NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 142806

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Singa
I går kl 15:54 2035

Det lukter ytterligere nedgang i ett par dager til, så kansje å vente er smart?
Bullen
I går kl 16:14 1994

Høy oljepris er jo ikke bra for flyselskapene..... likvel: 4 april var oljeprisen 91 og NAS kursen 17.130
upsidedown
I går kl 16:15 1997

Dette er P/E for NAS ved kurs 22 ved utgangen av 2024 hvis guidingen holder stikk:
Laveste estimat fra NAS 2,1 milliarder P/E 10,1
Høyeste estimat fra NAS 2,6 milliarder P/E 8,15

Hadde vært greit å få noen tall fra dere som har sterke synspunkter om kursutviklingen i NAS videre så det er mulig å se hva dere legger til grunn for argumentasjonen.
nad.oslo
I går kl 16:18 1989

Dollar vs nok minus 4% siste uken , oljepris minus ca 7.5% , gjenstår å se om de hedget olja denne uken når brent var nede på usd 78. Antar at også jetfuel også kom ned uten at jeg har sjekket det.
TZFlyingHigh
I går kl 16:33 1939

de tok den ned med liten post, men kjøper tilbake stort på auksjon
TZFlyingHigh
I går kl 16:35 1935

ikke selg, og ikke kast bort tiden din på å krangle med den shorter representanten
Singa
I går kl 16:55 1864

Det er ingen her dom har sterke synspunkter om kursutviklingen, bortsett fra noen komikere her på forumet. Har vert på børs for lenge til å komme noen akademisk utredning. Det er ikke bare tall som styrer kursen, den sterkeste kraften er markedets oppfattning av selskapet, og det er bra om det tjener penger. Ikke alle selskaper gjør det likevel kan kursen vere svært oppgående. Så sitt å se på din P/E kalkulasjon og tro at den alene styrer kursen, er du
heldig så slår det til.
upsidedown
I går kl 17:13 1816

Du skrev i ditt innlegg at kursen skal ned i tre dager, hva bygde du det på?
Den gikk opp i dag, så da skal det ifølge deg komme minst to dager med nedgang. Forsto jeg det du skrev rett?
Redigert i går kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I går kl 17:39 1770

6 MINUTTER SIDEN | AV NTB
Flytrafikken i Europa tilbake på nivået før pandemien
Passasjertrafikken ved europeiske flyplasser er tilbake på nivået fra før koronapandemien. Det viser tall fra lufthavnorganisasjonen ACI Europe.

I årets første halvår økte passasjertrafikken via europeiske flyplasser med 9 prosent sammenlignet med samme seksmånedersperiode i fjor. Det fremgår av tall fra Airports Council International Europe.
Ransen
I går kl 17:41 1762

Fin og jevn stigning med litt grønt for hver dag opp til 22 er helt greit. Det bygges gulv hele veien oppover til utgangen av oktober. Så er det litt ned rundt jul og nyttår, så full fart opp etter Q4 og nye årsestimater. Sånn er det bare enten man liker det eller ikke. Bud og oppkjøp kommer utenom, men er høyst sannsynlig i norden akkurat nå…
Singa
I går kl 17:57 1718

Nei du forstod ingen ting, les det en gang til. Aldrig påstått nedgang aldrig påstått i 3 dager.
upsidedown
I går kl 18:34 1628

Singa
I dag kl 15:54
393
Strategi skrev
Selvfølgelig, beklager skrivefeilen. 11.60- 11.80 er mitt tips for dagen.
Det lukter ytterligere nedgang i ett par dager til, så kansje å vente er smart?

