NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 203435

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
HT2
07.08.2024 kl 16:03 1365

Trafikktallene ble også mottatt med et skuldertrekk for det bar nedover igjen så jeg kan ikke skjønne hva som skal trigge denne aksjen i det korte bilde?
HT2
07.08.2024 kl 16:01 1361

Jeg tror jeg kaster kortene her. Korreksjonen er nok dessverre ikke over på børsene. Og NAS tryner på dårlige dager men greier ikke ta seg inn igjen på dårlige dager. En ny runde med fall på børsene og NAS er tilbake på 9 tallet. Ingen vits å sitte her å trøkke når man får aksjen billigere om ei uke…
Granly
07.08.2024 kl 15:48 1385

Nas var en av de mest kjøpte aksjene i juli hos DNB hos små-aksjonerene,
NAS var også populær hos Nordnet sine kunder.

Men desverre har noen store investorer dumpet aksjene sine, om vi små fortsatter å ha troen vil dette nokk snu rimelig fort når de store kommer tilbake og ønsker å ta en bit av kaken :D

NAS kunne visse til de beste tallene siden 2019 så eg tenker den nye guidingen er godt innenfor hva selskapet vil levere i år.

selskapet kunne også vise til godt salg i August/høsten noe som vil gi fine tall framover. Selv om økonomien er i en spennende tid med svak kronekurs, resisjonsfrykt så tror eg ikke dette vil hindre nordmenn til å reise ut i verden og det vil heller ikke hindre turister til å besøke Norge snarere vil den lave kronekursen lokke flere reisende til Norge og som vi leser vil også den høye varmen i østlige strøk lokke folk til nordligere strøk som vil gi gode inntekter til NAS.

Så selv om eg har et stort underskudd i NAS (kjøpte meg inn til rund 14 kroner) Har eg fortsatt troen på at selskapet vil levere framover og sitter rolig.

Ferierende Granly
MisterLupus
07.08.2024 kl 15:24 1430

Nei den er en tulleaksje akkurat nå, en mer lettmanipulert ergo absurd aksje har jeg faktisk aldri opplevd, men enn så lenge fundamentet forblir solid, så vil den nok stabilisere seg og oppføre seg mer normalt over tid, etterhvert som de ansvarlige for dette mister interessen.

Det er kombinasjonen amatører, altså folk som verken vet hvordan man trader eller investerer fornuftig, samt profesjonelle som er altfor ivrige etter å utnytte disse ved å psyke dem både opp og ned etter ønske, som har drevet den ned. Uten den dynamikken så ville aksjen snudd allerede rundt 12-13-tallet og stabilisert seg på 14-15.

På dette nivået føles det trygt å anbefale den, men med mindre den viser normale tendenser fremover så stopper den anbefalningen, for mitt vedkommende ihvertfall, på 11,5. Alt over er gambling fordi aksjen fremstår umulig å forutsi sånn som det handles akkurat nå, det er for mye risk rett og slett alt av integritet er totalt fraværende på grunn av mengden lettlurte amatører, så lever man helt og holdent på storaksjonærenes nåde og de har vist seg temmelig hensynsløse.
Redigert 07.08.2024 kl 15:25 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
07.08.2024 kl 15:20 1438

Voleon vil gi opp 10,6 hvis den andre siden av dammen er positiv. så går vi for 11,4.
upsidedown
07.08.2024 kl 14:55 1486

Nei, det er bare noen forskrudde teorier her på HO. Forhåpentligvis vil det være færre lykkejegere i NAS fremover og mer av typen som sitter langsiktig. Helst pensjonsfond som verdsette høyt utbytte foran trading.


