NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker
Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.
«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52
Du må logge inn for å svare
laser
01.08.2024 kl 16:32
2690
Ja den synlige, nok en del aktivitet under streken - se dagens sluttauksjon.
upsidedown
01.08.2024 kl 16:54
2611
Forholder meg til hva Karlsen sa ved Q2 og her bruktes uttrykket EBIT.
«Konsernet venter at driftsresultatet (ebit) vil lande et sted mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner for 2024. Tallene er inkludert Widerøe, som Norwegian kjøpte tidligere i år.»
«Konsernet venter at driftsresultatet (ebit) vil lande et sted mellom 2,1 og 2,6 milliarder kroner for 2024. Tallene er inkludert Widerøe, som Norwegian kjøpte tidligere i år.»
Fjellbris
01.08.2024 kl 17:33
2506
Ikke rart noen selger dersom de tror at NAS/Karlsen guidet driftsresultat akk. 2024 2,1-2,6 milliarder og ikke EBITDA 2,1-2,6 milliarder……
Redigert 01.08.2024 kl 17:34
Du må logge inn for å svare
Ransen
01.08.2024 kl 17:44
2493
Husk at 20% av aksjonærene sliter med å skrive sitt eget navn riktig. Hvordan skal de da forstå regnskapstekniske uttrykk.
Det er jo dette Buffet utnytter og har blitt verdens rikeste på, overføring av verdier fra utålmodige til tålmodige.
Q3 vil vise kontantbeholdning på rundt 13 milliarder hvis guidingen holder mål…
Mest sannsynlig er det en oppkjøpsprosess på gang før Q3, så det er forsåvidt ikke nøye.
Det er jo dette Buffet utnytter og har blitt verdens rikeste på, overføring av verdier fra utålmodige til tålmodige.
Q3 vil vise kontantbeholdning på rundt 13 milliarder hvis guidingen holder mål…
Mest sannsynlig er det en oppkjøpsprosess på gang før Q3, så det er forsåvidt ikke nøye.
Fjellbris
01.08.2024 kl 17:56
2557
Og i tillegg er 800 mill pt. satt av til utbytte fom (senest) 2026, blir sikkert mer det også etter Q3…..
Ransen
01.08.2024 kl 18:06
2558
Utbyttet tar IAG. Vi får en god pris for aksjene og er fornøyde.
Tenker både Fredrisken og Sundt er drittlei NAS på oslo børs, og Karlsen vil høste stordriftsfordeler fra utlandet
Tenker både Fredrisken og Sundt er drittlei NAS på oslo børs, og Karlsen vil høste stordriftsfordeler fra utlandet
upsidedown
01.08.2024 kl 21:07
2229
Takker!
Regner man 22 prosent skatt fra EBT før man kalkulererer P/E?
Regner man 22 prosent skatt fra EBT før man kalkulererer P/E?
Pilteri
01.08.2024 kl 21:36
2178
PE er jo aksjekursen delt på overskuddet. Det vil si resultat etter skatt. Der er jo dette resultatet som går til eierne enten det deles ut eller legges i sparebøssa (egenkapitalen i selskapet). 22 % skatt kan være er estimat på skattekostnaden men vanligvis er det ikke det da skatt og regnskap er adskilt. F.eks betaler ikke AS skatt på utbytte eller aksjegevinster etter fritaksmetoden. Se heller på årsresultat pr aksje del kursen på dette som gir PE.
Redigert 01.08.2024 kl 21:38
Du må logge inn for å svare
upsidedown
01.08.2024 kl 22:34
2102
Legger jeg inn 22 prosent skatt på 2,1 milliarder kommer jeg ut med P/E 6,44 i dag og det er vel det som opptar de fleste.
Pilteri får ta finjusteringer ved slutten av året😁
Forøvrig har Wizz Air en gjeldsbyrde som er skremmende lik NAS før selskapet ble reddet fra konkurs. Blir vel ikke lenge før O’Leary kommer på banen med sin fremtidsvisjon for konkurrenten, slik han gjorde med NAS i sin tid.
Pilteri får ta finjusteringer ved slutten av året😁
Forøvrig har Wizz Air en gjeldsbyrde som er skremmende lik NAS før selskapet ble reddet fra konkurs. Blir vel ikke lenge før O’Leary kommer på banen med sin fremtidsvisjon for konkurrenten, slik han gjorde med NAS i sin tid.
upsidedown
01.08.2024 kl 22:48
2080
Ingen hot news fra handelen sist tirsdag. Topp 50 har kjøpt litt til, men mye smått.
