NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 210911

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.08.2024 kl 10:32 3014

RE - Gulvet for høstnedgangen er blitt høyere for hvert år.
* Ja, det snudde på 6,7 i 2022 og 7,88 i 2023 så at det snur på 8ish kan nok hende, men vi er ikke der ennå...

RE - NAS er ikke hodeløse når det gjelder hedging av fuel, men en god del av dette ble brukt i vår med oljepris over 90 usd/b
* Vel, historien viser at det har vært flere milliardtap relatert til nettopp fuel...

RE - Så tanker de til markedspris når denne er under budsjettert pris..
* Handlingsrommet er kun 40% for NAS med en hedging på 60% og handlingsrommet for Widerøe er på knappe 20% med en hedging på hele 80% så ikke lett når man er så massivt hedget...

RE - Det er EN analytiker som har kursmål på 9 kroner. Han direkte sammenligner Norwegian med Ryanair. Det er to vidt forskjellige markeder og ikke minst servicenivå.
* Det kun 1 nå, men så er det også det ferskeste kursmålet så sannsynligheten er høy for at de andre følger etter...

RE - Bare cashbeholdningen er snart kr 12,50 for aksjen.
* Farlig å vektlegge cashbeholdningen for mye da den svinger voldsomt mellom hver Q...
Fjellbris
12.08.2024 kl 10:39 2998

Helt enig i alt du skriver👍 Godt du gidder ta diskusjonen med Richioso, husk også på at kurs i år vs høsten i fjor før det snudde er inkl. Widerøe som ble betalt cash 1,1 miliarder og der avtalen først endelig ble godkjent av konkurranse tilsynet 21. desember i fjor. En avtale som selvfølgelig NAS i hele høst vil høste MYE av vs i fjor.

Ser Risch også drar rentekortet (USA setter ned renten vil senke verdens børser). Går verden inn i resesjon så kan det selvfølgelig skje, men jeg er skeptisk til resesjon da mange bedrifter og selskaper verden over går bedre enn noen gang (som NAS) og vs LY spesielt, og en rente nedgang pleier spm oftest også i litt lengre løp å sende børs USA opp, samt for NAS så vil jo det si at folk får mer penger neste år med lavere rente til å reise enda mer. Vi ser jo nå i år/sommer at hotell selskapet, reiselivsnæring og NAS alle melder om rekordresultater (ref også Scandic, Petter Stordalen/Strawberry) og rekord bookinger fremover, så rente for folk 5,5-7% har ikke påvirket reising i år,folk etter 2 år m pandemi prioriterer reiser og opplevelser uansett. Utlendinger ikke minst, ref coolcation, Nordlys turisme osv. Fortetning og kurs konf trafikk viser også god forhåndsbooking ut året, ref igjen rapporter fra hotell selskapene + NAS selv.
Redigert 12.08.2024 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.08.2024 kl 10:51 3068

Tror du forstår at du er ute på tynn is. Kontantbeholdningen har ikke svingt siden restruktureringen. Det er en strek opp med litt høyere peek etter Q3 for hvert år.
Milliardtap på fuel i NAS er relatert til gamle NAS da de i perioder ikke hadde økonomi til å hedge fuel. Det er dyrt å være fattig.
Nas i dag er i en langt annen situasjon, og til kostnadskontroll besitter de to av de beste i verden på kostnadskontroll.
rischioso
12.08.2024 kl 10:54 3094

Er det slik at man får noen form for refusjon når bom%'en overstiger treff...?...;)
rischioso
12.08.2024 kl 10:59 3229

Rentekortet er en realitet og betyr ikke at verden er i en resesjon når FED setter ned renten, men det betyr at USA er og USA er verdens største økonomi så at det vil bli negative bølger Worldwide av en rentenedsettelse over dammen er jo ingen hemmelighet...