Etterhvert som NAS blir «kjedelig» vil nok interessen dabbe av på HO. I alle aksjer jeg har vært litt langsiktig i starter ofte klatringen når den går under radaren på HO. Kan nevne i fleng. AKSO der interessen på HO forsvant rundt 15. SUBC der det alltid har vært laber interesse inntil den sto i nær 200. NOD som nylig har hatt en oppgang på over 80 prosent, men som skal ned å finne ny bunn..osv.osv.osv. Veldig sjeldent det er interesse på HO for seriøse selskaper, men masse drømmer om å bli superrike i morgen…..
Redigert 07.08.2024 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
HT2
07.08.2024 kl 14:33 1526

Er NAS i ferd med å bli aksjen folk dumper når børsene går ned og ikke ønsker kjøpe når børsene snur?
upsidedown
07.08.2024 kl 13:54 1568

I ettermiddag vil SAS elendighet være diskontert inn. Da er det bare Ryanairs fall etter utbetalingen av utbytte jeg kan se som potensiell dump i det korte bildet.
upsidedown
07.08.2024 kl 13:28 1615

Blitt lillebror i Skandinavia og det har alltid vært i det norske markedet SAS har hentet ut mest penger. Tror det var en genistrek å avskjære SAS fra Widerøes kunder i fremtiden. Det nye bookingsystemet som skal virke sømløst mellom Norwegian og Widerøe skal være klart ut på vinteren 2025 etter det jeg forstår. Kjos nevnte det i poden han deltok i for ei stund siden.


11:06
Oslo (Infront TDN Direkt): SAS' totale passasjertrafikk (RPK) var opp 6,0 prosent i juli 2024, sammenlignet med samme måned året før, ifølge en melding fra SAS onsdag.

Kapasiteten til SAS' totale trafikk, målt i ASK (tilgjengelig setekilometer), var opp 4,0 prosent for måneden, sammenlignet med samme måned året før.

Kabinfaktoren på selskapets totale trafikk var 87,4 prosent, opp 1,7 prosentpoeng fra samme periode året før.

Totalt antall passasjerer fraktet i perioden var 2,535 millioner, opp 5,0 prosent på årsbasis.
Redigert 07.08.2024 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
07.08.2024 kl 11:35 1791

Takk for info mtp short oppdatering. Og helt enig, som deg akkumulerte jeg også (på 10,20), så bare å takke og bukke ja for shorter innsatsen slik at vi fikk så billig påfyll😀🙏
TZFlyingHigh
07.08.2024 kl 11:20 1737

God juli, solid august og høst, mindre og mindre usikkerhet, klart inntjeningsmål...
Ingen andre alternativer enn å laste opp er igjen for investorene som alle misliker usikkerhet. Hvis vi ikke finner én mulig årsak til at kursen kan gå ned igjen, så er det bare én retning igjen, oppover. Ikke gå deg vill i overgangen.
upsidedown
07.08.2024 kl 11:14 1738

Fjellbris skrev Helt enig👍
Ser fra oppdateringen i går kveld at det ble lånt drøyt en halv million aksjer til short fredag. Det betyr at de ikke har mange frie aksjer til disposisjon for tiden.

Det gikk også litt over en halv million aksjer for å ta ned kursen til 10,04 mandag morgen. De av oss som var heldig å få påfyll må kanskje takke dem for innsatsen…
Redigert 07.08.2024 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Santa01
07.08.2024 kl 11:14 1741

Kan fort bli en dag med + 10% uten noen nyheter. Har tro på at denne henter seg gradvis inn igjen og mot kursmål.....14-16 før Q3 pres.
Fjellbris
07.08.2024 kl 10:48 1806

Takk for info, gleder meg til den presentasjonen👍
Gidder snart ikke lese her inne og se alt tull disse shorterne skriver. Sitter helt stille og akkumulerer i et selskap som er dønn solid inkl. ledelse m Karlsen i spissen, og alt du nevner + 11 miliarder i cash, 800 mill satt av til utbytter, og forventet overskudd 2,1-2,6 miliarder i år. Helt utrolig kurs pt, husk høsten handler de proffe flyaksjer, se eks kursutvikling i fjor frem mot november. Skal sitte på alle mine frem til utbyttene kommer fom 2026, en sikker og god investering med gode utbytter i vente.
Ransen
07.08.2024 kl 10:45 1780

Synes at Q2 ga en pekepinn på kostnadskontrollen. Vi må bare venne oss til at folk venter lenger med bestillingene enn tidligere. Om det kommer av en god forsommer i skandinavia eller usikkerhet vites ikke, men dette bildet endret seg kraftig i slutten av juni. Nå meldes det om gode bookingtall utover høsten.
upsidedown
07.08.2024 kl 10:36 1807

