NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 224792

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Pilteri
02.08.2024 kl 10:15 2239

Enig. Si heller noe når evt oppkjøp skjer. Har ingen forutsetning for å si noe som helst om oppkjøp. Det ligger langt utenfor skribentene på forumets kontroll.
Ransen
02.08.2024 kl 10:20 2264

Ikke støtteordningen for innblanding av 2% miljøvennlig drivstoff som blir krav om drøye 5 måneder.
Flodhest82
02.08.2024 kl 10:24 2385

Hvorfor får de ikke den for sine baser i utlandet ?
Ransen
02.08.2024 kl 10:30 2363

NAS er registrert i norge, ikke i EU-land. Les artikkelen: https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/
Redigert 02.08.2024 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
02.08.2024 kl 10:34 2344

Står ingenting der om at de ikke får støtte på sine utenlandske baser. Men den støtten kommer nok før eller senere, så ikke tenk på det
Singa
02.08.2024 kl 10:39 2338

Her tror jeg du har helt rett, men en ingå i en allianse burde gå fint. Ingen Norsk regering, rød, illrød, grøn, mørkeblå eller blå kommer til å tillate at viktig infrastruktur kommer over til utenlanske interesser, og her er Widerøe nøkkelen enn så lenge. Husk de ville ikke engang at NAS skulle få kjöpe selskapet. Håper de på noe vis kommer til å inngå i StarAllianse. Jeg sa også for to dager siden at det lukter nedgang i ett par dager, det var ikke populärt blant de mest hissige hausere, synd egentilg for aktien fortjener bedre men markedet bestemmer.
Redigert 02.08.2024 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Strategi
02.08.2024 kl 10:54 2395

Det vi ser er at short siden med sikkert mange småsparere som har små poster under 0.5 % stadig må opp for å hente kraft.
Dette er ikke bærekraftig og jeg er overbevist om at kursen skal opp.
Norwegian kommer til å levere så det holder.
YNWA250505
02.08.2024 kl 12:23 2181

Hehehehe fersk på børsen. Hersketeknikk funker ikke på meg vettu. Vask øra dine lillegutt
Strategi
02.08.2024 kl 12:43 2199

Da får du glede deg til trafikktall om noen dager.
Mandag er de fleste tilbake på jobb og klare til inngang.
Trafikk Tallene forventes svært gode.
Klart det blir sterk oppgang f.o.m mandag.
Ransen
02.08.2024 kl 12:45 2207

IAG opp 7,5% i dag. Planlegges bud på et selskap med milliardresultat?
YNWA250505
02.08.2024 kl 12:48 2201


02.08.2024 12:38:20
BREAKINGVIEWS-Airlines’ margins head to lower cruising altitude
(The author is a Reuters Breakingviews columnist. The opinions expressed are his own.)

By Oliver Taslic
LONDON, Aug 2 (Reuters Breakingviews) - In one sense,
airlines are flying high. Lobby group IATA recorded a 9%
year-on-year jump in global passenger demand in June, and
Europe’s big six listed carriers – Ryanair , easyJet
, Wizz Air , IAG , Lufthansa
and Air France-KLM – all reported annual traffic
growth in the most recent quarter. Yet they have a cost problem
– and it could get worse.
Healthy revenues and weak profits have been a recurrent theme among European airlines. UK-based easyJet was one exception, though Ryanair boss Michael O’Leary told Reuters he thought this was helped by easier prior year comparisons. At Air France-KLM, revenue rose 4.3% year-on-year in the second quarter, but its operating margin fell 3.1 percentage points as costs crept up. Ryanair, announcing last week a 46% year-on-year fall in net profit, also sounded the alarm on ticket prices: it had to cut fares some 15% to fill aircraft, while Lufthansa and Wizz Air also said they foresaw pressure on “yields” – revenue generated per passenger per mile flown.

So far, so predictable. Amid soaring travel demand, an excess of pilots and cabin crew during the pandemic has turned to a shortage, meaning they can extract hefty wage increases. Meanwhile, delays from both Airbus and Boeing in delivering new planes to airlines have proven a double whammy: carriers spent time and money hiring and training staff for aircraft that didn’t arrive, while the slack had to be picked up by older jets that are less efficient and require more maintenance.