Når det kommer til USA og Norge så er de i en motsatt situasjon - Norge må la den høye renten bestå alternativt sette den opp om ikke krona skal gruses ytterligere så at vi får sterkere kjøpekraft her med det første faller jo på sin egen urimelighet - mao, det er viktig å holde tunga rett i munnen og ikke blande epler og pærer...;)
Redigert 12.08.2024 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
NASLover
12.08.2024 kl 11:31 3231

Utenlandske turister ga trafikkboom på norske flyplasser
4,9 millioner reisende var innom norske flyplasser i juli, melder Avinor. De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
Fjellbris
12.08.2024 kl 12:00 3230

Ref høy rente bestå i Norge:
1) Har det høye rentenivået i Norge som vi har pt påvirket folks reiselyst i år synes du? Ser du det igjen i NAS sine trafikk tall i år?
2) Vil nedsatt rente i USA / Europa føre til at folk flyr mer eller mindre til Norge fremover?
3) Svak kronekurs bidrar selvfølge også as we speak til at Norge er et meget attraktivt reisemål, både fra USA, Europa og Asia. Selv om renten settes noe ned på sikt så vil kronekurs vs tider vi opplevde euro og dollar 7-8 tallet trolig aldri komme tilbake.
4) Dersom Norges bank velger å holde renten høy noe lenger, også sette den noe opp (maks nye 0,5 trolig bare 0,25) så vil den jo snu ned en gang i løpet av neste år.
Dog vil den aldri komme ned på 1-2 tallet som vi opplevde under pandemien, så utlånsrente 4- 5% vil nok bli normalen, som fortsatt historisk sett er lavt og vil ikke påvirke nordmenns reiselyst.
Kronekurs euro / dollar over 10 i årene fremover (og da må krona først styrke seg mye vs dagens) vil gjøre Norge fortsatt meget attraktivt mtp reiser året rundt. Norge vs tidligere er for mange nå også meget aktuell om vinteren og da ikke bare pga ski, men Nord Norges enorme turistrøkk fra utlandet også vinter (midnattssol sommer og Nordlys vinter).
Redigert 12.08.2024 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
12.08.2024 kl 12:43 3120

Ser man der ja, som forventet men godt å få bekreftet👍
Richioso: ref mitt innlegg til deg over, du bør spesielt merke deg følgende i link fra Naslover: «De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.»
(samme som jeg også tror og skriver).
Winter is Here
12.08.2024 kl 12:54 3361

"Oslo Børs har besluttet at SAS-aksjen strykes fra notering fra og med 14. august, ifølge en børsmelding mandag."
rischioso
12.08.2024 kl 13:27 3368

Opp knappe 1,3% (intradag) på en knallblå OSE og det på tynt volum noe som svekker det tekniske - det burde fortelle de fleste hva som vil skje når det kommer regnværsdager og er det noe som er sikkert så er det at de kommer...
Redigert 12.08.2024 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
12.08.2024 kl 13:31 3368

Desember eller før
Denne uken tror derfor Citi at Norges Bank beholder styringsrenten på 4,50 prosent ved mellommøtet. Samtidig venter Citi signaler om at Norges Bank nå er beredt til å kutte renten raskere enn signalene fra forrige rentemøte, der Norges Bank langt på vei utsatte et rentekutt til 2025.
«Vi står på vårt hovedsyn om at første rentekutt kommer i desember, men usikkerheten bikker nå i retning av et tidligere kutt», konkluderer Citi.
https://www.finansavisen.no/makro/2024/08/12/8164888/storbank-tror-norges-bank-kutter-snart
Redigert 12.08.2024 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.08.2024 kl 13:32 3375

På regnværsdager er det fullt av nordmenn som vil til sol og varme. Det er jo positivt.
Fjellbris
12.08.2024 kl 13:35 3390

12.08.2024 11:04:28
LUFTFART: PASSASJERTRAFIKKEN +3% ÅR/ÅR PÅ AVINORS LUFTHAVNER I JULI

Oslo (Infront TDN Direkt): Antall passasjerer som reiste til, fra eller via Avinors lufthavner var opp 3 prosent i juli 2024, sammenlignet med året før, opplyser Avinor i en melding mandag.
TDN Direkt finans@tdn.no
……
Og i disse tallene økte utenlandstrafikk klart mest.
Redigert 12.08.2024 kl 13:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.08.2024 kl 13:37 3397