Bisarr personlighet denne Stepping. Han mente Hammer måtte skifte nick fordi han hadde bommet i VOW. Hammer har tjent masse penger i VOW, men at folk ikke kan lese er ikke Hammers feil. Litt synd at typer av hans kaliber får mennesker med kunnskap til å sky HO.
Zaih
07.08.2024 kl 10:36 1806

Hvor mange piloter er ansatt i Norge da dette var en oppjustering for å ligge i samme lønnsnivå som de ansatte på utenlandske baser.
Tenker mange har misforstått kostnadene her slik de tror om priser på billetter som de ser på lavpris kalenderen.
Mange tullinger her inne
Stepping
07.08.2024 kl 10:30 1815

Betal ut staten i morgen før lunch, si opp 20% av pilotene, lag en "camp Norwegian i Albania/Bulgaria etc og fly pilotene og andre ansatte inn og ut fra campen.
upsidedown
07.08.2024 kl 10:28 1816

Mye luft i Nvidia, så den tåler ikke en korreksjon på børsene. Og de som ikke tror det vil hende har ikke levd lenge nok…
Stepping
07.08.2024 kl 10:26 1814

Tror ikke det blir noen kosestund i sofa kroken med taco . Håper det blir boret kraftig i kontroll eller mangel på kontroll på utgifter. Håper piloter blir ett ord som blir mye brukt, skal vi ha ett Oslo børs selskap som dikteres av ansatte som skal lage krøll akkurat i de 4 ukene folk sitter med pølsefingrene på tastaturet og søker på paraplydrinker og grisefester i syden?
Ransen
07.08.2024 kl 10:23 1826

Økningen i pilotlønna tilsvarer en halv kaffekopp per passasjer i året. Ikke glem bakgrunnen til Øygaard og Karlsen.
Men følg sendingen neste torsdag og ikke kom med irrelevant oppgulp på grunn av at du ikke har abonnement på FA.
Ransen
07.08.2024 kl 10:19 1827

Mitt inntrykk er at han har gjort hjemmeleksa grundig før sending samt at der er en god kunnskap i bunnen…
Vi får se om han får rett ang. Nvidia…
Stepping
07.08.2024 kl 10:11 1842

Tenker redaksjonen kommer til å sette ledelsen kraftig på plass. Hvem styrer NAS ?Pilotene? Tror ikke det er noe lur avgjørelse å stille på dette.
upsidedown
07.08.2024 kl 10:08 1839

Har aldri forstått hvorfor de engasjerte Målnes. Hans analytiske evne er svak og han drar ofte bisarre konklusjoner.

Men bra at Karlsen får tid i studio der han har lov å tenke litt høyt…
Ransen
07.08.2024 kl 09:54 1003

Neste torsdag er Geir Karlsen gjest i FA studio med Lorentsen og Målnes. Da får vi sannheten på bordet, så kan de som vil konspirere bare gjøre det.
Aksjen ligger nå på samme nivå som i fjor, men den gang visste vi lite om milliardoverskudd.
I dag er kassen økt med nesten 4 milliarder, WF er kjøpt kontant, 3,5 milliarder er betalt inn på nye fly, flere passasjerer og fyllingsgrad enn noen gang, eierskap i norsk e-fuel, Flyr ure av bildet, redusert SAS i norden, best i europa på punktlighet, først i køen for fulleveranse av Max8 flåten, godt innarbeidet i norden og godt brand..
Redigert 07.08.2024 kl 09:55 Du må logge inn for å svare
upsidedown
07.08.2024 kl 09:42 1028

Fasinerende å se hvordan robotene leker med daytradere. Åpner opp optimistisk så bygges det opp en tung salgside og vips er daytradere i minus og begynner å svette. Sven Erik Larsen forklarte det hele i et større intervju nylig der han sa at han stort sett hadde sluttet med daytrading.