Noen andre som misforsto meldingen 15:54 fra Singa?
YNWA250505
I går kl 18:49 1597

Ja for før pandemien så tjente jo Norwegian store penger hehehehehe.
Ransen
I går kl 19:19 1526

Ikke værre enn at IAG ville gi 20 milliarder den gang. Gjelden var skyhøy og 0 i kontantbeholdning.
Karlsen: vi skal snu selskapet fra vekst til lønnsomhet. Synes at de har gjort mye riktig med den flyparken de har disponkbel.
2,23 milliarder i 2023
NASLover
I går kl 20:36 1376

Tror han vet ikke selv hva han skriver. Han mente jo at de neste 2 dager inkludert i dag ser vi nedgangen men det ble oppgangen allerede i dag og kan vi se om det blir nedgangen frem til fredag
Redigert i går kl 21:31 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 23:07 1101

Nummer 1 på lista kom inn 15. juli etter lengre opphold. Har tatt en gjennomgang av alle bankens kontoer på topp 50 og det viser seg at etter denne dato har de nettokjøpt. De var en av de store selgerne gjennom mai og juni.


1. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
+2 507 453
↑ 0,2601%
2 511 872
0,26%

2. FOLKETRYGDFONDET
+1 533 745
↑ 0,1591%
56 983 230
5,91% Mer short levert tilbake?

3. MERRILL LYNCH INTERNATIONAL
+613 124
↑ 0,0636%
708 153
0,07%

4. BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM
+469 064
↑ 0,0487%
480 038
0,05%

5. J.P. MORGAN SE
+460 000
↑ 0,0477%
460 000
0,05% JPM kjøper og selger omtrent like mye gjennom ulike kontoer.

6. J.P. MORGAN SECURITIES LLC
+413 885
↑ 0,0429%
777 575
0,08%

7. THE BANK OF NEW YORK MELLON
+250 000
↑ 0,0259%
258 823
0,03%

Største salg

1. EUROCLEAR BANK S.A./N.V.
-2 261 513
↓ -0,2346%
5 317 741
0,55%

2. VPF DNB NORGE SELEKTIV
-775 376
↓ -0,0804%
5 482 069
0,57%

3. GOLDMAN SACHS BANK EUROPE SE
-597 826
↓ -0,0620%
0
0,00%

4. VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG NORGE
-550 562
↓ -0,0571%
0
0,00%

5. J.P. MORGAN SECURITIES PLC
-492 916
↓ -0,0511%
14 092
0,001%

6. J.P. MORGAN SECURITIES LLC
-399 040
↓ -0,0414%
89 787
0,009%

7. GH HOLDING AS
-330 000
↓ -0,0342%
0
0,00%
NASLover
I går kl 23:14 1078

Take home message fra denne oppdatering er ag Shorten blir levert tilbake som er et positivt tegn. Takk for oppdatering
Strategi
I dag kl 08:49 698

Ny dag, nye muligheter.

Noen letter seg på gammel historikk i Norwegian Air Shuttle.
Noen laster aksjer i det "nye restrukturerte" Norwegian Group som ikke kan sammenlignes med tidligere Norwegian Air Shuttle.
Egenkapitalen er råsterk og det samme er fremtidsutsiktene sett i forhold til 2023.
Kanskje man burde ta på seg helt nye briller.
Sånn går dagan.
NASLover
I dag kl 08:53 676

Hva er dette, noen som vet, rapporten for 1kvartal 2025?

01.08.2024 08:31:48

WIZZ AIR: NETTORESULTAT PÅ EUR 1,2M I 1.KV 2025 (61,1)

Oslo (Infront TDN Direkt): Wizz Air rapporterte et nettoresultat for regnskapsmessig første kvartal 2025 på 1,2 millioner euro, mot 61,1 millioner euro i regnskapsmessig første kvartal 2024.

Singa
I dag kl 09:16 576

Jeg noterer at kjöpsanbefalinger har nylig gått ned fra 9 til 4 og hold er nå på 3 (e24 børs) Men litt saklig info er kansje ikke populert
Ransen
I dag kl 09:24 526

Du gjør akkurat det du vil. Shorterne vil definitivt ikke bli med til 20-22 kroner i denne omgang.
Jeg, og stort sett alle meglerhus med sine nedgraderinger er inne fra dette gratisnivået og får en dobling allerede i år.