Det finnes ingen sammenlignbare lavprisselskaper som flyr med fly som er 20 år gamle - man kan ikke sammenligne NAS med andre og større selskaper som kjører en helt annen prismodell - såpass burde vi skjønne...;)
Ransen
12.08.2024 kl 13:39 3426

Spørs om ikke det også er slutten på Star alliance i norden.
Det vil bli et tomt hull i dette viktige markedet som er svært attraktivt. Vi får se om Lufthansa ofrer dette til andre selskaper og konkluderer med at dette markedet er tapt, eller om Geir Karlsen som allerede er tungt i markedet har noen annen forklaring I Børsmorgen på torsdag. Tror ikke Lorentsen og Molnes sparer på kruttet
Fjellbris
12.08.2024 kl 14:26 3349

Great news, ikke minst for alle Widerøes og Lutfhansas passasjerer👌
Igjen, Widerøe og bidrag til NAS Q3 og Q4 var null i fjor. Nå også med sammarbeid Lufthansa er det bare å glede seg til årsresultat som de fleste vel tror havner i øvre del av guiding 2,1-2,6 miliarder, samt ikke minst utbytter fom (senest) 2026!
NASLover
12.08.2024 kl 15:10 3204

Oi oi oi......Oppkjøpsbud kommer straks

Hvorfor kommer det ikke noe børsmelding på dette?
Redigert 12.08.2024 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Santa01
12.08.2024 kl 15:19 3187

Merkelig at det kun er E24 som har tatt tak i dette. NAS bør komme ut med en melding( ikke bare Widerøe). Det ligger i kortene her at NAS er i samtaler med Star Aliiance her...blir spennende dager fremover nå
Redigert 12.08.2024 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
12.08.2024 kl 15:37 3137

Star alliance i hvert øyeblikk! Fantastisk!
Santa01
12.08.2024 kl 15:43 3163

Da kom DN på banen.....
rischioso
12.08.2024 kl 16:07 3146

At man vil er en ting, men om man kan er en annen...;)
rischioso
12.08.2024 kl 16:09 3156

Hva er så fantastisk med det - SAS har vært med der i alle år og vi så jo hvordan det gikk med SAS - siste dag med handel i aksjen i morgen...;)
Granly
12.08.2024 kl 16:18 3137

Tenkte noe slikt vill skje når eg solgte meg ut fredag før stengetid, pga taps grensen hadde oversteget grensen min med mye..... men pga eg har troen på selskapet lot eg den være i porteføljen men til slutt endre det med salg.

Nå sitter eg her med skjegget i postkassen og kan lese om avtalen mellom Lufthansa og Widerøe som vil øke pågangen på noen ruter hos Widerø, samt åpne opp mange flere muligheter for Widerøe.

Dette vil øke servicen flyselskapene kan gi passasjerene sine ved å ta seg av foreksempel bagasjen fra start til slutt, eller at flyselskapene sine kunder får tilgang på flere reisemål de ellers ikke ville ha gjort uten å kjøpt flere flybilletter. Eg tenker dette flyselskapet vil gi gode muligheter for begge flyselskapene og ikkje minst er positivt for Lufthansa som mister samarbeidet med SAS.

På lenger sikt tenker eg Norwegian også vil få sterk positiv medvind av dette samarbeidet og da tenker eg ikke bare på bunnlinjen til widerø som er positiv for Nas, men om dette samarbeidet lykkes økes det sannsynligheten for et samarbeid mellom Lufthansa og Norwegian.

Granly

Kilder: https://www.dn.no/reiseliv/fly/wideroe-og-lufthansa-inngar-samarbeid/2-1-1691243
rischioso
12.08.2024 kl 16:31 3106

Legger vi kursutviklingen til grunn så virker det ikke å være ditt skjegg som sitter fast i postkassa ...

