NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 173088

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
I dag kl 21:11 150

Må holdes 1 til 2 år dette så får vi se.. Widerøe er også da satt!
NASLover
I dag kl 21:08 158

Her er DNB sin analyse etter Juli trafikktall

NORWEGIAN AIR SHUTTLE
July traffic statistics
We consider this a slightly positive report for Norwegian Air Shuttle, with the yield in line with expectations for the legacy operations and a significantly better-than-expected yield development at Widerøe. We expect 1% positive revisions to consensus 2024e adj. EBITDA and believe a positive share price reaction is warranted.

Legacy Norwegian Air Shuttle yield in line with expectations. The total yield was NOK1.04 (we expected NOK1.04) in July, flat YOY and up 13% MOM. The average flight distance was unchanged YOY in July. RPKm was 3,763 (we expected 3,788), ASKm was 4,068 (we expected 4,099), and the load factor was 92.5% (we expected
92.4%). Total passengers were 2.52m (we forecast 2.55m).

Punctuality down YOY for legacy Norwegian Air Shuttle. Regularity and punctuality were 99.5% (July 2023: 99.5%) and 67.6% (July 2023: 73.2%), respectively. On average, Norwegian Air Shuttle operated 87 aircraft in July, compared to 86 in June.

Strong yield development at Widerøe. Widerøe reported a total yield of NOK3.43, up 30% YOY (we expected NOK3.14). ASKm was 201 (-7% YOY, we forecast 210), RPKm was 168 (-2% YOY, we forecast 168), and the load factor was 83.5% (+4bp YOY, we expected 79.9%). Regularity and punctuality were 96% (July 2023: 96.4%) and 89.8% (July 2023: 87.7%), respectively.

Legacy Norwegian Air Shuttle hedges up marginally. For H2 Norwegian Air Shuttle has hedged 224k mt (June: 224k mt) at USD799/mt (June: USD799/mt), for 2025 202k mt (June: 202mt) has been hedged at USD805/mt (June: USD805/mt), and for 2026
38.65k mt (June: 27.95k mt) has been hedged at USD779/mt (June: 885/mt). Our 2024 forecasts assume a jet fuel price of cUSD840/mt.

Estimate revisions. We estimate implied July adj. EBITDA for legacy Norwegian Air Shuttle of NOK1,661m versus our forecast of NOK1,678m ahead of the data, while we see cNOK50m upside to our EBITDA estimate for Widerøe, reflecting the much higher
yield. We expect consensus to raise 2024e adj. EBITDA by 1% following the data
Redigert i dag kl 21:31 Du må logge inn for å svare
Sven-Erik
I dag kl 19:41 341

Ni som sitter här och svamlar, vad har ni gjort åt manipulationen som pågår med NAS aktien, i Sverige hade det varit kriminellt att mäklare och mäklarhus kan göra vad dom vill utan att bli anmälda. Har ni tex kontaktat tidningar som tex Finansavisen, E24 mm mm mm, har ni anmält detta till finanstilsynen, Oslobörsen, allt detta har jag gjort och jag är SVENSK, gör ert jobb innan ni svamlar på Forum, alla kan väl inte vara med i Charterfeber, skärp till er,
Strategi
I dag kl 19:30 381

Ja, liten rally på USA Børsene.
Delta Airlines går sterkt.
38.92
+ 1.60
4.29%
Today
Current price
USD · 1:21 PM ET · Aug 8, 2024 · BATS BZX

Dette bør smitte over på Norwegian Group i morgen.

Gunstig pris på olja som er største utgiftspost for flyselskapene hjelper nok på.
Det klinger i allefall i kassa til Norwegian Group.
HT2
I dag kl 19:21 400

Gi det 14 dager nå så kommer ASC med nedgradering også…. Artig at FA har overskriften «FØRSTE analytiker med salganbefaling på NAS😁»
HT2
I dag kl 19:16 417

Synd du ikke sitter på amerikanske flyaksjer da😊
HT2
I dag kl 17:40 643

Solgte hvertfall oppe på 10.50. Mulig jeg tar igjen NAS nede på 8 tallet men pr.nå er flyaksjer kanskje det mest usexy man kan sitte i.. Eneste bransjen hvor alt som skjer i verden kun kan påvirke negativt.
Strategi
I dag kl 17:32 679

Nei, tydeligvis ikke for alle.
For noen er børsen en lekeplass for manipulering og direkte løgn.
Ransen
I dag kl 17:22 708

Har du sett noen fakta annet enn at SBM sammenligner NAS med Ryan. IAG melder i dag om økt trafikkvekst og flat yield. De sier at Ryan og IAG har to helt forskjellige markeder.
Hva med NAS og Ryanair? Hvorfor sammenlignes de bortsett fra 5 landinger i Las Palmas i uka….

