NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 210889

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.08.2024 kl 00:17 2829

Teknisk kursmål er 22, så får vi se hva som inntreffer.
Det er umulig å vite. Jeg er langsiktig og skal sitte til utbytte,
Alt kan skje, men selskapet er bunnsolid. Tross dystre spådommer fra analytikere har de gjennom Q2 økt kassen med 1,1 milliard, satt av 200 mill til utbyttefondet og nedbetalt gjeld med 1 milliard.
En slik folkeaksje er sensitiv på hva analytikerne sier. Ryanair har for det meste store investorer og fond som eiere og er snart tilbake der de var før kursraset…
PerUlv Den ene
11.08.2024 kl 08:38 2680

""Teknisk kursmål er 22""

Hvor har du det fra?
Strategi
11.08.2024 kl 09:40 2627

Hotellbransjen tilbake på nivået før pandemien
Hotellene solgte 3,8 prosent flere rom i juli sammenlignet med fjoråret, ifølge NHO Reiseliv.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwvW4j/hotellbransjen-tilbake-paa-nivaaet-foer-pandemien
Redigert 11.08.2024 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
11.08.2024 kl 10:18 2568

Alle forstår det er lavmål nå...Kurs 30-40 om tre år.
NASLover
11.08.2024 kl 11:39 2513

What a 🤡 that covering Norwegian
Redigert 11.08.2024 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
PerUlv Den ene
11.08.2024 kl 12:45 2483

Vell...

"""Trond Yngve Hansen 25.06.2024 i Analyse Lesetid:13 mins read"""

Charts har en tendens til å forandre seg og tekniske analyser blir fort historie da de ikke er statiske men dynamiske. Analysen du referer til er historie og ble ugyldig gjort torsdag 24 april altså lenge før Trond Yngve Hansen kom ut med sin analyse. Analysen er dessverre et "totalt makkverk" som pakket inn i "glanspapir".

Faktum er art NAS dannet en negativ kanal med "Anhcor 1" fra toppnoteringen NOK 18,3930 og "Anhcor 2 oppside" NOK 15,4830 fra mandag 03 juni. Så kort fortalt ligger NAS fortsatt godt etablert i den negative kanalen på dagens kurs rundt NOK 10,20. Nå skal det imidlertid sies at det er en sjanse for brudd ut av kanalen. Øvre diagonal leser ca. NOK 11,18 men faller til ca. NOK 10,86 onsdag 14 august.

Til slutt vil jeg påpeke at analysen du henviser til vil bli "slaktet" i min video sending mandag. Jeg dekker NAS og har den derfor med i daglige video snutter.

PS. En av grunnene til at NAS nå sannsynlig bryter opp er sektoren med til dels Rayn Air som retningsgivende i en reversibel Fibonacci.

PU
Redigert 11.08.2024 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.08.2024 kl 14:09 2403

Ransen - "what could possible go wrong" når du vektlegger ting som er gått ut på dato og ikke minst andre ting som ikke er tema andre plasser enn i ditt eget hode...?...;)

En etablering på 1-sifret aksjekurs er det eneste sikre i dette caset i det korte til mellomlange bildet så får tiden vise hvor lav 1-sifret kurs vi får før det bunner ut. I fjor bunnet den ut på 7,88 i månedskiftet oktober/november og en varig vending vil skje rundt samme periode også i år hvor det er rundt et kvartal dit - enten du liker det eller ei - mao, fortsatt muligheter til å gjøre omrokkeringer i posisjonen helt eller delvis så man slipper å bli med ned med hele posisjonen og gjennom det får muligheten til å kjøpe tilbake rimeligere og får langt flere aksjer for å ta med opp igjen senere - valget burde være enkelt - JustSayin...;)

Fortsatt god søndag!
Redigert 11.08.2024 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.08.2024 kl 15:01 2369

I 2022 var bunnen kr 6,67 og 2023 kr 7,88 som du nevner.
Resultat er hhv 1,81 mrd og 2,23 mrd. For 2024 guider 2,1-2-6 mrd. som virker realistisk så langt.
For 22 og 23 kom det også analyse fra SB1M og både Mossige og hans kollega i 22 mener selskapet er altfor høyt priset og legger inn resultat på 1,1 milliard. Samme skjer i år og folk biter på.
Jeg mener bunnen er nå, og hvis det var så enkelt som å bare følge trenden fra årene før så hadde vel både Fredriksen, Kise og Sundt handlet stort på Kr 7,88 og ikke på 11-13 kroner.

