NAS er alt for billig nå, Mener ABG analytiker

NASLover
NAS 21.06.2024 kl 21:24 185253

Endelig en fornuftig kar som sier at aksjen er alt for billig

STREIKEFARE OG FRYKT FOR KOSTNADSGALOPP HAR SENDT NORWEGIAN KRAFTIG NED PÅ BØRS. ABG SUNDAL COLLIER-ANALYTIKER PETTER NYSTRØM MENER AKSJEN ER FOR BILLIG.

«Forventningene har kommet kraftig ned i det siste i likhet med resten av sektoren. På våre oppdaterte estimater handler Norwegian på 6,3 ganger inntjeningen på 2024-estimatene, som er for lavt,» skriver Petter Nystrøm i analysen i forkant av tallene for andre kvartal.

https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/06/21/8145423/petter-nystrom-mener-flyaksje-er-for-billig
Redigert 26.06.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 10:32 1297

RE - Gulvet for høstnedgangen er blitt høyere for hvert år.
* Ja, det snudde på 6,7 i 2022 og 7,88 i 2023 så at det snur på 8ish kan nok hende, men vi er ikke der ennå...

RE - NAS er ikke hodeløse når det gjelder hedging av fuel, men en god del av dette ble brukt i vår med oljepris over 90 usd/b
* Vel, historien viser at det har vært flere milliardtap relatert til nettopp fuel...

RE - Så tanker de til markedspris når denne er under budsjettert pris..
* Handlingsrommet er kun 40% for NAS med en hedging på 60% og handlingsrommet for Widerøe er på knappe 20% med en hedging på hele 80% så ikke lett når man er så massivt hedget...

RE - Det er EN analytiker som har kursmål på 9 kroner. Han direkte sammenligner Norwegian med Ryanair. Det er to vidt forskjellige markeder og ikke minst servicenivå.
* Det kun 1 nå, men så er det også det ferskeste kursmålet så sannsynligheten er høy for at de andre følger etter...

RE - Bare cashbeholdningen er snart kr 12,50 for aksjen.
* Farlig å vektlegge cashbeholdningen for mye da den svinger voldsomt mellom hver Q...
Fjellbris
I dag kl 10:39 1269

Helt enig i alt du skriver👍 Godt du gidder ta diskusjonen med Richioso, husk også på at kurs i år vs høsten i fjor før det snudde er inkl. Widerøe som ble betalt cash 1,1 miliarder og der avtalen først endelig ble godkjent av konkurranse tilsynet 21. desember i fjor. En avtale som selvfølgelig NAS i hele høst vil høste MYE av vs i fjor.

Ser Risch også drar rentekortet (USA setter ned renten vil senke verdens børser). Går verden inn i resesjon så kan det selvfølgelig skje, men jeg er skeptisk til resesjon da mange bedrifter og selskaper verden over går bedre enn noen gang (som NAS) og vs LY spesielt, og en rente nedgang pleier spm oftest også i litt lengre løp å sende børs USA opp, samt for NAS så vil jo det si at folk får mer penger neste år med lavere rente til å reise enda mer. Vi ser jo nå i år/sommer at hotell selskapet, reiselivsnæring og NAS alle melder om rekordresultater (ref også Scandic, Petter Stordalen/Strawberry) og rekord bookinger fremover, så rente for folk 5,5-7% har ikke påvirket reising i år,folk etter 2 år m pandemi prioriterer reiser og opplevelser uansett. Utlendinger ikke minst, ref coolcation, Nordlys turisme osv. Fortetning og kurs konf trafikk viser også god forhåndsbooking ut året, ref igjen rapporter fra hotell selskapene + NAS selv.
Redigert i dag kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 10:51 1226

Tror du forstår at du er ute på tynn is. Kontantbeholdningen har ikke svingt siden restruktureringen. Det er en strek opp med litt høyere peek etter Q3 for hvert år.
Milliardtap på fuel i NAS er relatert til gamle NAS da de i perioder ikke hadde økonomi til å hedge fuel. Det er dyrt å være fattig.
Nas i dag er i en langt annen situasjon, og til kostnadskontroll besitter de to av de beste i verden på kostnadskontroll.
rischioso
I dag kl 10:54 1215

Er det slik at man får noen form for refusjon når bom%'en overstiger treff...?...;)
rischioso
I dag kl 10:59 1195

Rentekortet er en realitet og betyr ikke at verden er i en resesjon når FED setter ned renten, men det betyr at USA er og USA er verdens største økonomi så at det vil bli negative bølger Worldwide av en rentenedsettelse over dammen er jo ingen hemmelighet...