Fakta, og det viste siste kvartal klart og tydelig at Nas er i et annet marked, men fra konsensus til rapportering har analytikerne gjort alt annet enn å skjemmes over kanskje tidenes feilregning. Det er hønsehuer alle sammen. Småsparerne har i siste halvår overlevert milliarder av kroner til storaksjonærene
HT2
I dag kl 16:40 840

Realiteten er. Uansett hvor mye fakta dere kommer med. At aksjen er i fritt fall og har vært det lenge. Den stoppet ikke på 16 kr, den stoppet ikke på 14 kr, den stoppet ikke på 12 kr. Så nå skal folk høre på de som har sagt at dette er bånn hele veien at bånn er 10 kr. Om 14 dager kan det like godt være samme folka som sier at bånn er 9 kr eller 8 kr… Problemet er at alle legger fakta til grunne for sine analyser og hva har det gitt oss? ASC sine fakta tilsier 19 kr. SPB1M sine fakta tilsier 9 kr. Så hvilken relevans har fakta?
HT2
I dag kl 16:36 860

Men hva har egentlig relevansen å si i innleggene her? Trodde folk var på børs for å tjene penger. Problemet her inne er jo at de med flest mulig fakta her inne har størst tap. Så vet ikke. Har fakta så mye med å tjene penger på børs lengre….
Strategi
I dag kl 16:31 889

Forskjellen mellom deg og oss, er at vi legger ut så faktabasert info som mulig.
Det du som et eksempel legger ut er tomme setninger uten noe som helst relevant innhold.
golf`ern
I dag kl 16:26 909

"Ekspertene" finnes jo her på forumet.
Samme gjengen som daglig hausser desperat og aksjen har snart halvert seg på 4 mnd.
Gratulerer så mys folkens...
HT2
I dag kl 16:25 908

Aksjen har falt sammenhengende fra over 18 kr og likevel er det de som har solgt som er idiotene….
HT2
I dag kl 16:23 911

Så om aksjen går ned er det manipulasjon. Og om aksjen går opp er det riktig…? Å dere snakker om at Risicho er ensporet….
Strategi
I dag kl 16:17 936

Norwegian Group blomstrer allerede som "aldri før".
Problemet er grov manipulasjon av shortere og noen aktører her inne på fora, som ikke har har noen motsetninger mot å legge ut direkte usannheter.
Strategi
I dag kl 15:43 1030

For det første er det ikke noen lavsesong sett i forhold til i fjor det er bra trykk og Kvartal 3 kommer til å bli sterkt, det er mange faktorer som underbygger at det er store forskjeller.
En av de er at bookingtallene er sterke fremover og ser bra ut, dette kommer fra Norwegian Group.
En annen ting som underbygger et sterkt kvartal er svært gunstig oljepris også sett i forholdet til USD.
En tredje ting er inngåtte avtaler med forsvaret og andre som vi ikke hadde i fjor.
En fjerde ting som vi ikke hadde i fjor er "full kontroll" på vinter sesongen som bekymret mange .
En femte ting er ervervelsen av Widerøe som viser seg å være en svært overaskende bidragsyter resultatmessig i og med sterk støtte fra staten og Widerøe Ground Handling som fulgte med på kjøpet.
Sist men ikke minst, selskapet bygger cash hver dag og kontoen er "smekk full".

Poenget er at Norwegian Group har snudd driftsmodellen trill rundt, noe som igjen underbygger driftsmodellen med det resultatet et sesong svingningene er vesentlig mindre enn tidligere.
Redigert i dag kl 16:13 Du må logge inn for å svare
MC Axel
I dag kl 15:32 1079

I agree!

11 billion in the bank and same number of travelers as in 2019, before covid!