Unfortunately, the green transition could hike costs further. Offsetting carbon emissions, acquiring more efficient aircraft and making aviation fuel cleaner all costs money. Take sustainable aviation fuel (SAF). Using fuels made from sustainable feedstocks such as food waste rather than hydrocarbons is by far the most plausible way of decarbonising air travel. That’s why the UK and EU have introduced mandates that, from next year, say that 2% of supplied jet fuel must be SAF. By 2030 those figures will rise to 10% and 6% respectively. The problem is that SAF can cost three times as much as traditional jet fuel. Air New Zealand , for its part, on Tuesday abandoned a 2030 emissions reduction target, citing delays in the delivery of new, more efficient aircraft and steep SAF costs.

Airlines could try hiking prices, as carriers from Lufthansa to Norwegian Air have proposed. But that could hit demand. Alternatively, despite IAG shelving on Thursday a plan to acquire the rest of Spain’s Air Europa, airlines could cut costs through consolidation. Yet absent concerted efforts from governments to incentivise more production of green fuels, the most likely endgame is that airlines just make less money. Steadily declining earnings multiples over the last year suggest investors are already strapping themselves in
YNWA250505
02.08.2024 kl 12:49 2224

Lover ikke godt for flybransjen fremover
Ransen
02.08.2024 kl 13:03 2207

Merk deg siste del med konsolidering. Enten kan NAS bli som SAS og staten taper alt, eller la IAG styre kostnadene og selskapet lever videre. Norge er styrt av EU selv om vi ikke er medlem.
NASLover
02.08.2024 kl 13:45 2145

Fasiten er at store investorer ikke er skremt av Norwegian aksjen

– Jeg tror grunnen til at det alltid er mange aksjonærer i Norwegian er at produktet er relaterbart. De kjøper med hjertet og ikke med kalkulatoren, selv om selskapet er noe helt annet i dag enn for bare noen få år siden.
Singa
02.08.2024 kl 14:06 2152

Ikke for å skremme noen fra og kjøpe men kke alt sikkert det blir oppgang f.o.m. mandag. I dag er det helligdag i muslimske land, det kan og vil ganske sikkert smelle noen gang lørdag eller søndag. Hva hender da m oljepris og børsen, det er den store
"frågan".
upsidedown
02.08.2024 kl 14:08 2263

Jeg responderte på ditt innlegg og ble da «hissig hausser». Mitt spørsmål var hvordan du luktet nedgang som du sier. Hvis du ikke forsto at å legge ut P/E kan ha relevans på en tråd om NAS skjønner jeg ikke hva som er relevant. Det er fortsatt slik at NAS på guiding 2,1 milliarder vil ha P/E 10.9 på kurs 22.

Men dette er hva «hissig hausser» personlig har rådet andre på forumet om å gjøre hvis de er interessert i min mening:

upsidedown
17.07.2024 kl 12:43
3066
For de få av oss som er inne i NAS!
Har vi litt flaks vegeterer shorterne på hverandre noen dager fremover og jobber kursen opp gratis. Kommer den opp rundt 13 ser jeg et nytt håp ut fra teknisk vurdering da det derfra kan utvikle seg et omvendt SHS med target mellom 15 og 16.

Personlig har jeg valgt å ha godt med cash hvis den snur ned igjen. De to siste nedgraderingene til 12 og 10,20 er useriøst fundert da 10 prosent svikt i et Q normalt ikke gir en nedgradering fra 20 til 12. Har skrevet det før. Aldri sett analytikere og shortere jobbe så tett sammen før. Der det lånes for shorting dagen før analysen foreligger. Lukter ille, men drittpakkene kom ut og det må man ta høyde for.
Redigert 02.08.2024 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2024 kl 14:18 2466