Når det kommer til USA og Norge så er de i en motsatt situasjon - Norge må la den høye renten bestå alternativt sette den opp om ikke krona skal gruses ytterligere så at vi får sterkere kjøpekraft her med det første faller jo på sin egen urimelighet - mao, det er viktig å holde tunga rett i munnen og ikke blande epler og pærer...;)
Redigert i dag kl 11:00 Du må logge inn for å svare
NASLover
I dag kl 11:31 1114

Utenlandske turister ga trafikkboom på norske flyplasser
4,9 millioner reisende var innom norske flyplasser i juli, melder Avinor. De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/kwv01X/utenlandske-turister-ga-trafikkboom-paa-norske-flyplasser
Fjellbris
I dag kl 12:00 1038

Ref høy rente bestå i Norge:
1) Har det høye rentenivået i Norge som vi har pt påvirket folks reiselyst i år synes du? Ser du det igjen i NAS sine trafikk tall i år?
2) Vil nedsatt rente i USA / Europa føre til at folk flyr mer eller mindre til Norge fremover?
3) Svak kronekurs bidrar selvfølge også as we speak til at Norge er et meget attraktivt reisemål, både fra USA, Europa og Asia. Selv om renten settes noe ned på sikt så vil kronekurs vs tider vi opplevde euro og dollar 7-8 tallet trolig aldri komme tilbake.
4) Dersom Norges bank velger å holde renten høy noe lenger, også sette den noe opp (maks nye 0,5 trolig bare 0,25) så vil den jo snu ned en gang i løpet av neste år.
Dog vil den aldri komme ned på 1-2 tallet som vi opplevde under pandemien, så utlånsrente 4- 5% vil nok bli normalen, som fortsatt historisk sett er lavt og vil ikke påvirke nordmenns reiselyst.
Kronekurs euro / dollar over 10 i årene fremover (og da må krona først styrke seg mye vs dagens) vil gjøre Norge fortsatt meget attraktivt mtp reiser året rundt. Norge vs tidligere er for mange nå også meget aktuell om vinteren og da ikke bare pga ski, men Nord Norges enorme turistrøkk fra utlandet også vinter (midnattssol sommer og Nordlys vinter).
Redigert i dag kl 12:03 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 12:43 927

Ser man der ja, som forventet men godt å få bekreftet👍
Richioso: ref mitt innlegg til deg over, du bør spesielt merke deg følgende i link fra Naslover: «De forventer også at det blir flere utenlandske turister på norske flyplasser i årene fremover.»
(samme som jeg også tror og skriver).
Winter is Here
I dag kl 12:54 899

"Oslo Børs har besluttet at SAS-aksjen strykes fra notering fra og med 14. august, ifølge en børsmelding mandag."
rischioso
I dag kl 13:27 838

Opp knappe 1,3% (intradag) på en knallblå OSE og det på tynt volum noe som svekker det tekniske - det burde fortelle de fleste hva som vil skje når det kommer regnværsdager og er det noe som er sikkert så er det at de kommer...
Redigert i dag kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
I dag kl 13:31 827

Desember eller før
Denne uken tror derfor Citi at Norges Bank beholder styringsrenten på 4,50 prosent ved mellommøtet. Samtidig venter Citi signaler om at Norges Bank nå er beredt til å kutte renten raskere enn signalene fra forrige rentemøte, der Norges Bank langt på vei utsatte et rentekutt til 2025.
«Vi står på vårt hovedsyn om at første rentekutt kommer i desember, men usikkerheten bikker nå i retning av et tidligere kutt», konkluderer Citi.
https://www.finansavisen.no/makro/2024/08/12/8164888/storbank-tror-norges-bank-kutter-snart
Redigert i dag kl 13:32 Du må logge inn for å svare
Ransen
I dag kl 13:32 824

På regnværsdager er det fullt av nordmenn som vil til sol og varme. Det er jo positivt.
Fjellbris
I dag kl 13:35 814

12.08.2024 11:04:28
LUFTFART: PASSASJERTRAFIKKEN +3% ÅR/ÅR PÅ AVINORS LUFTHAVNER I JULI

Oslo (Infront TDN Direkt): Antall passasjerer som reiste til, fra eller via Avinors lufthavner var opp 3 prosent i juli 2024, sammenlignet med året før, opplyser Avinor i en melding mandag.
TDN Direkt finans@tdn.no
……
Og i disse tallene økte utenlandstrafikk klart mest.
Redigert i dag kl 13:38 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 13:37 798

Det finnes ingen sammenlignbare lavprisselskaper som flyr med fly som er 20 år gamle - man kan ikke sammenligne NAS med andre og større selskaper som kjører en helt annen prismodell - såpass burde vi skjønne...;)
Ransen
I dag kl 13:39 793

Spørs om ikke det også er slutten på Star alliance i norden.
Det vil bli et tomt hull i dette viktige markedet som er svært attraktivt. Vi får se om Lufthansa ofrer dette til andre selskaper og konkluderer med at dette markedet er tapt, eller om Geir Karlsen som allerede er tungt i markedet har noen annen forklaring I Børsmorgen på torsdag. Tror ikke Lorentsen og Molnes sparer på kruttet
Fjellbris
I dag kl 14:26 646

Great news, ikke minst for alle Widerøes og Lutfhansas passasjerer👌
Igjen, Widerøe og bidrag til NAS Q3 og Q4 var null i fjor. Nå også med sammarbeid Lufthansa er det bare å glede seg til årsresultat som de fleste vel tror havner i øvre del av guiding 2,1-2,6 miliarder, samt ikke minst utbytter fom (senest) 2026!
NASLover
I dag kl 15:10 494