The major airlines are also struggling with problems regarding aircraft delivery problems from Boeing and Airbus
Redigert i dag kl 15:37 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 15:28 1093

Nei, den kommer av hva som kommer til å skje. Har du ikke lest IAG rapporten.
Dessuten er Ryanair nedyen på linje igjen etter resultatfallet.
Ransen
I dag kl 15:25 1105

Dette hadde aldri skjedd på londonbørsen, og håper NAS kommer dit fort som f…
IAG har 109 milliarder i kontanter, så ved noen prosenter av dette kunne de eid markedet til betalingsdyktige og reisehyppige norden..Og NAS gruppen ville ha blomstret som aldri før.
rischioso
I dag kl 15:24 625

Dagens såkalte bestilte tulleanalyse som du beskriver den kommer jo nettopp på basis av hva som faktisk har skjedd og ikke minst på basis av hva som faktisk er i ferd med å skje - at markedet nå priser inn lavsesongen. Ikke ulikt hva jeg har messet om over litt tid, bare at jeg var tidligere ute, men for all del - fortsett med å idioterklære kritiske innspill og analyser som får rett så sikrer du også at tapet blir enda større...;)
Strategi
I dag kl 15:12 681

Dette hadde nok ikke skjedd dersom dagens "bestilte tulle analyse" ikke hadde kommet, den som må ansees som et bestillingsverk.
Oppgangen kan bli veldig bratt dersom Geir Karlsen kommer på banen, noe han absolutt burde.
Redigert i dag kl 15:13 Du må logge inn for å svare
BrdBu
I dag kl 15:08 692

Ja, og begge vil ramme hardt mange aksjer. Har ikke Norwegian en beta .ca 1 ?
rischioso
I dag kl 15:05 706

RE - Det kan faktisk hende richosten får rett selv om nesten alt han skriver er feil og dessuten vitner om en manglende (i beste fall selektiv) forståelse av det meste, og at vi risikerer å ende der han så manisk ønsker oss, på énsifret.

* Noterer meg at du ikke er ulik gj.snittet - at man innbiller seg at det er hit jeg ønsket kursen - tvert i mot. Jeg shorter ikke og for meg så har det da ikke vært penger å tjene på denne gjennom nedgangen siden jeg delte hva jeg mente ville skje. Altså ikke noe jeg ønsket meg, men tok heller ingen inngang nettopp fordi jeg analyserte meg frem til 1-sifret noe jeg også delte og ikke minst argumenterte bredt for og holdt meg av samme grunn ute. Gjennom delingen fikk flere muligheten til å selge seg ut for så og kjøpe seg inn på lavere nivåer senere hvor de da ville ha fått langt flere aksjer, men når man ikke bruker slik info for hva det er verdt, men blir sittende fast i fornektelsensboblen så har man jo bare seg selv å takke - at man ikke hørte på tullet til rischioso som igjen og ikke overraskende viste seg å være riktig noe som ikke har vært unikt i dette caset, men flere andre case hvor den samme omvendte psyklogien har ført til akkurat det samme - trist, men sant...

RE - Så "folkeaksjer", nei takk såpass har jeg nå lært. Svømmer heller for meg selv dit strømmen fører, enn å rives hit og dit av en panisk stim blant glupske haier.

* Haier finnes overalt i børsens farvann, man må bare lære seg å navigere riktig så slipper man å bli spist. Om man tror at alle er ute etter å lure en og ikke tar seg tid til å lese og analysere kritiske innspill som kunne ha bidratt til å unngå å bli spist av nettopp haier så har man jo i realiteten selv bedt om det...;)
Redigert i dag kl 15:06 Du må logge inn for å svare
Strategi
I dag kl 14:53 746

Det er ikke aksjonærene, men de som setter short.
Det er helt borti natta, den "såkalte analysen" i dag er kun et bestillingsverk og er ikke underbygd på noen måte.
Nå må Geir Karlsen ut i media.
Redigert i dag kl 14:59 Du må logge inn for å svare
MisterLupus
I dag kl 14:30 851

Ble dessverre som fryktet. Sånn går det når man trekker aksjonærene nedover gang på gang på gang på tvers av alle realiteter, da mister de tilliten og flykter straks det trender ned spesielt om de har begrenset budsjett og ikke helt skjønner hva som foregår fordi da er man ekstra skvetne. Storaksjonærene her de har drevet såpass rovdrift at folk ikke lengre stoler på fundamentet engang, og i dag styrket de denne mistilliten betraktelig.

Aksjen er god, kursen skal nok opp etterhvert, men aksjonærene i Nas gjør det uansett uattraktivt og altfor risikofullt å ha pengene sine her.
Singa
I dag kl 14:26 883

De som sliter her, og det er flere tipper jeg, burde kansje ta en titt på denne aktien HEX og hente inn noe av tapet.
Ransen
I dag kl 14:22 899

Spørs om ikke aksjonærene får 25-35 kroner i oktober. Her er det bare å handle
YNWA250505
I dag kl 14:13 950

Ned 6%. Et godt stykke opp til lovnaden fra Ransen på kr 22 i oktober. Kursen er nærmere 2,2 enn 22 i oktober
Ransen
I dag kl 14:07 980

NAS har betalt forskudd på 3,5 mrd cash for den nye flyflåten og er nå fremst i køen for utlevering. Bestiller man en ny Boeing eller Airbus av siste generasjon i dag blir den levert tidligst i 2035. Her er det mange som vil slite med miljøkravene. De eldste flyene til Norwegian er bare 8 år, men blir fortløpende byttet ut. Kjos sa en gang at hvis man ikke greier å drive med nye fly, da går det i hvertfall ikke med gamle.

