NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 148686

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
golf`ern
I dag kl 09:57 686

Kanskje du skal slutte å mase om oppkjøp Ransen, noe du har holdt på med i flere mnd...
Du gjentar deg selv til det kjedsommelige og haussinga hjelper tydeligvis lite..
Flodhest82
I dag kl 09:54 689

Tror uansett at det blir vanskeligere å selge Norwegian etter at de kjøpte Widerøe, tror ikke at staten vil at Widerøe skal falle på utenlandske hender. Dessuten ser vi at Norwegian har en så sterk merkevare i Norden at de utenlandske selskapene ikke klarer å ta over passasjerene selv med lavere priser. Du kan se på wizzair og flyr som prøvde seg på norsk innenriks. Så ser du at Norwegian har mange utenlandske baser, så der får de samme rettigheter som andre selskaper
Redigert i dag kl 09:57 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
I dag kl 09:54 691

siste sjanse for de på >0,5 %-listen
Ransen
I dag kl 09:46 696

Der er jeg helt enig, og med rødt og SV i kulissene kan man aldri forvente tilskudd til luftfarten
Redigert i dag kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:40 706

Nei, det er ingen sammenheng med aksjekursen i dag og resultat/utbytte. Etter Q3 i år er det 1 milliard i utbyttefondet. Dette ER utbytte fra 2026
Ransen
I dag kl 09:36 710

Hvordan gikk det med SAS da? I stedet for å hjelpe så tar staten tapet .
Ifm et oppkjøp så tilbakebetales lånet med rente.
Singa
I dag kl 09:33 707

Sorry, men den sittende regering har ingen sympati "what so ever" for de som tilförer arbeidsplasser og tjener egne penger. Kun bönder og geit som gjelder pluss arbeideparti medlemer med feite kontoer.
HerbM
I dag kl 09:32 712

Du er fersk på børsen hører jeg. Ting går i bølger uavhengig av underliggende verdier, og det er derfor man kan tjene penger. Hadde kursen vært limt til den korrekte prisingen hadde det jo ikke vært noe vits i å trade.
Fjellbris
I dag kl 09:30 705

Ransen: Jo sikker mange, eks. hovedeier og mange aksjonærer som ønsker oppkjøp. Men, staten blokker vel for oppkjøp etter redningspakken i forbindelse med Covid, så da er det jo liten vits i å drømme om/håpe på oppkjøp nå som det ikke er mulig å få kjøpt NAS?
Redigert i dag kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:26 720

Derfor maser jeg om oppkjøp og eierskap utenfor Norge. Hvordan skal Norwegian kunne konkurrere med andre selskap som fortløpende etablerer seg i norden etter Alliansen og et sterkt voksende marked…
https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/

Geir Karlsen står i pressekonferansen etter kritikk for høye pilotlønninger samt økte øvrige kostnader og sier at de ser på mulighetene til å flytte kapasitet til andre steder.
Jeg tolker dette på min måte, så får andre gjøre som de vil.
At drivstoffkostnadene sakte og sikkert skal ta knekken på NAS i norge har jeg ikke tro på.
Men fakta er at i 2030 utgjør dette mer en halvparten av fjorårets rekordresultat, og det kommer ikke Fredriksen ov Sundt til å godta.
Redigert i dag kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Singa
I dag kl 09:21 733

I ca 5-10 innlegg per dag nevner han oppkjøp, direkte feil informasjon selv om en skulle ønske det var sant. Tipper han er ute og sykler økonomisk, med ett større tap, når en er så forelsket i en aktie så har en vanskelig for å selge. Kursen har støtte ved ca 10.40, etter det er det videre ned i kjelleren, håper ikke det. Husk også på at det koker i Midtøsten, så her er det viktig å tenke før en kjøper.
YNWA250505
I dag kl 09:08 779

Faller kursen betyr d mest sannsynlig at resultatene blir dårligere og d medfører null utbytte. Så JO, kursen kan bety mye for utbytte eller ikke
Fjellbris
I dag kl 08:55 812

Det er jeg enig i, oppkjøp pt er vel heller ikke aktuelt og blokkeres av staten i forbindelse med hjelpepakka de kom med under pandemien, så salg før 2026 tidligst såvidt jeg husker er vel ikke aktuelt?
Når det er sagt er jeg helt enig i at NAS er fullstendig feilpriset, gleder meg til trafikk tall juli som kommer på tirsdag, og ikke minst Q3 presentasjon senere i høst. Sikkert mange som kunne tenkt seg å kjøpe NAS nå om det var mulig, men vi få se frem mot 2026 som åpner opp for utbetaling av utbytter og fom da såvidt jeg husker er salg NAS også mulig (ikke ønskelig dog vil jeg tro fra norske myndigheter).
Redigert i dag kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I dag kl 08:32 890

Tror du må slutte å mase om IAG og Lufthansa Group, det er ingenting som tyder på oppkjøp pr no. Lufthansa har nett kjøpt ITA, og har sine økonomiske utfordringer. Blir helt feil å nevne det i hvert innlegg for å lure andre her inne som ikke følger så godt med
Ransen
I dag kl 08:14 953

Det er nå en grense hvor store tap noen skal ta for å hjelpe short ut. Samtidig så harmonerer det dårlig med at kursen skal videre ned og short dekker inn og forsvinner.
Men at det er manipulering på gang er det ingen tvil om. Ureelle salgsposter på 3-500k aksjer kan få mange til å pisse i buksa.
Skadefryd er den eneste ekte glede. Det er en uke igjen av ferien, og ikke lenge til IAG og Lufthansa banker på døra. 1 måned igjen av Star alliance via SAS i Norden, et godt marked med er stort hull i.
Strategi
I dag kl 07:26 1031