Oi oi oi......Oppkjøpsbud kommer straks

Hvorfor kommer det ikke noe børsmelding på dette?
Redigert i dag kl 15:12 Du må logge inn for å svare
Santa01
I dag kl 15:19 464

Merkelig at det kun er E24 som har tatt tak i dette. NAS bør komme ut med en melding( ikke bare Widerøe). Det ligger i kortene her at NAS er i samtaler med Star Aliiance her...blir spennende dager fremover nå
Redigert i dag kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
I dag kl 15:37 412

Star alliance i hvert øyeblikk! Fantastisk!
Santa01
I dag kl 15:43 394

Da kom DN på banen.....
rischioso
I dag kl 16:09 319

Hva er så fantastisk med det - SAS har vært med der i alle år og vi så jo hvordan det gikk med SAS - siste dag med handel i aksjen i morgen...;)
Granly
I dag kl 16:18 283

Tenkte noe slikt vill skje når eg solgte meg ut fredag før stengetid, pga taps grensen hadde oversteget grensen min med mye..... men pga eg har troen på selskapet lot eg den være i porteføljen men til slutt endre det med salg.

Nå sitter eg her med skjegget i postkassen og kan lese om avtalen mellom Lufthansa og Widerøe som vil øke pågangen på noen ruter hos Widerø, samt åpne opp mange flere muligheter for Widerøe.

Dette vil øke servicen flyselskapene kan gi passasjerene sine ved å ta seg av foreksempel bagasjen fra start til slutt, eller at flyselskapene sine kunder får tilgang på flere reisemål de ellers ikke ville ha gjort uten å kjøpt flere flybilletter. Eg tenker dette flyselskapet vil gi gode muligheter for begge flyselskapene og ikkje minst er positivt for Lufthansa som mister samarbeidet med SAS.

På lenger sikt tenker eg Norwegian også vil få sterk positiv medvind av dette samarbeidet og da tenker eg ikke bare på bunnlinjen til widerø som er positiv for Nas, men om dette samarbeidet lykkes økes det sannsynligheten for et samarbeid mellom Lufthansa og Norwegian.

Granly

Kilder: https://www.dn.no/reiseliv/fly/wideroe-og-lufthansa-inngar-samarbeid/2-1-1691243
rischioso
I dag kl 16:31 247

Legger vi kursutviklingen til grunn så virker det ikke å være ditt skjegg som sitter fast i postkassa ...

Det vil være nok av muligheter til å kjøpe seg inn igjen fremover og da mest sannsynlig på 1 sifret kurs så vær heller glad for at du har satt deg på gjerdet i disse usikre og snart turbulente tider med negativt fortegn...;)
Strategi
I dag kl 16:42 213

Dette går strålende for deg ser jeg.
Det du ikke forstår er at det er et vesentlig høyere snu område i aksjen i år på grunn av et sterkt fundament og en strålende drift.
Tror derfor 9.90 var snu område i år, skulle aksjen gå ned mot 10 kr igjen eller lavere vil garantert de store aksjonærene stå parat til å plukke den opp og kjøpe mer.
Tradingen nedover passer kun for småaksjonærer med under 50 k da de kan klare å rullere , problemet er at disse ikke har kraft nok til å sende kursen vesentlig ned.
De driver med øre trilling og det er for så vidt greit, mulig dette spillet går i null og er morsomt å fordrive tiden med.
Jeg tror selskapene som sitter short kommer til å gå for inndekk sakte men sikkert og at kursen kommer til å klatre oppover, hvilket igjen vil motivere de som har sittet på gjerde for å se utviklingen på hvilken retning kursen klatrer kursen vil de gå for kjøp.
Det er slik jeg ser fremtidig utvikling, meget stor oppside med lav risiko svært begrenset nedside med høy risiko for short og de som satser på fallende kurser.
Redigert i dag kl 17:06 Du må logge inn for å svare
rischioso
I dag kl 17:07 150

Det du tror du forstår er at andre verken evner eller forstår og det mens kursen går i motsatt retning av det du feilaktig har trodd så hvem som forstår hva og ikke kan nok diskuteres....

Å påstå at det kun er småtradere med 50k aksjer som kjører kursen er i alle fall helt misforstått når det omsettes nærmere 4m aksjer...;)
Strategi
I dag kl 17:49 69

Man lærer underveis og blir sannsynligvis aldri utlært.
Poenget mitt er at det er ingen store som selger for å skape et fall, det er heller ingen av de store som forlater aksjen på dette nivået.
Volumet i dag er vel stort sett mindre aktører som trader, noen store aktører som plukker samt de som er short som "holder" og små dekker inn noe. Aksjen er opp 1.37 % opp i dag og det tyder ikke på et nedsalg selv om kursstigningen ikke er vesentlig heller.
Nå får vi se hvordan det går videre frem.
Det vi kan konstatere er at det stadig landes allianser som er positive for Norwegian Group.
Tror kursutviklingen i år blir vesentlig bedre i år og inn i 2025 enn 2023 og inn i 2024.