Rentebærende gjeld er ca 3 milliarder, ned fra 4 i forrige kvartal.
Statslånet er uten renter og står i banken til 5% renteinntekter
Redigert i dag kl 14:10 Du må logge inn for å svare
HT2
I dag kl 13:56 1049

Vet ikke.. De som mener analytikeren i SPB1M er en idiot... Han fremstår ikke akkurat som et geni analytikeren i ASC heller akkurat nå....
Bullen
I dag kl 13:55 1054

...mener at noen skrev: Har Norwegian betalt ca. 3,5 milliarder på forskudd for nye fly? Og har en total gjeld på ca. 3 milliarder?
Ransen
I dag kl 13:50 1084

Mossige har vel aldri vært i nærheten av realitetene. Hvis han har en form for grad fra høyskole/universitet så må denne gjennomgås for plagiat omgående. Nærmeste han har vært flybransjen er å telle biler på E6.
Merkelig at Nordeas Hans Erik Jacobsen som virkelig kan flybransjen i europa har en så til de grader annen oppfatning.
Bullen
I dag kl 13:40 1149

Fra Mossige: Analytikeren peker på at Ryanair er markedsleder på kostnader, og fortjener en høyere prising enn Norwegian. Dermed er aksjen også relativt dyr i forhold til andre flyselskaper, i tillegg til deres spesifikke utfordringer.
... min mening: Ryanair frakter mest passasjerer i Storbritannia. Norwegian frakter for det meste nordmenn og ellers svensker og dansker. Økonomien i Norden er sterkere enn i Storbritannia. Så derfor rammes ikke Norwegian like hardt som Ryanair...... tror at det er slik
Ransen
I dag kl 13:32 1192

Hvis ikke fredriksen har troa ville han ha solgt. Tror nok at det er større ting på gang her, og kortene holdes tett.
I usikre tider ser selv Fredriksen fordelene av å la en storgruppe overta selskapet. Om 3 uker blir det et stort hull i norden da star alliance blir borte og SAS trekker seg mot Danmark.

2+2 er alltid lik 4
Granly
I dag kl 13:14 1268

Ikke få Panikk :D

Eg vurderte på fredag å selge meg ut, men kom til konklusjon at nedsiden var snart tatt ut, og eg satte min litt til tallene som skulle komme på tirsdag 6 august.
mandag måtte eg se verdiene falle betydlig og tapet i NAS var høyt.

Tirsdag var en positiv dag, vi fikk de beste tallene siden 2019 noe som etter min mening forteller at selskapet er på rett spor selv om andre flyselskaper har meldt om dårlige utsikter viser tallene på tirsdag positiv fremtid, men dessverre var ikke kursen helt med og vi fikk en marginal økning selv om den åpnet veldig sterkt.

Nå er vi kommet til torsdag og alt er blodrød, trur mange sitter fortsatt med panikken fra mandag og er lett på avtrekkeren. Eg har valgt å sitte med denne selv om papirtapet mitt er langt over taps-grensen eg hadde satt på 20% (inngang 14 kroner)

eg tenker selskapet er for lavt priset nå med underkant av 10 milliarder når selskapet går i + med milliarder.
selskapet har rikelig med kontanter samt det er avsatt et flott beløp til utbytte når begreninsgene er tatt bort på den biten.

eg skjønner frykten om fremtiden, men som eg ser det så er tallene positive fremmover, (selv om dagens analyse ikke er enig med meg der)
kan også minne om innsidekjøp som vart gjort på over 11 tallet som viser at personer i ledende stillinger fortsatt tror på selskapet og dets fremtid :D

skulle bare ønske at Fredriksen (Geveran trading) kjøpte 1 millon aksjer eller 2 bare for å vise at han fortsatt er positiv :D eller at Spetalens kjøpte en 1 million aksje, (pleier å få oppsving på denne da, selv om han selger i løpet av dagen eller 4)

Granly fortsatt positiv.
TrumpGold
I dag kl 12:59 1351

Mayday..mayday..mayday...we are going down!!