Realistisk ser det vel ut til at vi får et videre fall i kursen.
Short fikk et tydelig tak på kursen i går.
Børsen er tydelig preget av at mange er på ferie.
Redigert i dag kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 06:55 1085

P/E
6,40

Estimat fra Millistream
HerbM
I dag kl 00:50 1218

Enig at 13 - 14 kr virker som fair prising akkurat nå

Har det ikke i hodet når sånn ca de må begynne å betale skatt, vet du det?
HerbM
I dag kl 00:43 1213

At kursen faller har jo ikke noe å si for om utbytte blir betalt. Hvis du tror på krig i midtøsten og olje på 100$ er det jo ikke vits å tenke på nas, gå å kjøp eqnr eller no
clanz
I dag kl 00:34 1221

Jeg regnet 450 mill I netto finanskost i mitt regnestykke lenger lpp i tråden... deretter 22% skatt i tillegg...
YNWA250505
I dag kl 00:23 1234

At d r satt av betyr ikke at det vil bli utbetalt. Med fullskala krihi Midtøsten og oljepriser mellom $90-100 så skal også kursen kraftig ned utover høsten. Men fortvil ikke, Ransen har lovet kr 22 i oktober. DA ville jeg solgt raskt
HerbM
I dag kl 00:20 1235

Man må trekke finanskostnadene fra driftsresultatet. Finanskostnader kan være gjeld, valuttatap osv.. Akkurat nå trenger ikke nas å betale skatt pga tidligere underskudd.

I 2023 hadde de et driftsresultat på 2,2 mrd, og et nettoresultat på 1,7 mrd, så 22% ble faktisk ganske riktig.
upsidedown
I går kl 22:48 1374

Ingen hot news fra handelen sist tirsdag. Topp 50 har kjøpt litt til, men mye smått.

4. FOLKETRYGDFONDET
+621 969
↑ 0,0645%
58 540 625
6,07. Før utlånene startet hadde «trygda»; 67 828 742 aksjer på kontoen.
Redigert i går kl 22:56 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 22:34 1398

Legger jeg inn 22 prosent skatt på 2,1 milliarder kommer jeg ut med P/E 6,44 i dag og det er vel det som opptar de fleste.
Pilteri får ta finjusteringer ved slutten av året😁

Forøvrig har Wizz Air en gjeldsbyrde som er skremmende lik NAS før selskapet ble reddet fra konkurs. Blir vel ikke lenge før O’Leary kommer på banen med sin fremtidsvisjon for konkurrenten, slik han gjorde med NAS i sin tid.

Pilteri
I går kl 21:36 1473

PE er jo aksjekursen delt på overskuddet. Det vil si resultat etter skatt. Der er jo dette resultatet som går til eierne enten det deles ut eller legges i sparebøssa (egenkapitalen i selskapet). 22 % skatt kan være er estimat på skattekostnaden men vanligvis er det ikke det da skatt og regnskap er adskilt. F.eks betaler ikke AS skatt på utbytte eller aksjegevinster etter fritaksmetoden. Se heller på årsresultat pr aksje del kursen på dette som gir PE.
Redigert i går kl 21:38 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 21:07 1523

Takker!
Regner man 22 prosent skatt fra EBT før man kalkulererer P/E?
Ransen
I går kl 18:06 1853

Utbyttet tar IAG. Vi får en god pris for aksjene og er fornøyde.
Tenker både Fredrisken og Sundt er drittlei NAS på oslo børs, og Karlsen vil høste stordriftsfordeler fra utlandet
Fjellbris
I går kl 17:56 1853

Og i tillegg er 800 mill pt. satt av til utbytte fom (senest) 2026, blir sikkert mer det også etter Q3…..
Ransen
I går kl 17:44 1788

Husk at 20% av aksjonærene sliter med å skrive sitt eget navn riktig. Hvordan skal de da forstå regnskapstekniske uttrykk.
Det er jo dette Buffet utnytter og har blitt verdens rikeste på, overføring av verdier fra utålmodige til tålmodige.
Q3 vil vise kontantbeholdning på rundt 13 milliarder hvis guidingen holder mål…
Mest sannsynlig er det en oppkjøpsprosess på gang før Q3, så det er forsåvidt ikke nøye.
Fjellbris
I går kl 17:33 1801

Ikke rart noen selger dersom de tror at NAS/Karlsen guidet driftsresultat akk. 2024 2,1-2,6 milliarder og ikke EBITDA 2,1-2,6 milliarder……
Redigert i går kl 17:34 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 16:54 1904

Forholder meg til hva Karlsen sa ved Q2 og her bruktes uttrykket EBIT.
«Konsernet venter at driftsresultatet (ebit) vil lande et sted mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner for 2024. Tallene er inkludert Widerøe, som Norwegian kjøpte tidligere i år.»
Pilteri
I går kl 16:44 1950

Sånn er det. 3 dagers oppgang snapp borte😉
Kåre Grønn
I går kl 16:40 1955

Ned i dag igjen. For en aksje
laser
I går kl 16:32 1987

Ja den synlige, nok en del aktivitet under streken - se dagens sluttauksjon.
Ransen
I går kl 16:10 2044

Synlig short 1.24% per nå.