NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 171052

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
I dag kl 09:27 1437

Se på det sånn: At noen bruker så mye muskler på å drive kursen ned, anstrenger seg så hardt og mobiliserer så sterkt...

De luktet gull og ønsker å høste oppturen mest mulig, derfor prøver de så hardt. Vi sitter trygt, alle bør slappe av, hadde aksjen vært uinteressant så ville ikke interessen for å drive den ned, vært så ekstrem.
Singa
I dag kl 09:33 1392

Jeg har sett det før, aktier som har flere haussere og skrikhalser som denne har ender opp i grøfta, og jeg mistenker at de samme personene som skriker om oppgang her er de samme som fantes i andre aktier som nå enten er ute av børs eller ligger med brukket rygg. Denne har de forelsket seg i og ex analysert seg frem til 22-35 kr. Hør aldrig på hva disse "amatør analytikerne" sier, tenk selv, eller om de finns i en aktie du er inne i, så selg det ender galt, altid. Selv er jeg ute for rett lenge siden og som sagt tidligere, shorter ikke, aldrig har gjort og shorting burde hvert forbudt.
MisterLupus
I dag kl 09:44 1326

NAS, snittlig kursmål 14,5, overvekt på kjøpsanbefaling og bare én som akkurat nå anbefaler salg. Leverte nettopp sine beste Julitall siden 2019 på bakgrunn av et imponerende q2, gode utsikter også for August hvilket jo taler godt også for q3 hvilket indikerer et godt år, og herrefader så hardt interessentene prøver å presse prisen ned mens de selv kjøper seg opp som bare fy.

Dette er fakta som taler for aksjen, hva har du som taler så sterkt mot?
Redigert i dag kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 09:47 1303

Tenk nu litt før du skriver. På 4 måneder har det vært kursmål mellom 9 og 24 kroner. En utlending hadde vel 34 i vår.
Selskapet har da ikke meldt om emisjon slik kursen beskriver, men fyller på med kontanter, setter av til utbytte og betaler ned gjeld. I ditt hode så virker det som om at de aller største eierne ikke ikke forstår sitt eget beste, blandt dem en av vetdens rikeste
Singa
I dag kl 09:54 1266

Du glemte å ta med at den har falt over 40% fra topp på kort tid og flere har dumpet kursmål. Igjen, markedet bestemmer kursen ikke haussere og skrikhalser. Ellers önsker jeg deg lykke til.
bassebasse
I dag kl 10:00 1226

Nas er solid men mange er solgt og betalt når dem sender kurs så lavt...
Bullen
I dag kl 10:11 1169

Er jo ikke alltid markedet som bestemmer aksjekursene i det korte bildet. I dette tilfellet er årsaken til fallet analysen fra SB1M. Vi må anta at fleste parten av kundene til dette meglerhuset ikke sitter long i NAS. Det er alltid penge makten som rår. Analytikernes eneste misjon er å bidra med inntekter til husene. Denne analysen kan bidra til at bankens kunder som ligger short kommer seg ut med en bra fortjeneste og muligens en rimelig inngang for kunder som vil inn til en billig penge.
Jeg tror at Norwegian fortsetter å være en penge maskin også i 25 og utover.
En som har bedre nese enn SB1M for investeringer er nok Fredriksen siste kjøp på 10,70 eller noe rundt der.
Redigert i dag kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:12 1158

Så det du virkelig mener er at om IAG slenger inn et bud på selskapet så er den riktige prisen 10 milliarder?
I den prisen som du mener er riktig så følger det 12 mrd i kontanter, 3 mrd i rentebærende lån, det nordiske flymarkedet med to flyselskaper, 3,5 milliarder innbetalt på nyflyflåten, guidet 2,4 milliarder i resultat, et godt og innarbeidet brand, europas beste på punklighet, europas beste på oppetid, storkontrakter i milliardklassen…

Glemte det viktigste, Norsk E-fuel som sikrer Norwegian og Widerøe med fosilfritt fuel som blir krav fra 2025.
Ingen andre flyselskaper har gjort slikt tiltak og baserer seg på kjøp i markedet til 20 ganger prisen av Jet A1.
Norsk E-fuel ligger i mosjøen der energiprisene for produksjon er svært lave
Redigert i dag kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:27 1094

Norse atlantic er lite attraktivt å herje med kursmål da de ikke kan shortes.
Stol aldri på andre enn en selv. Alle har et felles mål å tjene mest mulig penger. Dessverre har småaksjonærene lidt størst tap siste halvår, men takket være verdens rikeste lend hvor alle har det økonomisk bra får de igjen nesten 40% på skatten
Stepping
I dag kl 10:29 1084

Er det storstilt svindel du her klandrer aktører for? Har du tenkt godt gjennom dette??
Bullen
I dag kl 10:33 1056


Er du naiv? Tror du virkelig at alt pratet på kammerset kommer ut?
Supert at denne analysen dytter kursen under 10 slik at jeg muligens kommer inn på 9 tallet
Redigert i dag kl 10:38 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
I dag kl 10:33 1045

Ja der sa du det, kursen er markedsstyrt hvilket betyr, drevet hit av folk ikke fakta, altsåkunstig lav. Som sagt når noen anstrenger seg såpass hardt dit da er det aldri tilfeldig, de ønsker å styrke sin posisjon for å maksimere profitt.

