke blir mer enn i 2023. Så selv uten vekst er det mer enn 1 mrd som blir lagt til i kassa hvert år som ikke forsvinner.
Og så kan man jo argumentere for at det blir bedre neste år, med nye fly fra boeing, synergier fra widerøe kjøpet, ingen lønnsforhandlinger osv. Jeg tror det, og det er derfor jeg er aksjonær. Man må jo også huske at de tjener penger, selv om det kanskje ikke blir mer enn i 2023. Så selv uten vekst er det mer enn 1 mrd som blir lagt til i kassa hvert år som ikke forsvinner.
Strategi
29.07.2024 kl 10:12
3389
Det veldig mange inkl. de som har satt short ikke evner å forstå er at Norwegian Group er et fullstendig transformert selskap sett i forhold til i fjor og tidligere.
Mange henger seg opp i gammel historikk og tilbake holding av midler fra kredit kort selskapene som igjen ga Norwegian Air Shuttle en presset likviditet.
Nå klinger det i kassa hver eneste dag i Nye Norwegian Group og egenkapitalen vokser raskt, samtidig settes det av til utbytter. Tror det er viktig at det nå settes en sterk rød strek over historikk og at investorene ser på selskapet Norwegian Group med helt nye øyne.
Mange henger seg opp i gammel historikk og tilbake holding av midler fra kredit kort selskapene som igjen ga Norwegian Air Shuttle en presset likviditet.
Nå klinger det i kassa hver eneste dag i Nye Norwegian Group og egenkapitalen vokser raskt, samtidig settes det av til utbytter. Tror det er viktig at det nå settes en sterk rød strek over historikk og at investorene ser på selskapet Norwegian Group med helt nye øyne.