Personlig driver jeg daytrading med CFD mot olja når jeg får ånden over meg. Når man får det under huden og blir stødig på kortsiktige indikatorer er det ikke så vanskelig hvis man holder grådigheten under kontroll. Bruker også CFD som sikring i aksjer når jeg starter kjøp der det er mulig for å minimere risiko.
Redigert 07.08.2024 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.08.2024 kl 23:28 1461

Det er psykologi. Litt inndekking av short og nervøsitet fra i går kombinert med lavt volum i dag.
Selskapet går svært godt.
Strategi
06.08.2024 kl 23:12 1509

Skuffende utvikling i dag, var sikker på aksjen ville bryte opp over 11 og videre opp.
Ser ut til at short har kontroll og styrer aksjen dit de vil.
Får ha trua og håpe på stigning mot kvartal 3.
Det jeg ikke helt skjønner er at Fredriksen og co
Ikke bidrar på en dag med sterke trafikk tall.
Historikken rundt juli og august henger over aksjen som en klam hånd.
Pilteri
06.08.2024 kl 23:10 1518

Lite tvil om at estimater må løftes nå. Olja, USD, passasjerer, vekst, Widerøe, cash is king. Med mindre makro blir vanskelig ser det bra ut fremover.
MisterLupus
06.08.2024 kl 23:02 1558

Du har rett, jeg må korrigere meg selv. "14,5" var snittet tallene pekte mot FØR siste oppdatering, men det snittet bør nok bevege seg høyere nå som driften har siktet seg inn mot øvre sjiktet av guidingen. Hvilket illustrerer ytterligere hvor fjern(styrt) kursen faktisk er, sett i henhold til alt som lukter av fornuft og relevans.
Redigert 06.08.2024 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.08.2024 kl 22:48 1607

Pareto har fortsatt 16, og blir de første til å justere opp.
Dessuten vedder de på konsolideringsplanene som pågår i europa.
MisterLupus
06.08.2024 kl 22:38 1629

Denne aksjen dikteres dit hvor storaksjonærene ønsker, ingenting annet betyr noe som helst for kursutviklingen det er nok den mest lettmanipulerte aksjen i landet og de har vett nok til å utnytte dette. Jeg tipper de er mette på nåværende nivå, de fikk en injeksjon nye håpfulle i dag men innser sikkert at de som sitter her nå, som ikke solgte seg ut når den raste ned fra 11, de kommer neppe til å fore dem noe særlig og at vi derfor skal opp på 11-tallet igjen før uka er omme så det skapes litt mer entusiasme før de underbyr markedet nok en gang og glefser til seg mer fra dem som da freaker ut og selger.

Mulig må de hjelpe shorterne sine litt før den tid, fortsatt noen av dem igjen også, som trenger å hente seg inn billig så kanskje en liten finte og dupp til før de flytter oss opp "på ordentlig".

Men å forutse noe som helst her, det har ingen maktet hittil verken ene eller andre veien selv ikke de kyndigste analytikere treffer rett, "14,5" liksom det er jo det snittet tallene egentlig peker mot og det er langt unna, så du får ringe de som dominerer denne aksjen og spørre dem, hvor de har planlagt å lede oss denne gang for fakta fy de eier denne aksjen gjør med den som de vil så det er kun de som vet hvor vi skal 🤣
Redigert 06.08.2024 kl 22:47 Du må logge inn for å svare
Ransen
06.08.2024 kl 22:34 1641

Prøver bare å finne ut hvor alvorlig tapet ditt er i NAS, og starte en spleis så du kan kjøpe 10 aksjer for 10,50 hvis du er snar og selge for 22 i høst(25-35 ved oppkjøp)
Stepping
06.08.2024 kl 22:32 1618

Huff høres mye ut, men kan være 20 stk på 0,49 for alt jeg vet, logisk å shorte denne men det er jo proffesjonelle aktører som evt gjør det.
Ransen
06.08.2024 kl 22:25 1503

Burde ikke short være 30-40% da?
Ransen
06.08.2024 kl 22:21 1510

Short vil vel helst være ute når budrykte eller reellt bud dukker opp. Alt på oslo børs er billig nå. utlendinger kontakter styrer kjøper opp selskaper hver dag fordi eierne mister verdier grunnet lav krone og blir skattet ihjel på resten.
Antar at innen et bud kommer på bordet, så rekker selskapet å fylle på kontoen med hele 13 milliarder, som i seg selv utgjør 750 millioner i renteinntekter per år.
I Q3 ser vi nok også den øvre delen i guidingen.


Siden 1951 da Warren Buffet kjøpte sin førsta aksje har det vært slik at de utålmodige alltid taper og de tålmodige alltid vinner.
Redigert 06.08.2024 kl 22:22 Du må logge inn for å svare