Jeg er forøvrig ingen hausser og ikke skriker jeg, tvert om så gleder jeg meg til utgang og har uttalt skepsis til det kjedsommelige, fordi denne aksjen som følge av aksjonærene, ikke selskapet fundamentalt så tår den sterkt, er altfor lettmanipulert.

Dagen i dag er bare nok en bekteftelse på det, dessverre. Tenk å selge på titallet, når bare én megler helt i utakt med de øvrige, peker ned.
Ransen
I dag kl 10:45 988

Folkeaksje nr 4.
Bare vent til bjellesauen skifter retning å løper mot solen.
De eneste selskaper som er skumle nå er de som trenger, eller vil trenge penger fremover, typ Norse.
Hvis Norse hadde fått bare 10% av kontantbeholdningen til NAS, så hadde de blitt kvitt kortsiktig gjeld og hatt en god buffer i påvente av innbetaning fra kredittselskapene.

Det illustrerer den enorme summen NAS har på bok
MisterLupus
I dag kl 10:48 975

Tror ikke den faller dit, nesten 600.000 i kjøpsordrer som ligger klare nederst på titallet, til å kjøpe opp hele feltet.

Kan hende de lar den glippe litt lavere så klart, for å glefse til seg mer på et lavere nivå, men veldig merkelig at det mobiliseres såpass hvis tilliten til aksjen var så lav som denne helt latterlige kursreduksjonen tilsier.

Den kjøpsviljen betyr at mange ler godt av salgsanbefalingen.
Redigert i dag kl 10:57 Du må logge inn for å svare
BrdBu
I dag kl 10:49 965

Helt enig. Markedet mente aksjen var verdt 10.7 dagen før. Hva vet SB1M om reisemarkedet for 2025 som markedet viste ikke om i går?
Er det p.g.a. Airbnb sine dårlige tall i går kveld ?
Er reisemarkedet lik 2024, og USD/Olje omtrent det samme, så er P/E lav i forhold til mange andre selskap.
Jeg solgte en del på 10.9, og kjøper masse på 10. Ganske lav nedside risiko.
TZFlyingHigh
I dag kl 11:07 872

Hvis SB1M tror de er midt i guildingen, det vil si 2,4B, bør aksjekursen gå opp. Det er imidlertid latterlig å snakke om 2025 på dette tidspunktet bare for å ta ned prisen. Hvorfor ikke bare si at det blir en WWIII neste år, hele aksjekursen går til null. Trist at så mange investorer stoler på det tullet
Bullen
I dag kl 11:15 828

Det som muligens kan ødelegge ferden videre er at ¨hele¨ verden går inn i en dyp resesjon hvor fleste parten må spinke og spare i flere år. Da snakker vi om et tilbakeskritt av uante dimensjoner. Sannsynligheten for det er vel svært liten.
Det andre er at konflikten tar helt av i midtøsten hvor USA blander seg inn og hindrer Irans olje eksport. Karlsen ser nok muligheten for at oljeprisen kan gå i taket og har tatt sine forholds regler.
TZFlyingHigh
I dag kl 11:16 825

Hvordan uprofesjonelt gjøre en god nyhet skitten, det er det beste eksemplet.
Fjellbris
I dag kl 11:44 692

Helt enig👍 Igjen, ser frem til å høre Geir Karlsen forklare og forsvare NAS neste torsdag! Helt utrolig at en analytiker skal kunne senke pris NAS ned på 9 tallet, tror som han tidligere har gjort kommer til å be analytikeren / e finne frem kalkulatoren sin igjen.
MisterLupus
I dag kl 12:26 522

Dette tullet provoserte meg såpass at jeg måtte protestere litt. Mistet ni aksjer men ga til de gode gutta på kjøpersiden og tok tusenvis fra de teite selgerne. Omfordelingspolitikk, skikkelig norsk av meg.