Penger på gata..
Ransen
I dag kl 09:29 503

Første raketten fyres av om 7 dager da noen hinsides trafikktall presenteres. Andre rakett kommer i oktober da Trygve Hegnar nok en gang må i sitt eget FA studio og fortelle hvor imponerende og flinke de er i bua på Fornebu.
clanz
I dag kl 09:38 462

P/E blir litt annerledes på kurs 22 hvis du:
- trekker fra 22% skatt og 450 mill i netto finanskost og hensyntar statens konvertible obligasjoner.

Laveste estimat fra NAS - EBIT 2,1 milliarder P/E 19,2
Høyeste estimat fra NAS - EBIT 2,6 milliarder P/E 14,7

På kurs 13 får man da P/E på mellom 8,7 og 11,4..... det tenker jeg er mer riktig kurs på kort sikt - inntil frykt for overkapasitet i markedet framover er tilbakevist

Meglerhusene melder nå at risikoen ifm. short er gode bookings i juli pga. dårlig vær... så anbefaler heller å være long... derfor ser vi shortinndekning nå...

Redigert i dag kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 10:23 305

Ok, da tar vi trafikktallene om få dager og satser på at 13 kr blir neste bunn.
Ransen
I dag kl 10:57 220

Rart at Fredriksen m/flere, styreformannen, finanssjefen og Kise skulle handle nå.. Småsparerne tror jo at den skal videre ned i høst, for det gjorde den i fjor. Mulig vi kan få en overraskelse her. Shorterne forsvinner brått, de skulle normalt flokke seg mot lavsesong…Spennende.
Redigert i dag kl 10:58 Du må logge inn for å svare
MorganKane
I dag kl 11:00 212

Det er rart at ingen svarer på denne. For wiss air startet finansåret 2025 i april (antar jeg).

Resultat er dårlig. Som for resten av bransjen. Aksjen faller kraftig i dag, men spør du meg er det resultatet egentlig "gammelt nytt", også berørt av engangshendelser men det smitter over på NAS og er årsaken til dagens nedgang (kanskje sammen med økt oljepris).
Redigert i dag kl 11:01 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 11:28 145

For Norwegian Group er oljeprisen på dagens nivå meget gunstig.
81,66 USD
Dette er godt under normalen og langt under hegdet pris.
Så her er det ikke noe å bekymret for.

Når det gjelder Wizz Air, blir det som å sammenligne eple og bananer, det er ingen sammenheng.


NASLover
I dag kl 11:29 144

Ja det kan hend at NAS er smittet av den men hvorfor smittet ikke NAS når andre stiger for eksempel Ryanair som gikk 10-15 % opp. Men ikke NAS?
Fjellbris
I dag kl 11:36 123

Virker som der er mange nervøse mindre aksjonærer i NAS, dette kombinert med trading kan være årsaken. Forøvrig helt uforståelig at enhver negativ nyhet som egentlig ikke kan sammenlignes med NAS trekker NAS ned vs eks når Rayanair går opp igjen (etter litt negative Q tall, igjen kan ikke helt sammenligne med NAS) så henger NAS igjen. Finner ingen annen forklaring, og slik overføres igjen rikdom til de som har mye fra før, eks Fredriksen og tidligere styreformann har i samme periode kjøpt mye. Eller som Warrent Buffet sier, kvalitets aksjer som tjener mye penger og er solid skal man aldri selge på nedturer da de alltid vil komme tilbake.
Strategi
I dag kl 11:56 64

I Norge er vi i over kant av 5 mill innbyggere
I England som et eksempel er det en befolkning på 62 millioner, økt folketall stabiliserer kursen og man ungår store svingninger siden få personer alene ikke klarer å påvirke på samme måte.
Vi er fremdeles i ferietid og dette svekker også stabiliteten.
I mellomtiden får vi glede oss over at de aller fleste som flyr innenriks på kortbane flyr med Widerøe Det er stort sett utsolgt og stappet på veldig mange av disse flygninger, samt at Norwegian flyr turister og andre inn og ut av Norge samt tar de videre inn og ut av de store flyplassene innenlands.