Se på IAG, innen sesongvariasjoner, men jevnt stigende. Samme med SAS(tidligere)

Vær obs på at aksjen snur opp etter Q3 og guidingen for neste år. Q3 kommer i oktober i år og ikke november som i fjor
minsin
11.08.2024 kl 15:15 2352

Det der blir helt feil Risotto - det er vesentlige ting som har forandret seg siden i fjor...
Derfor er det litt galt å kun se på historisk utvikling
Ransen
11.08.2024 kl 15:22 2344

Godt oppsummert. Jeg følger med på Trond sine analyser. Når det gjelder NAS og brudd under støtten på kr10,80 så mener han at pilene peker i samme retning ved nye parametre i en oppdatert versjon.

Kan du sende link til dine analyser/video.? Kunne vært interessant å følge med på…
nordnes
11.08.2024 kl 17:56 2188

Ref; kronesvekkelsen.
Norwegian og Widerøe, sine lån; i hvilken valuta er lån er de?
Strategi
11.08.2024 kl 18:44 2116

Det er veldig pussig at du ikke evner å se forskjellen på snu området 7.88 i 2023 som for øvrig var katastrofalt lavt og endringen selskapet har vært igjennom med sterk utvikling av selskap og inntjening i siste halvdel av 2023 og ikke minst 2024.
Selskapet er et helt annet selskap enn tidligere etter å ha lansert en rekke nye ruter, tatt kontroll over vintersesongen, kjøpt Widerøe inklusive Widerøe Ground Handling og dannet Norwegian Group.
Poenget er at det er helt unaturlig hvis ikke snu området i aksjen justeres vesentlig opp.
Jeg tror vi er i et rimelig godt plassert rundt snu område nå og har på det laveste vært nede i 9.90.
I tillegg er det inngått Avtale med forsvaret og andre som selskapet ikke hadde i 2023.
----
Det er markedet som bestemmer hvor aksjen skal snu og jeg tror mange kan enes om at det er store forskjeller fra sommer høst 2023 og - 2024.
I år er det naturlig også at aksjen støter raskere opp enn i 2023 pga. historikk og forventning om forventet høyere pris på aksjen gjennom ettersommer og tidlig høst.
Redigert 11.08.2024 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
rischioso
11.08.2024 kl 21:56 1886

RE - Det er veldig pussig at du ikke evner å se

* Vel, man evner vel å se når man får rett - mao, det er nok visse andre som ikke evner akkurat det legger vi kursutviklingen til grunn - og det må vi jo..;)

Og snunivået i 2023 på 7,88 var ikke katastrofalt lavt - det var faktisk krona+ over kursnivået det snudde i 2022 hvor det hver eneste høst/vinter er de samme forventninger om en bedring i vår/sommer sesongen så ingen forskjell på det heller....
Redigert 11.08.2024 kl 22:07 Du må logge inn for å svare
Strategi
11.08.2024 kl 22:12 1878

Det var noen sterke indikasjoner på at aksjen ville snu kraftig opp basert på høyere aktivitet og bookinger bookinger samt høyere kursmål fra meglerhusene.
I dag er vi en "helt annen" situasjon.
Noe de fleste er "veldig" klar over.

rischioso
11.08.2024 kl 22:16 1924

Ser ikke KUN på historisk utvikling, MEN det ligger i bunn toppet med høy hedging (NAS/60%) og veldig høy hedging (Widerøe/80%) noe som betyr et tap ved lav oljepris som igjen gir lavere fuel pris hvor selskapet da betaler overpris.

Legger vi så til at drivstoffutgiftene er den desidert største utgiftsposten og de drivstoffgjerrige nye flyene er meldt forsinket 11-13mdr (minst) så trigger jo ikke det heller...

