NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 147679

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 15:28 2

Jeg har fortsatt trua og er langsiktig frem mot utbytter fom (senest) 2026, men regner med det ikke var meg du siktet til.
Strategi
I dag kl 15:07 69

Ja, viktig å være klar over at olja er den desidert største kostnaden for flyselskapene.
Ransen
I dag kl 14:51 107

Jaja, fatt mot. Selg hvis du ikke har troa. Hold hvis du gjør som Fredriksen og Sundt.
Olja er nå kr 126 lavere for tønna enn da sksjen sto i 18 kroner i vår
Fjellbris
I dag kl 14:50 115

Da denne analysen kom 21. juni (som tråden er startet med), sto NAS i 12,5 etter kraftig fall siste tiden bla. pga streikefaren. Siden har det bare fortsatt ned, selv om reiselivs næringen rapporterer om rekord sommer, og NAS sine trafikk tall for juli får vi på tirsdag. Q3 blir etter all sannsynlighet NAS sitt beste Q3 noen sinne, nå også med oljepris under 78.
…..
STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert i dag kl 15:27 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 14:29 176

Brent Spot

Siste
Olja 78,72 USD
At Norwegian Group har meget solide fordeler inntektsmessig nå er ingen tilg å lure på.
Samtidig er fallet i oljeprisen en god indikator fra market om at en storkrig som ingen er tjent med er svært usansynlig

)
Singa
I dag kl 14:20 205

Jeg shorter ikke, har aldrig shortet. Jeg er sterk motstander av short. Ellers bør du ta deg en bolle og roe deg helt ned, det finns andre her på forumet som ikke mener det samme som du, ha respekt for det og slutt å syt, klage og hausse dagen lang.
MisterLupus
I dag kl 14:18 212

ALLE aksjene mine med ett eneste unntak er ned minimum 2-4% i dag, hele børsen er ned virker det som. At andre flyselskaper sliter er ikke nytt, NAS er imidlertid ikke nevnt på den lista eller berørt av det som skjer i andre selskaper, de justerte guidinga si og leverte et gode resultater Q2, så det er urelevant ingen vits å spekulere der engang vi har allerede fått fasiten. Trafikktallene blir spennende, noen som vet når Avinor oppdaterer sine tall for Juli?
upsidedown
I dag kl 14:08 239

Jeg responderte på ditt innlegg og ble da «hissig hausser». Mitt spørsmål var hvordan du luktet nedgang som du sier. Hvis du ikke forsto at å legge ut P/E kan ha relevans på en tråd om NAS skjønner jeg ikke hva som er relevant. Det er fortsatt slik at NAS på guiding 2,1 milliarder vil ha P/E 10.9 på kurs 22.

Men dette er hva «hissig hausser» personlig har rådet andre på forumet om å gjøre hvis de er interessert i min mening:

upsidedown
17.07.2024 kl 12:43
3066
For de få av oss som er inne i NAS!
Har vi litt flaks vegeterer shorterne på hverandre noen dager fremover og jobber kursen opp gratis. Kommer den opp rundt 13 ser jeg et nytt håp ut fra teknisk vurdering da det derfra kan utvikle seg et omvendt SHS med target mellom 15 og 16.

Personlig har jeg valgt å ha godt med cash hvis den snur ned igjen. De to siste nedgraderingene til 12 og 10,20 er useriøst fundert da 10 prosent svikt i et Q normalt ikke gir en nedgradering fra 20 til 12. Har skrevet det før. Aldri sett analytikere og shortere jobbe så tett sammen før. Der det lånes for shorting dagen før analysen foreligger. Lukter ille, men drittpakkene kom ut og det må man ta høyde for.
Redigert i dag kl 14:46 Du må logge inn for å svare
Singa
I dag kl 14:06 244

Ikke for å skremme noen fra og kjøpe men kke alt sikkert det blir oppgang f.o.m. mandag. I dag er det helligdag i muslimske land, det kan og vil ganske sikkert smelle noen gang lørdag eller søndag. Hva hender da m oljepris og børsen, det er den store
"frågan".
NASLover
I dag kl 13:45 305

Fasiten er at store investorer ikke er skremt av Norwegian aksjen

– Jeg tror grunnen til at det alltid er mange aksjonærer i Norwegian er at produktet er relaterbart. De kjøper med hjertet og ikke med kalkulatoren, selv om selskapet er noe helt annet i dag enn for bare noen få år siden.
Ransen
I dag kl 13:03 387

Merk deg siste del med konsolidering. Enten kan NAS bli som SAS og staten taper alt, eller la IAG styre kostnadene og selskapet lever videre. Norge er styrt av EU selv om vi ikke er medlem.
YNWA250505
I dag kl 12:48 420


02.08.2024 12:38:20
BREAKINGVIEWS-Airlines’ margins head to lower cruising altitude
(The author is a Reuters Breakingviews columnist. The opinions expressed are his own.)