Verdt det. Viktig å ventilere litt av og til penger er ikke alt, mental helse vet du, pluss at nå slipper jeg røde tall og en eller annen uvitende stakkar et eller annet sted skylder meg dessuten en øl 🍻
Redigert i dag kl 12:30 Du må logge inn for å svare
TrumpGold
I dag kl 12:59 399

Mayday..mayday..mayday...we are going down!!
Granly
I dag kl 13:14 315

Ikke få Panikk :D

Eg vurderte på fredag å selge meg ut, men kom til konklusjon at nedsiden var snart tatt ut, og eg satte min litt til tallene som skulle komme på tirsdag 6 august.
mandag måtte eg se verdiene falle betydlig og tapet i NAS var høyt.

Tirsdag var en positiv dag, vi fikk de beste tallene siden 2019 noe som etter min mening forteller at selskapet er på rett spor selv om andre flyselskaper har meldt om dårlige utsikter viser tallene på tirsdag positiv fremtid, men dessverre var ikke kursen helt med og vi fikk en marginal økning selv om den åpnet veldig sterkt.

Nå er vi kommet til torsdag og alt er blodrød, trur mange sitter fortsatt med panikken fra mandag og er lett på avtrekkeren. Eg har valgt å sitte med denne selv om papirtapet mitt er langt over taps-grensen eg hadde satt på 20% (inngang 14 kroner)

eg tenker selskapet er for lavt priset nå med underkant av 10 milliarder når selskapet går i + med milliarder.
selskapet har rikelig med kontanter samt det er avsatt et flott beløp til utbytte når begreninsgene er tatt bort på den biten.

eg skjønner frykten om fremtiden, men som eg ser det så er tallene positive fremmover, (selv om dagens analyse ikke er enig med meg der)
kan også minne om innsidekjøp som vart gjort på over 11 tallet som viser at personer i ledende stillinger fortsatt tror på selskapet og dets fremtid :D

skulle bare ønske at Fredriksen (Geveran trading) kjøpte 1 millon aksjer eller 2 bare for å vise at han fortsatt er positiv :D eller at Spetalens kjøpte en 1 million aksje, (pleier å få oppsving på denne da, selv om han selger i løpet av dagen eller 4)

Granly fortsatt positiv.
Ransen
I dag kl 13:32 239

Hvis ikke fredriksen har troa ville han ha solgt. Tror nok at det er større ting på gang her, og kortene holdes tett.
I usikre tider ser selv Fredriksen fordelene av å la en storgruppe overta selskapet. Om 3 uker blir det et stort hull i norden da star alliance blir borte og SAS trekker seg mot Danmark.

2+2 er alltid lik 4
Bullen
I dag kl 13:40 196

Fra Mossige: Analytikeren peker på at Ryanair er markedsleder på kostnader, og fortjener en høyere prising enn Norwegian. Dermed er aksjen også relativt dyr i forhold til andre flyselskaper, i tillegg til deres spesifikke utfordringer.
... min mening: Ryanair frakter mest passasjerer i Storbritannia. Norwegian frakter for det meste nordmenn og ellers svensker og dansker. Økonomien i Norden er sterkere enn i Storbritannia. Så derfor rammes ikke Norwegian like hardt som Ryanair...... tror at det er slik
Ransen
I dag kl 13:50 131

Mossige har vel aldri vært i nærheten av realitetene. Hvis han har en form for grad fra høyskole/universitet så må denne gjennomgås for plagiat omgående. Nærmeste han har vært flybransjen er å telle biler på E6.
Merkelig at Nordeas Hans Erik Jacobsen som virkelig kan flybransjen i europa har en så til de grader annen oppfatning.
Bullen
I dag kl 13:55 101

...mener at noen skrev: Har Norwegian betalt ca. 3,5 milliarder på forskudd for nye fly? Og har en total gjeld på ca. 3 milliarder?
HT2
I dag kl 13:56 96

Vet ikke.. De som mener analytikeren i SPB1M er en idiot... Han fremstår ikke akkurat som et geni analytikeren i ASC heller akkurat nå....
Ransen
I dag kl 14:07 27

NAS har betalt forskudd på 3,5 mrd cash for den nye flyflåten og er nå fremst i køen for utlevering. Bestiller man en ny Boeing eller Airbus av siste generasjon i dag blir den levert tidligst i 2035. Her er det mange som vil slite med miljøkravene. De eldste flyene til Norwegian er bare 8 år, men blir fortløpende byttet ut. Kjos sa en gang at hvis man ikke greier å drive med nye fly, da går det i hvertfall ikke med gamle.

Rentebærende gjeld er ca 3 milliarder, ned fra 4 i forrige kvartal.
Statslånet er uten renter og står i banken til 5% renteinntekter
Redigert i dag kl 14:10 Du må logge inn for å svare