Vi har sett gang på gang at NAS har fått en extra milliard regning på fuel noe som raskt kan snu pluss til minus og med den usikkerheten i minne så har nok markedet rett når de nå priser inn lavsesongen etter nærmere 20% nedjustert estimat - faktisk ikke mer komplisert enn som så...;)
Redigert 11.08.2024 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Ransen
11.08.2024 kl 22:47 1874

Du overspekulerer veldig.
Bare ballansen i dag skulle ikke tilsi et øre under 11 kroner, men resesjonsfrykten i USA tok den ned. De fleste tickere er på god vei opp, også Ryanair, Easyjet og IAG.
Drivstoffet er hedget og forutsigbart. Q2 hadde lavere kostnader enn guidet og mye bedre resultat enn ventet.
Får vi et årsresultat i nedre guiding så gir det ca 2 kroner aksjen= kurs 15.
Får vi resultat i øvre del er kursen på 18 kroner.
Dette vet man ikke sikkert. Mulig det nedbetales gjeld, øker kontanter og settes i utbyttefond, så vil det påvirke 2025.
Selskapet er robustgjort, og markedet virker bra så langt. De har sine nøye gjennomtenkte nisjer.

Sognoksen1
11.08.2024 kl 23:00 1869

Risotto kjøp deg en ny kalkulator for den du har er helt ubrukelig samme er det med sparebanken vest tullingen😓viss du skal kjøpe aksjer på det som har vert i 2022 og 2223 tror jeg du ikke skjønner hva verdiskaping er for noe😇jeg prøver og se fremover og ikke bakover når jeg handler aksjer ,og fakta sier ca 2,5 miliarder i + 2024 så etter mitt hode så går det riktig vei med Nas💰
Tror det mange store investorer som ser det samme at nå skal det kjøpes 😀💰😀
rischioso
11.08.2024 kl 23:07 1865

....så langt så har min kalkulator vært en av få riktige så det er nok andre som bør bytte ut sin alternativt kjøpe nye batterier...;)
Sognoksen1
11.08.2024 kl 23:32 1839

Hjelper ikke med teknisk svada 😇når store ulv sitter på andre siden av bordet😀
rischioso
11.08.2024 kl 23:38 1849

Utfordringen er at han sitter på begge sider av bordet - som han pleier - så ikke forvent noen drahjelp i fra den kanten - og TA er ikke svada fordi man ikke forstår seg på det...;)
Redigert 11.08.2024 kl 23:43 Du må logge inn for å svare
Sognoksen1
11.08.2024 kl 23:56 1844

Var vel et mini krakk i verden så alt stupte 🥲benyttet du ikke muligheten og kjøpte😀
minsin
12.08.2024 kl 00:28 1815

Det er spesielt 2 ting som gjør at jeg tror "endrer" litt på scenarioet og gjør NAS til ett bra investerings case fremover..
Dette har med det fundamentale og gjøre , noe som bryter litt med enkel TA beregninger..

1) Folk i Norge vil og har nok i stor grad flyttet feriene sine til skulder sesongene
- protestene nede i Europa har lagt en liten demper til å dra til de mest populære stedene, midt i ferietidene
- Temperatur forholdene / brannene vi ser i år og som vi hadde i fjor nede i syden - var i overkant for den norsk ariske blå-hvite rase
- Billigere sydenturer på høsten
- Frontfaget i vår på 5,2 pst var bra og folk vil etter hvert ha bedre råd
2) Det ser ut til at mange land vil sette ned rentene remover, Vi vet at norge vil holde rentene oppe litt lengere tid enn svært mange andre sammenlignbare land( mulig rente nedgang til våren??)
- At andre land setter ned rentene og norge vil utsette ente nedgangen - vil gjøre norske kronen mere invester bar , som igjen vil gjøre norske kronen sterkere.
styrkes kronekursen - vil det selvfølgelig bli nødvendig å sette ned renten
Folk vil derfor i større grad ha råd å reise til syden fremover.