4. FOLKETRYGDFONDET
+621 969
↑ 0,0645%
58 540 625
6,07. Før utlånene startet hadde «trygda»; 67 828 742 aksjer på kontoen.
4. FOLKETRYGDFONDET
+621 969
↑ 0,0645%
58 540 625
6,07. Før utlånene startet hadde «trygda»; 67 828 742 aksjer på kontoen.
Redigert 01.08.2024 kl 22:56
Du må logge inn for å svare
HerbM
02.08.2024 kl 00:20
1933
Man må trekke finanskostnadene fra driftsresultatet. Finanskostnader kan være gjeld, valuttatap osv.. Akkurat nå trenger ikke nas å betale skatt pga tidligere underskudd.
I 2023 hadde de et driftsresultat på 2,2 mrd, og et nettoresultat på 1,7 mrd, så 22% ble faktisk ganske riktig.
I 2023 hadde de et driftsresultat på 2,2 mrd, og et nettoresultat på 1,7 mrd, så 22% ble faktisk ganske riktig.
YNWA250505
02.08.2024 kl 00:23
1927
At d r satt av betyr ikke at det vil bli utbetalt. Med fullskala krihi Midtøsten og oljepriser mellom $90-100 så skal også kursen kraftig ned utover høsten. Men fortvil ikke, Ransen har lovet kr 22 i oktober. DA ville jeg solgt raskt
clanz
02.08.2024 kl 00:34
1913
Jeg regnet 450 mill I netto finanskost i mitt regnestykke lenger lpp i tråden... deretter 22% skatt i tillegg...
HerbM
02.08.2024 kl 00:43
1903
At kursen faller har jo ikke noe å si for om utbytte blir betalt. Hvis du tror på krig i midtøsten og olje på 100$ er det jo ikke vits å tenke på nas, gå å kjøp eqnr eller no
HerbM
02.08.2024 kl 00:50
1911
Enig at 13 - 14 kr virker som fair prising akkurat nå
Har det ikke i hodet når sånn ca de må begynne å betale skatt, vet du det?
Har det ikke i hodet når sånn ca de må begynne å betale skatt, vet du det?
Strategi
02.08.2024 kl 06:55
1778
HerbM skrev Ja, men driftsresultat(ebit) brukes ikke for p/e
P/E
6,40
Estimat fra Millistream
6,40
Estimat fra Millistream
Strategi
02.08.2024 kl 07:26
1723
Realistisk ser det vel ut til at vi får et videre fall i kursen.
Short fikk et tydelig tak på kursen i går.
Børsen er tydelig preget av at mange er på ferie.
Short fikk et tydelig tak på kursen i går.
Børsen er tydelig preget av at mange er på ferie.
Redigert 02.08.2024 kl 07:36
Du må logge inn for å svare
Ransen
02.08.2024 kl 08:14
1645
Det er nå en grense hvor store tap noen skal ta for å hjelpe short ut. Samtidig så harmonerer det dårlig med at kursen skal videre ned og short dekker inn og forsvinner.
Men at det er manipulering på gang er det ingen tvil om. Ureelle salgsposter på 3-500k aksjer kan få mange til å pisse i buksa.
Skadefryd er den eneste ekte glede. Det er en uke igjen av ferien, og ikke lenge til IAG og Lufthansa banker på døra. 1 måned igjen av Star alliance via SAS i Norden, et godt marked med er stort hull i.
Men at det er manipulering på gang er det ingen tvil om. Ureelle salgsposter på 3-500k aksjer kan få mange til å pisse i buksa.
Skadefryd er den eneste ekte glede. Det er en uke igjen av ferien, og ikke lenge til IAG og Lufthansa banker på døra. 1 måned igjen av Star alliance via SAS i Norden, et godt marked med er stort hull i.
Flodhest82
02.08.2024 kl 08:32
1582
Tror du må slutte å mase om IAG og Lufthansa Group, det er ingenting som tyder på oppkjøp pr no. Lufthansa har nett kjøpt ITA, og har sine økonomiske utfordringer. Blir helt feil å nevne det i hvert innlegg for å lure andre her inne som ikke følger så godt med
Fjellbris
02.08.2024 kl 08:55
1452
Det er jeg enig i, oppkjøp pt er vel heller ikke aktuelt og blokkeres av staten i forbindelse med hjelpepakka de kom med under pandemien, så salg før 2026 tidligst såvidt jeg husker er vel ikke aktuelt?