ALLE aksjene mine med ett eneste unntak er ned minimum 2-4% i dag, hele børsen er ned virker det som. At andre flyselskaper sliter er ikke nytt, NAS er imidlertid ikke nevnt på den lista eller berørt av det som skjer i andre selskaper, de justerte guidinga si og leverte et gode resultater Q2, så det er urelevant ingen vits å spekulere der engang vi har allerede fått fasiten. Trafikktallene blir spennende, noen som vet når Avinor oppdaterer sine tall for Juli?
Singa
02.08.2024 kl 14:20 2509

Jeg shorter ikke, har aldrig shortet. Jeg er sterk motstander av short. Ellers bør du ta deg en bolle og roe deg helt ned, det finns andre her på forumet som ikke mener det samme som du, ha respekt for det og slutt å syt, klage og hausse dagen lang.
Strategi
02.08.2024 kl 14:29 2499

Brent Spot

Siste
Olja 78,72 USD
At Norwegian Group har meget solide fordeler inntektsmessig nå er ingen tilg å lure på.
Samtidig er fallet i oljeprisen en god indikator fra market om at en storkrig som ingen er tjent med er svært usansynlig

)
bassebasse
02.08.2024 kl 14:47 2456

Helt utrolig... Olje faller under 78 $ og nas føler etter....
Fjellbris
02.08.2024 kl 14:50 2521

Da denne analysen kom 21. juni (som tråden er startet med), sto NAS i 12,5 etter kraftig fall siste tiden bla. pga streikefaren. Siden har det bare fortsatt ned, selv om reiselivs næringen rapporterer om rekord sommer, og NAS sine trafikk tall for juli får vi på tirsdag. Q3 blir etter all sannsynlighet NAS sitt beste Q3 noen sinne, nå også med oljepris under 78.
…..
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 02.08.2024 kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.08.2024 kl 14:51 2551

Jaja, fatt mot. Selg hvis du ikke har troa. Hold hvis du gjør som Fredriksen og Sundt.
Olja er nå kr 126 lavere for tønna enn da sksjen sto i 18 kroner i vår
Strategi
02.08.2024 kl 15:07 2541

Ja, viktig å være klar over at olja er den desidert største kostnaden for flyselskapene.
Fjellbris
02.08.2024 kl 15:28 2487

Jeg har fortsatt trua og er langsiktig frem mot utbytter fom (senest) 2026, men regner med det ikke var meg du siktet til.
TZFlyingHigh
02.08.2024 kl 15:37 2479

Det er CITADEL ADVISORS LLC som ønsker å være helten
Fjellbris
02.08.2024 kl 15:43 2515

Kan du utdype?
Slettet bruker
02.08.2024 kl 16:05 2471

Nå skal jeg tillate meg å bli litt konspiratorisk her, men altså jeg har sett dette før, og det gir mening det er definitivt noe jeg ville tatt del i hadde jeg hatt større muskler. Når lavsesongen (sommeren altså) nærmer seg slutt og volumet er lavt, så underbyr man markedet der en forventer oppgang utover høst og vinter, og utnytter kaoset som følger for å kjøpe til seg mest mulig på den da langt lavere kursen som i så tilfelle oppstår, straks folk sanser nedgang og selger.

Poenget mitt er: Takk til deg som solgte på 10,56 nettopp, nam-nam den smakte godt, og til dere øvrige som fortsatt vurderer situasjonen: Sånt anbefales ikke. Er fundamentet godt og aksjen hinsides lav sett i forhold til fornevnte, hvilket er tilfellet i NAS, ikke la dere lure ned i dypet de som leder oss dit de gjør det fordi de er haier som ønsker å ete oss.

Man må aldri glemme at de største aktørene, spesielt ved lavt volum så kan de påvirke kursen voldsomt og de er gode på dette ofte samspilte dessuten, så ikke la deg psyke er man inne på bunn da sitter man stødig og laster ekstra, en selger først på topp og underveis begge veier, vet man hvordan da kan man tillate seg å trade litt.
MaxMekker
02.08.2024 kl 16:05 2494

Fjellbris skrev Kan du utdype?
Dem har minsket shorten sin..