I løpet av en mnd tid vil vi ha få noe bekreftelser på mine antakelser - stemmer det kan det være lurt og begynne å kjøpe NAS aksjer i slutten av mnd og ikke vente til okt/Nov ( basert på TA)

Det derre med hedgigng av oljeprisen er smart enn så lenge - vi vet fortsatt ikke hva resultatet i midtøsten blir. Polariserte tider, eller hva som vil skje i russland/ukrainia - og vi kan oppleve olje pris på 60 Usd like gjerne som 130 USD. signalene er at det blir høy oljepris lenge - india og kina vil etterhvert få maskinene i gang Verdens enorme oljebehov har kanskje vært under kommunisert , i ei tid der kloden mener all energi skal dekkes med vindmøller og solceller...
Ukrainas angrep mot russiske olje og gass installasjoner - vil garantert gjenspeiles i energi prisene i større grad

input:
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/varsler-kjempeopptur-store-skattelettelser/81783592
Redigert 12.08.2024 kl 00:43 Du må logge inn for å svare
bassebasse
12.08.2024 kl 07:52 1592

Hvem vet når og hvilket kanal skal snakke Karlsen i Arendal denne uken
Ransen
12.08.2024 kl 08:05 1567

Børsmorgen i FA på torsdag.
Lorentsen og Molnes

Sorry, Arendal vet jeg ikke
Redigert 12.08.2024 kl 08:07 Du må logge inn for å svare
Singa
12.08.2024 kl 08:14 1572

Enig, din kalkulator fungerer utmerket. Akkurat nå peker det meste på selg, gjerne m begge henda.
Ransen
12.08.2024 kl 08:27 1545

Sesongsvigningen i 2023 startet 6-juni etter topp. I år startet den 8-april etter topp. Ikke vær så sikker på at Q3 er snudatoen i år selv om det var det i fjor.
Akkurat samme meldingene fra analytikerne i fjor som i år, bortsett fra Mossige som vingler nær 130% på noen måneder. Tviler på at kundene og fondene til sparebanken får noe påfyll til 9 kroner når en ser på øvrig luftfart denne høsten🚀
Gunnar88
12.08.2024 kl 08:30 1534

Etter å ha lest flere av innleggene dine her inne.
- Når tror du NAS går tom for penger?

Slik du beskriver situasjonen så er det tvilsomt NAS har livets rett.
PerUlv Den ene
12.08.2024 kl 08:37 1506

Tja...

Godt å høre det da. "Per Ulv - Aksjer og CFD" er en interaktiv investering/aksje/trading klubb med medlemsavgift og 266 medlemmer. Siden er skjult og kun inviterte kan få tilgang. Sender du meg en e-post "per.berger333@gmail.com" kan du få en ukes tilgang for å vurdere om du ønsker et medlemskap.
Ransen
12.08.2024 kl 09:31 1377

Selskapet har nå samme pris som 13 august 2021.
Til sammenligning fra den tid så er alle tall forbedret. Samt at selskapet formelig flommer over av kontanter. Og rentebærende gjeld minker og er et minimum til flyselskap å være.
Redigert 12.08.2024 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
TZFlyingHigh
12.08.2024 kl 09:51 1324

NAS har ingen ytelsesproblemer, aksjekursen er mer påvirket av manipulasjon, panikk og til og med konspirasjon. Men i dag er den sanne hodepinen i mange Europa-områder overturismen til tross for frykten for krig og resesjon. Hvis overturismen på sikt ikke er bra for luftfarten, vet jeg ikke hva det er.
rischioso
12.08.2024 kl 10:02 1491

RE - Det er spesielt 2 ting som gjør at jeg tror "endrer" litt på scenarioet og gjør NAS til ett bra investerings case fremover..
Dette har med det fundamentale og gjøre , noe som bryter litt med enkel TA beregninger..

* Min argumentasjon inneholder mye mer enn kun TA noe jeg har gjentatt til det kjedsommelige.