Når det er sagt er jeg helt enig i at NAS er fullstendig feilpriset, gleder meg til trafikk tall juli som kommer på tirsdag, og ikke minst Q3 presentasjon senere i høst. Sikkert mange som kunne tenkt seg å kjøpe NAS nå om det var mulig, men vi få se frem mot 2026 som åpner opp for utbetaling av utbytter og fom da såvidt jeg husker er salg NAS også mulig (ikke ønskelig dog vil jeg tro fra norske myndigheter).
Når det er sagt er jeg helt enig i at NAS er fullstendig feilpriset, gleder meg til trafikk tall juli som kommer på tirsdag, og ikke minst Q3 presentasjon senere i høst. Sikkert mange som kunne tenkt seg å kjøpe NAS nå om det var mulig, men vi få se frem mot 2026 som åpner opp for utbetaling av utbytter og fom da såvidt jeg husker er salg NAS også mulig (ikke ønskelig dog vil jeg tro fra norske myndigheter).
Redigert 02.08.2024 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
02.08.2024 kl 09:08
1420
Faller kursen betyr d mest sannsynlig at resultatene blir dårligere og d medfører null utbytte. Så JO, kursen kan bety mye for utbytte eller ikke
Singa
02.08.2024 kl 09:21
1373
I ca 5-10 innlegg per dag nevner han oppkjøp, direkte feil informasjon selv om en skulle ønske det var sant. Tipper han er ute og sykler økonomisk, med ett større tap, når en er så forelsket i en aktie så har en vanskelig for å selge. Kursen har støtte ved ca 10.40, etter det er det videre ned i kjelleren, håper ikke det. Husk også på at det koker i Midtøsten, så her er det viktig å tenke før en kjøper.
Ransen
02.08.2024 kl 09:26
1362
Derfor maser jeg om oppkjøp og eierskap utenfor Norge. Hvordan skal Norwegian kunne konkurrere med andre selskap som fortløpende etablerer seg i norden etter Alliansen og et sterkt voksende marked…
https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/
Geir Karlsen står i pressekonferansen etter kritikk for høye pilotlønninger samt økte øvrige kostnader og sier at de ser på mulighetene til å flytte kapasitet til andre steder.
Jeg tolker dette på min måte, så får andre gjøre som de vil.
At drivstoffkostnadene sakte og sikkert skal ta knekken på NAS i norge har jeg ikke tro på.
Men fakta er at i 2030 utgjør dette mer en halvparten av fjorårets rekordresultat, og det kommer ikke Fredriksen ov Sundt til å godta.
https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/
Geir Karlsen står i pressekonferansen etter kritikk for høye pilotlønninger samt økte øvrige kostnader og sier at de ser på mulighetene til å flytte kapasitet til andre steder.
Jeg tolker dette på min måte, så får andre gjøre som de vil.
At drivstoffkostnadene sakte og sikkert skal ta knekken på NAS i norge har jeg ikke tro på.
Men fakta er at i 2030 utgjør dette mer en halvparten av fjorårets rekordresultat, og det kommer ikke Fredriksen ov Sundt til å godta.
Redigert 02.08.2024 kl 09:34
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
02.08.2024 kl 09:30
1346
Ransen: Jo sikker mange, eks. hovedeier og mange aksjonærer som ønsker oppkjøp. Men, staten blokker vel for oppkjøp etter redningspakken i forbindelse med Covid, så da er det jo liten vits i å drømme om/håpe på oppkjøp nå som det ikke er mulig å få kjøpt NAS?
Redigert 02.08.2024 kl 09:32
Du må logge inn for å svare
HerbM
02.08.2024 kl 09:32
1353
Du er fersk på børsen hører jeg. Ting går i bølger uavhengig av underliggende verdier, og det er derfor man kan tjene penger. Hadde kursen vært limt til den korrekte prisingen hadde det jo ikke vært noe vits i å trade.
Singa
02.08.2024 kl 09:33
1352
Sorry, men den sittende regering har ingen sympati "what so ever" for de som tilförer arbeidsplasser og tjener egne penger. Kun bönder og geit som gjelder pluss arbeideparti medlemer med feite kontoer.
Ransen
02.08.2024 kl 09:36
1355
Hvordan gikk det med SAS da? I stedet for å hjelpe så tar staten tapet .
Ifm et oppkjøp så tilbakebetales lånet med rente.
Ifm et oppkjøp så tilbakebetales lånet med rente.