Det vil være nok av muligheter til å kjøpe seg inn igjen fremover og da mest sannsynlig på 1 sifret kurs så vær heller glad for at du har satt deg på gjerdet i disse usikre og snart turbulente tider med negativt fortegn...;)
Strategi
12.08.2024 kl 16:42 3181

Dette går strålende for deg ser jeg.
Det du ikke forstår er at det er et vesentlig høyere snu område i aksjen i år på grunn av et sterkt fundament og en strålende drift.
Tror derfor 9.90 var snu område i år, skulle aksjen gå ned mot 10 kr igjen eller lavere vil garantert de store aksjonærene stå parat til å plukke den opp og kjøpe mer.
Tradingen nedover passer kun for småaksjonærer med under 50 k da de kan klare å rullere , problemet er at disse ikke har kraft nok til å sende kursen vesentlig ned.
De driver med øre trilling og det er for så vidt greit, mulig dette spillet går i null og er morsomt å fordrive tiden med.
Jeg tror selskapene som sitter short kommer til å gå for inndekk sakte men sikkert og at kursen kommer til å klatre oppover, hvilket igjen vil motivere de som har sittet på gjerde for å se utviklingen på hvilken retning kursen klatrer kursen vil de gå for kjøp.
Det er slik jeg ser fremtidig utvikling, meget stor oppside med lav risiko svært begrenset nedside med høy risiko for short og de som satser på fallende kurser.
Redigert 12.08.2024 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
rischioso
12.08.2024 kl 17:07 3126

Det du tror du forstår er at andre verken evner eller forstår og det mens kursen går i motsatt retning av det du feilaktig har trodd så hvem som forstår hva og ikke kan nok diskuteres....

Å påstå at det kun er småtradere med 50k aksjer som kjører kursen er i alle fall helt misforstått når det omsettes nærmere 4m aksjer...;)
Strategi
12.08.2024 kl 17:49 3066

Man lærer underveis og blir sannsynligvis aldri utlært.
Poenget mitt er at det er ingen store som selger for å skape et fall, det er heller ingen av de store som forlater aksjen på dette nivået.
Volumet i dag er vel stort sett mindre aktører som trader, noen store aktører som plukker samt de som er short som "holder" og små dekker inn noe. Aksjen er opp 1.37 % opp i dag og det tyder ikke på et nedsalg selv om kursstigningen ikke er vesentlig heller.
Nå får vi se hvordan det går videre frem.
Det vi kan konstatere er at det stadig landes allianser som er positive for Norwegian Group.
Tror kursutviklingen i år blir vesentlig bedre i år og inn i 2025 enn 2023 og inn i 2024.
rischioso
12.08.2024 kl 19:00 2942

Vi kan i hvert fall være enige om at vi enige i noe, men langt i fra alt...;)

Mit bet er at det vil bli verre før det kan bli bedre og av samme grunn opprettholder jeg mitt kursmål på 1-sifret i likhet med siste megleranalyse på 9nok. Hvor på 1-sifret det vil bunne ut gjenstår og se, men man skal ikke se bort i fra at den dupper ned på 8-ish og hvis så har den da allikevel bunnet ut høyere enn de siste 2 årene (hhv 6,7 og 7,88).
Ransen
12.08.2024 kl 19:35 2879

Nå kom det mye som taler mot din vurdering.
- beste trafikktall siden 2019
- Lufthansa samarbeid
- kraftig likviditet
- fallet startet 4 uker tidligere enn i fjor
- Q3 kommer 2 uker tidligere enn i fjor.
Kanskje det har snudd, og når analytikerne har fått regnet på Lufthansaavtalen så økes kursmålene. Bare en tanke til deg som ser på trendene. Det er jevnt høyere både fra bunnen og toppen
Fjellbris
12.08.2024 kl 19:41 2873

Trafikkboom på norske flyplasser
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser

Utenlandstrafikken på norske flyplasser økte med 7 prosent sammenlignet med i fjor. Det viser de ferske trafikktallene fra Avinor for juli måned.