* Når det kommer til det fundamentale så er det følgende riskfaktorer man bør fokusere på:

(1) Den massive hedgingen (Nas/60%) og Widerøe/80%) hvor lav olje pris gir lav spotpris på fuel noe som betyr at selskapet har bundet seg opp til en overpris på store deler av fuelen og dermed taper penger
(2) Fremover den neste 4 kvartaler eller 13mdr+ så blir det ingen endring ang forbruk av fuel da de nye fuelgjerrige flyene er forsinket.
(3) Selskapet har selv redusert inntjeningsestimatentene med nærmere 20% noe som betyr at selskapet ser avtagende etterspørsel fremover.
(4) Markedet ligger alltid i forkant med minst ett kvartal og prisingen av lavsesongen har derfor så smått begynt.
(5) Makroen er heller ikke en støttende faktor hvor krigen er en riskfaktor.
(6) FED vil mest sannsynlig senke renten noe som vil sende verdens børser ned.

* Mao, dagens lille oppgang så langt gir en exit mulighet før kursen faller ned gjennom støtten på 10nok - slik jeg ser det, slik den siste analysen på 9nok ser det og slik flere analytikere vil se det fremover gjennom nye analyser og reduserte kursmål.
Ransen
12.08.2024 kl 10:04 1496

Situasjonen du beskiver rammer nok alle flyselskaper likt, men NAS sitt unike nordiske marked og nå i økende grad av forretningsreisende, samt avtalene med stat/ forsvaret gir større helårsstabilitet. I tillegg så har vi fokus på Nordnorge. Reiseselskapene melder om en jevnere bestilling av soldestinasjoner utover høsten og ut året.
NAS plasserer fra oktober ytterligere to fly i spania for å ta unna etterspørselen fra spanioler som vil oppleve nordisk natur. Dette er et forholdsvis nytt fenomen og må ikke forveksles med nordlysturistene fra asia og usa.
Bullen
12.08.2024 kl 10:14 1545

Et positivt moment er at Fredriksen er største aksjonær. Gjengen rundt han tar så og si alltid fornuftige investeringer. Det som er interessant med det tekniske er at det alltid brytes, spørsmålet er bare når?
rischioso
12.08.2024 kl 10:17 1586

Kan du vise til og dokumentere et annet flyselskap som har tilsvarende høy hedging? Neppe....
Kan du vise til og dokumentere et annet flyselskap som sitter med så mange fuelslukende fly? Neppe...
Kan du vise til og dokumentere et annet flyselskap som for bare kort tid siden reduserte sin egen guiding med nærmere 20%? Neppe....

* Mao, dette er 3 betydelige fundamentale faktorer som i hovedsak kun berører NAS.

Topper vi så det med risken for at FED setter ned renten i det korte bildet noe som vil berøre alle verdens børser negativt så virker det eneste sikre å være at 10 tallet vil ryke og at en etablering på 1-sifret aksjekurs vil tvinge seg frem på veien inn i lavsesongen - enten vi liker det eller ei...;)
Redigert 12.08.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.08.2024 kl 10:21 1586

Se nå hva jeg skriver, aksjekursen i dag er lik samme tid i 2021.
Gulvet for høstnedgangen er blitt høyere for hvert år.
NAS er ikke hodeløse når det gjelder hedging av fuel, men en god del av dette ble brukt i vår med oljepris over 90 usd/b
Så tanker de til markedspris når denne er under budsjettert pris..
Det er EN analytiker som har kursmål på 9 kroner. Han direkte sammenligner Norwegian med Ryanair. Det er to vidt forskjellige markeder og ikke minst servicenivå.
Pareto har 16 kroner.
Bare cashbeholdningen er snart kr 12,50 for aksjen.
Ransen
12.08.2024 kl 10:30 1562

De eldste flyene til NAS er nå 8 år gamle og var forrige generasjon. Flere andre flyr ennå med maskiner som er 20 år gamle.
Inntil i fjor høst var leveransene i rute grunnet at de overtok Flyr sine maskiner. Nå er fulleveranse ca 12 mnd forsinket, men det fases inn nye fly fortløpende.
NAS er 30% bedre enn konkurrentene til å utnytte flyene gjennom døgnet. Flyene vaskes og vedlikeholdes i tidsrommet 0000-0600. Det er i luften flyene tjener penger