Ransen
02.08.2024 kl 09:40
1350
Nei, det er ingen sammenheng med aksjekursen i dag og resultat/utbytte. Etter Q3 i år er det 1 milliard i utbyttefondet. Dette ER utbytte fra 2026
Ransen
02.08.2024 kl 09:46
1343
Der er jeg helt enig, og med rødt og SV i kulissene kan man aldri forvente tilskudd til luftfarten
Redigert 02.08.2024 kl 09:47
Du må logge inn for å svare
Flodhest82
02.08.2024 kl 09:54
1341
Tror uansett at det blir vanskeligere å selge Norwegian etter at de kjøpte Widerøe, tror ikke at staten vil at Widerøe skal falle på utenlandske hender. Dessuten ser vi at Norwegian har en så sterk merkevare i Norden at de utenlandske selskapene ikke klarer å ta over passasjerene selv med lavere priser. Du kan se på wizzair og flyr som prøvde seg på norsk innenriks. Så ser du at Norwegian har mange utenlandske baser, så der får de samme rettigheter som andre selskaper
Redigert 02.08.2024 kl 09:57
Du må logge inn for å svare
golf`ern
02.08.2024 kl 09:57
1337
Kanskje du skal slutte å mase om oppkjøp Ransen, noe du har holdt på med i flere mnd...
Du gjentar deg selv til det kjedsommelige og haussinga hjelper tydeligvis lite..
Du gjentar deg selv til det kjedsommelige og haussinga hjelper tydeligvis lite..
Pilteri
02.08.2024 kl 10:15
2357
Enig. Si heller noe når evt oppkjøp skjer. Har ingen forutsetning for å si noe som helst om oppkjøp. Det ligger langt utenfor skribentene på forumets kontroll.
Ransen
02.08.2024 kl 10:20
2382
Ikke støtteordningen for innblanding av 2% miljøvennlig drivstoff som blir krav om drøye 5 måneder.
Ransen
02.08.2024 kl 10:30
2481
NAS er registrert i norge, ikke i EU-land. Les artikkelen: https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/
Redigert 02.08.2024 kl 10:32
Du må logge inn for å svare
Flodhest82
02.08.2024 kl 10:34
2462
Står ingenting der om at de ikke får støtte på sine utenlandske baser. Men den støtten kommer nok før eller senere, så ikke tenk på det
Singa
02.08.2024 kl 10:39
2456
Her tror jeg du har helt rett, men en ingå i en allianse burde gå fint. Ingen Norsk regering, rød, illrød, grøn, mørkeblå eller blå kommer til å tillate at viktig infrastruktur kommer over til utenlanske interesser, og her er Widerøe nøkkelen enn så lenge. Husk de ville ikke engang at NAS skulle få kjöpe selskapet. Håper de på noe vis kommer til å inngå i StarAllianse. Jeg sa også for to dager siden at det lukter nedgang i ett par dager, det var ikke populärt blant de mest hissige hausere, synd egentilg for aktien fortjener bedre men markedet bestemmer.
Redigert 02.08.2024 kl 10:46
Du må logge inn for å svare
Det er meg
02.08.2024 kl 10:42
2525
Ikke lurt å høre på Mads Johannesen i Nordnet
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/01/8159887/mads-johannesen-blitt-hot-igjen-blant-investorene
Hør selv hvor "god" investor han er: (Han klarer knapt å tjene penger)
https://shows.acast.com/pengepodden/episodes/495-ekspertenes-portefljer-i-andre-kvartal-2024
https://www.finansavisen.no/finans/2024/08/01/8159887/mads-johannesen-blitt-hot-igjen-blant-investorene
Hør selv hvor "god" investor han er: (Han klarer knapt å tjene penger)
https://shows.acast.com/pengepodden/episodes/495-ekspertenes-portefljer-i-andre-kvartal-2024
Strategi
02.08.2024 kl 10:54
2513
Det vi ser er at short siden med sikkert mange småsparere som har små poster under 0.5 % stadig må opp for å hente kraft.
Dette er ikke bærekraftig og jeg er overbevist om at kursen skal opp.
Norwegian kommer til å levere så det holder.
Dette er ikke bærekraftig og jeg er overbevist om at kursen skal opp.
Norwegian kommer til å levere så det holder.
YNWA250505
02.08.2024 kl 12:23
2299
Hehehehe fersk på børsen. Hersketeknikk funker ikke på meg vettu. Vask øra dine lillegutt
Strategi
02.08.2024 kl 12:43
2317
Da får du glede deg til trafikktall om noen dager.
Mandag er de fleste tilbake på jobb og klare til inngang.
Trafikk Tallene forventes svært gode.
Klart det blir sterk oppgang f.o.m mandag.
Mandag er de fleste tilbake på jobb og klare til inngang.
Trafikk Tallene forventes svært gode.
Klart det blir sterk oppgang f.o.m mandag.