By Oliver Taslic
LONDON, Aug 2 (Reuters Breakingviews) - In one sense,
airlines are flying high. Lobby group IATA recorded a 9%
year-on-year jump in global passenger demand in June, and
Europe’s big six listed carriers – Ryanair , easyJet
, Wizz Air , IAG , Lufthansa
and Air France-KLM – all reported annual traffic
growth in the most recent quarter. Yet they have a cost problem
– and it could get worse.
Healthy revenues and weak profits have been a recurrent theme among European airlines. UK-based easyJet was one exception, though Ryanair boss Michael O’Leary told Reuters he thought this was helped by easier prior year comparisons. At Air France-KLM, revenue rose 4.3% year-on-year in the second quarter, but its operating margin fell 3.1 percentage points as costs crept up. Ryanair, announcing last week a 46% year-on-year fall in net profit, also sounded the alarm on ticket prices: it had to cut fares some 15% to fill aircraft, while Lufthansa and Wizz Air also said they foresaw pressure on “yields” – revenue generated per passenger per mile flown.

So far, so predictable. Amid soaring travel demand, an excess of pilots and cabin crew during the pandemic has turned to a shortage, meaning they can extract hefty wage increases. Meanwhile, delays from both Airbus and Boeing in delivering new planes to airlines have proven a double whammy: carriers spent time and money hiring and training staff for aircraft that didn’t arrive, while the slack had to be picked up by older jets that are less efficient and require more maintenance.

Unfortunately, the green transition could hike costs further. Offsetting carbon emissions, acquiring more efficient aircraft and making aviation fuel cleaner all costs money. Take sustainable aviation fuel (SAF). Using fuels made from sustainable feedstocks such as food waste rather than hydrocarbons is by far the most plausible way of decarbonising air travel. That’s why the UK and EU have introduced mandates that, from next year, say that 2% of supplied jet fuel must be SAF. By 2030 those figures will rise to 10% and 6% respectively. The problem is that SAF can cost three times as much as traditional jet fuel. Air New Zealand , for its part, on Tuesday abandoned a 2030 emissions reduction target, citing delays in the delivery of new, more efficient aircraft and steep SAF costs.

Airlines could try hiking prices, as carriers from Lufthansa to Norwegian Air have proposed. But that could hit demand. Alternatively, despite IAG shelving on Thursday a plan to acquire the rest of Spain’s Air Europa, airlines could cut costs through consolidation. Yet absent concerted efforts from governments to incentivise more production of green fuels, the most likely endgame is that airlines just make less money. Steadily declining earnings multiples over the last year suggest investors are already strapping themselves in
Ransen
I dag kl 12:45 432

IAG opp 7,5% i dag. Planlegges bud på et selskap med milliardresultat?
Strategi
I dag kl 12:43 435

Da får du glede deg til trafikktall om noen dager.
Mandag er de fleste tilbake på jobb og klare til inngang.
Trafikk Tallene forventes svært gode.
Klart det blir sterk oppgang f.o.m mandag.
YNWA250505
I dag kl 12:23 484

Hehehehe fersk på børsen. Hersketeknikk funker ikke på meg vettu. Vask øra dine lillegutt
Strategi
I dag kl 10:54 698

Det vi ser er at short siden med sikkert mange småsparere som har små poster under 0.5 % stadig må opp for å hente kraft.
Dette er ikke bærekraftig og jeg er overbevist om at kursen skal opp.
Norwegian kommer til å levere så det holder.
Singa
I dag kl 10:39 752

Her tror jeg du har helt rett, men en ingå i en allianse burde gå fint. Ingen Norsk regering, rød, illrød, grøn, mørkeblå eller blå kommer til å tillate at viktig infrastruktur kommer over til utenlanske interesser, og her er Widerøe nøkkelen enn så lenge. Husk de ville ikke engang at NAS skulle få kjöpe selskapet. Håper de på noe vis kommer til å inngå i StarAllianse. Jeg sa også for to dager siden at det lukter nedgang i ett par dager, det var ikke populärt blant de mest hissige hausere, synd egentilg for aktien fortjener bedre men markedet bestemmer.
Redigert i dag kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I dag kl 10:34 774

Står ingenting der om at de ikke får støtte på sine utenlandske baser. Men den støtten kommer nok før eller senere, så ikke tenk på det
Ransen
I dag kl 10:30 792

NAS er registrert i norge, ikke i EU-land. Les artikkelen: https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/
Redigert i dag kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:20 832

Ikke støtteordningen for innblanding av 2% miljøvennlig drivstoff som blir krav om drøye 5 måneder.
Pilteri
I dag kl 10:15 849

Enig. Si heller noe når evt oppkjøp skjer. Har ingen forutsetning for å si noe som helst om oppkjøp. Det ligger langt utenfor skribentene på forumets kontroll.
golf`ern
I dag kl 09:57 483

Kanskje du skal slutte å mase om oppkjøp Ransen, noe du har holdt på med i flere mnd...
Du gjentar deg selv til det kjedsommelige og haussinga hjelper tydeligvis lite..
Flodhest82
I dag kl 09:54 491