– Juli-trafikken til utlandet har vært sterkere enn det vi forventet ved inngangen til sommeren. Det er tydelig at både nordmenn som søker varmere strøk og utenlandske turister som søker «kjøligere opplevelser», har gitt god vekst, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise i pressemeldingen.

Han sier videre at «værsyke nordmenn» utgjør en god del av veksten, men at de utenlandske turistene bidro aller sterkest.

Totalt var det 3 prosent flere passasjerer gjennom Avinor sine flyplasser i juli i år sammenlignet med i fjor.

– Fullere enn før

Tallene viser at 1 prosent færre reiste innenlands i juli i år sammenlignet emd samme måned i fjor. Antallet reisende til utlandet var 2 696 625, noe som er 7 prosent høyere enn juli året før.

I pressemeldingen skriver Avinor at nedgangen på reisende innenlands har å gjøre med en reduksjon i tallet på flygninger som igjen har ført til et mindre tilbud i markedet.
Redigert 12.08.2024 kl 19:43 Du må logge inn for å svare
Ransen
12.08.2024 kl 19:41 2908

La oss si at bunnen med effekt fra Widerøe var kr9,90 og topp i april 25 kr20,50.
2023 bunn kr 7,88 og topp april 24 kr18,50
Pilteri
12.08.2024 kl 20:13 2832

Børsen er jo ikke et strikkemønster😉
rischioso
12.08.2024 kl 20:37 2927

Ikke på generelt grunnlag, men når det kommer til sykliske aksjer så kunne man fint ha strikket seg en Marius genser for det samme mønsteret går pinlig nøyaktig igjen og igjen ....;)
Strategi
13.08.2024 kl 07:06 2480

Den politiske festivalen Arendalsuka arrangeres i Arendal denne uken, der næringsliv, organisasjoner, politikere og andre samfunnsaktører møtes til debatter og utforming av politikk for nåtid og fremtid.
Torsdag 15. august:

Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Strategi
13.08.2024 kl 07:20 2543

Utenlandske turister ga trafikkboom på norske flyplasser
4,9 millioner reisende var innom norske flyplasser i juli, melder Avinor. De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
JohnK
13.08.2024 kl 09:00 2321

Og man lurer på hvordan det går i august så er det greit å merke seg at det var utlendinger som sto for hovedparten av veksten i juli. De fleste utlendinger har ferie i august, så ingen grunn til å tro at denne måneden blir dårligere!
rischioso
13.08.2024 kl 09:48 2194

Skjønner ikke helt at noen fortsatt er opptatt av hvordan sommertalla blir da de allerede var priset inn når kursen stod i 15nok i begynnelsen av juni basert på Q1 presentasjonen og selskapets egen haussing av hvordan de så for seg sommersesongen da markedet alltid priser ting inn i forkant.

Så kom selskapet på banen i kjent stil rett i forkant av Q2 presentasjonen og nedjusterer sitt eget skryte estimat med nærmere 20% noe som gjorde at duppen ble forsterket og nå er det lavsesongen markedet er på vei til å prise inn så glem sommertalla da de allerede er historie for markedet og det er markedet som står for prisingen - hva den enkelte mener betyr nada...;)
Redigert 13.08.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
13.08.2024 kl 10:00 2157

Sommertalla er viktige hvis det viser seg at sluttoppgjøret overstiger selskapets egen reviderte guiding.
Tror ikke at aksjonærene har regnet med bidraget fra Widerøe allerede i år, men her tyder alt på gode tall.
9% økning bare i juli. Får vi økning også i august så er det svært positivt.
Folk reiser åpenbart fortsatt. Begrepet flyskam er borte.
rischioso
13.08.2024 kl 10:07 2132

Igjen - markedet priser nå inn lavsesongen før de igjen skal prise inn sommersesongen, men da for 2025 - mao, en god stund til så ingen hast om man ikke først vil bli med ned på 1-sifret aksjekurs....