Eller omvendt :)
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 02.08.2024 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
upsidedown
02.08.2024 kl 16:10 2492

Fjellbris skrev Kan du utdype?
Han viser til at Citadel er inne på shortlista igjen. Det pågår for tiden en kamp mellom shorterne om å dekke seg inn og det innebærer også at de vegeterer på hverandre.

Men man kan med sikkerhet si at det er svært få som tror NAS vil levere noe bedre enn Ryanair og Wizz Air og det reflekteres i kursen. Vi har trolig ikke sett bunnen i Ryanair ennå i det korte bildet da de har exdag for utbytte 9. august.
Strategi
02.08.2024 kl 16:17 2591

Ryan Air og Swizz har svært lite med Norwegian Group å gjøre.
Når det gjelder Ryan Air tror jeg folker spyferdig av og sitte trangt, og betale astronomisk for bagage.
Slettet bruker
02.08.2024 kl 16:30 2554

Rødt på hele lista mi i dag og NAS ligger midt på treet selv med 3% nedgang så da bekymrer jeg meg ikke.

Uro i markedet generelt, "Just one of those days".
Strategi
02.08.2024 kl 16:32 2654

Det som kan være verd å merke seg er at aksjen snudde på akkurat samme sted midt på 10.50 taller for kort tid siden og gikk opp mot 11.80
Tror det kan være godt mulig at den åpner opp på mandag med trafikktall på tirsdag 6 August
Monthly traffic data July.
Ransen
02.08.2024 kl 17:05 2589

Skal ikke være så opphengt i hva aksjen er i dag. Alt tyder på gode trafikktall og godt Q3. IAG gruppen har ingen resesjonsfrykt og endte opp 4,7% i dag.
Men så hjelper det å være på en ordentlig børs.
Fjellbris
02.08.2024 kl 17:23 2617

Helt enig i det du skriver. Laster også det jeg kan her nede og skal sitte rolig til utbyttene kommer (senest) fom 2026, mine aksjer for de ikke på billigsalg :-) Pengene renner inn, nå enda mer i høysesong med oljepris 77. Forventet overskudd i år 2.1-2,5 miliarder og 11 miliarder på bok allerede, samt 800 mill satt av til utbytter, mange som skremmer ut mindre nå og posisjonerer seg frem mot Q3 presentasjonen som kommer til å bli tidenes beste! De proffe selger flyaksjer om våren og kjøper høst.
Redigert 02.08.2024 kl 17:24 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
02.08.2024 kl 17:56 2560

Får vi et til to rentekutt nå blir det rekyl på børs både over dammen og her, og mer penger for folk til å fly og reise mer neste år :-)
……..
Dette kan bety dobbeltkutt
Voldsomt svake arbeidsmarkedstall fra USA sendte rentene rett ned. – Et dobbeltkutt kan fort bli hovedforventningen, tror Marius Gonsholt Hov.
https://www.finansavisen.no/makro/2024/08/02/8161885/markedsrentene-stuper
Redigert 02.08.2024 kl 17:56 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.08.2024 kl 18:00 2556

11,5 milliarder på bok😊 opp 1,1. fra 10,4 i Q1
Redigert 02.08.2024 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
upsidedown
02.08.2024 kl 18:08 2558

Ransen alt har en forklaring. Det positive løftet kan begrunnes ut fra tre meldinger markedet likte:
De har besluttet å betale utbytte, de har kansellert planen om kjøp av Air Europa og de slo forventningene til analytikerne.

Det nye fra IAG er at de vender blikket mot Portugal og vil gjøre et fremstøt mot TAP. Det er i hvert fall det markedet tror etter å ha kansellert oppkjøp av Air Europa. Så Norwegian er fortsatt ikke høyt på deres agenda, hvis man stoler på det som meldes

https://www.tradingview.com/news/reuters.com,2024:newsml_L4N3JP0P1:0-iag-s-shares-climb-after-air-europa-deal-ditched-analysts-see-tap-as-next-target/

Via Euronews: Portugal puts national airline TAP up for sale https://www.euronews.com/business/2023/09/29/portugal-puts-national-airline-tap-up-for-sale
Redigert 02.08.2024 kl 18:29 Du må logge inn for å svare