Tror uansett at det blir vanskeligere å selge Norwegian etter at de kjøpte Widerøe, tror ikke at staten vil at Widerøe skal falle på utenlandske hender. Dessuten ser vi at Norwegian har en så sterk merkevare i Norden at de utenlandske selskapene ikke klarer å ta over passasjerene selv med lavere priser. Du kan se på wizzair og flyr som prøvde seg på norsk innenriks. Så ser du at Norwegian har mange utenlandske baser, så der får de samme rettigheter som andre selskaper
Redigert i dag kl 09:57 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
I dag kl 09:54 496

siste sjanse for de på >0,5 %-listen
Ransen
I dag kl 09:46 528

Der er jeg helt enig, og med rødt og SV i kulissene kan man aldri forvente tilskudd til luftfarten
Redigert i dag kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:40 548

Nei, det er ingen sammenheng med aksjekursen i dag og resultat/utbytte. Etter Q3 i år er det 1 milliard i utbyttefondet. Dette ER utbytte fra 2026
Ransen
I dag kl 09:36 565

Hvordan gikk det med SAS da? I stedet for å hjelpe så tar staten tapet .
Ifm et oppkjøp så tilbakebetales lånet med rente.
Singa
I dag kl 09:33 582

Sorry, men den sittende regering har ingen sympati "what so ever" for de som tilförer arbeidsplasser og tjener egne penger. Kun bönder og geit som gjelder pluss arbeideparti medlemer med feite kontoer.
HerbM
I dag kl 09:32 590

Du er fersk på børsen hører jeg. Ting går i bølger uavhengig av underliggende verdier, og det er derfor man kan tjene penger. Hadde kursen vært limt til den korrekte prisingen hadde det jo ikke vært noe vits i å trade.
Fjellbris
I dag kl 09:30 600

Ransen: Jo sikker mange, eks. hovedeier og mange aksjonærer som ønsker oppkjøp. Men, staten blokker vel for oppkjøp etter redningspakken i forbindelse med Covid, så da er det jo liten vits i å drømme om/håpe på oppkjøp nå som det ikke er mulig å få kjøpt NAS?
Redigert i dag kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:26 625

Derfor maser jeg om oppkjøp og eierskap utenfor Norge. Hvordan skal Norwegian kunne konkurrere med andre selskap som fortløpende etablerer seg i norden etter Alliansen og et sterkt voksende marked…
https://inyheter.no/02/05/2024/frykter-at-norwegian-ma-forlate-norge/

Geir Karlsen står i pressekonferansen etter kritikk for høye pilotlønninger samt økte øvrige kostnader og sier at de ser på mulighetene til å flytte kapasitet til andre steder.
Jeg tolker dette på min måte, så får andre gjøre som de vil.
At drivstoffkostnadene sakte og sikkert skal ta knekken på NAS i norge har jeg ikke tro på.
Men fakta er at i 2030 utgjør dette mer en halvparten av fjorårets rekordresultat, og det kommer ikke Fredriksen ov Sundt til å godta.
Redigert i dag kl 09:34 Du må logge inn for å svare
Singa
I dag kl 09:21 642

I ca 5-10 innlegg per dag nevner han oppkjøp, direkte feil informasjon selv om en skulle ønske det var sant. Tipper han er ute og sykler økonomisk, med ett større tap, når en er så forelsket i en aktie så har en vanskelig for å selge. Kursen har støtte ved ca 10.40, etter det er det videre ned i kjelleren, håper ikke det. Husk også på at det koker i Midtøsten, så her er det viktig å tenke før en kjøper.
YNWA250505
I dag kl 09:08 689

Faller kursen betyr d mest sannsynlig at resultatene blir dårligere og d medfører null utbytte. Så JO, kursen kan bety mye for utbytte eller ikke
Fjellbris
I dag kl 08:55 745

Det er jeg enig i, oppkjøp pt er vel heller ikke aktuelt og blokkeres av staten i forbindelse med hjelpepakka de kom med under pandemien, så salg før 2026 tidligst såvidt jeg husker er vel ikke aktuelt?
Når det er sagt er jeg helt enig i at NAS er fullstendig feilpriset, gleder meg til trafikk tall juli som kommer på tirsdag, og ikke minst Q3 presentasjon senere i høst. Sikkert mange som kunne tenkt seg å kjøpe NAS nå om det var mulig, men vi få se frem mot 2026 som åpner opp for utbetaling av utbytter og fom da såvidt jeg husker er salg NAS også mulig (ikke ønskelig dog vil jeg tro fra norske myndigheter).
Redigert i dag kl 08:56 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I dag kl 08:32 828

Tror du må slutte å mase om IAG og Lufthansa Group, det er ingenting som tyder på oppkjøp pr no. Lufthansa har nett kjøpt ITA, og har sine økonomiske utfordringer. Blir helt feil å nevne det i hvert innlegg for å lure andre her inne som ikke følger så godt med